Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Venter vårt første barn hvert øyeblikk, og jeg har et spørsmål jeg har gnagd på lenge, men ikke turt å spørre om i frykt for å bli halshugd 🤔 Hvis baby sover, og jeg og samboer har lyst på en sen middag og dele en flaske vin. Er det lov? Kan man sove på samme soverom som babyen (som sover i egen seng)? Er det veldig uansvarlig? Eller senere; hvis vi har barnevakt for å gå på f.eks konsert og tar et par øl da. Er det innafor? Nå høres det ut som om vi er veldig alkoholfikserte, noe vi absolutt ikke er! Men vi er glade i å lage god mat sammen, og da deler vi ofte en flaske vin til maten. Skal vi bare legge dette fra oss til ungen er 18? Litt satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener. Anonymkode: db671...1d0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Kommer an på alder, amming osv. På ammehjelpen.no står litt om det. Vår yngste er nå 9mnd gammel og sover godt på kvelden (eldste er 6år). Det hender vi tar 1-2glass vin til en film innimellom på kvelden nå, eller deler en øl eller to. (Og baby får flaske om han våkner). Samsover ikke da. Anonymkode: 06d11...80e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Når følte dere at der var ok å ta et flass vin på kvelden da? Og hva hvis vi tar ammingen ut av bildet? Anonymkode: db671...1d0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Spedbarnstiden vår var vannvittig slitsom. Jeg bare blødde, lakk melk, gråt og svettet. Kan ikke huske jeg engang tenkte tanken på å åpne en flaske vin. Bare så du vet at det kan bli sånn, også. Jeg drakk første gang da sønnen vår var 3 mnd. Drakk to halve glass vin på et jobbarrangement og ble ganske brisen. Jeg pumpet og kastet melken (siden jeg uansett ikke fikk den med meg hjem, ikke fordi melken har noe særlig alkohol i seg) og ammet ham som vanlig da jeg kom hjem, ca. fem timer etter siste glass. Å dele en flaske vin blir ganske mye vin på hver, da. Jeg ville nok begynt med ett glass. Og ikke før babyen er seks uker eldre enn termin, i følge Ammehjelpen. Mannen min og jeg drikker fortsatt ikke samme kveld, i tilfelle en av oss må kjøre til legevakten e.l. Sønnen vår er snart tre. Men det er bare oss, man trenger ikke være så streng/rigid, altså! Anonymkode: b5887...71b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Hvis du leser på ammehjelpen så er anbefalt minimums grense 6uker etter termindato. Når han begynte å få mer forutsigbar soverytme. Det har litt med å ikke håndtere barn når man har drukket også (bære, stelle osv), selv om det bare er to glass vin. Så når han var ca 6-7mnd , tenker jeg. Da begynte han å sove fast fra 19-23, og jeg tok meg et glass vin rundt kl 20 Var på venninekveld når han var 7mnd, og drakk 4 glass mellom kl 18-21 (var på vinsmaking). Var hjemme kl 23 Men da sov jeg på gjesterommet den natten, og mannen med yngstemann på vårt rom. Anonymkode: 06d11...80e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Kan tilføye at med førstemann turte jeg ikke drikke noe før han var 4år... Dette er vår andre, og vi er eldre, så nå er vi ikke like strenge med oss selv Anonymkode: 06d11...80e
klg,2 boys now:) Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Greie regel er også at dere (mor og far) kan være borte fra babyen 1 time PR mnd babyen er.altså 1 mnd-1 time. Ang drikking og middag så tror jeg at om sjansen byr seg og du ikke ammer kjør på,som nevnt sv flere over så kommer du/dere muligens ikke til å være helt der
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 Her var det kun snakk om å få mest mulig søvn når hun endelig sov. Alle planer om å lese bøker, se film og kose oss, gode middager osv gikk i vasken de første fem månedene. Personlig ville jeg ikke drukket vin og sove med baby i samme rom. Mulig jeg er hysterisk altså. Anonymkode: 1dc71...4d2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når følte dere at der var ok å ta et flass vin på kvelden da? Og hva hvis vi tar ammingen ut av bildet? Anonymkode: db671...1d0 Du tar rett og slett ikke amming ut av bildet. Anonymkode: 1cfe2...f13
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tar rett og slett ikke amming ut av bildet. Anonymkode: 1cfe2...f13 Kanskje hun ikke skal/kan amme? 🤷🏻♀️ Hi , om du skal amme så er tommelfinger regelen at når du er edru nok til å kjøre bil så kan du amme. (Igjen se på ammehjelpen.no) Her har jeg alltids et lite lager klart med mm. Anonymkode: 06d11...80e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 Høres ut som dere burde ventet noen år med barn og blitt voksne først, men det løpet er kjørt. Anonymkode: 6bd4f...6cb
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 Sett bort fra amming, mener jeg at man fint kan dele en flaske vin forutsatt at ungen sover greit og at dere tåler såpass at dere ikke blir særlig påvirket. Vi gjør det ofte, og har gjort det siden ammingen opphørte da ungene var 18 mnd. Anonymkode: 1b64a...673
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 Husker da jeg var gravid og gleder meg til et glass vin når ungen var ute..han var vel noen mnd før tanken i det hele tatt slo meg igjen 😂 ikke sikkert du har overskudd eller at det frister når babyen først er her. Ville uansett begynt med et lite glass, ikke en halv flaske Anonymkode: 1051a...88c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som dere burde ventet noen år med barn og blitt voksne først, men det løpet er kjørt. Anonymkode: 6bd4f...6cb Dette var litt krasst sagt, men er litt enig. Synes det er et veldig merkelig fokus å ha rett før termin, når kan dere drikke og ha barnevakt? Disse tingene var jeg definitivt ikke opptatt av når det nærmet seg termin. Er du veldig ung og har litt panikk for hvor mye livet kommer til å forandre seg? Eller har du en mann som ikke ser fram til å bli "satt familiefar", og er opptatt av å legge til rette så han ikke skal føle seg fanget og at livet han har hatt til nå er over? Anonymkode: f8c70...43b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 Først og fremst; takk for mange svar!! 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Spedbarnstiden vår var vannvittig slitsom. Jeg bare blødde, lakk melk, gråt og svettet. Kan ikke huske jeg engang tenkte tanken på å åpne en flaske vin. Bare så du vet at det kan bli sånn, Anonymkode: b5887...71b Jeg går egentlig ut fra at spedbarnstiden blir sånn, og prøver å forberede meg så godt jeg kan på det 😊 Er ihvertfall klar over at det sjeldent blir bare rosenrødt og kos, så jeg er absolutt med på at vin sikkert ikke er det første jeg tenker på etter fødsel! 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Når han begynte å få mer forutsigbar soverytme. Det har litt med å ikke håndtere barn når man har drukket også (bære, stelle osv), selv om det bare er to glass vin. Så når han var ca 6-7mnd , tenker jeg. Da begynte han å sove fast fra 19-23, og jeg tok meg et glass vin rundt kl 20 Var på venninekveld når han var 7mnd, og drakk 4 glass mellom kl 18-21 (var på vinsmaking). Var hjemme kl 23 Men da sov jeg på gjesterommet den natten, og mannen med yngstemann på vårt rom. Anonymkode: 06d11...80e Det er nettopp dette jeg tenker på, å håndtere baby etter 2 glass vin. Kjenner jeg ikke er helt komfortabel med den tanken, derfor jeg lurte på hva andre tenker om saken, da jeg finner lite artikler om dette på nett. Og en annen side er jo dette å sove på samme rom. Tanken her er at baby sover i sprinkelseng ved siden av vår, og man leser jo overalt at dersom man røyker/snuser skal man ikke dele rom med baby. Nå er ikke det et problem her, men jeg tenker jo at alkohol er i samme gate? Påvirker det baby på samme måte som nikotin? 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje hun ikke skal/kan amme? 🤷🏻♀️ Hi , om du skal amme så er tommelfinger regelen at når du er edru nok til å kjøre bil så kan du amme. (Igjen se på ammehjelpen.no) Her har jeg alltids et lite lager klart med mm. Anonymkode: 06d11...80e Om jeg kan amme vil vise seg, men på grunn av min medisinske historikk er det ikke så stor sannsynlighet for at jeg kan amme - men jeg håper jo. Jeg prøver å forberede meg på begge deler. For å holde meg til spørsmålet mitt, så har jeg vært inne på ammehjelpen og lest, vært på ammetime hos jordmor, og er ganske greit informert mtp morsmelk og alkohol. Er ute etter tanker/synspunkter dersom man ikke ammer. Burde kanskje nevnt det i hovedinnlegget. 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette var litt krasst sagt, men er litt enig. Synes det er et veldig merkelig fokus å ha rett før termin, når kan dere drikke og ha barnevakt? Disse tingene var jeg definitivt ikke opptatt av når det nærmet seg termin. Er du veldig ung og har litt panikk for hvor mye livet kommer til å forandre seg? Eller har du en mann som ikke ser fram til å bli "satt familiefar", og er opptatt av å legge til rette så han ikke skal føle seg fanget og at livet han har hatt til nå er over? Anonymkode: f8c70...43b Kan skjønne at dere tenker det er et merkelig fokus å ha før termin! Nå vil jeg ikke si at det er et fokus, mer bare noe jeg har lurt på, og funnet lite informasjon om. På samme måte som jeg lurer på om hvilken stellematte man bør ha i stellebagen, og holder det kanskje med et håndkle? Hva er best av engangsbleier og tøybleier? Og hva med nærhet med baby? Kan den sovne på brystet til mor/far, eller er ikke det bra? Jeg har ingen barn fra før, og lurer på alt mulig!! Og nei, jeg er ganske voksen, og den kommentaren om min mann velger jeg å ikke svare på, det blir for dumt, og har ingenting med spørsmålet å gjøre. Og dette med at livet forandrer seg, det er vi fullstendig klar over at det gjør, men jeg vil ikke si at det er panikkstemning. Kanskje litt mer en spent, nervøs, glede? Med innslag av "panikk", men da med tanke på at vi faktisk skal ha ansvaret for et helt nytt menneske! Jeg håper ikke jeg er den eneste som har tenkt på det? Anonymkode: db671...1d0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Hvis du fullammer eller dere samsover, bør du begrense inntaket og kanskje ikke ta en halv flaske. Da er det nok tilstrekkelig med et glass. Hvis du ikke gjør noen av delene ville jeg uten problem ha sagt at du kan ta den halve flaska. Men erfaringsmessig er det ikke like attraktivt med spebarn i hus, man har generelt mer søvnmangel og er slappere og trøttere i hverdagen. Skal godt gjøres om du klarer å få ned en halv flaske vin før du konker... Og trangen til å surre litt er mindre den også, for man surrer så mye allerede! Anonymkode: 0ba3f...c32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev:Og en annen side er jo dette å sove på samme rom. Tanken her er at baby sover i sprinkelseng ved siden av vår, og man leser jo overalt at dersom man røyker/snuser skal man ikke dele rom med baby. Nå er ikke det et problem her, men jeg tenker jo at alkohol er i samme gate? Påvirker det baby på samme måte som nikotin? Anonymkode: db671...1d0 Til det siste der: nei, det fungerer ikke likt som nikotin. Anonymkode: 0ba3f...c32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og en annen side er jo dette å sove på samme rom. Tanken her er at baby sover i sprinkelseng ved siden av vår, og man leser jo overalt at dersom man røyker/snuser skal man ikke dele rom med baby. Nå er ikke det et problem her, men jeg tenker jo at alkohol er i samme gate? Påvirker det baby på samme måte som nikotin? Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Til det siste der: nei, det fungerer ikke likt som nikotin. Anonymkode: 0ba3f...c32 Jeg er visst dårlig til å sitere! Anonymkode: 0ba3f...c32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi , om du skal amme så er tommelfinger regelen at når du er edru nok til å kjøre bil så kan du amme. (Igjen se på ammehjelpen.no) Her har jeg alltids et lite lager klart med mm. Anonymkode: 06d11...80e Der tar nok Ammehjelpen litt hardt i; for i Norge kan man kun kjøre bil hvis man har under 0,2 promille i blodet. Noe som jo nesten ikke er målbart annet enn med blodprøve. Og det vil si at man har 0,2 promille i morsmelka også - IKKE at babyen plutselig får 0,2 promille i sitt blod også! Anonymkode: 0ba3f...c32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #20 Skrevet 6. juli 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal godt gjøres om du klarer å få ned en halv flaske vin før du konker... Og trangen til å surre litt er mindre den også, for man surrer så mye allerede! Anonymkode: 0ba3f...c32 Haha, det kan jeg tenke meg!! Er så trøtt for tiden, og senest i går satte jeg melkekartongen i vasken istedet for i kjøleskapet 😂 Anonymkode: db671...1d0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #21 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Haha, det kan jeg tenke meg!! Er så trøtt for tiden, og senest i går satte jeg melkekartongen i vasken istedet for i kjøleskapet 😂 Anonymkode: db671...1d0 Tro meg, det blir ikke bedre med det første... Anonymkode: 0ba3f...c32
Nyttårs barn Skrevet 6. juli 2018 #22 Skrevet 6. juli 2018 Du kan drikke små mengder alkohol når du ammer, baby vil ikke få den samme påvirkningen som du har men melken din vil inneholde samme promille som du har. Dette betyr at om du drikker mye så bør du kaste melken din og gi melk du har fryst ned eller MME. Noe annet er at dere ikke bør være beruset med en liten baby i hus, ikke begge to. Noe kan skje. babyen kan bli syk eller plutselig kan det bli en våkenatt. Høres streng ut nå, klart dere kan kose dere med vin og særlig etter de første månedene når baby har fått litt mer rutiner. Kan nesten garantere at det å drikke er det første du vil tenke på med en liten i hus.
Yellow Brick Road Skrevet 7. juli 2018 #23 Skrevet 7. juli 2018 Det er vel i utgangspunktet ikke noe galt i å ta seg et glass vin eller to så lenge man ikke skal amme. Men som en annen sier her - vær forsiktig. Jeg ville ha begynt med et halv glass og sett hvordan det går. Jeg ble i alle fall skremmende brisen første gang jeg drakk alkohol etter fødselen. Hadde gledet meg til å kose meg med litt vin igjen etter mange måneders avhold, men etter et lite glass vin var jeg følte jeg at jeg satt og holdt meg fast i bordet for at alt ikke skulle gå rundt. I dag kunne jeg sikkert ha drukket en halvflaske vin uten å føle meg så brisen.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #24 Skrevet 7. juli 2018 Med tanke på soving gjør det ikke noe så lenge barnet ligger i egen seng. Faren er ved samsoving og alkohol hvor du kanskje legger deg på barnet uten å merke det. Anonymkode: a807c...4f6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #25 Skrevet 7. juli 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Først og fremst; takk for mange svar!! Jeg går egentlig ut fra at spedbarnstiden blir sånn, og prøver å forberede meg så godt jeg kan på det 😊 Er ihvertfall klar over at det sjeldent blir bare rosenrødt og kos, så jeg er absolutt med på at vin sikkert ikke er det første jeg tenker på etter fødsel! Det er nettopp dette jeg tenker på, å håndtere baby etter 2 glass vin. Kjenner jeg ikke er helt komfortabel med den tanken, derfor jeg lurte på hva andre tenker om saken, da jeg finner lite artikler om dette på nett. Og en annen side er jo dette å sove på samme rom. Tanken her er at baby sover i sprinkelseng ved siden av vår, og man leser jo overalt at dersom man røyker/snuser skal man ikke dele rom med baby. Nå er ikke det et problem her, men jeg tenker jo at alkohol er i samme gate? Påvirker det baby på samme måte som nikotin? Om jeg kan amme vil vise seg, men på grunn av min medisinske historikk er det ikke så stor sannsynlighet for at jeg kan amme - men jeg håper jo. Jeg prøver å forberede meg på begge deler. For å holde meg til spørsmålet mitt, så har jeg vært inne på ammehjelpen og lest, vært på ammetime hos jordmor, og er ganske greit informert mtp morsmelk og alkohol. Er ute etter tanker/synspunkter dersom man ikke ammer. Burde kanskje nevnt det i hovedinnlegget. Kan skjønne at dere tenker det er et merkelig fokus å ha før termin! Nå vil jeg ikke si at det er et fokus, mer bare noe jeg har lurt på, og funnet lite informasjon om. På samme måte som jeg lurer på om hvilken stellematte man bør ha i stellebagen, og holder det kanskje med et håndkle? Hva er best av engangsbleier og tøybleier? Og hva med nærhet med baby? Kan den sovne på brystet til mor/far, eller er ikke det bra? Jeg har ingen barn fra før, og lurer på alt mulig!! Og nei, jeg er ganske voksen, og den kommentaren om min mann velger jeg å ikke svare på, det blir for dumt, og har ingenting med spørsmålet å gjøre. Og dette med at livet forandrer seg, det er vi fullstendig klar over at det gjør, men jeg vil ikke si at det er panikkstemning. Kanskje litt mer en spent, nervøs, glede? Med innslag av "panikk", men da med tanke på at vi faktisk skal ha ansvaret for et helt nytt menneske! Jeg håper ikke jeg er den eneste som har tenkt på det? Anonymkode: db671...1d0 Her hørtes du enda yngre ut. Har du ikke giddi å åpnet en liten bok om emnet engang? Ingen venner eller familie med barn? Fatter ikke hvordan man kan være så blank. Finn fram litteratur og les! Anonymkode: 6bd4f...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå