Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Jeg er langt i fra manisk. Kan gjerne få en kjærlighet en vanlig onsdag, kjeks på tur osv. Men.... jeg er opptatt av at dagens tre hovedmåltider skal gi næring og være mettende. Spesielt med yngste som er ekstremt småspist. De får ofte sunne pannekaker til frokost, pastasaus lager jeg feks med base av blomkål, søtpotet osv. Så er vi på ferie da, leid hus. Inviterte et vennepar på frokost. Jeg hadde laget pannekaker. Deres barn sa æsj bare av å se de og ville ikke ha. Jeg sa bare vennlig at æsj ikke var lov å si. Mora lurte på hva jeg hadde i de. Og når hun hørte oppskriften sa hun, slapp av litt da, det er ferie. Ja, nettopp derfor er dagens hovedmåltider viktig sa jeg, det blir så mye søppel resten av dagen. Det som er litt provoserende også er at hun har fått beskjed om å følge med på vekta på deres barn. Mine barn elsker disse pannekakene så det er jo ikke slik at de får mat de ikke liker. Og hvorfor gi barna tomme kalorier når de liker mat som metter bedre og gir mer næring? Så, hva er deres filosofi rundt mat? Anonymkode: fe713...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Jeg er nok så midt på treet som det er mulig å komme Ungene spiser som regel ganske sunt både til frokost, lusj og middag, men om de spiser nesquik-kuler (frokostblanding) til frokost og har en grandis til middag en dag går det helt fint. I går f.eks spiste de grovt brød til en litt sen frokost, is til lunsj, pizza på pizzarestaurant til middag og smågodt og jordbær til kvelds, ganske feriemodus der altså. Det går helt fint. Har slanke barn. Anonymkode: 903bc...a68
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Jeg anser meg selv som svært lite hysterisk. Vi har vanlige brødskiver (60% grove) med pålegg til frokost, søtt pålegg bare i helgene. Lunsj er ofte omelett eller middagsrester, og middager består stort sett av hjemmelaget mat, men vi kan gjerne slå til med en grandis på en onsdag likevel. Jeg syns det var uhøflig at moren å spørre hva du har i dem når hun tydelig var ute etter å rakke ned på maten. Samtidig vet jeg at barn ofte liker det de er vant til så når jeg har gjester lager jeg dermed mat som de fleste spiser eller har alternativer. Så kommer det litt an på alderen til ungene også da. Jeg er svært tålmodige med barn i barnehagealder. Skolebarn forventes å takke pent nei i stedet for å æsj, men det er uansett helt lov å ikke ville ha. Anonymkode: 6a193...95e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er langt i fra manisk. Kan gjerne få en kjærlighet en vanlig onsdag, kjeks på tur osv. Men.... jeg er opptatt av at dagens tre hovedmåltider skal gi næring og være mettende. Spesielt med yngste som er ekstremt småspist. De får ofte sunne pannekaker til frokost, pastasaus lager jeg feks med base av blomkål, søtpotet osv. Så er vi på ferie da, leid hus. Inviterte et vennepar på frokost. Jeg hadde laget pannekaker. Deres barn sa æsj bare av å se de og ville ikke ha. Jeg sa bare vennlig at æsj ikke var lov å si. Mora lurte på hva jeg hadde i de. Og når hun hørte oppskriften sa hun, slapp av litt da, det er ferie. Ja, nettopp derfor er dagens hovedmåltider viktig sa jeg, det blir så mye søppel resten av dagen. Det som er litt provoserende også er at hun har fått beskjed om å følge med på vekta på deres barn. Mine barn elsker disse pannekakene så det er jo ikke slik at de får mat de ikke liker. Og hvorfor gi barna tomme kalorier når de liker mat som metter bedre og gir mer næring? Så, hva er deres filosofi rundt mat? Anonymkode: fe713...33b Nå ble jeg nysgjerrig på hva du hadde i pannekakene? Anonymkode: f9688...bd5
the amazing spidermamma Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 (endret) Jeg er ikke veldig opptatt av kosthold, og det blir mye is i varmen, brus på restaurant osv når vi er på reise. Men vi passer på å ikke gi det rett før middag eller lunsj, sånn at de spiser godt til hovedmåltidene. Jeg ser tydelig at en god frokost legger grunnlaget for både humør og oppførsel resten av dagen, så akkurat her er vi litt strenge. Men å si æsj til mat er rett og slett dårlige manerer. Og hvis ungene liker disse pannekakene, er det jo ingen grunn til å dytte i dem loff med nutella. Endret 15. juli 2018 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå ble jeg nysgjerrig på hva du hadde i pannekakene? Anonymkode: f9688...bd5 Banan og sammalt hvete og havregryn (kjører røren bittelitt med stavmikser) Anonymkode: fe713...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 Dritfrekk mor. Og barn. Jeg er forresten veldig opptatt av mat og kosthold. Anonymkode: d4b6d...3ab
Leverpostei Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 Mine barn har behov for å holde på gode kostholdsrutiner i ferien, og får (med noen unntak) sunn og næringsrik kost til frokost, lunsj, middag og kvelds. Dersom de i tillegg spiser is, brus og godteri nå i ferien er ikke det så nøye, syns jeg, men det må komme etter mat som holder blodsukkeret stabilt. Mat som sender blodsukkeret i taket er drepen for humøret her, så is til lunsj eller loff med nugatti til frokost er uaktuelt.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Banan og sammalt hvete og havregryn (kjører røren bittelitt med stavmikser) Anonymkode: fe713...33b Jøss, jeg trodde den måtte inneholde noe veldig rart og uvanlig, så var det bare dette Har du lyst til å dele oppsriften hi? Kunne tenke meg å prøve denne Anonymkode: f9688...bd5
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 Jeg er veldig midt på treer når det gjelder kosthold og ser at mange av venninnene er mye mer nazi enn meg. Men måltidene her hjemme er sunn og god mat. Vi spiser aldri sjokoladepålegg og ungene er slanke som siv. Anonymkode: 439f7...a43
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #11 Skrevet 15. juli 2018 Jeg brenner for næringsrikt kosthold og elsker å lage mat fra bunnen av, Har sakte, men sikkert ballet på seg. Så ja, Jeg er opptatt av det. Noen vil nok kalle meg hysterisk, men det lever jeg fint med. Uansett hva man gjør er det noen som vil reagere negativt. Har vært frisk i 13 mnd mens før var jeg alltid forkjølet 1-2 ganger i året. 3-åringen har for det meste vært frisk ifht majoriteten av barnehagebarna. Anonymkode: c6f29...117
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nok så midt på treet som det er mulig å komme Ungene spiser som regel ganske sunt både til frokost, lusj og middag, men om de spiser nesquik-kuler (frokostblanding) til frokost og har en grandis til middag en dag går det helt fint. I går f.eks spiste de grovt brød til en litt sen frokost, is til lunsj, pizza på pizzarestaurant til middag og smågodt og jordbær til kvelds, ganske feriemodus der altså. Det går helt fint. Har slanke barn. Anonymkode: 903bc...a68 Komisk at du skriver at du har slanke barn, som om at det er ensbetydende med å ha sunne barn . Man kan ha/få feilreguleringer i kroppen selv om man er slank Anonymkode: c6f29...117
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 Hos oss er kosthold viktig, jeg jobber selv innenfor det og vet viktigheten av næringsrik mat til små kropper i vekst (og voksne som skal klare å holde energien og humøret oppe 😅). Vi er ikke hysterisk, og 2,5 åringen får ofte en is etter middag nå som det er sommer. Men utenom det er det hjemmelagde middager, lapper/vafler laget på banan, havregryn, egg, mel og melk, smoothier laget på kesam og bær/frukt, grovere brødprodukter etc. Når han vil ha snacks kan han spørre om cheerios eller rosiner, så det får han også innimellom 🙂 Er vi ute å spiser får han det han vil ha, oftest nuggets og søtpotetfries 😅 Mange synes nok vi er strenge, men jeg ser ikke poenget i å servere 2 åringen godteri og mengder med sukker når han ikke trenger det og ikke vet hva det er. Og så er jeg slik at jeg respekterer at mine venninner fyller sine 1-2 åringer med sukker hele sommeren og velger andre kostholdsvaner enn oss, og forventer at folk respekterer at vi gjør det på vår måte 😉 Anonymkode: 4682f...eb9
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hos oss er kosthold viktig, jeg jobber selv innenfor det og vet viktigheten av næringsrik mat til små kropper i vekst (og voksne som skal klare å holde energien og humøret oppe 😅). Vi er ikke hysterisk, og 2,5 åringen får ofte en is etter middag nå som det er sommer. Men utenom det er det hjemmelagde middager, lapper/vafler laget på banan, havregryn, egg, mel og melk, smoothier laget på kesam og bær/frukt, grovere brødprodukter etc. Når han vil ha snacks kan han spørre om cheerios eller rosiner, så det får han også innimellom 🙂 Er vi ute å spiser får han det han vil ha, oftest nuggets og søtpotetfries 😅 Mange synes nok vi er strenge, men jeg ser ikke poenget i å servere 2 åringen godteri og mengder med sukker når han ikke trenger det og ikke vet hva det er. Og så er jeg slik at jeg respekterer at mine venninner fyller sine 1-2 åringer med sukker hele sommeren og velger andre kostholdsvaner enn oss, og forventer at folk respekterer at vi gjør det på vår måte 😉 Anonymkode: 4682f...eb9 Viktig å respektere hverandre ja. Vi har en jente på snart 4 år som først de siste ukene er begynt å spørre etter godteri i butikken . Hun får aldri godteri/kaker/is med mindre hun er i bursdag eller i en sammenheng eks hos besteforeldrene der det står fremme. Jeg lager mye næringsrikt snadder da. På 17.mai fikk hun hjemmelaget is, bestående av mango , sitron, melasse, mct-olje og lecithin . Hun synes de er kjempegode 😊 Anonymkode: c6f29...117
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #15 Skrevet 15. juli 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss, jeg trodde den måtte inneholde noe veldig rart og uvanlig, så var det bare dette Har du lyst til å dele oppsriften hi? Kunne tenke meg å prøve denne Anonymkode: f9688...bd5 Her går det på slump. Ett egg, kanskje 0,5 dl sammalt 0,5 havregryn og en overmoden banan (den er veldig søt og da trenger man ikke sukker) mos bananen litt med gaffel, ha i litt melk og kjør stavmikser litt, spe på med melk til røra er passe tykk. Bare å prøve seg frem. Anonymkode: fe713...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #16 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her går det på slump. Ett egg, kanskje 0,5 dl sammalt 0,5 havregryn og en overmoden banan (den er veldig søt og da trenger man ikke sukker) mos bananen litt med gaffel, ha i litt melk og kjør stavmikser litt, spe på med melk til røra er passe tykk. Bare å prøve seg frem. Anonymkode: fe713...33b Havregrynene bruker jeg den lettkokte typen. Røra må også svelle i 20-30 min. Anonymkode: fe713...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #17 Skrevet 15. juli 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her går det på slump. Ett egg, kanskje 0,5 dl sammalt 0,5 havregryn og en overmoden banan (den er veldig søt og da trenger man ikke sukker) mos bananen litt med gaffel, ha i litt melk og kjør stavmikser litt, spe på med melk til røra er passe tykk. Bare å prøve seg frem. Anonymkode: fe713...33b Takk, dette skal jeg teste Hva har dere på, om dere har noe? Anonymkode: f9688...bd5
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #18 Skrevet 15. juli 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Komisk at du skriver at du har slanke barn, som om at det er ensbetydende med å ha sunne barn . Man kan ha/få feilreguleringer i kroppen selv om man er slank Anonymkode: c6f29...117 Det handler vel og om at kostholdet kanskje hadde vært annerledes om barna viste tegn til overvekt. Det er nok ikke bare for å skryte. Anonymkode: 439f7...a43
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #19 Skrevet 15. juli 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk, dette skal jeg teste Hva har dere på, om dere har noe? Anonymkode: f9688...bd5 Når jeg tenker meg om har jeg nok litt mindre havregryn enn mel. Har på friske bær, syltetøy eller spiser den som den er. Anonymkode: fe713...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #20 Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Komisk at du skriver at du har slanke barn, som om at det er ensbetydende med å ha sunne barn . Man kan ha/få feilreguleringer i kroppen selv om man er slank Anonymkode: c6f29...117 Jeg skrev det bare fordi HI nevnte at hennes venninne måtte passe vekten til sine barn... Jeg tror nok mine barn er ganske sunne, selv om vi overhodet ikke er hysteriske og særlig nå i ferien skeier litt ut på matfronten. Siden mine barn trener ganske mye ellers blir de sulte, og da metter sunn mat definitivt best. Anonymkode: 903bc...a68
Superdolly Skrevet 15. juli 2018 #21 Skrevet 15. juli 2018 Det ene her er jo det med hvor nøye man er på kostholdet. Det vil jo variere. Det jeg synes var ille i denne historien er jo hvor uhøflig og frekk denne moren var, foran både dine og sine egne barn. Jeg hadde nok hatt meget store problemer med å holde munn og ikke være ufin tilbake. Og siden du spør: jeg er sånn middels opptatt av kosthold. I feriene som i hverdagene tviholder jeg på felles måltider med hjemmelaget mat, både fordi barna og vi voksne har best av det, og fordi det er koselig og skaper samhold.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #22 Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her går det på slump. Ett egg, kanskje 0,5 dl sammalt 0,5 havregryn og en overmoden banan (den er veldig søt og da trenger man ikke sukker) mos bananen litt med gaffel, ha i litt melk og kjør stavmikser litt, spe på med melk til røra er passe tykk. Bare å prøve seg frem. Anonymkode: fe713...33b Sammalt hvete eller noe annet sammalt? Anonymkode: f9688...bd5
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #23 Skrevet 15. juli 2018 Anser ikke meg selv som opptatt av at mat skal være så sunn. Kjøpt to bokser med sjokoladepålegg og da må barna spare om det skal holde hele ferien. Jeg synes det er bortkastede penger. Men de får spise hjemmelaget jordbær, bringebær og bjørnebærsyltetøy de gangene de har lyst på det. De får mat de liker. Om den er sunn eller ikke tenker jeg ikke mye over. Middagene inneholder mye grønnsaker og fisk, men det er fordi de liker det, ikke fordi jeg synes det er så sunt. Og dessuten er det billig da vi har grønnsakshage og fisker en del. Jeg må ofte tenke pris mer enn sunt fordi jeg har lite med penger. Ønsker meg faktisk viltkjøtt til jul og bursdag og får det fordi jeg har noen jegere i familien. Og barna liker det. Får også billig hvalkjøtt fordi jeg kjenner noen som kjenner noen osv. Men barna liker det. Hadde de likt pasta og pannekaker, så hadde de sikkert fått det også, men pannekaker til frokost er for amerikansk for meg. Her er det hjemmebakt brød og egg til frokost. Har meget aktive og dumme barn. Minste var litt lubben da han var 3-4 år, men er nå en gutt full al muskler og sprek som få med kun en liten hemming pga astma Anonymkode: 39af1...9c5
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #24 Skrevet 15. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anser ikke meg selv som opptatt av at mat skal være så sunn. Kjøpt to bokser med sjokoladepålegg og da må barna spare om det skal holde hele ferien. Jeg synes det er bortkastede penger. Men de får spise hjemmelaget jordbær, bringebær og bjørnebærsyltetøy de gangene de har lyst på det. De får mat de liker. Om den er sunn eller ikke tenker jeg ikke mye over. Middagene inneholder mye grønnsaker og fisk, men det er fordi de liker det, ikke fordi jeg synes det er så sunt. Og dessuten er det billig da vi har grønnsakshage og fisker en del. Jeg må ofte tenke pris mer enn sunt fordi jeg har lite med penger. Ønsker meg faktisk viltkjøtt til jul og bursdag og får det fordi jeg har noen jegere i familien. Og barna liker det. Får også billig hvalkjøtt fordi jeg kjenner noen som kjenner noen osv. Men barna liker det. Hadde de likt pasta og pannekaker, så hadde de sikkert fått det også, men pannekaker til frokost er for amerikansk for meg. Her er det hjemmebakt brød og egg til frokost. Har meget aktive og dumme barn. Minste var litt lubben da han var 3-4 år, men er nå en gutt full al muskler og sprek som få med kun en liten hemming pga astma Anonymkode: 39af1...9c5 Det var en litt lei skrivefeil 😂 Anonymkode: f9688...bd5
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2018 #25 Skrevet 15. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det var en litt lei skrivefeil 😂 Anonymkode: f9688...bd5 Hahahahaha😂😂😂 sunne/dumme... Anonymkode: 39af1...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå