Gå til innhold

Sliten mamma i ferien..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man trenger en ferie etter ferien 😂

Men trenger du å aktivisere dem hele tiden da? Jeg har ‘bare’ 2 men hvis jeg hele tiden skal aktivisere dem får jeg jo aldri gjort noe. 

Vi drar og svømmer, lekeland o.l som en spesiell dag, ikke noe vi gjør daglig. Som regel er vi bare hjemme, drar ut i nærmeste park for å få ut litt energi, eller spiller fotball i hagen. Ofte er det enkle det beste. 

Og hvor er pappaen oppi  alt dette? 

Anonymkode: 9fecc...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. 

Så det er kun lykkelige mødre som er gode nok, altså? Hvis man ikke elsker hvert sekund av livet med barn, har man gjort noe feil?

Si meg, elsker du hvert sekund på jobben din? Eller hvert sekund du omgås mannen din? For hvis ikke må du jo ha valgt feil, ikke sant, og bør straks skilles fra gubben og slutte i jobben...

Anonymkode: d31f6...612

Jeg elsker heller ikke hvert sekund av livet med barn. Det tror jeg nok ikke jeg har sagt heller. Men jeg er heller ikke dødsens sliten pga 3 unger. Jeg var rimelig skutt da min ene var liten, var utrolig krevende. Jeg bestemte meg da for å ikke skaffe flere rett etter hverandre. 

Jeg elsker jobben min, kanskje ikke hvert sekund, men jobbe må man uansett. Og alle jobber blir kjedelige iblant. 

Jeg står ved det jeg sa, den tette barn trenden har jeg aldri forstått. Det å bare "lide seg gjennom de første 10 åra, for etterpå kan man leve igjen" blir for meg helt feil. Man vet ikke hva man går til før man får barn, men har man fått en har man en viss peiling.

Anonymkode: 67e56...640

Skrevet

Det er lov å bli sliten, men er det ikke et tankekors at man blir utslitt når man må ta seg av ungene sine selv? 

Og så må jeg si at jeg blir litt svett selv bare av å lese om hvordan dere styrer! Hva er vitsen med å farte rundt så mye? Fyll i basseng i hagen, ta leker ut på plenen, kjøp noen badeballer og kos dere hjemme mer. 

Anonymkode: f86e3...db9

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Min 5-åring klarer ikke å aktivisere seg selv.

Anonymkode: d7b62...015

Da er det ditt ansvar å lære dem det da. Det er jo helt pinlig å ha en femåring som ikke kan finne på noe selv.

Jeg har klart å lære treåringen min at han kan leke alene, og han kan finne leker selv og sette i gang selv. I starten (1-2 år ca) leker man selvfølgelig mer med dem, men etterhvert sier man "nå går mamma og lager middag/leser avisen/whatever mens du leker videre alene, og protesterer de må man faktisk bare være strenge nok lenge nok til at de slutter å mase. Man slutter selvsagt ikke å leke med dem, men det er ikke sunt for barn å være avhengig av voksne for å kunne finne på noe. Hvordan skal de klare seg på skolen når de ikke kan tenke selv? Lær ungen din å være mer selvstendig i lek, så slipper du å forfølge dem og du slipper sippete grinunger som kommer løpende til mamma hver gang de ikke får viljen sin i lek. 

Ta litt ansvar og begynn å oppdra ungene dine. 

Anonymkode: 68072...543

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var rimelig skutt da min ene var liten, var utrolig krevende

Men de som ikke har så krevende barn kan da fint få to tette uten å måtte høre bedrevitere som deg fortelle hvor galt det valget var basert på ditt barn. Det er slitsomt å ha 3 normale barn også... 

Hva ville du si hvis andre svarer "ditt barn var sikkert krevende fordi du ikke er noen god oppdrager; skjønner godt at du må ha 10 år mellom hver når du har så lite kontroll"!  

Skrevet

I feel u... Mannen her har også null forståelse for at jeg er sliten... Sier "alle andre klarer det jo". Det føles som et ekstra dask i trynet når man allerede er så slitnen at man bare vil grine.. Hold ut.. Så god mamma du er som står på for å gi de fine opplevelser og aktiviteter i ferien...du er god. Denne fasen i livet vil vi nok savne en dag.... Om mange, mange år😉 klem til deg. 

Anonymkode: c465d...546

Skrevet

Jeg har også tre tette, hvor eldste er 4 år og yngste snart 1 år. Og jammen er jeg sliten jeg også, men all gleden veier opp. Akkurat nå leker de to eldste fint med dukker sammen og minstemann sover. Og da tar jeg meg en god pause med en kald brus og litt bretting av klær 😊 

Med tre tette, så må man lære dem å leke selv, ikke tilrettelegge alt, men la dem kjede seg. For da finner de leken selv etterhvert. Det er bra å kjede seg! Klart det blir sutring og krangling, men etterhvert går det seg til. Sett grenser for surringen, klare grenser er viktig med så tette barn. Vil de ikke spise eller oppføre seg med bordet (oppførsel etter alder selvsagt), så kan de få fra bordet. Man skal ikke tvinge maten inn i munnen på dem. 

Lykke til med resten av ferien!

Anonymkode: 6e4ac...3cf

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de som ikke har så krevende barn kan da fint få to tette uten å måtte høre bedrevitere som deg fortelle hvor galt det valget var basert på ditt barn. Det er slitsomt å ha 3 normale barn også... 

Hva ville du si hvis andre svarer "ditt barn var sikkert krevende fordi du ikke er noen god oppdrager; skjønner godt at du må ha 10 år mellom hver når du har så lite kontroll"!  

Da får man drite i å klage mener nå jeg.

Hvis det er sånn at man velger å få tre tette og blir så utslitt at man gleder seg til en hverdag uten barn igjen så mener jeg at da har man valgt feil. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da får man drite i å klage mener nå jeg.

Hvis det er sånn at man velger å få tre tette og blir så utslitt at man gleder seg til en hverdag uten barn igjen så mener jeg at da har man valgt feil. 

Eller kanskje man bare har jernmangel? 

Selvsagt kan man klage her, anonymt, på et mammaforum for likesinnede. Du burde jo f eks aldri ha kalt ditt barn "krevende" her, hvis samme regler skal gjelde for deg. Du burde jo aldri ha fått ett eneste ett, da...

Skrevet

Jeg har fire fordelt over fem år. De to minst er to. Det er slitsomt, jeg skjønner deg godt. Viss mannen din er sur fordi du er sliten betyr det at han lar deg ta alt styret? Eller er det som her, at barna helst vil ha mamma, så mannen fint kan sitte å drikke kaffe i ro og mak, men du "nyter" din med to på fanget og en bak ryggen? 

Men uansett, jeg har fokus på at de skal leke selv. Fordelen med mange tette er at de alltid har noen å leke med. Men, og dette er viktig, de leker ikke selv viss dere begynner å styre og aktivisere dem med en gang det blir sutring og krangling. Her går det gjerne en stund med sutring/krangling før alle fire plutselig har en lek på gang. Det gjelder bare (?) å holde ut!! 

Vi har også litt stort plaskebasseng i hagen og mye leker ute. Jeg er heller ikke så nøye om de roter, så lenge de leker og aktivisere seg selv👍 

Anonymkode: b15fa...a90

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje man bare har jernmangel? 

Selvsagt kan man klage her, anonymt, på et mammaforum for likesinnede. Du burde jo f eks aldri ha kalt ditt barn "krevende" her, hvis samme regler skal gjelde for deg. Du burde jo aldri ha fått ett eneste ett, da...

Jeg visste ikke hva jeg gikk til, og har mange ganger tenkt på at jeg kanskje ikke var ment for å ha barn ja. Men kunne ikke akkurat gi det bort når det først var der heller :P Jeg er veldig glad i dag for at jeg har barnet mitt slik det er i dag, og ville ikke byttet for noe i verden. Men jeg er også glad for at jeg ikke fikk flere, da jeg vet at det ikke er min greie med en haug med unger. Det er mange flere ting i livet som er viktige og gir meg glede.

Skjønner at du tenker jeg er moraliserende, men poenget mitt er faktisk at jeg ikke skjønner at folk får så mange og tette barn. Og om man velger det så må man jo ta konsekvensen av at det blir myyyye stress! Det bør ikke komme som noe sjokk liksom. 

Forstår at andre ikke tenker likt som meg, men det er da mine tanker. Kanskje du også kan forstå at det er andre som ikke tenker likt som deg?

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig glad i dag for at jeg har barnet mitt slik det er i dag, og ville ikke byttet for noe i verden

Og det vil heller ikke de som har 3 tette; selv om det er slitsomt. De kan heller ikke dytte barna inn igjen når de først er født. Ingen vet hva de går til før ungen eller ungene er kommet.

Dømmesyke er usjarmerende når man selv sitter langt inne i glasshuset. Greier du ikke med 3, er det forståelig. Greier du ikke med én engang, da er du bare lat.

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at andre ikke tenker likt som meg, men det er da mine tanker. Kanskje du også kan forstå at det er andre som ikke tenker likt som deg?

Kanskje du kan forstå at man bør tenke litt før man snakker også, når man snakker til andre som ikke har det helt ok? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det vil heller ikke de som har 3 tette; selv om det er slitsomt. De kan heller ikke dytte barna inn igjen når de først er født. Ingen vet hva de går til før ungen eller ungene er kommet.

Dømmesyke er usjarmerende når man selv sitter langt inne i glasshuset. Greier du ikke med 3, er det forståelig. Greier du ikke med én engang, da er du bare lat.

Kanskje du kan forstå at man bør tenke litt før man snakker også, når man snakker til andre som ikke har det helt ok? 

Ok, jeg har innrømmet det, at jeg ikke er perfekt. Så om det er usjarmerende så er det ok. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Barnet mitt har ikke lidd noen nød og jeg har "greid det" helt uten å klage til og med.

Enig i at man ikke vet hva man går til om man får trillinger, men har man fått et og så to så har man en viss aning om hva som er i vente. 

Hvis noen tar seg nær av noe jeg mener på et nettforum så har man større problemer enn at man er litt sliten altså. Da bør man ta seg ei litta pause fra internetten!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg har innrømmet det, at jeg ikke er perfekt. Så om det er usjarmerende så er det ok. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Barnet mitt har ikke lidd noen nød og jeg har "greid det" helt uten å klage til og med.

Enig i at man ikke vet hva man går til om man får trillinger, men har man fått et og så to så har man en viss aning om hva som er i vente. 

Hvis noen tar seg nær av noe jeg mener på et nettforum så har man større problemer enn at man er litt sliten altså. Da bør man ta seg ei litta pause fra internetten!

Eller kanskje meggete bitcher som deg kan ta den pausen, så andre kan få lufte ut tankene sine i fred. Hvis du ikke er perfekt, slutt å forlange at andre skal være det, tror jeg vi sier. Hvis du ikke klarer å være høflig mot noen som aldri har gjort deg noe, har du større problemer enn et "krevende" barn. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje meggete bitcher som deg kan ta den pausen, så andre kan få lufte ut tankene sine i fred. Hvis du ikke er perfekt, slutt å forlange at andre skal være det, tror jeg vi sier. Hvis du ikke klarer å være høflig mot noen som aldri har gjort deg noe, har du større problemer enn et "krevende" barn. 

Her er det bare en som er ufin, og det er nok deg dessverre. 

Er du en av de som vil avskaffe ytringsfriheten? 

Jeg har heller ikke vært uhøflig, det er det kun du som har vært. Det jeg har sagt er mitt standpunkt til tette barn, noe du tydeligvis ikke tåler å høre. Må være trist å være så unyansert.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det bare en som er ufin, og det er nok deg dessverre. 

Er du en av de som vil avskaffe ytringsfriheten? 

Jeg har heller ikke vært uhøflig, det er det kun du som har vært. Det jeg har sagt er mitt standpunkt til tette barn, noe du tydeligvis ikke tåler å høre. Må være trist å være så unyansert.

Må være mye tristere å ha behov for å kun kritisere andre når man ikke er noe bedre selv. De som lager en tråd som dette ønsker ikke tips om hvordan skru tida tilbake og få færre barn. De ønsker tips til å ha det bra med de barna som faktisk er der. Å melde inn at du syns det er dumt å få tette barn er lite nyttig da, det er bare slemt og destruktivt, og i ditt tilfelle også ganske kjepphøyt, ettersom du ikke er noe særlig mer kapabel selv. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ris til egen bak! Få tre tette uten å sette krav til at de skal leke selv er überteit. Det skjønner alle. Alle vet at det er teit å få så tette barn og tro at det går av seg selv. 

Anonymkode: 90a5d...680

Selvsagt måtte noen svare dette! 😂 Det hjalp sikkert HI masse 🙈

HI, det går over etterhvert, vet hvordan det er 😅 Ferie med små barn er absolutt ikke ferie. Gjør det beste ut av det og ta alle pauser dere kan. Sørg for å ha barnevakt en helg snart hvis dere har mulighet til det. 

Skrevet

Jeg har tre barn. Når alle var under skolealder, var det slitsomt. Det blir enklere når de blir større(og mer utfordrende på andre måter, men det er ikke så slitsomt, allikevel)

Det var faktisk ganske slitsomt allerede med nr 1, for da måtte jeg ned på gulvet og leke hele tida. Jeg fikk nesten ikke gjort en eneste ting i fred av «fornuftige ting». Det hjalp å få nr to og en lekekamerat.

At man er sliten av barna sine i perioder er ikke et tegn på at man har fått for mange, men på at man er inne i en krevende tid, som går over.

Anonymkode: cb9c9...585

Skrevet

Blir nok lettere med alderen. Unger er så forskjellige, skjønner ikke helt hvorfor folk skal være så sure her inne. Virker som om enkelte har et sterkt behov for å få frem hvor elendig du er hvis ikke alt går på skinner. Det er jo ikke sånn at vi alltid kan være forberedt på hvordan livet blir med barn før vi faktisk står midt i det. 

Jeg opplevde at all energi forsvant etter et år hvor det skjedde mye privat. Har ikke i nærheten ork til det jeg hadde før. Legger få planer nå, tidligere elsket jeg å reise med ungene, nå liker jeg meg best hjemme. Tror det beste er å prøve å tilpasse det situasjonen og kapasiteten du har nå. Kan dere kjøpe et lite basseng å ha på verandaen? Blir det for ille, sett på en film 😉 hilsen mamma som knapt når opp til elendig ut fra kriteriene som forventes på dette forumet. 

Anonymkode: 19432...cc5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Blir nok lettere med alderen. Unger er så forskjellige, skjønner ikke helt hvorfor folk skal være så sure her inne. Virker som om enkelte har et sterkt behov for å få frem hvor elendig du er hvis ikke alt går på skinner. Det er jo ikke sånn at vi alltid kan være forberedt på hvordan livet blir med barn før vi faktisk står midt i det. 

Jeg opplevde at all energi forsvant etter et år hvor det skjedde mye privat. Har ikke i nærheten ork til det jeg hadde før. Legger få planer nå, tidligere elsket jeg å reise med ungene, nå liker jeg meg best hjemme. Tror det beste er å prøve å tilpasse det situasjonen og kapasiteten du har nå. Kan dere kjøpe et lite basseng å ha på verandaen? Blir det for ille, sett på en film 😉 hilsen mamma som knapt når opp til elendig ut fra kriteriene som forventes på dette forumet. 

Ps. Å rigge til et sted hjemme som er komfortsone er verdt investeringen. Et sted hvor ungene kan leke fritt uten at dere må passe konstant. 

Skrevet

Herregud for en gjeng med kjerringer her inne 🙄

Barn er forskjellige. Mødre er forskjellige. Dager er forskjellige. Våre forutsetninger er forskjellige.

Må da for faen være lov å gjøre så godt man kan med de ressurser man har.

Anonymkode: 2a575...c38

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ps. Å rigge til et sted hjemme som er komfortsone er verdt investeringen. Et sted hvor ungene kan leke fritt uten at dere må passe konstant. 

Hjelper jo ikke det når hun har bortskjemte drittunger som ikke klarer å aktivisere seg selv..

Anonymkode: 2052e...ab2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper jo ikke det når hun har bortskjemte drittunger som ikke klarer å aktivisere seg selv..

Ta å rull inn! Den eneste drittungen her er du! 

Anonymkode: 58353...29d

Skrevet

De som har sviktet mest i barneoppdragelse her må da være foreldrene dine 😬 Er nødvendigvis ikke drittunger fordi man ikke klarer å aktivisere seg selv heletiden. Barn er forskjellig. Drittunger for meg er de som er udreglige mot andre!! 

Anonymkode: 524b3...c5d

Skrevet

Jøss. Ble dagen din mye bedre når eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...