Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Vi er noen uker ut i ferien og jeg begynner å bli veldig sliten. Har tre små under skolealder og dagene går i ett. Vi aktiviserer dem så godt vi kan, men de blir fort slitne og grinete så vi må ta mange pauser i løpet av dagen. Er vi på stranda går det en stund før de begynner å sutre, krangle og slå seg vrange. Hyler så hele stranda ser på oss, så må vi bare pakke sammen å gå hjem. Etter en stund blir de lei av pausen hjemme så da begynner de å sutre, klage og grine og vi må ut å finne på noe igjen. Så er det samme greia når vi er ute på en annen aktivitet etter hvert. «Pause» hjemme vil ikke si at de slapper av, da går de som regel ut og vi må fotfølge dem rundt omkring. Prøver å finne på ting inne og litt iPad, men de mister fort interessen for slikt. Når klokka blir rundt 16-17 kjenner jeg at jeg et helt ferdig og må legge meg litt nedpå. Humøret daler, har ikke mer å gi. Da blir mannen sur fordi jeg er sliten. Gir meg dårlig samvittighet fordi jeg trenger en pause. Jeg er ikke noe duracell kanin som kan holde det gående fra morgen til kveld. Måltidene er kaos og mas. Noen vil ikke spise som resulterer i enda mer grinete unger. Nå gleder jeg meg til hverdag igjen. Angrer på at jeg ikke tok en uke kortere ferie i år. Sukk... Anonymkode: 6aaa8...4ed
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Hehe, sånn er «ferie» med småbarn! Jeg har selv tre barn og har kun hatt 2 uker feire i sommer fordi mannen min har pappapermisjon. Jeg var fullstendig utslitt etter de 2 ukene. Må si det er helt fantastisk å stå opp om morran og dra på jobb det er ferie det stille og rolig på jobb, kan drikke kaffe i fred og ikke bli masa høl i hue på! Anonymkode: 6aee2...c1f
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 Ris til egen bak! Få tre tette uten å sette krav til at de skal leke selv er überteit. Det skjønner alle. Alle vet at det er teit å få så tette barn og tro at det går av seg selv. Anonymkode: 90a5d...680
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Hva bidrar mannen med? Jeg spør, siden det virker som han ikke er sliten. Anonymkode: cb9c9...585
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 Det du beskriver er jo sånn det er med tre tette. Det ER slitsomt! Kan dere ikke dele dere opp litt? Må alle gjøre alt sammen når det tydeligvis ikke fungerer? Anonymkode: 20b2e...2cb
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva bidrar mannen med? Jeg spør, siden det virker som han ikke er sliten. Anonymkode: cb9c9...585 Han gjør minst like mye som meg, men har mer energi. Men det er ikke til å legge skjul på at de foretrekker meg og «mamma skal gjøre det» høres 100 ganger i løpet av en dag. Vi gjør mye sammen, vi splitter oss, men sliten blir jeg uansett. Jeg vet at tre tette er tøft, men ikke alt som kan planlegges i livet og da må man ta det som det kommer. Må være lov å innrømme at man er sliten selv om man har «valgt» å stå i dette selv. Vet at livet vil bli betydelig enklere for meg om 2-3 år. Da slipper jeg å gå gjennom alt dette slitet igjen som andre må ved å spre dem i alder. Skal aldri starte på nytt. Så det er trøsten i det hele. Burde tenkt litt lenger å hatt kortere ferie akkurat dette året som hun over. Tror alle parter hadde hatt godt av det denne sommeren. Anonymkode: 6aaa8...4ed
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 Jeg vet! Har selv tre tette, men nå er kun én i bhg og to er på skolen. Og det blir bedre, selv om det fortsatt kan være litt slitsomt. Mitt beste tips er å feriere med andre som har barn på samme alder, da har barna alltid lekekamerater. Det har i hvert fall fungert best for oss. Og så deler vi oss en del, slik at ett barn blir med én foreldre og to med den andre, det hjelper også Du kommer sikkert til å fordømmes av mange i denne tråden. Graden av empati på DIB er lav, og de færreste forstår hvor slitsomt det er med tre tette. At du ikke har planlagt bedre, lært opp ungene dine bedre, fått unger med større mellomrom osv osv. Med andre ord: at du ikke er en like flink mamma som de perfekte mødrene her inne. Men blås i dem, det er selvsagt både fordeler og ulemper med tre tette. Jeg tror det er flest fordeler (for ungene 😉)! Anonymkode: bb4b6...6e5
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 Men, blir de ikke grinete fordi de er slitne? Om dere aktiviserer de hver eneste formiddag og ettermiddag må de bli helt utslitt de også? Kan dere ikke bare være hjemme, la ungene leke med lego, plaskebasseng osv hjemme og ha late dager? Det må vel ikke skje noe hele tiden? De trenger nok et par dager på å "klimatisere" seg, som det blir litt klaging og krangling, men så finner de roen hjemme. Du kan lage boller eller vafler, få litt hjelp av ungene på kjøkkenet osv, rett og slett ta det rolig. Jeg har fire barn selv, 8 år mellom eldste og yngste, så ganske tette. Det var såklart slitsomt da alle var små, men vi har aldri aktivisert de så mye som du sier altså, la de rett og slett bare kjede seg litt, la de være hjemme, la de leke, også får dere hvilt litt. Det blir ganske annerledes når de blir eldre Anonymkode: 234eb...8be
Mumua Skrevet 18. juli 2018 #10 Skrevet 18. juli 2018 Har bare to tette, men jammen er jeg utslitt hver dag likevel. Nå har begge + samboeren sovnet og jeg ligger på sofaen og ser på en haug med klær som må brettes. Prøver å lade opp til å tømme oppvaskmaskina og rydde litt, men vet jeg må ha en time å hvile på først 😛 Men det blir bedre og vi har det da temmelig hyggelig sammen innimellom. Det hjalp at yngstemann tåler å være litt lenger våken og spiser fast føde. Tre tette hadde tatt knekken på meg, så all respekt til dere som klarer det 🤗
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #11 Skrevet 18. juli 2018 Må du forfølge dem da? De største må jo være nesten skolebarn. Da klarer de å aktivisere seg selv om de må. Har dere normal døgnrytme. Mange fungerer best når de står opp og legger seg til vanlig tid. Anonymkode: 2c97a...089
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #12 Skrevet 18. juli 2018 Det høres ut som du belønner dem for å sutre Anonymkode: d7b62...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #13 Skrevet 18. juli 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må du forfølge dem da? De største må jo være nesten skolebarn. Da klarer de å aktivisere seg selv om de må. Har dere normal døgnrytme. Mange fungerer best når de står opp og legger seg til vanlig tid. Anonymkode: 2c97a...089 Nei. Min 5-åring klarer ikke å aktivisere seg selv. Anonymkode: d7b62...015
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #14 Skrevet 18. juli 2018 Jesus, 3 barn hadde tatt knekken på meg. Jeg har to og det er nok for meg.. Har vært hjemme med de alene nå i tre uker og det har vært alt annet enn rolig ferie! Men eldste her er 8 år og jeg merker at når minste kommer opp i skolealder, DA kan man kanskje få seg en litt roligere ferie Eldste aktiviserer seg jo stort sett selv når vi ikke har en felles aktivitet.. Det er verre med 2-åringen ja. Jeg har det nok ikke like slitsomt som deg for jeg får noen få, korte pustepauser gjennom dagen. Men jeg har egentlig bare innsett at slik er "ferien" med barn. Har sagt til mannen at i forbindelse med høstferien, så tar jeg meg noen dager ferie alene etterpå. Det er trøsten min! Anonymkode: bcad8...646
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #15 Skrevet 18. juli 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Min 5-åring klarer ikke å aktivisere seg selv. Anonymkode: d7b62...015 Krever du det da? De må lære det og det tar tid å lære. Mine måtte gjennom sutring og hyling, men etter å ha sittet på trappa og kjedet seg høylydt en stund fant de på noe. På det værste tok det nok en halvtime, men det gikk fortere etter hvert. Det er det som er fint med en lang ferie. Det er tid til å la ungene kjede seg og utvikle fantasien sin. Anonymkode: 2c97a...089
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #16 Skrevet 18. juli 2018 Det er lov å si at man er sliten. Mine er 5 og 3, gravid med nr 3 og er styggdårlig for tiden. Ferien virker uendelig lang.... Anonymkode: 7c615...838
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #17 Skrevet 18. juli 2018 Har aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal presse ut flere unger enn de har overskudd til å ta vare på. Virker som om man bare skal slite seg gjennom denne tiden også leve etterpå! Har hatt så mange venner som kun har eksistert pga tette barn. Alle skal hygge seg i ferien. Når dere først er i situasjonen så må dere enten dele dere og la hverandre få litt fritid, eller lære barna å aktivisere seg selv. Det er viktig for fremtiden også, ellers får man barn som ikke tåler å kjede seg. Anonymkode: 67e56...640
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #18 Skrevet 18. juli 2018 Mine tre barn er sikkert ikke så tette i alder som dine (tre år mellom hver), men husker de årene de var små. Ja, det var slitsomt til tider, men noen krav må du sette selv om de er små. Feks må de lære seg å leke alene, de må slutte å sutre (jeg bare lukket ørene når de sutret, sluttet fort med det), og de må kjede seg av og til. Du må passe på deg selv, være litt egoistisk, helst hver dag. DU har også ferie og trenger nok å hente deg inn etter travle hverdager. Ha late formiddager der du kan drikke kaffe, lese bok eller noe mens ungene leker seg. Sett et krav at de må leke selv før dere feks drar på stranda. Du har lov til å si du blir sliten. Mannen må bare skjerpe seg. Alle har ikke samme energinivå, og av erfaring går små barn ALLTID til mamma uansett hva de trenger hjelp til eller hva som helst, så belastningen er nok mest på deg. Snakk med ham og fortell hvordan du har det, og si du trenger å hvile fordi du er utslitt og du også har ferie og må lade batterier. Viktigest av alt, og sikkert irriterende å høre, men nyt tiden! Det skal ikke være sånn at man bare skal «holde ut» småbarnstiden. Alle perioder har sine utfordringer og gleder. Nå er mine barn store, men det har sine utfordringer. De trenger også aktivisering og en mamma og pappa som stiller opp på helt andre områder. Så den tanken om at man bare må holde ut småbarnstiden for når de er større blir det mindre slitsomt anbefaler jeg deg å glemme... Når dine tre er skolebarn skal jeg love at det kommer travle hverdager. De skal følges opp med lekser, fritidsaktiviteter, det sosiale, de trenger trygge grenser osv.. Var helt utslitt nå når ferien begynte... Anonymkode: e1b89...576
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #19 Skrevet 18. juli 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Min 5-åring klarer ikke å aktivisere seg selv. Anonymkode: d7b62...015 Da har du sviktet i måten å oppdra barnet ditt på! En 5 åring er mer enn stor nok til å aktivisere seg selv! Her hadde det vært fullstendig uaktuelt å aktivisere ett så stort barn hele tiden! Kutt ned på servicen å la han/hun kjede seg,å da må hun bare etter hvert begynne å leke selv. Anonymkode: 2052e...ab2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #20 Skrevet 18. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Min 5-åring klarer ikke å aktivisere seg selv. Anonymkode: d7b62...015 Da er det ikke snakk om en frisk 5-åring? Har barnet div diagnoser skjønner jeg at det kan være vanskelig, men friske 5-åringer klarer å aktivisere seg selv om de har blitt lært opp til det fra de var små. Anonymkode: 234eb...8be
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #21 Skrevet 18. juli 2018 Altså: dere drar på stranda, barna sutrer, så da drar dere hjem. Så sutrer de hjemme, så drar dere ut. Så sutrer de ute og så drar dere hjem. MÅ dere forflytte dere hver gang barna sutrer? Hva med tilsnakk så de forstår at de ikke kan sutre og krangle hele tiden? Har selv 3 tette og har aldri holdt på sånn, aksepterer ikke sutring og har aldri vært spesielt sliten i ferier. Da har vi slappet av hele gjengen. Ble mer sliten av å jobbe hele dagen og så komme hjem til middag, barn, slett, jos og legging. Alt det skulle jeg rekke på 2 1/2 time på ettermiddagen, så da barna var lagt, så måtte jeg rydde alt jeg lot være før de la seg og så skulle det vaskes litt og støvsuges litt og så kunne jeg endelig sette meg ned når klokken var 21 og sovnet på sofaen før jeg krabbet derfra og i seng vel vitende om at klokken 05.00 var det på’n igjen Anonymkode: 22fa5...07d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #22 Skrevet 18. juli 2018 Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk på død og liv må få så tette unger. Og fler enn de egentlig orker. Min 4-åring klarer fint å aktivere seg selv. Om man alltid setter i gang prosjekt for å unngå sutring vil jo ungene aldri lære seg å leke selvstendig. Anonymkode: 13a10...976
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #23 Skrevet 18. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk på død og liv må få så tette unger. Og fler enn de egentlig orker. Min 4-åring klarer fint å aktivere seg selv. Om man alltid setter i gang prosjekt for å unngå sutring vil jo ungene aldri lære seg å leke selvstendig. Anonymkode: 13a10...976 Det er som regel ikke noe problem for barn å leke sammen. Jeg har selv fire barn, under åtte år mellom eldste og yngste, men de er jo gode venner. De har helt fra de var ganske små lekt sammen, bygd togbaner, lekt med figurer, tegnet, lekt med modelleire osv. Det at man har flere barn som er ganske tett i alder frigjør ofte hendene til de voksne, fordi barna leker sammen. Jeg har aldri trengt å sitte i sandkassa, for barna har jo hatt søsken å leke med oppi der. Men man kan jo aldri vite, mine barn krangler sjelden, men andre får jo søsken som er som katt og mus, som krangler hele tiden. Jeg regner med noe er tillærte reaksjonsmåter, men mye er personlighet, noen barn passer rett og slett ikke sammen selv om de er søsken. Da kan man angre på at man fikk de så tett, da kan man bli helt utslitt. Men den behandlingen hi beskriver synes jeg er ganske syk da, man kan jo ikke "serve" ungene hele tiden. Man kan ikke stå på pinne og aktivisere dem 24/7 for at de ikke skal surve, da blir det ikke enklere i fremtiden heller fordi du oppdrar barn som er vant til å få viljen sin og bli aktivsert hele tiden. Anonymkode: 234eb...8be
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #24 Skrevet 18. juli 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal presse ut flere unger enn de har overskudd til å ta vare på. Virker som om man bare skal slite seg gjennom denne tiden også leve etterpå! Har hatt så mange venner som kun har eksistert pga tette barn. Alle skal hygge seg i ferien. Når dere først er i situasjonen så må dere enten dele dere og la hverandre få litt fritid, eller lære barna å aktivisere seg selv. Det er viktig for fremtiden også, ellers får man barn som ikke tåler å kjede seg. Anonymkode: 67e56...640 Jøss. Så det er kun lykkelige mødre som er gode nok, altså? Hvis man ikke elsker hvert sekund av livet med barn, har man gjort noe feil? Si meg, elsker du hvert sekund på jobben din? Eller hvert sekund du omgås mannen din? For hvis ikke må du jo ha valgt feil, ikke sant, og bør straks skilles fra gubben og slutte i jobben... Anonymkode: d31f6...612
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2018 #25 Skrevet 18. juli 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Er vi på stranda går det en stund før de begynner å sutre, krangle og slå seg vrange. Hyler så hele stranda ser på oss, så må vi bare pakke sammen å gå hjem. To ting: hvorfor må dere gå hjem bare fordi noen hyler litt? De kan da fint bruke utestemmen ute. Ingen som har krav på stillhet på ei strand! Og det andre: spiser de ofte nok? Jeg husker at mine krangla og var grinete hver 3.time, og jeg knekte koden - de måtte ha mat FØR det var gått 3 timer, og altså ikke en is fra strandkiosken, men en skive brød eller noe annet mettende. Anonymkode: d31f6...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå