Gå til innhold

Et spørsmål om spedbarnstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke bare droppe alkohol og fokusere på barnet?

Anonymkode: bd7d2...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her hørtes du enda yngre ut. Har du ikke giddi å åpnet en liten bok om emnet engang? Ingen venner eller familie med barn? Fatter ikke hvordan man kan være så blank. Finn fram litteratur og les! 

Anonymkode: 6bd4f...6cb

Hva er dette slags svar? Jeg synes HI fremstår som reflektert,og hun ønsker å høre andres meninger om et tema som kanskje er litt tabubelagt. Hva er poenget med et diskusjonsforum hvis man ikke kan lufte spørsmål? Man må selvfølgelig godta både positive og negative svar, men det blir for dumt å begynne å snakke om alderen på HI og hvorvidt hun er voken nok til å få barn. Det var ikke det hun lurte på.

I spedbarnstiden tok jeg gjerne litt vin eller øl om kvelden i de periodene jeg visste at babyen kom til å sove noen timer. Jeg hadde aldri behov for så mye, men jeg liker smaken av øl/vin til god mat. Babyen sov i sengen vår, så mannen passet alltid på å bli edru før vi skulle legge oss (jeg drakk aldri så mye at jeg trengte å tenke på det). En gang han hadde vært på fest, så sov han på gjesterommet.

Jeg tenker at du kommer til å finne ut selv hvor mye du er komfortabel med å drikke. Du merker fort når det er nok, og den ansvarsfølelsen du får som mor er så sterk at du kommer til å begrense deg automatisk. 

Anonymkode: ea48a...57c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dette slags svar? Jeg synes HI fremstår som reflektert,og hun ønsker å høre andres meninger om et tema som kanskje er litt tabubelagt. Hva er poenget med et diskusjonsforum hvis man ikke kan lufte spørsmål? Man må selvfølgelig godta både positive og negative svar, men det blir for dumt å begynne å snakke om alderen på HI og hvorvidt hun er voken nok til å få barn. Det var ikke det hun lurte på.

I spedbarnstiden tok jeg gjerne litt vin eller øl om kvelden i de periodene jeg visste at babyen kom til å sove noen timer. Jeg hadde aldri behov for så mye, men jeg liker smaken av øl/vin til god mat. Babyen sov i sengen vår, så mannen passet alltid på å bli edru før vi skulle legge oss (jeg drakk aldri så mye at jeg trengte å tenke på det). En gang han hadde vært på fest, så sov han på gjesterommet.

Jeg tenker at du kommer til å finne ut selv hvor mye du er komfortabel med å drikke. Du merker fort når det er nok, og den ansvarsfølelsen du får som mor er så sterk at du kommer til å begrense deg automatisk. 

Anonymkode: ea48a...57c

Takk for et ordentlig svar uten usaklige ting som går på meg som person.

Jeg har prøvd å finne informasjon om akkurat dette temaet, men finner kun artikler/forskning som omhandler drikking foran barn, og alkohol/nikotin og samsoving. Lege og jordmor har gitt meg 2 forskjellige svar, og da blir jeg litt usikker, og ønsker meg informasjon fra flere fagfolk, enkelt og greit. 

Ser ikke for meg at dette vil være det første på agendaen min etter fødsel, de første månedene/året/årene, men det er likevel noe jeg lurer på - og det tenker jeg det bør være rom for.

Anonymkode: db671...1d0

Skrevet
11 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Du kan drikke små mengder alkohol når du ammer, baby vil ikke få den samme påvirkningen som du har men melken din vil inneholde samme promille som du har. Dette betyr at om du drikker mye så bør du kaste melken din og gi melk du har fryst ned eller MME.

Noe annet er at dere ikke bør være beruset med en liten baby i hus, ikke begge to. Noe kan skje. babyen kan bli syk eller plutselig kan det bli en våkenatt.

Høres streng ut nå, klart dere kan kose dere med vin og særlig etter de første månedene når baby har fått litt mer rutiner. Kan nesten garantere at det å drikke er det første du vil tenke på med en liten i hus.

Her må jeg korrigere min siste setning. Mener selvfølgelig at det å drikke ikke er det første du vil tenke på med en liten i hus.

Skrevet
20 hours ago, Anonym bruker said:

Venter vårt første barn hvert øyeblikk, og jeg har et spørsmål jeg har gnagd på lenge, men ikke turt å spørre om i frykt for å bli halshugd 🤔

Hvis baby sover, og jeg og samboer har lyst på en sen middag og dele en flaske vin. Er det lov? Kan man sove på samme soverom som babyen (som sover i egen seng)? Er det veldig uansvarlig?

Eller senere; hvis vi har barnevakt for å gå på f.eks konsert og tar et par øl da. Er det innafor?

Nå høres det ut som om vi er veldig alkoholfikserte, noe vi absolutt ikke er! Men vi er glade i å lage god mat sammen, og da deler vi ofte en flaske vin til maten.

Skal vi bare legge dette fra oss til ungen er 18? Litt satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: db671...1d0

ser ingen problem med det, vår første, fikk både pupp og flaske og tok begge, men hadde kanskje latt babyen dra på overnattingbesøk, vår var borte når hun var 3uker og da kosa vi oss, det gikk veldig fint med både oss og babyen, og vi er heldig at hun har et veldig sterkt bånd med både mine foreldre og mannens sine

Anonymkode: f9378...cae

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

ser ingen problem med det, vår første, fikk både pupp og flaske og tok begge, men hadde kanskje latt babyen dra på overnattingbesøk, vår var borte når hun var 3uker og da kosa vi oss, det gikk veldig fint med både oss og babyen, og vi er heldig at hun har et veldig sterkt bånd med både mine foreldre og mannens sine

Anonymkode: f9378...cae

Du mener ikke 3 uker??????????

Anonymkode: 6bd4f...6cb

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare droppe alkohol og fokusere på barnet?

Anonymkode: bd7d2...ee2

Kanskje fordi en sovende baby ikke trenger mors fokus? Og kanskje fordi det er litt all right å kunne fokusere på seg selv og kjæresten innimellom også? Man slutter ikke å være individ selv om man får et barn, altså! 

Anonymkode: 0ba3f...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...