Gå til innhold

Setefødsel eller KS, hva hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kanskje har vært igjennom begge deler, eller en av delene som vil dele erfaringer? 
Om du fikk velge mellom KS eller prøve på en setefødsel hva hadde du valgt, og hvorfor? 

Anonymkode: c6ef0...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min baby lå i sete til sent i svangerskapet, så jeg måtte forberede meg på å velge. Ville valgt setefødsel. 

Anonymkode: c113c...238

Skrevet

Ks, da en setefødsel fort kan ende i KS! Men du får god oppfølging, og smertestillende  uansett! Ville valgt det du kjenner er rett. Jeg valgte KS , og har født 2  stk etterpå. Mtp smerter og slikt, hadde jeg ikke tatt KS igjen uten at det stod for livet mitt eller barnet sitt!

Anonymkode: b86bc...ef1

Skrevet

Ks. Venninna mi prøvde setefødsel etter råd om at naturlig er best. Ungen satt fast. Havnet på intensiven. Moren hadde traumer og har ikke turt å få flere barn. Hadde ikke tatt sjansen rett og slett. 

Anonymkode: 6e618...fc9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ks, da en setefødsel fort kan ende i KS! Men du får god oppfølging, og smertestillende  uansett! Ville valgt det du kjenner er rett. Jeg valgte KS , og har født 2  stk etterpå. Mtp smerter og slikt, hadde jeg ikke tatt KS igjen uten at det stod for livet mitt eller barnet sitt!

Synes du smertene etter KS er så mye verre enn smerter etter vanlig fødsel? 😦

Jeg har født en gang, normalt, men komplisert og lang fødsel. Denne gang ender det sannsynligvis med sete eller KS. 
Men jeg er egentlig livredd for KS, og plagene i ettertid. Tiden etter en vanlig fødsel var ikke så pes synes jeg, ikke så ille smerter. Redd KS er mye verre i etterkant 😣

Skrevet

Jeg har hatt haste-ks, vaginal fødsel og planlagt ks. Siste var definitivt det beste, både for meg og barnet. 

Anonymkode: 1b0fc...9b9

Skrevet

Hadde setefødsel med første barn. Ville valgt setefødsel igjen foran KS.

Anonymkode: c3d28...e58

Skrevet

Jeg valgte ks. Men så har han snudd seg med hodet likevel, så da blir det nok vanlig fødsel. 

Skrevet

Babyen lå i seteleie, men jeg fikk ikke velge- jeg måtte prøve å føde vaginalt. Jeg fikk epidural og fantastisk god oppfølging. Jeg fødte vaginalt, det var faktisk en veldig rask og lett fødsel (andregangsfødende). Jeg ville valgt det om igjen, men problemet er jo at man ikke kan vite på forhånd hvordan det vil bli.

Anonymkode: 1ddf6...0e8

Skrevet

Jeg hadde definitivt valgt KS, men har selv 3 vaginale fødsler bak meg, så snakker ikke av erfaring. Min egen mamma, pluss ei nær venninne, har begge har opplevd setefødsler som ALDRI skulle vært gjennomført. De fikk begge store problemer etterpå. Av den grunn hadde jeg selv aldri tatt sjangsen. Mitt 3. barn lå i sete tett opp mot fødselen, og jeg hadde allerede avtalt KS (men han snudde seg riktig vei rett før 😊).

Anonymkode: 0d8f8...ba8

Skrevet

Jeg tok setefødsel og er sjeleglad for det. ☺️ Ville absolutt tatt det over KS(hatt planlagt snitt også)

Anonymkode: c43ee...12f

Skrevet

Min baby i seteleie på kontroll i uke 34. Her ville de prøve utre vending først, så fikk time for det i uke 36. Måtte faste på forhånd fordi det kunne ende i haste-ks. Kom til timen og lille hadde snudd seg selv 👏👏 Det hadde blitt planlagt ks om hun ikke snudd seg selv eller de hadde klart å vende. Jeg hadde ikke fått lov til å gjennomføre setefødsel.

Anonymkode: 673bf...92a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du smertene etter KS er så mye verre enn smerter etter vanlig fødsel? 😦

Jeg har født en gang, normalt, men komplisert og lang fødsel. Denne gang ender det sannsynligvis med sete eller KS. 
Men jeg er egentlig livredd for KS, og plagene i ettertid. Tiden etter en vanlig fødsel var ikke så pes synes jeg, ikke så ille smerter. Redd KS er mye verre i etterkant 😣

Ja, synes smertene etter KS er 1000 ganger verre enn en vanlig fødsel!

Kunne ikke gå på do og dusje uten hjelp, klarte heller ikke tisse selv før etter 2-3 dager.... hadde vondt i såret... en vet aldri hvordan det går og hvilke plager en får i etterkant. Noen har jo ikke vondt og plager etterpå heller! 

Skrevet

Ville valgt KS. Det er ofte en grunn til at babyer legger seg i seteleie, f eks at de har stort hode eller kvinnen har smalt bekken. I tillegg kan ikke hodet presses sammen på samme måte under fødselen når ungen kommer med baken først. Veldig stor risiko for komplikasjoner med økt fare for dødfødsel. De ender ofte opp hastesnitt uansett. 

Skrevet

Jeg har hatt planlagt KS og ville valgt det framfor risikoen ved setefødsel. Hadde lite plager med KS, men var livredd sprøyta i forkant...

Skrevet

Norge er det eneste landet i Europa som praktiserer setefødsel som førstevalg. I alle andre land er det automatisk KS med mindre kvinnen uttaler et ønske om å føde vaginalt og risikoen anses som svært lav. Her i Norge er det naturlig-hysteri, man skal helst føde i skogen uten smertelindring eller noe hjelp. Forskere sier at KS ved seteleie er best for BARNET, naturlig fødsel er noen få prosent best for mor. Men over 30 % av setefødsler ender i KS likevel, og hasteKS er forbundet med flere risikoer enn planlagt KS.

Anonymkode: 50030...f50

Skrevet

Keisersnitt

Anonymkode: 1ef34...f55

Skrevet

setefødsel helt klart

Anonymkode: cd370...d2e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, synes smertene etter KS er 1000 ganger verre enn en vanlig fødsel!

Kunne ikke gå på do og dusje uten hjelp, klarte heller ikke tisse selv før etter 2-3 dager.... hadde vondt i såret... en vet aldri hvordan det går og hvilke plager en får i etterkant. Noen har jo ikke vondt og plager etterpå heller! 

Da har du ikke hatt en vond vaginal fødsel... min startet med vannavgang to døgn før babyen ble født. Det ble to døgn med forferdelige vonde rier, der hver ri føltes som noen vred masse kniver rundt i magen min og jeg ville dø. 1000 ganger vondere enn alt jeg har opplevd før som inkluderer to store operasjoner, bukhinnebetennelse, nyrestein (og det var også dritvondt! Lå på sykehuset med morfin. Men fødselen og riene var mye mye verre), og har brukket både bein og nese. Fødsel og riene var MYE vondere.

Endte opp med noen rifter som måtte sys, og trådene stakk inn i vaginaen på den andre siden og lagde infeksjon og store smerter. Holdt på å besvime av smerter av å gå noen skritt en uke etter operasjon. I tillegg svei det som helvete å tisse, og å bæsje gjorde at det lugget i stingene, dritvondt det også.

De som sier at fødsel ikke er vondt, har ikke hatt en vond fødsel. Og det bør de være kjempetakknemlig for. Jeg gikk til psykolog flere ganger for å bearbeide fødselen og traumene den medførte. 

Ikke minst det å ha vært våken og torturert i nesten 3 døgn når babyen din blir født, unner jeg ingen.

Neste barn ble født med planlagt keisersnitt og DET var en drøm. Uthvilt fikk jeg møte babyen min. Smertene i ettertid var ingenting mot rie-torturen

Anonymkode: 48fb4...1eb

Skrevet

Som 19 åring var jeg gravid med mitt første barn, som lå i sete. Det var ikke noe alternativ å velge, jeg måtte prøve vaginal fødsel først. Ble sjekka i forkant og funnet Ok til å føde. Vannet gikk 7.30, fikk rier kl 11 og ungen kom 14. Så det var virkelig ikke noe problem for meg.

Anonymkode: f230e...00f

Skrevet

Ut i fra svarene her tror jeg at jeg fortsatt holder på at jeg ikke ønsker å forsøke en setefødsel 😅
Har født en gang i hodeleie, og babyen satt fast. Tør ikke tenke på en setefødsel om det samme skjer da.. 
Jeg ønsker bare virkelig ikke et keisersnitt, men om det er minst risikabelt så må jeg bare slippe frykten for det snittet.

Takk for alle erfaringer! 🙏

HI

Skrevet

Setefødsel. Fordi jeg har født to ganger før, vet kroppen min klarer å få ut store barn uten problemer, vet jeg føder fort og har kraftige rier med trykk i.

Anonymkode: a0e01...11a

Skrevet

Jeg tenker jeg ville hørt på anbefalingen jeg fikk. Hvis de på sykehuset hadde ment at jeg kunne klare det vaginalt, hadde jeg valgt det, men hvis det hadde anbefalt ks, hadde jeg selvfølgelig ikke forsøkt å overtale den til noe annet. 

Anonymkode: 06756...643

Skrevet

Vi er jo også bygd forskjellig, så for noen vil en sf være nesten umulig, mens andre er bygd mer for å klare det. Ville helt  klart hørt hva lege og jm har å si og vurdert ut i fra deres råd

Anonymkode: 5b51d...d86

• 3 uker senere...
Skrevet

Sykehuset/legen jeg snakket med var veeeeeeldig på at jeg skulle prøve setefødsel. Hun mente den eneste forskjellen mellom hode- og setefødsel var at det var lege til stede under fødselen. Men det er jo flere forskjeller enn det? Risikoen for hastesnitt øker betraktelig, de klipper vel også alltid ved setefødsel såvidt jeg har forstått. 

Hun mente at siden jeg har født et barn på akkurat 3kg var det ingen problem med en setefødsel. Men 3kg er jo ikke veldig stort, og babyen satt fast lenge. Jeg ble klippet og gjort klar til sugekopp, og babyen kom ut slapp og sliten etter alt for lang trykketid og problemer med å komme seg helt ned..

Synes det er vanskelig å ta en avgjørelse når man snakker med en lege som helt åpenbart kun mener det ene alternativet er bra. Skulle gjerne snakket med en lege som var mer nøytral slik at jeg fikk skikkelige statistikker og fordeler/ulemper/risikoer med begge deler. Nå fikk jeg kun servert risikoene ved et KS, og alt var bare topp med en setefødsel 🙄

Noen flere erfaringer/innspill? 🙈

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...