Gå til innhold

Skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal  man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? 

Anonymkode: f5096...6cd

Nei. Hvis man faktisk kan skrive, så tenker man ikke at man like gjerne kan skrive ordene feil fordi det et nettforum. Og det er selvsagt ikke bare i akademiske oppgaver man skal skrive korrekt. Imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Jeg blir ikke imponert av at voksne mennesker behersker morsmålet sitt skriftlig, men jeg ser på dem som tapere hvis de ikke kan det.

Anonymkode: 5efdd...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, men jeg har aldri ment at man må skrive perfekt på et forum. Det var hele poenget mitt. Dere skremmer bort folk. Vi har alle feil, var mitt poeng. Hvis man er norsklærer, er det selvfølgelig noe annet. Men det er mange som dreper skriveglede til folk. Det var mitt poeng.

Anonymkode: 2134e...963

Det er altså bare jeg som ikke tillates en og annen feil..?

Jeg er i grunnen ikke så opptatt av hva folk bør jobbe med. Hvor de legger inn sin innsats i å forbedre seg selv er ikke noe jeg har noe med.
Jeg ER derimot opptatt av at dersom man beveger seg i fora der det er skrift som er mediet, så bør man beherske det så noenlunde. Jeg fastholder at grunnleggende skriveferdigheter er noe veldig mange her inne ikke lærte seg da de gikk på skolen, og at de burde ta tak i det. For sin egen del, ikke for min.
I mitt arbeid ser jeg en del søknader, og jeg innrømmer glatt at dersom jeg ser at folk ikke engang gidder å se over det de skriver (og det er en forbausende stor andel), så gidder jeg ikke å bruke mer tid på dem.

Slurv og likegyldighet i hvordan du presenterer deg betyr ofte at du ikke er så nøye med svært mye annet, deriblant hvordan du utfører jobben din.

For ordens skyld, og før jeg blir halshugget; nei, jeg dropper selvsagt ikke en kandidat som har en kommafeil, en tastefeil eller en ikke optimal setningsbygging.

Skrevet

Haha, å bemerke noe om skriveferdigheter kan godt sammenlignes med å stikke hånda inn i et vepsebol. 

Jeg er blant dem som river seg i håret av elendig rettskriving og dårlig språkføring. Selvfølgelig er det noen som har dysleksi, men det er svært sjelden det er disse skribentene som er skyld i mitt tynnslitte hår. Dyslektikere er som regel svært klar over sine språklige utfordringer, og de skriver deretter. 

"Problemet" er alle som ikke gidder å bruke en halv kalori på anstrengelsen det kan være å skrive enkle ord og fraser korrekt. Det er grunnskolekunnskap å skrive nysgjerrig (ikke nyskjerrig eller nysjerrig), interessert og interessant (ikke interresert/intrisert og interresang), investere (ikke invistere), og hundrevis andre lignende eksempler. Alminnelig rettskriving lærer man, som sagt, allerede i grunnskolen, de fleste lærer dette i løpet av barneskolen. Det er forstemmende å se hvor lite alminnelig rettskriving betyr for mange. 

Ikke kjøper jeg argumentet om at man på et nettforum er mer avslappet og at det ikke er så nøye. Skriver man noenlunde korrekt i hverdagen, så gjør man det i et nettforum også. En liten tasteleif er dessuten noe helt annet enn gjennomført dårlig språk og rettskriving. 

Min største kjepphest er likevel særskriving. Jeg får kløe på ryggen av fotball kamp, barne vogn, bære sele, og alle andre sammen satte ord. Hvorfor i huleste er dette så vanskelig? Det er jo så enkelt! Hvis ordet uttales som ett ord, så skrives det i ett ord. 

Jeg er svært allergisk mot de fleste insektsstikk, så derfor avslutter jeg her, før hele vepsebolet eksploderer. 

Anonymkode: 4d000...7e7

Skrevet

Jeg er ganske opptatt av rettskriving, samtidig som dib bare er underholdning og fjas.

Siden jeg alltid bruker mobilen så skjer autokorrekt-feil en del.

Og hvis jeg skal skrive et langt ord som feks segregeringsarbeid, så kan det hende jeg ikke orker å skrive hele ordet men lar det bli segregerings arbeid, av ren latskap.

Å rette store og små bokstaver etter tall gidder jeg aldri. 12. Mai duger fint.

Hadde jeg skrevet på vanlig tastatur hadde det sett bedre ut, men internett med mobiltastatur blir mer muntlig. Og for min del, mer preget av slurvefeil som jeg ikke bruker energi på å rette opp 

Anonymkode: 595e5...62c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK. Men da kan man se det slik da - dette er fortsatt er nettforum, som ikke er faglig vinklet. Det er for alle. Og mødre finnes i alle former og med varierende skolegang og IQ. Er det nødvendig å lage en hel tråd eller kommentere andres dårlige vokabular eller skrivefeil? Det neste resultatet er antagelig at de som har utfordringer med dette vil føle seg dumme og mindreverdige. Er det nødvendig å poengtere hvor god man selv er i dette? Hva er hensikten med det egentlig? Prøve å fremstå som mer intelligent enn andre? Jeg har en teori om at mennesker som har et stort behov for å fremheve seg selv og sine ferdigheter på en slik måte antagelig har en del ting de sliter med. Skrivefeil kan være irriterende, men heldigvis er ikke innleggene her inne noe man trenger å sette karakter på. Om et innlegg har dårlig språk så skjønner man fort at dette ikke er den personens sterkeste side. Men er man oppegående klarer man å lese hva som står for det, så da er det ikke et problem man trenger å henge seg opp i, vel? 

Anonymkode: f5096...6cd

Bedre at de lager en egen tråd, enn at de ødelegger andre tråder. 

Anonymkode: ecfe8...1c8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hele verden har visst dysleksi, skjønner jeg. Men går det ikke an å lære seg enkle regler, uansett? 

1. Når du binder to ord sammen, skal du bruke «og», ikke «å». Det er veldig, veldig logisk. 

2. Dobbeltkonsonant brukes etter kort vokal, derfor heter det altså ikke «bæreselle», men «bæresele».

3. Når man bruker tall i forbindelse med dato eller rangering, skal man bruke punktum; f.eks. «12. juli». 

Dette er jo bare regler og pugg, eller? Jeg synes det er underlig at ikke voksne mennesker kan lære seg dette, dysleksi eller ei.

Anonymkode: c6264...6d1

Redda vi verden av å rette påo ein person ?

Skrevet
2 minutter siden, Eg_vil_bli_ skrev:

DU HAR EN SKRIVEFEIL!!! DET HETER IKKE PÅO MEN PÅ!!! 🙄

Unnskyld. Måtte bare 🙈😘

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

DU HAR EN SKRIVEFEIL!!! DET HETER IKKE PÅO MEN PÅ!!! 🙄

Unnskyld. Måtte bare 🙈😘

Japp DIALEKT. Felt alså. Tenkt at nokon bruker slike ord FYSSSSSSSSS

Skrevet
7 minutter siden, Eg_vil_bli_ skrev:

Japp DIALEKT. Felt alså. Tenkt at nokon bruker slike ord FYSSSSSSSSS

Du store verden, det var jammen meg et par modne kommentarer. 

Anonymkode: 4d000...7e7

Skrevet
4 timer siden, Eg_vil_bli_ skrev:

Dette var eksempler fra ulike innlegg på Dib. Det er mulig vi ikke redder verden, men kanskje vi kan spre nyttig informasjon.

HI

Anonymkode: c6264...6d1

Skrevet

Skremmende mange, inklusive de som kritiserer andre for ordfeil/stavefeil, makter ikke enkel tegnsetting i det de skriver. Man legger svært godt merke til det hos disse, som rakker ned på andres skrivefeil. Det blir litt komisk. 

Anonymkode: 5df2c...283

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende mange, inklusive de som kritiserer andre for ordfeil/stavefeil, makter ikke enkel tegnsetting i det de skriver. Man legger svært godt merke til det hos disse, som rakker ned på andres skrivefeil. Det blir litt komisk. 

Anonymkode: 5df2c...283

Veldig usikker på om den andre setningen din kan sies å være grammatisk korrekt. 

Anonymkode: 5efdd...ca4

Skrevet

alt man ska henge seg opp i

Anonymkode: dfb0c...bdd

Skrevet
På ‎26‎.‎06‎.‎2018 den 10.38, Anonym bruker skrev:

Disse tingene har ingenting med dysleksi å gjøre. 

Jeg har en venninne med dysleksi og hun kan disse reglene samtidig som hun bruker rettskrivingsprogram på pc og telefon så det er aldri mange skrivefeil fra henne altså.

Hun er utdannet advokat

Anonymkode: 18e43...ef7

Kjenner også flere med dysleksi som har høyere utdanning. Det de sier er at dysleksi IKKE ensbetydende med å aldri kunne lære seg rettskriving. Det betyr bare at man må jobbe hardere for det i forhold til mennesker som ikke har dysleksi. Det samme er med dyskalkuli - det er ikke det samme at man aldri skal kunne gange 2 med 2 og få 4. Det meste er rett og slett latskap og manglende respekt for sitt eget morsmål. Jeg har selv kommet til Norge i voksen alder, men gjør veldig få feil når jeg skriver. Blir også takknemlig når folk påpeker mine feil - da lærer jeg noe nytt.

Skrevet

Jeg og venninne har dysleksi, men jeg har prøvd å lære henne å skrive helt siden vi var små. Vis du ikke kjenner henne, så er det veldig vanskelig å vite hva hun skriver fordi hun klarer ikke ord med kj, sj, sk, så hun kan skrive slik " ka ska du ha på deg i kveld eg klare ikke å bestma meg for kole eller sørt" . Jeg skriver noen feil jeg også men jeg klarer hverfall å skrive forståelig. 

Anonymkode: 25a9b...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...