Gå til innhold

Eksen skal gifte seg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min (begge er damer) skal gifte seg. Barna vi har felles har begge våre etternavn, mitt er mellomnavnet. Nå vil eksen ta sin nye kjærestes navn og også endre barna sitt. Jeg er helt ferdig med henne, men kjenner at det vrenger seg! 

Er jeg urimelig om jeg nekter?

Anonymkode: 86501...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Med mindre stemoren skal adoptere dem synes jeg de skal beholde de etternavnene de har nå.

Anonymkode: 8fd3a...3cc

Skrevet

Barna har sine navn, de skal ikke måtte bytte etter hvem foreldrene for tiden puler på.

Skrevet

Eksen må jo endre navnet sitt som hun vil, men ikke barna! Blir jo litt krise om disse skiller seg også.. 

Anonymkode: c36f0...ea1

Skrevet

Nei, selvfølgelig skal ikke barna bytte.

Barna har ditt og den andre mammaens etternavn, og skal selvfølgelig ikke ha den nye kona sitt.

Anonymkode: a0f0d...096

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Man endrer virkelig ikke på ungenes navn i en sånn situasjon. Hun er jo utrolig egoistisk og selvsentrert. Det er jo du og henne som er foreldre, ikke den nye stemoren

Anonymkode: afc9b...e40

Skrevet

Nei det hadde jeg faktisk ikke gått med på. Det er dine og din eks sine barn, ikke stemor. 

Hva om de skiller seg, hva da? Skal barna da bytte navn HVER gang? 

 

Skrevet

Synes det ville vært unødvendig med tre etternavn. Om barna vil det sjøl...? Kanskje. Men så finner du deg kanskje en ny - skal de ha fire etternavn da? 

Jeg ville takket for at nye kona ønsker å være delaktig i barnas liv, men at det ikke blir aktuelt. 

Anonymkode: c42c1...210

Skrevet

Hvor gamle er ungene?

Anonymkode: afc9b...e40

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

DERES barn skal selvfølgelig ikke ha den nye konas navn. Noe av det dummeste jeg har hørt🤣 Skjønner godt at det er en eks!

Skrevet

Du er ikke urimelig. Hadde aldri byttet navna på barna. Hva skjer om hun skiller seg? Og enda verre, gifter seg enda en gang?

Det blir for dumt...

Anonymkode: 30169...e99

Skrevet

HUN er virkelig urimelig - dette er dårlig gjort. Jeg forutsetter da at du er juridisk (med-)mor til barna, og ikke «bare» mors tidligere kjæreste. Har hun født dem og føler hun er mer mamma enn deg..? Jeg kan ikke forstå at hun ønsker å gjøre dette mot dem!

Anonymkode: 27556...309

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Barna har sine navn, de skal ikke måtte bytte etter hvem foreldrene for tiden puler på.

Du prøver alltid å være tøff i kjeften, men her dreit du på leggen, gitt. Å gifte seg = pule på? Blir for dumt når trollinga blir for åpenbar. Bedre lykke neste gang!

Anonymkode: 7d9fd...fcd

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du prøver alltid å være tøff i kjeften, men her dreit du på leggen, gitt. Å gifte seg = pule på? Blir for dumt når trollinga blir for åpenbar. Bedre lykke neste gang!

Anonymkode: 7d9fd...fcd

Men det er jaggu sant som hun sier! Skal virkelig ungene skifte navn når foreldrene skifter partner?? Det er jo helt vilt! Og ja, når folk skifter partner raskere enn vi andre skifter sokker er "puler på" et adekvat uttrykk. Trollingen her er det hi sin ex som står for.

Endret av amandine
Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Men det er jaggu sant som hun sier! Skal virkelig ungene skifte navn når foreldrene skifter partner?? Det er jo helt vilt! Og ja, når folk skifter partner raskere enn vi andre skifter sokker er "puler på" et adekvat uttrykk. 

Tror kanskje du uttaler deg om ting du ikke vet så veldig mye om her? Men for å sette ditt og Lutens latterlige fjas til side: Nei, det er helt tullete å mene at barna skal ha steforeldres navn.

Anonymkode: 7d9fd...fcd

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror kanskje du uttaler deg om ting du ikke vet så veldig mye om her? Men for å sette ditt og Lutens latterlige fjas til side: Nei, det er helt tullete å mene at barna skal ha steforeldres navn.

Anonymkode: 7d9fd...fcd

Ehh, du sier jo mer eller mindre det samme som sug lut og amandine da...........

Anonymkode: afc9b...e40

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror kanskje du uttaler deg om ting du ikke vet så veldig mye om her? Men for å sette ditt og Lutens latterlige fjas til side: Nei, det er helt tullete å mene at barna skal ha steforeldres navn.

Anonymkode: 7d9fd...fcd

Lyset er på men jeg tror kanskje ikke det er noen hjemme. 

Skrevet

Hun er helt enig med dere, hun vil bare at det skal sies slik hun vil si det.. noen klarer ikke å la være å kverulere, til og med når de er enige.     🤣🤣🤣

Anonymkode: 658a8...2b7

Skrevet
5 minutter siden, amandine skrev:

Lyset er på men jeg tror kanskje ikke det er noen hjemme. 

Sånn går det, når man blir litt vel overivrig etter å ta noen 🤣

Anonymkode: afc9b...e40

Skrevet

Har du foreldreansvar så sier du bare nei. Eksen kan ikke bytte navn på ungene uten ditt samtykke.

Anonymkode: f4de3...a1c

Skrevet
12 timer siden, sug lut skrev:

Barna har sine navn, de skal ikke måtte bytte etter hvem foreldrene for tiden puler på.

Du er sikkert utenlandsk? Å pule på norsk betyr å ha sex. Å gifte seg betyr å inngå ekteskap (marriage). Jeg kunne ikke se at hi nevnte noe om sex? Sjekk med din kommune, de har sikkert gode norskkurs slik at du unngår flause når du snakker med folk. 

Til hi : du er ikke urimelig. Her tok mine barn den nye manns etternavn fordi far og fars familie tok uttrykkelig avstand fra barna etter skilsmissen. Uansett hvor mye jeg prøvde å tilrettelegge. Det var også gjort forsøk fra far å gjøre barna arveløse. Så døde far og hans familie ønsker fortsatt ingen kontakt med barna. Min manns familie tok dem imot med åpne armer, så her i huset har vi alle samme etternavn. Men når begge foreldrene lever og er involvert i livet til barna, er det ikke riktig at barna skal ta den nye ektefellens etternavn. Hvorfor kan ikke den nye kona ta din eks sitt etternavn, slik at de har samme etternavn alle sammen? 

Anonymkode: 8c56e...8b3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh, du sier jo mer eller mindre det samme som sug lut og amandine da...........

Anonymkode: afc9b...e40

Nei, hun retter på folk som ikke er stødig i norsk. Sug lut snakker om sex, noe som ikke nevnes i hi i det hele tatt. I tråden snakkes det om ekteskap og formaliteter mtp etternavn. Ikke sex. 

Anonymkode: 8c56e...8b3

Skrevet
9 timer siden, amandine skrev:

Men det er jaggu sant som hun sier! Skal virkelig ungene skifte navn når foreldrene skifter partner?? Det er jo helt vilt! Og ja, når folk skifter partner raskere enn vi andre skifter sokker er "puler på" et adekvat uttrykk. Trollingen her er det hi sin ex som står for.

HI har ikke sagt at eksen byttet partner fort. Hun har heller ikke sagt at hun var gift med hi. Er det slik at man skal være evig singel etter at man har hatt seriøst forhold? Ser ut som det er første gang eksen til hi gifter seg. 

Anonymkode: 8c56e...8b3

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikkert utenlandsk? Å pule på norsk betyr å ha sex. Å gifte seg betyr å inngå ekteskap (marriage). Jeg kunne ikke se at hi nevnte noe om sex? Sjekk med din kommune, de har sikkert gode norskkurs slik at du unngår flause når du snakker med folk. 

Til hi : du er ikke urimelig. Her tok mine barn den nye manns etternavn fordi far og fars familie tok uttrykkelig avstand fra barna etter skilsmissen. Uansett hvor mye jeg prøvde å tilrettelegge. Det var også gjort forsøk fra far å gjøre barna arveløse. Så døde far og hans familie ønsker fortsatt ingen kontakt med barna. Min manns familie tok dem imot med åpne armer, så her i huset har vi alle samme etternavn. Men når begge foreldrene lever og er involvert i livet til barna, er det ikke riktig at barna skal ta den nye ektefellens etternavn. Hvorfor kan ikke den nye kona ta din eks sitt etternavn, slik at de har samme etternavn alle sammen? 

Anonymkode: 8c56e...8b3

Pinlig, men du prøver i hvert fall. Giftemål er lite annet enn juridisk legitimert puling som regulerer arv og eiendom.

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...