Gå til innhold

Hvor ofte bytter dere interiørstil?🏠

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusset opp huset for 6år siden. Den gangen valgte vi lyse vegger, hvite møbler(bilderammer ++) og vi har veldig mange lamper med krystaller, lysekroner ol. Det gikk mye i lyst, hvite detaljer , beige og sølv. Jeg har sikkert kjøpt lamper for 15 000kr og bilder for 4000kr.

Nå er jeg lei og veggene males mørkere. De hvite møblene beholdes, mens lampene blir byttet ut til mørke (endel) sorte lamper. Bildene på veggen som tidligere var oljemalerier blir erstattet med fotografier. Alt som byttes ut selges på Finn. Alle store møbler beholdes, men alle detaljer byttes ut.

Likevell får jeg sååå dårlig samtittighet. At en lampe jeg betalte 5000kr for legges ut for slikk og ingenting. Jeg føler jeg brenner penger på bålet, at jeg er «slem» som bruker penger på dette. Vi har råd, selv om det stjeles fra sparekontoen. Jeg tror mye av min dårlige  samvittighet stammer fra min barndom. Jeg vokste kun opp med min mor som var ufør. Vi hadde knapt penger til mat og klær. Den dag i den kommenterer min mor alt som er nytt. Har jeg kjøpt ny jakke sier hun «har du kjøpt ny jakke nå igjen». Har jeg kjøpt noe nytt i stua kommenterer hun «ja dere som har penger kan gjøre sånt», osv osv. Reiser vi til syden sier hun «ja dere har penger dere». Vi er en helt normaltlønnet familie.

Mine nye innkjøp til 1etg kommer sikkert til å koste 10 000-15000kr. 

Flere som bytter stil innimellom? Får dere dårlig samvittighet? 

Anonymkode: 851fb...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter i alle fall ikke etter bare seks år, og uansett ikke alt på en gang. Vi gjorde litt i fjor, men da hadde vi også bodd i huset i 15 år, så da var det kanskje på tide. 

Anonymkode: 783fd...f0d

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Huset vårt speiler hvem vi er og hva vi liker, det er ikke preget av motesvingninger på den måten.  Heldigvis.  Hadde jeg hatt det som deg hadde jeg nok kjent det på samme måte, både med tanke på ønske om å skifte men også med tanke på bruk og kast av penger ut av vinduet og ting.

Anonymkode: 1a386...ab6

Skrevet

Vi har bodd i dette huset i 14 år og vurderer kjøpe ny sofa nå for den gamle har falmet litt og passer ikke behovene våre så godt.

Men lamper, vegger, malerier osv passer jo fremdeles stilen vår, vi er ikke så "moteløver" når det gjelder sånt så vi valgte jo ting som passer oss, ikke ting som var moderne da... Har selvfølgelig byttet litt puter, duker o.l. men ikke store ting.

Anonymkode: c3c43...ec5

Skrevet

Nei, jeg bytter ikke stil så ofte akkurat. Har bodd her i 10 år, og har stort sett de samme bildene på veggene og de samme lampene, bortsett fra 2 bordlamper jeg kjøpte for 2 år siden. Jeg har et ganske nytt teppe under bordet i stua, men det var fordi det gamle måtte kastes. Jeg kjøper noen nye småting i blant, som puter til sofaen eller noe nips, men det er veldig veldig sjelden. Møblene mine er over 20 år gamle furumøbler som ble beiset mørke for 10 år siden. Jeg har ikke så stort behov for å bytte stil helt, selvfølgelig så byttes noen ting ut i blant.

Anonymkode: 192de...7ee

Skrevet

Det skal sies at området jeg snakker om (stue, kjøkken, gang, ett soverom) er 55kvm. Jeg vet ikke om det handler så mye om mote, mer lysten etter forandring i hjemmet. Selvfølgelig har jeg latt meg inspirere men føler ikke jeg kopierer noen spesielle personer. 

I tillegg elsker jeg å pusse opp. Maler ett eller annet rom minst en gang i året. Forskjellen nå er at stilen blir så annerledes.

hi

Skrevet

Vi har forsåvidt byttet, men da malte jeg en vegg, byttet sofaen i loftstuen med sofaen i stuen, og kjøpe et teppe til 500 kr. Vi har bodd i huset i 13 år, og bytter ikke før det er utslitt. 

Anonymkode: 9e10c...ec5

Skrevet

Bytter ikke interiørstil slik. Nå er jeg litt eldre enn deg tror jeg, og vet litt om hva jeg liker. Det vi kjøper kjøper vi for å ha, om det ikke går i stykker eller er ting til barna/oppbevaring osv

Samtidig kan jeg forstå at om du har innredet et hus i en stil som føles helt feil, så vil du gjøre noe med det.

Har kjøpt inn designlamper og wegner spisestue, den skal jeg ha livet ut.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det skal sies at området jeg snakker om (stue, kjøkken, gang, ett soverom) er 55kvm. Jeg vet ikke om det handler så mye om mote, mer lysten etter forandring i hjemmet. Selvfølgelig har jeg latt meg inspirere men føler ikke jeg kopierer noen spesielle personer. 

I tillegg elsker jeg å pusse opp. Maler ett eller annet rom minst en gang i året. Forskjellen nå er at stilen blir så annerledes.

hi

Jeg handler jo småting jeg også,  men kanskje er jeg sikrere på hva jeg liker enn deg? Kanskje er jeg eldre og vet mer hva jeg liker av den grunn? Kanskje er det fordi jeg har antikviteter og designklassikere? Lampa fra 30-tallet er liksom ikke mer ute på dato om ti år..  

Sofa og stoler er enkle, spisebord moderne men klassisk. Stuebord er en designklassiker og maleriene gamle og fine. Nesten alle vegger er hvite hos oss, og det vil de fortsatt være om ti år. Vi har mye farger på andre ting.

Jeg har av og til solgt unna ting som har vært bomkjøp, men jeg ville aldri endret helt sånn som du gjør.  Ting er i endring her også hele tiden, men litt ut litt inn, ikke alt på én gang.

Skrevet

Jeg er 30 år. Kjøpte huset og innredet det da jeg var24år. Dette er mitt første hjem og føler jeg har forandret meg endel på veien. Fått en annen stil, fått bodd meg til og funnet ut hva jeg liker og ikke liker. 

Hi

Skrevet

Bytter aldri stil. Kjøper ting vi liker og bruker det til det er utslitt.

Anonymkode: d3078...3b7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 30 år. Kjøpte huset og innredet det da jeg var24år. Dette er mitt første hjem og føler jeg har forandret meg endel på veien. Fått en annen stil, fått bodd meg til og funnet ut hva jeg liker og ikke liker. 

Hi

My point exactly! Jeg forandret meg også mye fra 24-30. Men det er lenge siden😂

Skrevet

Vi har bodd her i 7 år og er fortsatt ikke ferdig med å pusse opp. Har lyst på nye møbler, men har ikke råd. Det meste er ca. 10-12 år gammelt. Vi har valgt ganske tidløse ting, så stilen blir uansett ikke veldig endret. Men ønsker f.eks. å bytte ut den kjipe kopien av Ellipse-bordet med et kvalitetsspisebord fra Skovby. Vi prioriterer reiser, god mat og opplevelser foran interiør. Alle bilder på veggen betyr noe for oss, så de blir ikke byttet ut.

Anonymkode: ba59e...190

Skrevet

Bytter aldri stil. Har visst hva jeg liker fra jeg var jentunge, har da også møbler og interiørdetaljer som er samlet over mange tiår - noe kommer til, men det bryter ikke med resten.

Skrevet

Nei bytter ikke ut alt sånn nei. Mye pga økonomiske prioriteringer og at mannen min er ekstremt konservativ. Liker ikke forandringer.

Men det har vel også mye med interesser å gjøre tenker jeg. Du høres ut som en person som har en oppriktig interesse for interiør, og det skal du ikke ga dårlig samvittighet for. Gjør det du blir glad av, hvis du har råd til det.

Blir noe annet hvis man føler at man MÅ skifte stil helt hvert 5. År pga mote.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener HI, for ofte kan stilen endre seg, uten at det handler om å måtte ha det som er "in" (for det kan jo være så mangt, ut fra hvilken stil det gjelder). Vi bygget for fire år siden, og er like fornøyd med stilen nå som da - men har jo byttet ut småting (bla bilder på veggene og lysestaker og lignende) + bodd oss inn og fått flere ting, er jo ofte rimelig tomt i starten. Vi har en lys og minimalistisk nordisk stil med mye hvitt og lyst tre, men de senere årene har det kommet til mer sorte kontraster og mye mer grønt i form av planter. Stilen er den samme (og det tror jeg nok vil være den samme rimelig lenge), men småting er altså endret/fylt på. Å kjøpe bytte ut store møbler som sofa, spisestue og sånn, det sitter lenger inne, da dette er kostbare investeringer, og vi har valgt slike møbler som passer inn i stilen samt er rimelig tidløse.  Jeg er opptatt av interiør, og det er viktig for meg hvordan vi har det hjemme, så det er noe vi velger å legge penger i, men stilen er vi tro mot (og heldigvis veldig enig om) Du har nå endret stil og byttet ut møbler og ting iht denne, og hvis det føles rett og dere har penger til det, så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet. Det er, etter min mening, viktig å trives hjemme med den stilen man har. Jeg er en veldig hjemmekjær person selv, så det kommer høyt opp på listen for hva som er viktig for meg i hvert fall;-)

Skrevet

Det kan ofte lønne seg å investere i designklassikere kombinert med arvede/antikviteter/loppemarkedmøbler. Dette er en stil som ikke blir umoderne i motsetning til "katalogstilen" fra Skeidar.

Skrevet
4 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det kan ofte lønne seg å investere i designklassikere kombinert med arvede/antikviteter/loppemarkedmøbler. Dette er en stil som ikke blir umoderne i motsetning til "katalogstilen" fra Skeidar.

...og der har du vel stilen til mange av oss som sjelden bytter... En gammel lysestake inn fra loppis,  én videre til en venninne eller til loppis så noen andre kan ha glede av det.

Det er en god stil for øyet, for miljøet og for hjertet. Tingene jeg har betyr mye for meg, de er ikke kun staffasje. 

Skrevet

Nei, bytter ikke interiørstil. Vi har det vi har, og det holder lenge. Vi byttet ut en sofa fordi den var sliten og blitt vond å sitte i. De andre møblene kommer nok til å bli værende til noe eventuelt skulle bli ødelagt. Sofabordet begynner å bli slitt, men kommer ikke til å bytte det før vi har fått litt eldre barn som ikke kommer til å søle med vann eller finne på å tegne på noe. 

Vi har hvite vegger, men når det blir på tide å male om x antall år, så kan det hende vi bytter farge. Men det kommer nok ikke til å føre til store endringer i resten av huset eller med annet interiør. 

Men hvis man har interessen og har penger, så tenker jeg at man kan gjøre akkurat hva man vil på interiørfronten! Noen bruker penger på interiør, andre bruker penger på andre hobbyer. 

Skrevet

Er du ikke riktig klok !?!

Det kan da ikke være normalt bytte "interiørstil" støtt og stadig?

Jeg vet hva jeg liker, det endrer seg lite. Interiørtrend bryr jeg meg lite om. Vi har noe nytt, noe gammelt, og å bytte ut alle bilderammene for at det skal matche endring av møbler hadde aldri falt meg inn.

Jeg forstår at du liker å bruke penger, men kan du ikke heller skaffe deg en dyr hobby med mindre bruk og kast?

Skrevet

Vi bytter ikke stil. Malte stue, gang og trappegang for ca 3-4 år siden, hadde hatt litt spreke farger, men ville ha det litt mer nøytralt. Skiftet samtidig lister/foringer rundt vinduene i stua, da de som var var brune, og kjøpte nye gardiner til stua. Sofaen kjøpte vi pent brukt for 6 år siden, da den vi hadde var 15 år gammel og veldig slitt, hadde overlevd 2 ammeperioder og gulpebabyer.

Anonymkode: 2e4b5...ac4

Skrevet

Hender jeg bytter, men har stort sett et annet sted å sette det jeg bytter ut. Vi har hytte og mye havner der, eller så blir det brukt i et annet rom. Siste utvei er å selge. Kjøper ting som jeg virkelig ønsker meg, og som jeg ikke blir lei av. Kjøpte to taklamper for 10 år siden, de kostet 30 000 stk. Men kommer aldri til å bytte dem ut, jeg blir faktisk mer glad i den for hvert år som går. Og skulle jeg solgt dem hadde jeg fått mer for dem i dag enn jeg kjøpte de for. Gjør grundige undersøkelser på hva du liker så har du ikke behov for å bytte det ut. Vi har et digert oljemaleri som vi kjøpte for sikkert 15 år siden, det går aldri av moten. Det kostet mye den gangen, men kunstneren er anerkjent og prisen øker. Det er et bilde vi kommer til å ha resten av livet og som barna kan arve. 

Anonymkode: 3eb4f...6f7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi pusset opp huset for 6år siden. Den gangen valgte vi lyse vegger, hvite møbler(bilderammer ++) og vi har veldig mange lamper med krystaller, lysekroner ol. Det gikk mye i lyst, hvite detaljer , beige og sølv. Jeg har sikkert kjøpt lamper for 15 000kr og bilder for 4000kr.

Nå er jeg lei og veggene males mørkere. De hvite møblene beholdes, mens lampene blir byttet ut til mørke (endel) sorte lamper. Bildene på veggen som tidligere var oljemalerier blir erstattet med fotografier. Alt som byttes ut selges på Finn. Alle store møbler beholdes, men alle detaljer byttes ut.

Likevell får jeg sååå dårlig samtittighet. At en lampe jeg betalte 5000kr for legges ut for slikk og ingenting. Jeg føler jeg brenner penger på bålet, at jeg er «slem» som bruker penger på dette. Vi har råd, selv om det stjeles fra sparekontoen. Jeg tror mye av min dårlige  samvittighet stammer fra min barndom. Jeg vokste kun opp med min mor som var ufør. Vi hadde knapt penger til mat og klær. Den dag i den kommenterer min mor alt som er nytt. Har jeg kjøpt ny jakke sier hun «har du kjøpt ny jakke nå igjen». Har jeg kjøpt noe nytt i stua kommenterer hun «ja dere som har penger kan gjøre sånt», osv osv. Reiser vi til syden sier hun «ja dere har penger dere». Vi er en helt normaltlønnet familie.

Mine nye innkjøp til 1etg kommer sikkert til å koste 10 000-15000kr. 

Flere som bytter stil innimellom? Får dere dårlig samvittighet? 

Det er greitt dere har penger til det, men har dere tenkt på hva dere gjør med jordkloden vår? 

Har ikke byttet «stil» noen gang. Skal kjøpe ny sofa nå, men det er fordi den gamle (som er arvet etter foreldrene mine og over 20 år gammel) ikke kan repareres mer. 

Nei, har ikke mange stygge gamle møbler, men bytter ikke ut fordi det går av moten eller man er lei stilen . Det er bare tull!😣

Anonymkode: ae247...38a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er greitt dere har penger til det, men har dere tenkt på hva dere gjør med jordkloden vår? 

Har ikke byttet «stil» noen gang. Skal kjøpe ny sofa nå, men det er fordi den gamle (som er arvet etter foreldrene mine og over 20 år gammel) ikke kan repareres mer. 

Nei, har ikke mange stygge gamle møbler, men bytter ikke ut fordi det går av moten eller man er lei stilen . Det er bare tull!😣

Anonymkode: ae247...38a

Nei jeg tenker ikke på jordkloden vår. 

hi

Skrevet

Nei, jeg bytter ikke interiørstil. Jeg er glad i tingene. Noe kjøpt på reiser, noe arvet, noe fått, det meste har en historie og betyr noe for meg.Byttet sofa for tre år siden. Da hadde den forrige vært med meg  på fem seks flyttelass, og bortimot 25 år. Kjøpte den for min første lønn som nyutdannet i yrket mitt. Hadde fortsatt hatt den hvis det ikke var for at fjæringen på ene sitteplassen som ble brukt mest ,sviktet og vi satt nesten på gulvet. Har malt vegger noen ganger pga vannskade og slitasje. Har da passet på å endre til en annen farge, men har ikke skiftet ut noe av interiøret fordi om  veggfargen har endret seg. Men så er jeg overhodet ikke interessert i interiørmoter. Tristeste jeg ser er disse hjemmene som nesten er identiske, og med Kæhler(eller hvordan det skrives)vasen på stuebordet. 

Anonymkode: dabcc...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...