Gå til innhold

Overvektige barn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som ikke er sykdomsrelatert.

Hvordan kan foreldrene tillate det? Hele familier hvor alle er overvektige... Små barn og større barn som blir hemmet i fysisk utfoldelse, det er barnemishandling! 

Min tanke er at mange foreldre trenger veiledning, for ingen barn er tjent med eller har godt av å være overvektig og ha redusert evne til fysisk mestring og utfoldelse. 

Anonymkode: 3ea59...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med dette er et teit forsøk på trolling og provokasjon. Selvfølge er ingen sykelig overvektig fordi de synes det er så stas, det er snakk om spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 24cdf...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Regner med dette er et teit forsøk på trolling og provokasjon. Selvfølge er ingen sykelig overvektig fordi de synes det er så stas, det er snakk om spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 24cdf...8b7

Ja, men da er du vel enig med hi om at de trenger hjelp og veiledning da?

Anonymkode: 98c48...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Anonym bruker said:

Regner med dette er et teit forsøk på trolling og provokasjon. Selvfølge er ingen sykelig overvektig fordi de synes det er så stas, det er snakk om spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 24cdf...8b7

Jeg er ikke enig, og jeg ser mange overvektige barn på jobb.

For mange av disse handler det om ressurssvake foreldre som ikke setter grenser for mat (også). De starter som litt lubne småbarn, runde barn, overvektige ungdommer osv..

Viktig å komme tidlig inn i familier hvor (også) dette er problemet. Å få et barn normalvektig er så mye enklere enn en ungdom 

Overvektige barn er overrepresentert i lavere sosioøkonomiske lag

Anonymkode: 83206...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det stadig nevnes hvor ressurssvake og nederdrektige tjukke folk og røykere er. Da føler vi oss mer vellykkede, ikke sant? 👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: a5bba...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ett overvektig barn. 

Jeg spiste, overspiste,  på grunn av mobbing. Trøstespising. Spising drøyde alle følelser. 

Det var ikke mine foreldres feil, de så jo hva som skjedde, men der var vanskelig for dem å stoppe det. Mat ble skjult for meg, men jeg spiste på natten mens de sov. Jeg spiste fra søpla. 

Vi fikk heldigvis hjelp etterhvert. 

Anonymkode: 9d24a...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også et overvektig barn (og voksen) jeg ble ikke mobbet, hadde mange venner og kom fra en vanlig familie med god økonomi og kjærlige foreldre. (Som var/er normalvektige.)

jeg ble tjukk fordi jeg elsker all mat og ikke har metthetsfølelse. Da jeg tok overvektsoperasjon for 5 år siden ble jeg mett for første gang i mitt liv. Tidligere kunne jeg spise vanvittige mengder mat uten å kjenne det en plass. Mamma prøvde fra jeg var liten av å stoppe meg. Fikk bare sunn mat hjemme. Men jeg stjal penger, tjente egne penger og panter flasker for å kunne kjøpe meg snop og chips. Jeg spiste frosne boller fra fryseren og stjal julekaker fra matboden.

Foreldrene mine kunne ikke stoppet meg samme hva de hadde gjort.  

Jeg har gått minst 10 roedekurs og librakurs i voksen alder og jeg har gått opp og ned nærmere 90 kg. Overvekten klarte jeg å vinne over da jeg tok operasjon.

Anonymkode: 6e0dd...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på vennelista som akkurat la ut før og etterbilde-hun har gått ned 20 kilo og ser nå fantastisk ut! Sønnen derimot er i hvert fall 10 kilo (eller mer) overvektig, som tiåring, og jeg må si jeg lurer litt.

Anonymkode: 80547...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var også et overvektig barn (og voksen) jeg ble ikke mobbet, hadde mange venner og kom fra en vanlig familie med god økonomi og kjærlige foreldre. (Som var/er normalvektige.)

jeg ble tjukk fordi jeg elsker all mat og ikke har metthetsfølelse. Da jeg tok overvektsoperasjon for 5 år siden ble jeg mett for første gang i mitt liv. Tidligere kunne jeg spise vanvittige mengder mat uten å kjenne det en plass. Mamma prøvde fra jeg var liten av å stoppe meg. Fikk bare sunn mat hjemme. Men jeg stjal penger, tjente egne penger og panter flasker for å kunne kjøpe meg snop og chips. Jeg spiste frosne boller fra fryseren og stjal julekaker fra matboden.

Foreldrene mine kunne ikke stoppet meg samme hva de hadde gjort.  

Jeg har gått minst 10 roedekurs og librakurs i voksen alder og jeg har gått opp og ned nærmere 90 kg. Overvekten klarte jeg å vinne over da jeg tok operasjon.

Anonymkode: 6e0dd...d08

Det er klart at finnes noen sånne barn som deg. Men de fleste barn som er overvektige(snakker ikke om de som er litt lubne) får ikke hensiktsmessig mat hjemme eller blir dårlig fulgt opp på et eller annet vis.

Anonymkode: 80547...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart at finnes noen sånne barn som deg. Men de fleste barn som er overvektige(snakker ikke om de som er litt lubne) får ikke hensiktsmessig mat hjemme eller blir dårlig fulgt opp på et eller annet vis.

Anonymkode: 80547...a8d

Eller de lider av samme folkesykdommen som nesten alle i Norge nå: beveger seg for lite.

 

Anonymkode: 06b24...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller de lider av samme folkesykdommen som nesten alle i Norge nå: beveger seg for lite.

 

Anonymkode: 06b24...dda

Det er jo det jeg mener med oppfølging da. Klart foreldre må se an ungene litt også, men har du en stuegris som elsker mat så må foreldrene stå på mer for å aktivisere. 

Anonymkode: 80547...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at enkelte voksene mennsker skal være så opptatt av overvekte barn. synes ikke det er noe dere bør blande dere i eller snakke om.

rett og slett stygt

Anonymkode: d4e10...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trist at enkelte voksene mennsker skal være så opptatt av overvekte barn. synes ikke det er noe dere bør blande dere i eller snakke om.

rett og slett stygt

Anonymkode: d4e10...04b

Er prinsen din overvektig?

Anonymkode: a5bba...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på ferie i Spania. Der flere overvektige barn hver dag, mange spanjoler - men også turister. Snakker ikke om lubne barn, men rett og slett fedme.

Trist!

Anonymkode: 98b8f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da er du vel enig med hi om at de trenger hjelp og veiledning da?

Anonymkode: 98c48...aa2

Ja, og det får de også. Helsesøster f.eks følger opp, men så lenge foreldrene har en spiseforstyrrelse er det vanskelig å gjøre noe for barnet....

Anonymkode: 24cdf...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig på hvor dere ser alle disse overvektige barna?

Jeg har vært i tre fornøyelseparker med badebasseng i sommer og vil anslå at max 10-15 % av barna kan betegnes som overvektige og knapt 2% med sykelig fedme. 

Det er klart at både kost og aktivitet spiller inn hos de fleste, men for å bedrive litt svogerforskning her så har de fleste jentene i min familie fått noen kg ekstra/for mye i alderen 10-13 år. Det er til tross for samme miljø hele tiden. Så om noen hadde foreslått tiltak for en smålubben 11 åring hadde jeg satt ned foten! Kroppspress er det nok av, foreldre og helsepersonell trenger ikke bidra til det. 

Anonymkode: 904c1...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer virkelig på hvor dere ser alle disse overvektige barna?

Jeg har vært i tre fornøyelseparker med badebasseng i sommer og vil anslå at max 10-15 % av barna kan betegnes som overvektige og knapt 2% med sykelig fedme. 

Det er klart at både kost og aktivitet spiller inn hos de fleste, men for å bedrive litt svogerforskning her så har de fleste jentene i min familie fått noen kg ekstra/for mye i alderen 10-13 år. Det er til tross for samme miljø hele tiden. Så om noen hadde foreslått tiltak for en smålubben 11 åring hadde jeg satt ned foten! Kroppspress er det nok av, foreldre og helsepersonell trenger ikke bidra til det. 

Anonymkode: 904c1...52a

Kanskje det du mener er normalvektig egentlig er lubben og de dom er lubne faktisk er overvektige. Mange som faktisk ikke «ser» overvekt!

Anonymkode: 98b8f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det du mener er normalvektig egentlig er lubben og de dom er lubne faktisk er overvektige. Mange som faktisk ikke «ser» overvekt!

Anonymkode: 98b8f...a72

Nei, det er ikke det jeg ser! Kjære...

Anonymkode: 904c1...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og det får de også. Helsesøster f.eks følger opp, men så lenge foreldrene har en spiseforstyrrelse er det vanskelig å gjøre noe for barnet....

Anonymkode: 24cdf...8b7

Jeg sliter med overspising, hadde bulimi i mange år, men sluttet da jeg fikk barn nummer 2, men har ikke klart å slutte med overspisingen. Men mine barn er da slanke. Våres kosthold i det daglige, mitt og, består av sunn mat. Og selv om jeg propper masse godis i meg flere dager i uken, så gjør ikke barna det. Det skjer da de ikke ser. Og begge barna holder på med idrett.

Anonymkode: a9e98...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er faktisk arv også. 

Min mann er normal i vekt og muskuløs, jeg er overvektig. 

Vi har tre barn. Den ene er desverre som meg, og har lett for å legge på seg. Han må passes på og holdes i mye aktivitet. Likevel er han lubben.

De to andre er små spirrevipper med mye muskler. De kan til tider være dørgende late, men ikke et gram fett fester seg på kroppen.  

Eldste føler litt på dette, og har sagt at det er urettferdig at det har blitt slik.

Anonymkode: 7677f...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan ha lavt stoffskifte uten å vite det. 

Jeg var overvektig til jeg var 13 pga det. Etter jeg fekk medisin gikk vekten ned. Så man skal vere veeeeeldig forsiktig med å legge skyld på foreldrene..

Anonymkode: 599b7...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er et samfunnsproblem i hele den vestlige verden. Det påvirker folks helse, som igjen påvirker velferdsstaten. Det har blitt normalt å ha mange kilo for mye, dette påvirker vårt bilde av hva som er normalvektig. Er man overvektig som barn, er det meget sannsynlig at man blir det som voksen. Mange spiser rett og slett for mye kalorier, det er ikke sånn at alle som er overvektige har lavt stoffskifte eller spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 90a21...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med overspising, hadde bulimi i mange år, men sluttet da jeg fikk barn nummer 2, men har ikke klart å slutte med overspisingen. Men mine barn er da slanke. Våres kosthold i det daglige, mitt og, består av sunn mat. Og selv om jeg propper masse godis i meg flere dager i uken, så gjør ikke barna det. Det skjer da de ikke ser. Og begge barna holder på med idrett.

Anonymkode: a9e98...3c1

Men da gjelder det jo ikke deg... Hi snakker om overvektige barn som også har overvektige foreldre. Da er det ofte dårlige vaner og overspising som går i arv, foreldrene vet ikke bedre og klarer ikke bedre. 

Anonymkode: 24cdf...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med overspising, hadde bulimi i mange år, men sluttet da jeg fikk barn nummer 2, men har ikke klart å slutte med overspisingen. Men mine barn er da slanke. Våres kosthold i det daglige, mitt og, består av sunn mat. Og selv om jeg propper masse godis i meg flere dager i uken, så gjør ikke barna det. Det skjer da de ikke ser. Og begge barna holder på med idrett.

Anonymkode: a9e98...3c1

Men da er jo heller ikke innlgget myntet på deg og dine barn.........

Anonymkode: 00242...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dOvervekt er et samfunnsproblem i hele den vestlige verden. Det påvirker folks helse, som igjen påvirker velferdsstaten. Det har blitt normalt å ha mange kilo for mye, dette påvirker vårt bilde av hva som er normalvektig. Er man overvektig som barn, er det meget sannsynlig at man blir det som voksen. Mange spiser rett og slett for mye kalorier, det er ikke sånn at alle som er overvektige har lavt stoffskifte eller spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 90a21...1b0

Ja, helt sant. 

Jeg har spinkle barn og utrykte min bekymring på helsestasjonen. Helsesøster sa at vi nå er blitt så vant til at folk har litt ekstra så de som er spedbygde skiller seg nesten litt ut. Dette gjelder altså barn.

Anonymkode: 80547...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...