Gå til innhold

Dere som har erfaring med stebarnsadopsjon i senere tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere gjennomslag? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvor gammelt var barnet? 

Anonymkode: e9c34...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal MYYYYE til for å få det godkjent.

Vi fikk avslag. Barnet 4 år. Jeg gift

Anonymkode: e050e...7ec

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal MYYYYE til for å få det godkjent.

Vi fikk avslag. Barnet 4 år. Jeg gift

Hvorfor fikk dere avslag da? Pga alderen på barnet kanskje? Sa biologisk far ja? 

Skrevet

Noen med erfaring her idag?

Skrevet

Ja, etter over 1 år med spørsmål frem/tilbake og saksbehandling. Barnet som ble adoptert var da 21år og biologiske faren døde når barnet var liten. 

Anonymkode: 433a8...03e

Skrevet

Vet bare om et par som fikk avslag.

Så lenge det finnes en biologisk far i live skal det mye til, barnet har krav på opplysninger, farsarv osv. De jeg kjenner til har en biologisk far som ønsket å si fra seg "hele dritten", men likevel fikk de avslag.

Barnet har ingen kontakt med far, men likevel står riktig far oppført. De har bare ordnet det så dette barnet også får en arv av stefar (forsikring med barnet som en av de begunstigede) på lik linje med halvsøsken, for det kommer antagelig ingenting fra den riktige faren.

Ingen tenker egentlig over at stefar ikke er skikkelig far, det er jo han som alltid har vært der. At han ikke er far på papiret er det ingen som bryr seg om. Egentlige far har skrevet fra seg omsorgen eller hva det heter, så de trenger ikke hans underskrift for pass, bankkort osv.

Anonymkode: bf817...367

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet bare om et par som fikk avslag.

Så lenge det finnes en biologisk far i live skal det mye til, barnet har krav på opplysninger, farsarv osv. De jeg kjenner til har en biologisk far som ønsket å si fra seg "hele dritten", men likevel fikk de avslag.

Barnet har ingen kontakt med far, men likevel står riktig far oppført. De har bare ordnet det så dette barnet også får en arv av stefar (forsikring med barnet som en av de begunstigede) på lik linje med halvsøsken, for det kommer antagelig ingenting fra den riktige faren.

Ingen tenker egentlig over at stefar ikke er skikkelig far, det er jo han som alltid har vært der. At han ikke er far på papiret er det ingen som bryr seg om. Egentlige far har skrevet fra seg omsorgen eller hva det heter, så de trenger ikke hans underskrift for pass, bankkort osv.

Anonymkode: bf817...367

Takk for svar. En kompis av mannen fikk medhold etter 3 år med søknader og frem og tilbake. Da var barnet 7 år. 

Mitt barn er 13 og ønsker dette selv. Det betyr ingenting for oss, hun er mitt barn og mannen min har alltid og kommer alltid til å behandle henne som sin egen. Om vi skulle gått fra hverandre ville han garantert hatt samvær... Men for hun selv er det ekstremt viktig å få dette i orden, for å juridisk være en del av kjernefamilien.... 

Skrevet

Må legge til at far her nekter å skrive fra seg foreldreansvar med mindre mannen min adopterer henne...

hi

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må legge til at far her nekter å skrive fra seg foreldreansvar med mindre mannen min adopterer henne...

hi

Hvorfor? Så merkelig 

Vi som fikk avslag så var begrunnelsen at jeg og mannen ikke hadde vært gift lenge nok og vi hadde heller ikke felles barn. Biologisk far står oppført på papirene at han er far (ble dømt til far, han nekter å ha noe med barnet å gjøre)

Dette for 2 år siden 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Så merkelig 

Vi som fikk avslag så var begrunnelsen at jeg og mannen ikke hadde vært gift lenge nok og vi hadde heller ikke felles barn. Biologisk far står oppført på papirene at han er far (ble dømt til far, han nekter å ha noe med barnet å gjøre)

Dette for 2 år siden 

Men dere har vært sammen lenge? Rart at gift skal ha så mye å si nå om dagen. Samboere har omtrent like rettigheter som gifte.

Dere får søke igjen om noen år.

Anonymkode: 8215d...f79

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Så merkelig 

Dette for 2 år siden 

Fordi han er en gal gal mann.... 

mannen og jeg har vært gift i 8 år og sammen i snart 12... så håper vi har bedre sjanser. 

Håper dere får gjennomslag snart!

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han er en gal gal mann.... 

mannen og jeg har vært gift i 8 år og sammen i snart 12... så håper vi har bedre sjanser. 

Håper dere får gjennomslag snart!

Masse lykke til. Håper virkelig dere får gjennomslag 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Masse lykke til. Håper virkelig dere får gjennomslag 

Takk :) det håper jeg og! Som sagt er det ikke viktig for oss, så håper de tar hensyn til hennes eget ønske :)

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

Fikk dere gjennomslag? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvor gammelt var barnet? 

er helt sykt vanskelig hvis ikke den biologiske pappan eller mamman samtykker, vi har nå prøvd i nesten 3 år,men den biologiske moren nekter, ennå hun har barnet kun anhver helg og en gang i uka, aldri i ferier, for barnet vil helst ikke til mor i hele tatt

Anonymkode: 8bee9...ebf

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er helt sykt vanskelig hvis ikke den biologiske pappan eller mamman samtykker, vi har nå prøvd i nesten 3 år,men den biologiske moren nekter, ennå hun har barnet kun anhver helg og en gang i uka, aldri i ferier, for barnet vil helst ikke til mor i hele tatt

Annenhver helg og én gang i uka er ganske vanlig samvær? 

Anonymkode: aee54...928

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh

Hvorfor i alle dager skulle mor godta adopsjon når hun ønsker samvær og ønsker å være en del av barnets liv?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men da har jo mor samvær, så det kan jeg jo forstå. Her har far sagt at mannen min må adoptere, samt at barnet ikke har sett faren sin på halvannet år. Ikke SMS/tlf/snap eller noe. Fordi hun ikke ønsker og han gir faen. Alikevel fikk jeg inntrykk av hos bufetat at halvannet år var for kort opphold i samværet. Så at dere som faktisk har samvær med mor ikke får, syns jeg ikke er så rart. Hvor gammelt er barnet da? Og lider barnet under samvær med mor? For isåfall ville jeg vurdert barnevernet (var det vi fikk beskjed om)

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da har jo mor samvær, så det kan jeg jo forstå. Her har far sagt at mannen min må adoptere, samt at barnet ikke har sett faren sin på halvannet år. Ikke SMS/tlf/snap eller noe. Fordi hun ikke ønsker og han gir faen. Alikevel fikk jeg inntrykk av hos bufetat at halvannet år var for kort opphold i samværet. Så at dere som faktisk har samvær med mor ikke får, syns jeg ikke er så rart. Hvor gammelt er barnet da? Og lider barnet under samvær med mor? For isåfall ville jeg vurdert barnevernet (var det vi fikk beskjed om)

Mitt barn har truffet faren sin 4 ganger (5 timer totalt) siden barnet ble født. Hører absolutt ALDRI noe fra han.

Fikk likevel avslag på adopsjon ! 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har truffet faren sin 4 ganger (5 timer totalt) siden barnet ble født. Hører absolutt ALDRI noe fra han.

Fikk likevel avslag på adopsjon ! 

Utrolig kjedelig :( men dere kan jo prøve igjen når dere har vært gift lenge nok? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig kjedelig :( men dere kan jo prøve igjen når dere har vært gift lenge nok? 

Ja. Vi tenkte å prøve igjen. Det er biologisk far som virkelig går glipp av det herlige barnet 

Skrevet

Slik jeg har forstått det så må biologisk far fraskrive seg farskapen. 

Anonymkode: 128cc...538

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg har forstått det så må biologisk far fraskrive seg farskapen. 

Anonymkode: 128cc...538

Ja det er klart. Men det er ikke nødvendigvis gitt at man får gjennomslag for adopsjon likevel, var derfor jeg ønsket å høre om erfaringer :)

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Ehhh

Hvorfor i alle dager skulle mor godta adopsjon når hun ønsker samvær og ønsker å være en del av barnets liv?

barnet ønsker dette, hun føler seg ikke trygg med mor, hun fester selvom barnet er der, og drikker seg drita, gjort dette flere ganger, bv er inne i bilde, hun har sex rett foran jente, hun må klarer seg selv når det gjelder mat. så ingen god mor dette

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

barnet ønsker dette, hun føler seg ikke trygg med mor, hun fester selvom barnet er der, og drikker seg drita, gjort dette flere ganger, bv er inne i bilde, hun har sex rett foran jente, hun må klarer seg selv når det gjelder mat. så ingen god mor dette

Da må dere faktisk nekte samvær. Det er dessverre sånn at den med hovedomsorgen har ansvar og plikt til å sørge for at barnet har det bra på samvær. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler at dette må taes tak i. Barnevernet må ta tak i dette. Og det helt uavhengig av adopsjon. Stakkars jente 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...