Gå til innhold

Hvorfor velge charter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg elsker charter fordi jeg er vokst opp med å tilbringe to uker på et forskjellig Sunwing-resort hver juli. 😊

Anonymkode: 010c0...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg klarer bare ikke forstå hva som er ferie med å reise til samme hotell som en haug andre skandinavere . MYE bråk og støy på større resorter også. Dessuten er det mye billigere å reise når man ordner alt selv . 

Så er det heldigvis ikke alt du hverken skal forstå eller være enig i. 

Vi skjønner at du er stolt over måten dere ferierer på, men forskjellige folk har forskjellige ønsker og behov. 

Skrevet

Jeg elsker charter!

Sitte hjemme og krysse av for det vi ønsker. Bli tatt mot på flyplassen og finne riktig buss. Komme til et fint hotell rett i strandkanten og slippe å tenke på hverken måltider, snacks, rengjøring eller aktiviteter. Ungene finner venner i bassenget og henter seg is og vann så mye de vil. 

Leige bil og se litt av landet på egenhånd for så å komme til dekket bord. Nydelig og den beste formen for ferie for oss. 

Dette sliter du sånn med å forstå at du må lage tråd på tråd om det? Det er litt sørgelig, i grunn. 

Anonymkode: 5fe72...eb4

Skrevet

Syns 70 tusen var rasende billig jeg da. 😁

Skrevet
9 minutter siden, prekæs skrev:

Syns 70 tusen var rasende billig jeg da. 😁

Hehe ja😊 det er ikke noe luksus i området vi skal faktisk😊

Skrevet

Det blir charter på oss i år fordi jeg aldri har vært utenfor Norge før (med unntak av noen harryturer til Svinesund), og da føles det trygt og enkelt å gjøre det på den måten. Selv om mange andre har gjort det før, så har ikke jeg gjort det før, så for meg er det nytt og spennende. Mulig vi velger annerledes når/hvis vi blir mer vant til å reise. 😛

Anonymkode: efd31...350

Skrevet

Jeg kan liste opp en hel rekke grunner for deg:

- Som hun over her skriver, det oppleves for mange som trygt. Man blir loset frem til hotellet, får mye informasjon, det er reiseguider tilgjengelige hele ferien om det skulle være noe, stedene er turistvante og alt er tilrettelagt o.s.v.

- Det er enkelt. Man trenger ikke tenke på flere ting når man bestiller og reiser. Rommene blir rengjort, man slipper å kjøre selv i vill trafikk, frokost og kanskje flere måltid servert på hotellet, kanskje all inclusive for full avslapning. Barna kan delta på klubber, så foreldrene får litt voksentid.

- Sosialt. Mange synes det er sosialt å reise på charter. Det bugner i andre skandinaviske familier og barn å bli kjent med og leke med. Lett å få nye venner. 

- Ofte mange tilbud på området. Lekeplasser, gigantiske basseng, gjerne med vannsklier, restauranter, parkområder, solseng og parasoll på stranden, klubber, disco og kveldsunderholdning o.s.v. Man kan melde seg på utflukter.

- Det er ofte mer miljøvennlig enn å dra på egenhånd. Fulle fly, istedenfor halvfulle rutefly, busser istedenfor biler, eco-vennlige hotell o.s.v.

- Man tilpasser hotellet for å møte likesinnede. Voksenhotell, hotell for barnefamilier, partyhotell..

Ja, det var bare noen av grunnene jeg fant på i farten. Mye kommer også an på personlighet, livssituasjon osv. 

Anonymkode: 79ad9...d70

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan liste opp en hel rekke grunner for deg:

- Som hun over her skriver, det oppleves for mange som trygt. Man blir loset frem til hotellet, får mye informasjon, det er reiseguider tilgjengelige hele ferien om det skulle være noe, stedene er turistvante og alt er tilrettelagt o.s.v.

- Det er enkelt. Man trenger ikke tenke på flere ting når man bestiller og reiser. Rommene blir rengjort, man slipper å kjøre selv i vill trafikk, frokost og kanskje flere måltid servert på hotellet, kanskje all inclusive for full avslapning. Barna kan delta på klubber, så foreldrene får litt voksentid.

- Sosialt. Mange synes det er sosialt å reise på charter. Det bugner i andre skandinaviske familier og barn å bli kjent med og leke med. Lett å få nye venner. 

- Ofte mange tilbud på området. Lekeplasser, gigantiske basseng, gjerne med vannsklier, restauranter, parkområder, solseng og parasoll på stranden, klubber, disco og kveldsunderholdning o.s.v. Man kan melde seg på utflukter.

- Det er ofte mer miljøvennlig enn å dra på egenhånd. Fulle fly, istedenfor halvfulle rutefly, busser istedenfor biler, eco-vennlige hotell o.s.v.

- Man tilpasser hotellet for å møte likesinnede. Voksenhotell, hotell for barnefamilier, partyhotell..

Ja, det var bare noen av grunnene jeg fant på i farten. Mye kommer også an på personlighet, livssituasjon osv. 

Mye av dette er jo nettopp grunner til å ikke velge charter. Føler jo knapt man er i utlandet om det bare bor nordmenn og svensker på hotellet. 

Ordner man ferie selv kan mam for øvrig også velge all inclusive, lekeplasser, badeland, nærhet til stranda, utflukter (men ikke med svorsktalende reiseleder. Nå med Internett kan man jo finne ut alt selv på forhånd, lese om reisemålet, se hotellene på nett og finne ut hvordan man kommer seg dit. Vi pleier ofte å bestille transport fra flyplass til hotell gjennom hotellet, da står det en sjåfør på flyplassen og venter på oss med en lapp med navnet vårt. Vi slipper å bli med en buss som skal innom mange steder. Ved å ordne selv har du jo mye større valgfrihet, man kan som vi har gjort flere ganger, starte med noel dager i en by før man reiser videre til et badested. Man kan velge mellom alle hotellet/leiligheter på stedet, ikke bare de Ving eller Apollo tilbyr.

Anonymkode: a4905...7dc

Skrevet
5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så bra dere fant noe som passet😊 for vår del er det nok det at vi ønsker 3 uker og da blir det lite å velge i og veldig dyrt. Styrer unna typiske turistfeller også. Poenget mitt er at det er sinnsyke priser midt i skoleferien på charter for en familie på 4. Det er og utrolig mye hus man får for samme sum ...

Dere pleier jo å dele dere opp? 

Anonymkode: 5072f...95c

Skrevet

Vi var på charter da eldste var 1.5 år. Ble mye løping rundt bassenget og det blir ikke en slik tur igjen før yngste er 5-6 år.

Vi har de to siste årene blitt kjent med vårt fantastiske land, med biltur (ifjor)fra Kristiansand, gjennom sør-vestlandet og innlandet til Trondheim. Årets biltur er fra Trondheim til Vestfold, der vi besøker de forskjellige byene/stedene, finner lekeplasser og bader. Videre skal vi til Østfold, før vi avslutter i Hedmark og Trøndelag.

Anonymkode: 73c67...c82

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye av dette er jo nettopp grunner til å ikke velge charter. Føler jo knapt man er i utlandet om det bare bor nordmenn og svensker på hotellet. 

Ordner man ferie selv kan mam for øvrig også velge all inclusive, lekeplasser, badeland, nærhet til stranda, utflukter (men ikke med svorsktalende reiseleder. Nå med Internett kan man jo finne ut alt selv på forhånd, lese om reisemålet, se hotellene på nett og finne ut hvordan man kommer seg dit. Vi pleier ofte å bestille transport fra flyplass til hotell gjennom hotellet, da står det en sjåfør på flyplassen og venter på oss med en lapp med navnet vårt. Vi slipper å bli med en buss som skal innom mange steder. Ved å ordne selv har du jo mye større valgfrihet, man kan som vi har gjort flere ganger, starte med noel dager i en by før man reiser videre til et badested. Man kan velge mellom alle hotellet/leiligheter på stedet, ikke bare de Ving eller Apollo tilbyr.

Men det blir jo det samme i bunn og grunn? Man havner på et hotell/resort enten man ordner det selv eller får noen til å ordne det? Det er bare mer lettvint med charter, slipper gjøre så mye, tenke så mye og stå ansvarlig om noe blir tull på veien. Og mye fint å velge mellom da også. Enkelt til luksus. Heller skandinaver rundt meg enn briter eller nyrike russere altså. Spanjoler og andre europeere er også høyrøstede og tar mye plass. 

Anonymkode: 01459...307

Skrevet

Heldigvis er det ikke alt du trenger å forstå (det ville blitt tungt for både deg og oss). Du lever tydeligvis for disse feriene dine og elsker å fortelle hvor mye penger dere kan og vil bruke. Fint for deg. Vi har god råd og kunne brukt mye på ferie hvert år uten problem, men velger det bort. Jeg ville aldri brukt slike enorme summer på ferie som dere åpenbart gjør, men jeg forstår at andre prioriterer annerledes.

Jeg synes du lager mange «liksom feel good»-tråder som egentlig bare viser snobberi og dyrking av egen privilegerte fortreffelighet.

Anonymkode: dfe53...d3c

Skrevet
4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er heller ikke henne med bikkja😊 heldigvis . Jeg og min ex har heldigvis ett godt forhold 😊

Det tror jeg faktisk ikke på, men skjønner at du ikke vil innrømme at du er hun med drittmannen. 

Anonymkode: ed673...079

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Grunner for DEG, ja. Det er her man har ulike behov. Skal man på en trygg, enkel og «sytalaus» hotellferie er charter et naturlig valg. Å ordne selv tar ofte mer tid, uten at det alt tatt i betraktning blir en billigere ferie. Ikke alle som ønsker tråkking på byferie, avanserte utflukter osv. Noen vil bare gjøre det enkelt og avslappende. De ser ikke etter kultur, men bare sol, varme, basseng, avslapning, god mat, bamseklubb, og kanskje nye bekjentskaper og venner til barna. 

Andre, kanskje på andre stadier i livet, søker mer kulturelle opplevelser og privatliv. 

Hilsen ei som elsket charter da barna var små, men som ordnet byferier selv for parturer, og nå drar på interrail med ungdommene. 

Skrevet

Hovedgrunnen til at jeg reiser charter er at det er så lettvint. Jeg har absolutt ikke tid til å lete opp gode tilbud og sette sammen en reise selv. Jeg bestiller en reise som inkluderer det meste, betaler - og ferdig snakka. Når vi reiser på en slik tur, er hovedformålet uansett avslapning og det å være såpass langt hjemmefra at vi ikke får gjort noe med det som skjer hjemme uansett. Ikke finnes det aktuelt å legge mange titusener av penger i en reise, heller.  Komme bort, få ro og fred, og kunne, stort sett, gå til dekket bord. Den virkelige ferien er på hytta, uansett vær og føre. 

Anonymkode: 6ae39...067

Skrevet

Sier ja takk til begge deler jeg. Hater charter, men ender opp med det hvert bidige år - fordi det er enklest for oss og at jeg liker den luxusen som jeg får på det hotellet. Liker å bli vartet opp, at noen kommer å rer sengen min, tar oppvasken og ikke minst rengjør leiligheten hver dag :D

Kan fint reise med Norwegian eller SAS, men må da planlegge litt mer enn hva jeg har lyst til. Har også hytte her hjemme, men nei, der må jeg "jobbe" og det ønsker jeg ikke å gjøre i ferien min.

Skrevet

Jeg kjører ikke charter. Det er mye billigere å kjøpe flybilletter og hotell hver for seg. 

Anonymkode: a219b...877

Skrevet

Charter er herlig. Det handler jo uansett bare om transport og overnatting. Ingen låser deg inne på resorten eller truer deg med på guidet tur til ruinene. Vi reiser gjerne på chartertur og gjerne på egenplanlagte byferier. Alt til sitt bruk. Noen ganger er det utrolig deilig å bare kunne sette seg på flyet og vite at alt er ivaretatt og om noe skulle skje så er det noen andre som har ansvaret for å ordne opp. Jeg har forøvrig en slektning som skryter på seg at hun sparer sååå mye på å planlegge og bestille sydenturene sine selv. Hun listet en gang opp hvor billig det ble med fly og hotell. Da vi ba henne legge til drosje fra flyplassen til ferga, fergebilletter til hele familien, drosje på øya osv, så var det jammen ikke mange kronene hun sparte når man legger til hvor mye tid hun hadde brukt på plaleggingen. 

Anonymkode: 7e3c2...976

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...