Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Hele verden har visst dysleksi, skjønner jeg. Men går det ikke an å lære seg enkle regler, uansett? 1. Når du binder to ord sammen, skal du bruke «og», ikke «å». Det er veldig, veldig logisk. 2. Dobbeltkonsonant brukes etter kort vokal, derfor heter det altså ikke «bæreselle», men «bæresele». 3. Når man bruker tall i forbindelse med dato eller rangering, skal man bruke punktum; f.eks. «12. juli». Dette er jo bare regler og pugg, eller? Jeg synes det er underlig at ikke voksne mennesker kan lære seg dette, dysleksi eller ei. Anonymkode: c6264...6d1
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #2 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hele verden har visst dysleksi, skjønner jeg. Men går det ikke an å lære seg enkle regler, uansett? 1. Når du binder to ord sammen, skal du bruke «og», ikke «å». Det er veldig, veldig logisk. 2. Dobbeltkonsonant brukes etter kort vokal, derfor heter det altså ikke «bæreselle», men «bæresele». 3. Når man bruker tall i forbindelse med dato eller rangering, skal man bruke punktum; f.eks. «12. juli». Dette er jo bare regler og pugg, eller? Jeg synes det er underlig at ikke voksne mennesker kan lære seg dette, dysleksi eller ei. Anonymkode: c6264...6d1 Enig. Men Norge er visst det eneste landet hvor man ikke kan rette på andre uten at det er slemt, dårlig gjort og bedrevitersk. Som om vi er noen snobber bare fordi vi holder oss med rett ortografi... (Tips til alle: å skrive riktig norsk er gratis.) Det neste blir vel at man ikke kan forlange at folk følger trafikkreglene heller. Da blir det "æsj, ikke mas, din regelrytter" hvis man påpeker at du har vikeplikt! Anonymkode: 86313...588
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 Disse tingene har ingenting med dysleksi å gjøre. Jeg har en venninne med dysleksi og hun kan disse reglene samtidig som hun bruker rettskrivingsprogram på pc og telefon så det er aldri mange skrivefeil fra henne altså. Hun er utdannet advokat Anonymkode: 18e43...ef7
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Helt enig. Det har med latskap å gjøre tror jeg. Dessuten bør regelen om "den gang da, hver gang når" også være rimelig enkel å lære seg;-) Det å konstant skrive ordene "missforstått", "vell" (som i "det er det vel" ol.), "ann" (som i "at det går an" ol.) og "nysjerrig" - man må jo se at dette er feil når man skriver det? Anonymkode: 012ed...2af
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig. Det har med latskap å gjøre tror jeg. Dessuten bør regelen om "den gang da, hver gang når" også være rimelig enkel å lære seg;-) Det å konstant skrive ordene "missforstått", "vell" (som i "det er det vel" ol.), "ann" (som i "at det går an" ol.) og "nysjerrig" - man må jo se at dette er feil når man skriver det? Anonymkode: 012ed...2af Vi som leser mye ser at det er feil, folk som aldri har lest en bok ser det ikke. Anonymkode: 18e43...ef7
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi som leser mye ser at det er feil, folk som aldri har lest en bok ser det ikke. Anonymkode: 18e43...ef7 Ja, du har nok rett i det. Anonymkode: 012ed...2af
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Det er forskjell på en slurvefeil eller tastefeil, som alle kan ha, og generelt dårlig språk. De fleste vil ikke skrive de skrivefeilene som er nevnt i tråden her selv om de er aldri så avslappet og uhøytidelige. Anonymkode: 18e43...ef7
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på en slurvefeil eller tastefeil, som alle kan ha, og generelt dårlig språk. De fleste vil ikke skrive de skrivefeilene som er nevnt i tråden her selv om de er aldri så avslappet og uhøytidelige. Anonymkode: 18e43...ef7 OK. Men da kan man se det slik da - dette er fortsatt er nettforum, som ikke er faglig vinklet. Det er for alle. Og mødre finnes i alle former og med varierende skolegang og IQ. Er det nødvendig å lage en hel tråd eller kommentere andres dårlige vokabular eller skrivefeil? Det neste resultatet er antagelig at de som har utfordringer med dette vil føle seg dumme og mindreverdige. Er det nødvendig å poengtere hvor god man selv er i dette? Hva er hensikten med det egentlig? Prøve å fremstå som mer intelligent enn andre? Jeg har en teori om at mennesker som har et stort behov for å fremheve seg selv og sine ferdigheter på en slik måte antagelig har en del ting de sliter med. Skrivefeil kan være irriterende, men heldigvis er ikke innleggene her inne noe man trenger å sette karakter på. Om et innlegg har dårlig språk så skjønner man fort at dette ikke er den personens sterkeste side. Men er man oppegående klarer man å lese hva som står for det, så da er det ikke et problem man trenger å henge seg opp i, vel? Anonymkode: f5096...6cd
gale damen Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Det er ingen her inne som skriver som om de holder på med en avhandling. Grunnleggende kunnskaper i ortografi og staving er ikke noe man bør bli imponert over, ettersom det ellers i samfunnet ( i hvert fall der jeg ferdes) er nettopp det; grunnleggende kunnskap som man tilegnet seg i løpet av barneskolen.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, gale damen skrev: Det er ingen her inne som skriver som om de holder på med en avhandling. Grunnleggende kunnskaper i ortografi og staving er ikke noe man bør bli imponert over, ettersom det ellers i samfunnet ( i hvert fall der jeg ferdes) er nettopp det; grunnleggende kunnskap som man tilegnet seg i løpet av barneskolen. Litt naivt å tro at alle bare burde fått med seg dette på barneskolen vel? Med tanke på at de fleste her gikk barneskolen på 80 - og 90-tallet, hvor ekstra oppfølging og pedagogisk håndtering av alle som på en eller annen måte "havnet utenfor" var lite eksisterende er det en ganske grunn antagelse. Anonymkode: f5096...6cd
gale damen Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt naivt å tro at alle bare burde fått med seg dette på barneskolen vel? Med tanke på at de fleste her gikk barneskolen på 80 - og 90-tallet, hvor ekstra oppfølging og pedagogisk håndtering av alle som på en eller annen måte "havnet utenfor" var lite eksisterende er det en ganske grunn antagelse. Anonymkode: f5096...6cd Hvorfor naivt? De aller fleste av oss faller innenfor "normalen". Det er derfor det er normalt. De av oss som falt utenfor den pedagogiske oppfølgingen som du anser som nødvendig for å lære språk, kunne da kanskje ha tatt tak i det i voksen alder. Det er heldigvis ikke slik at dersom man ikke lærte det før ti-års alder, så kan det ikke læres.
sug lut Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Voksne mennesker skal virkelig ikke behøve å tenke for å skrive enkel norsk.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 Akkurat nå, gale damen skrev: Hvorfor naivt? De aller fleste av oss faller innenfor "normalen". Det er derfor det er normalt. De av oss som falt utenfor den pedagogiske oppfølgingen som du anser som nødvendig for å lære språk, kunne da kanskje ha tatt tak i det i voksen alder. Det er heldigvis ikke slik at dersom man ikke lærte det før ti-års alder, så kan det ikke læres. Så du tenker at de fleste som falt utenfor på barneskolen, i dag er ressurssterke mennesker med masse skoleengasjement og evne/lyst til å sitte å lære grammatikk? Du virker veldig engasjert i språk, men lite opplyst eller forståelsesfull ovenfor menneskers sammensatte utfordringer. Anonymkode: f5096...6cd
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi som leser mye ser at det er feil, folk som aldri har lest en bok ser det ikke. Anonymkode: 18e43...ef7 Vi som leser mye, vet at det skal være komma her. Anonymkode: 2134e...963
gale damen Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 (endret) 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du tenker at de fleste som falt utenfor på barneskolen, i dag er ressurssterke mennesker med masse skoleengasjement og evne/lyst til å sitte å lære grammatikk? Du virker veldig engasjert i språk, men lite opplyst eller forståelsesfull ovenfor menneskers sammensatte utfordringer. Anonymkode: f5096...6cd Ikke helt. Jeg tenker at det var fåtallet som falt utenfor. Det var ikke slik at 50% av klassen ikke evnet å tilegne seg grunnleggende ferdigheter, og skolen gav blaffen. De to som falt utenfor i min klasse er begge døde, så ingen av dem bedriver særlig mange språklige blundere lenger. Jeg innser naturligvis at det empiriske grunnlaget er noe snaut. Ja, jeg er opptatt av språk, og ser ikke noen grunn til at jeg skal skjemmes over det. Jeg ser ikke hvorfor det gjør meg lite forståelsesfull å antyde at folk kan klare å lære ting i voksen alder, ei heller hvordan det gjør meg lite opplyst. At folk drar "synd på meg"-kortet er jo ikke noen overraskelse, men det gjør ikke at de har særlig større problemer, eller mer komplekse problemer enn andre. Endret 26. juni 2018 av gale damen Edit etter språklig korreksjon fra Anonymkode: 2134e...963
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Skjønner at en og annen skrivefeil kan oppstå når man skriver både innlegg her, på facebook ol, men å konstant skrive feil når det gjelder og/å og når/da, eller alltid stave visse ord feil, så går det ikke på om man "skal skrive som om det er en universitetsoppgave" eller ikke, det går på at man rett og slett ikke vet bedre og sannsynligvis ikke har giddet å lære seg det heller. Anonymkode: 012ed...2af
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 Hei! Du må øve på kommareglene! De to som falt utenfor i min klasse, er begge døde etc. Lenger og lengre-regelen bør du også pugge. Jeg synes det er flott at folk skriver, selv om de har noen feil her og der. Anonymkode: 2134e...963
Fru Banderas Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Siden dette er et forum for avslappelse, kan jeg fortelle litt om Sveriges hovedstad København. Dere vet jo hva jeg mener, altså, jeg sitter her og chiller, så jeg ser ikke noe poeng i å imponere noen med ferdigheter i geografi.
gale damen Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei! Du må øve på kommareglene! De to som falt utenfor i min klasse, er begge døde etc. Lenger og lengre-regelen bør du også pugge. Jeg synes det er flott at folk skriver, selv om de har noen feil her og der. Anonymkode: 2134e...963 Jeg er uenig i kommakommentaren din. Lengre-lenger regler har jeg ikke støtt på før, men det skal jeg lese meg opp på 🙂 Problemet er ikke at det sniker seg inn en skrivefeil dann og vann, men at folk ikke gidder å lære seg språket.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #21 Skrevet 26. juni 2018 26 minutter siden, gale damen skrev: Ikke helt. Jeg tenker at det var fåtallet som falt utenfor. Det var ikke slik at 50% av klassen ikke evnet å tilegne seg grunnleggende ferdigheter, og skolen gav blaffen. De to som falt utenfor i min klasse er begge døde, så ingen av dem bedriver særlig mange språklige blundere lengre. Jeg innser naturligvis at det empiriske grunnlaget er noe snaut. Ja, jeg er opptatt av språk, og ser ikke noen grunn til at jeg skal skjemmes over det. Jeg ser ikke hvorfor det gjør meg lite forståelsesfull å antyde at folk kan klare å lære ting i voksen alder, ei heller hvordan det gjør meg lite opplyst. At folk drar "synd på meg"-kortet er jo ikke noen overraskelse, men det gjør ikke at de har særlig større problemer, eller mer komplekse problemer enn andre. Jeg synes det er fint at folk bruker språket, selv om der er litt feil her og der. Men siden du er opptatt av hva folk bør jobbe med, Kan kanskje kommareglene og lenger/lengre-regelen være noe for deg. Ellers er den første setningen din ikke helt bra. Hva med: Jeg tenker at det var et fåtall som falt utenfor. Anonymkode: 2134e...963
Fru Banderas Skrevet 26. juni 2018 #22 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er fint at folk bruker språket, selv om der er litt feil her og der. Men siden du er opptatt av hva folk bør jobbe med, Kan (1) kanskje kommareglene og lenger/lengre-regelen være noe for deg. Ellers er den første setningen din ikke helt bra (2). Hva med: Jeg tenker at det var et fåtall som falt utenfor.(3) Anonymkode: 2134e...963 1-Liten bokstav etter komma. 2-Ellers er ikke den første setningen din helt bra. 3-Hva med: "Jeg tenker at (...)". For øvrig veldig muntlig å starte nye setninger med men, ellers osv.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #23 Skrevet 26. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er fint at folk bruker språket, selv om der er litt feil her og der. Men siden du er opptatt av hva folk bør jobbe med, Kan kanskje kommareglene og lenger/lengre-regelen være noe for deg. Ellers er den første setningen din ikke helt bra. Hva med: Jeg tenker at det var et fåtall som falt utenfor. Anonymkode: 2134e...963 Beklager at denne kom to ganger. Ser at du har svart! Glem denne! Men sjekk kommareglene, så ser du at som-setninger med verb skal ha komma. Innskutt setning. Anonymkode: 2134e...963
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #24 Skrevet 26. juni 2018 10 minutter siden, Fru Banderas skrev: 1-Liten bokstav etter komma. 2-Ellers er ikke den første setningen din helt bra. 3-Hva med: "Jeg tenker at (...)". For øvrig veldig muntlig å starte nye setninger med men, ellers osv. 10 minutter siden, Fru Banderas skrev: 1-Liten bokstav etter komma. 2-Ellers er ikke den første setningen din helt bra. 3-Hva med: "Jeg tenker at (...)". For øvrig veldig muntlig å starte nye setninger med men, ellers osv. Helt enig, men jeg har aldri ment at man må skrive perfekt på et forum. Det var hele poenget mitt. Dere skremmer bort folk. Vi har alle feil, var mitt poeng. Hvis man er norsklærer, er det selvfølgelig noe annet. Men det er mange som dreper skriveglede til folk. Det var mitt poeng. Anonymkode: 2134e...963
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #25 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så kan det jo også være at folk som skriver her inne ikke tenker over at de skal skrive som om det er en universitetsoppgave da... og at man er litt mer avslappet. Dette er et forum. Ut fra temaene ser man raskt at dette ikke er veldig seriøst. Hvorfor skal man da prøve å imponere noen med ferdigheter i rettskrivning? Anonymkode: f5096...6cd Men det er da ikke bare på universitetet man bør skrive riktig? Dårlig rettskriving fører til dårlig lesbarhet, og det er bent frem uhøflig. Anonymkode: a0056...e23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå