Gå til innhold

Tiltak/reaksjoner fra BV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei mor som er veldig usikker på seg selv, bryr seg om hva andre tenker om henne, tror hele tiden hun ikke er god nok osv. Sliter også med angst. Dersom bv blir involvert i livet til denne moren, hvilke tiltak ville hun fått? Eventuelt fratatt barnet? Hun er ikke alene om omsorgen og begge foreldrene tar godt vare på barnet. Ungen ser også til å ha det godt og søker alltid til mor eller far ved forskjellige situasjoner hvor h*n er usikker. Tror det var en melding fra en privat person som mistolket noe eller misforstått situasjonen. Hva skjer videre? Takk for svar!

Anonymkode: 36f49...1b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvilke reaksjoner vil barnet eventuelt få dersom h*n vokser opp med ei mor som er veldig usikker hele tiden? Er omsorgsovertagelse eneste utvei dersom barnet kan bli påvirket av dette? 

Skrevet

Ingen tiltak, mest sannsynlig. Kommer an på saksbehandler og hvor usikker hun fremstår.

Anonymkode: 46cf9...180

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen tiltak, mest sannsynlig. Kommer an på saksbehandler og hvor usikker hun fremstår.

Ingen reaksjoner i det hele tatt? Fremstår som sikker, men sier hun er usikker og barnet har det bra. Men litt angstproblematikk (går på medisiner) og generelle bekymringstanker om alt mulig. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen reaksjoner i det hele tatt? Fremstår som sikker, men sier hun er usikker og barnet har det bra. Men litt angstproblematikk (går på medisiner) og generelle bekymringstanker om alt mulig. 

Men barnet har det bra? Tiltak er for barn som ikke har det så bra.

Skrevet

Så hvis barnet har det bra blir det ingen sak i BV?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noe å si. Det er ikke personligheten som bedømmes, men hvordan barnet har det.

Anonymkode: 00bc2...92d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan hende de gjør en undersøkelse. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt ikke. BV leter ikke med lys og lykte etter folk de kan fremme saker mot, hvorfor tror du det? BVs mandat er jo kun barnas liv og velferd.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan hende de gjør en undersøkelse. 

I undersøkelsen er hensikten og bli bedre kjent med familien og vurdere om det er hjelpetiltak som aktuelle. I mange av familiene jeg jobber i kommer vi fram til i fellesskap hva familiene er i behov av. Om mor her er usikker på egen omsorgsrolle kan for eksempel et foreldreveiledningskurs være aktuelt for å bli tryggere. Å ta barn ut av familien er absolutt siste løsning, da blir det stort sett alltid prøvd hjelpetiltak først. 

Anonymkode: 9987e...fb6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er omsorgsovertagelse eneste utvei dersom barnet kan bli påvirket av dette? 

BV tar ikke barn ut av hjemmet som forebygging, altså. "Kan bli påvirket" en gang i fremtiden er ikke et argument.

Skrevet

Det gjøres en undersøkelse. Om situasjonen er som du beskrives, vil det sannsynligvis ikke anbefales noen tiltak. Selvfølgelig vil det ikke være snakk om omsorgsovertakelse.

Dersom mor selv ønsker hjelp med sin usikkerhet og opplever at det er noe som preger henne i foreldrerollen, kan man eventuelt vurdere frivillige hjelpetiltak. Det som da kan være aktuelt er f.eks noe foreldreveiledning eller et samarbeid med helsevesenet (fastlege, eventuelt DPS eller annen psykolog - det vil avhenge av hvor sterke symptomer det er snakk om og en sannsynlighetvurdering av hvorvidt det påvirker/vil påvirke barnet).

Anonymkode: 2b03c...ccf

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I undersøkelsen er hensikten og bli bedre kjent med familien og vurdere om det er hjelpetiltak som aktuelle. I mange av familiene jeg jobber i kommer vi fram til i fellesskap hva familiene er i behov av. Om mor her er usikker på egen omsorgsrolle kan for eksempel et foreldreveiledningskurs være aktuelt for å bli tryggere. Å ta barn ut av familien er absolutt siste løsning, da blir det stort sett alltid prøvd hjelpetiltak først. 

Anonymkode: 9987e...fb6

Det vet jeg. Som jeg sa over kommer det an på saksbehandler og hvor usikker mot fremstår. Min erfaring er også at kommunens/barnevernets ressurser spiller inn i forhold til hvem som får tilbud om kurs.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

BV tar ikke barn ut av hjemmet som forebygging, altså. "Kan bli påvirket" en gang i fremtiden er ikke et argument.

Mener å ha hørt at de tar barn ut av hjemme i frykt for fremtidig omsorgssvikt. Hva innbærer dette da?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener å ha hørt at de tar barn ut av hjemme i frykt for fremtidig omsorgssvikt. Hva innbærer dette da?

Som oftest alvorlig psykisk sykdom (psykoser o.l.) 

Syns du skal slutte å la deg informere på "mener å ha hørt"-måten. Og slutt å dyrke din egen usikkerhet, denne tråden er jo ren paranoia.

Skrevet

Takk for svar! 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan skje i veldig alvorlige tilfeller, som for eksempel psykisk sykdom. Men det er veldig utbredt. Skal mer til enn «litt angst».

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes en paragraf for omsorgsovertakelse, Barnevernlovens §4-12 bokstav d, som gjelder omsorgsovertakelse basert på sannsynlighetsovervekt for fremtidig omsorgssvikt. Denne benyttes svært sjelden - eksempelvis har jeg jobbet i førstelinjen i barneverntjeneste i ti år og aldri ført en sak etter denne paragrafen. Når den gjør det, gjelder det saker hvor situasjonen akkurat nå kan vurderes adekvat, men hvor man vurderer det overveiende sannsynlig at barnet vil utsettes for omsorgssvikt i fremtiden.

Eksempel på dette kan være en familie hvor foreldrene har mistet omsorgen for fire barn tidligere fordi de har utsatt dem for vold og seksuelle overgrep når de var i alderen 2-10 år. Nå har de fått et nytt barn, som er 3 måneder gammelt. Foreløpig er det ikke bevist at dette barnet er utsatt for vold eller seksuelle overgrep, men foreldrene nekter å motta noen form for hjelpetiltak eller terapi og ønsker ikke på noen måte å samarbeide med barneverntjenesten. Her vil det være aktuelt å føre en sak basert på søsknenes situasjon, selv om det aktuelle barnet ikke viser symptomer på skade p.t. Et annet eksempel er alenemor til nyfødt, har tidligere mistet omsorgen for eldre barn, er diagnostisert med psykisk utviklingshemming og vurdert å ha en mental alder på barneskolestadiet. Får til å skifte bleier og gi baby mat, samt å ta i mot veiledning av typen "du må løfte opp babyen og vugge den når den gråter," men blir frustrert og irritert om babyen gråter og ikke blir stille når den vugges. Foreløpig har ikke babyen - to uker gammel - tatt åpenbar skade, men barselavdelingen er alvorlig bekymret for å skrive familien ut. (I dette tilfellet vil det trolig fremmes sak etter §4-12 bokstav a som omhandler nåværende omsorgssvikt, siden babyer raskt tar skade av denne type omsorg, men det er glidende overganger til situasjoner hvor det går over i §4-12 bokstav d - omsorgen er akkurat innenfor det funksjonelle, men det vil ikke kunne fungere i lengden og det vil være sikkerhetsmessig livsfarlig så snart barnet blir litt mobilt).

Som sagt; det er en sjeldenhet. Som du ser av eksemplene; det er IKKE snakk om foreldre med litt engstelige personlighetstrekk. Det er snakk om barn i alvorlig fare for skjevutvikling. Det er også spesielt med bokstav d at den stiller sterkere beviskrav enn de andre paragrafene, da det handler om en vurdering av fremtidighet, ikke nåsituasjon.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes en paragraf for omsorgsovertakelse, Barnevernlovens §4-12 bokstav d, som gjelder omsorgsovertakelse basert på sannsynlighetsovervekt for fremtidig omsorgssvikt. Denne benyttes svært sjelden - eksempelvis har jeg jobbet i førstelinjen i barneverntjeneste i ti år og aldri ført en sak etter denne paragrafen. Når den gjør det, gjelder det saker hvor situasjonen akkurat nå kan vurderes adekvat, men hvor man vurderer det overveiende sannsynlig at barnet vil utsettes for omsorgssvikt i fremtiden.

Eksempel på dette kan være en familie hvor foreldrene har mistet omsorgen for fire barn tidligere fordi de har utsatt dem for vold og seksuelle overgrep når de var i alderen 2-10 år. Nå har de fått et nytt barn, som er 3 måneder gammelt. Foreløpig er det ikke bevist at dette barnet er utsatt for vold eller seksuelle overgrep, men foreldrene nekter å motta noen form for hjelpetiltak eller terapi og ønsker ikke på noen måte å samarbeide med barneverntjenesten. Her vil det være aktuelt å føre en sak basert på søsknenes situasjon, selv om det aktuelle barnet ikke viser symptomer på skade p.t. Et annet eksempel er alenemor til nyfødt, har tidligere mistet omsorgen for eldre barn, er diagnostisert med psykisk utviklingshemming og vurdert å ha en mental alder på barneskolestadiet. Får til å skifte bleier og gi baby mat, samt å ta i mot veiledning av typen "du må løfte opp babyen og vugge den når den gråter," men blir frustrert og irritert om babyen gråter og ikke blir stille når den vugges. Foreløpig har ikke babyen - to uker gammel - tatt åpenbar skade, men barselavdelingen er alvorlig bekymret for å skrive familien ut. (I dette tilfellet vil det trolig fremmes sak etter §4-12 bokstav a som omhandler nåværende omsorgssvikt, siden babyer raskt tar skade av denne type omsorg, men det er glidende overganger til situasjoner hvor det går over i §4-12 bokstav d - omsorgen er akkurat innenfor det funksjonelle, men det vil ikke kunne fungere i lengden og det vil være sikkerhetsmessig livsfarlig så snart barnet blir litt mobilt).

Som sagt; det er en sjeldenhet. Som du ser av eksemplene; det er IKKE snakk om foreldre med litt engstelige personlighetstrekk. Det er snakk om barn i alvorlig fare for skjevutvikling. Det er også spesielt med bokstav d at den stiller sterkere beviskrav enn de andre paragrafene, da det handler om en vurdering av fremtidighet, ikke nåsituasjon.

Takk for svar. Så konklusjonen er at usikker og engstelig mor som er flink til å skjerme barnet for det kan fortsatt god mor? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Så konklusjonen er at usikker og engstelig mor som er flink til å skjerme barnet for det kan fortsatt god mor? 

Ja. Hvorfor spør du? Er det noen som truer deg? 

Skrevet

Barnefaren er veldig usikker på foreldrerollen å selv om bv har vært inne så var det aldri snakk om å ta fra han barnet! De sendte han på COS møte der han kunne lære seg hvordan han bør møte barnet på en god måte. 3 mnder etterpå henla bv saken.

Anonymkode: 95435...f13

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hvorfor spør du? Er det noen som truer deg? 

Ingen trusler. Er bare noen som påstod at usikre foreldre som i tillegg hadde angst kan være potensielt skadelig for barnet. Og dermed meldte inn til BV.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen trusler. Er bare noen som påstod at usikre foreldre som i tillegg hadde angst kan være potensielt skadelig for barnet. Og dermed meldte inn til BV.

Må barnevernet få vite at du har angst da? Jeg har hatt med barnevernet en kort periode å jeg er jo ikke så dum å forteller de at jeg har angst. Vil jo ikke gi de noe de KAN bruke mot meg. Å fastlegen sa selvsagt heller ikke noe om at jeg har angst. Dermed fikk aldri barnevernet vite det. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må barnevernet få vite at du har angst da? Jeg har hatt med barnevernet en kort periode å jeg er jo ikke så dum å forteller de at jeg har angst. Vil jo ikke gi de noe de KAN bruke mot meg. Å fastlegen sa selvsagt heller ikke noe om at jeg har angst. Dermed fikk aldri barnevernet vite det. 

Trodde det var slik at de hentet inn opplysninger hos fastlege osv. Og i journalen min står det jo at jeg har angst og står per dags dato på medisiner mot det. Er det slik at jeg kan be legen å ikke nevnte dette til barnevernet? Er ikke leger pliktig til å utgi sånn type informasjon til BV når de ber om det? 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva mener du «bruke det mot deg»? Er det noe de gjør for å «ta» folk for noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...