Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #26 Skrevet 24. juni 2018 28 minutter siden, Lagertha skrev: Det er for en periode.... regner med at dette er barnet til kjæresten din ? Vær litt raus . Høres slitsomt ut å hakke på småting. Hakke på småting? Hun kan da ikke tillatte at han drikker 3 liter i døgnet eller at han spiser opp pølsene hun skal ha til middag! Mener hun bør si ifra til han men på en skånsom måtte selvsagt Anonymkode: 7e341...7fc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #27 Skrevet 24. juni 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, overvekt er et problem her. Hadde ikke brydd meg, hvis det gikk med to brød om dagen med ost, liksom, men for vår del blir det litt mye dyr luksusmat som plutselig er hverdagsmat. Anonymkode: fd977...22d Skjønner, det er jo veldig vanskelig. Regner med du allerede har lett tilgjengelig mat som metter uten for mye kcal, som vannmelon, div frukt, grønnsaker osv. Havregrøt til frokost er veldig god måte å starte dagen. Ellers kan det kanskje være lurt å prate med noen av fagpersonene som følger opp ungdommen, regner med det er noen forhold inne i bildet her siden h*n plutselig har havnet hos dere? Uansett, bra du bryr deg og følger opp. Lykke til. Anonymkode: fb109...adc
MammantilNurket Skrevet 24. juni 2018 #28 Skrevet 24. juni 2018 (endret) Ville ikke giddet å konfrontere ungdommen. Jeg ville kjørt en passiv-aggressiv linje etter følgende prinsipp: Hvis det ikke er tilgjengelig kan du heller ikke spise det. - ikke kjøpe inn mer godteri og snacks - tøm skap og skuffer, lås det inne eller oppbevar deg et annet sted. - Kun handle inn sunne og litt kjedelige ting som er slitsomme å spise: havregryn, skummet melk, Wasa Husmann-knekkebrød, kålrot, kneippbrød. - ikke noe annen drikke enn skummet melk, vann, kaffe og te. - begrenset med pålegg: First Price syltetøy og First Price-ost, margarin. Ferdig. - legg opp middagen på tallerkenen før du serverer, smør ferdig skiver til lunch. Du regulerer porsjoner. Når noen har spist opp sin del er det tomt. Forslag til meny for dagen: Frokost: Havregrøt - lag en diger kjele. Lunch: Knekkebrød/kneippbrød m/pålegg Middag: 1 porsjon av det dere skal ha - ferdig lagt opp. Kjør på med råkost, erter/bønner/linser og poteter. Kvelds: Samme som frokost eller lunch, alternativt havregryn med melk. Hvis ungdommen spør, svarer man at månedens matbudsjett er sprengt og at det blir smalhans fremover. Endret 24. juni 2018 av MammantilNurket
Yellow Brick Road Skrevet 24. juni 2018 #29 Skrevet 24. juni 2018 Dette bør du / dere snakke direkte med ungdommen om, ikke via et forkledd "familiemøte" om mat. Ta det opp på en hyggelig og bestemt måte, men med klar og bestemt tale. "Du Petter, vi må snakke litt sammen om noen regler som vi har her i huset når det gjelder mat. Vi / jeg beklager at du ikke har fått beskjed tidligere, men det har vært så travelt, så dermed så kan jo ikke du vite hvordan vi pleier å gjøre det her i huset. Og så presenterer du / dere reglene. "Det er fint at du er glad i melk, det er sunt. Men .... " "Vi pleier å handle en gang i uka, og derfor er det sånn at ingen får lov til å ta av det som ligger i den delen av kjøleskapet uten å spørre, for det kan godt hende at det er kjøpt til middag senere i uka. " "Det er fint at du like iskaffen min, men det er kosemat som verken vi eller du kan lage oss hver gang vi har lyst på noe godt. " Nytter ikke praten, må dere gå til mer drastiske skritt, som å handle inn mye mindre og det er helt innafor å gi beskjed om kvelden at dere har bare 1 liten ost / 1 pakke skinke igjen, og det må alle dele i morgen." Det har i utgangspunktet ikke med overvekt å gjøre - 3 liter melk om dagen er ikke sunt for noen. Iskaffe hver dag er usunt uansett om du veier 50 eller 100 kilo, og det koster like mye for lommeboka... Jeg stemmer for direkte samtaler om ting! Usikre barn trenger trygge voksne som kan stå i det og stå for regler og hvordan det skal være, selv når det er ubehagelig.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #30 Skrevet 24. juni 2018 26 minutter siden, MammantilNurket skrev: Ville ikke giddet å konfrontere ungdommen. Jeg ville kjørt en passiv-aggressiv linje etter følgende prinsipp: Hvis det ikke er tilgjengelig kan du heller ikke spise det. - ikke kjøpe inn mer godteri og snacks - tøm skap og skuffer, lås det inne eller oppbevar deg et annet sted. - Kun handle inn sunne og litt kjedelige ting som er slitsomme å spise: havregryn, skummet melk, Wasa Husmann-knekkebrød, kålrot, kneippbrød. - ikke noe annen drikke enn skummet melk, vann, kaffe og te. - begrenset med pålegg: First Price syltetøy og First Price-ost, margarin. Ferdig. - legg opp middagen på tallerkenen før du serverer, smør ferdig skiver til lunch. Du regulerer porsjoner. Når noen har spist opp sin del er det tomt. Forslag til meny for dagen: Frokost: Havregrøt - lag en diger kjele. Lunch: Knekkebrød/kneippbrød m/pålegg Middag: 1 porsjon av det dere skal ha - ferdig lagt opp. Kjør på med råkost, erter/bønner/linser og poteter. Kvelds: Samme som frokost eller lunch, alternativt havregryn med melk. Hvis ungdommen spør, svarer man at månedens matbudsjett er sprengt og at det blir smalhans fremover. Ja, dette var virkelig en flott måte å takle en antagelig sårbar tenåring som har opplevd noe spesielt siden bosituasjonen er radikalt endret! Dialog og respekt er bare pedagogisk vås. Eller vent, påstår ikke du at du er utdannet pedagog? Anonymkode: e7429...541
MammantilNurket Skrevet 24. juni 2018 #31 Skrevet 24. juni 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, dette var virkelig en flott måte å takle en antagelig sårbar tenåring som har opplevd noe spesielt siden bosituasjonen er radikalt endret! Dialog og respekt er bare pedagogisk vås. Eller vent, påstår ikke du at du er utdannet pedagog? Anonymkode: e7429...541 Det får da være måte på å forstå barnet i hjel. Det er HI sitt hus, hennes regler og hun som betaler for maten. Ikke OK med grådig gratispassasjer. Her trengs regulering. Dessuten er det bare for en kort periode at hun/han skal bo der. Hadde virkelig ikke orket å ta den praten. Kan hende barnet har det vanskelig. Greit nok. HI får uansett ikke gjort noe som helst med det på den korte tiden.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #32 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, MammantilNurket skrev: Det får da være måte på å forstå barnet i hjel. Det er HI sitt hus, hennes regler og hun som betaler for maten. Ikke OK med grådig gratispassasjer. Her trengs regulering. Dessuten er det bare for en kort periode at hun/han skal bo der. Hadde virkelig ikke orket å ta den praten. Kan hende barnet har det vanskelig. Greit nok. HI får uansett ikke gjort noe som helst med det på den korte tiden. At du jpbber med barn er en skam Anonymkode: b4623...4bb
MammantilNurket Skrevet 25. juni 2018 #33 Skrevet 25. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: At du jpbber med barn er en skam Anonymkode: b4623...4bb Å kutt ut personangrep ... det blir bare teit. Min jobb har ikke noe som helst med dette å gjøre. Hverken HI eller ungdommen er tjent med at hun begynner å grave i problematikken hans/hennes. I denne sammenhengen handler det om å komme seg igjennom et antall dager _uten_ at det oppstår for mange konflikter. Barnet er sannsynligvis under oppfølging et annet sted. Det er kjempenaivt å tro at HI kan «redde» denne ungdommen. Det skal mer til en noen dager hos en mainstream-familie.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #34 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, MammantilNurket skrev: Å kutt ut personangrep ... det blir bare teit. Min jobb har ikke noe som helst med dette å gjøre. Hverken HI eller ungdommen er tjent med at hun begynner å grave i problematikken hans/hennes. I denne sammenhengen handler det om å komme seg igjennom et antall dager _uten_ at det oppstår for mange konflikter. Barnet er sannsynligvis under oppfølging et annet sted. Det er kjempenaivt å tro at HI kan «redde» denne ungdommen. Det skal mer til en noen dager hos en mainstream-familie. Du har virkelig skremmende holdninger til barn. Så fordi dette barnet ikke helt intuitivt skjønner reglene i huset vedrørende mat, så skal det ikke får informasjon eller hjelp, men straff i form av knekkebrød og vann? Når det gjelder det med at denne damen/familien ikke kan gjøre noe for dette barnet...jeg blir så oppgitt. Anbefaler å lese litt her: https://www.unicef.no/denene Alle kan gjøre noe, og det du foreslår er bare trist. Anonymkode: 94443...bc0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #35 Skrevet 25. juni 2018 du får be tenåring kjøpe tingene sine selv, da blir nok pipa en annen Anonymkode: 9447d...d70
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #36 Skrevet 25. juni 2018 22 timer siden, Lagertha skrev: Det er for en periode.... regner med at dette er barnet til kjæresten din ? Vær litt raus . Høres slitsomt ut å hakke på småting. Dette er ikke småting. Det gjelder helse (overvekt), økonomi og tid(det tar tid å handle inn flere ganger i uka, og her virker det som det som er i skapet blir spist, uansett.) Anonymkode: d8397...f86
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #37 Skrevet 25. juni 2018 På 24.6.2018 den 7.07, Anonym bruker skrev: Har fått en ungdom i hus og det er helt nytt for meg. Skal bo her en periode. Plutselig går det tre liter melk i døgnet, masse egg, pålegg og godis. Skjønner at jeg må regne med en økning, men denne ungdommen spiser mer enn oss to voksne til sammen og mye av det mener jeg unødvendig. En dag laget jeg en iskaffe til dessert, en skikkelig bombe med karamellsaus og krem. Det falt i smak og nå lager ungdommen seg en slik tre ganger daglig. Skapene raides og godteriskapet er tomt. Vil gjerne ha fire-fem egg til frokost som stekes sammen med gode pølser som vi egentlig skulle ha til grillmiddagen. Dette er ikke snakk om en aktiv ungdom i vekst, mer det motsatte. Vi bor langt vekk fra butikken, så hver handletur er et prosjekt. Jeg vet at jeg nå sette foten ned. Ungdommen er sårbar og jeg vil ikke såre. Hvordan si det på en ok måte? Anonymkode: fd977...22d Fy faen, for en gris! Av med silkehanskene og be vedkommende slutte med denne motbydelige fråtsingen. Blir kvalm bare av å lese om det. Anonymkode: 0c5fa...37d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #38 Skrevet 25. juni 2018 Hva med å bare si det? Trenger ikke familieråd, og i hvert fall ikke passiv aggressivitet (Det trengs vel Aldri). Ikke spis pølsene, de er til middag. Nå er vi tom for melk igjen, du kan ikke drikke så mange iskaffe. Og la nå for all del faren lede an i dette her. Hans sønn, hans hovedansvar Anonymkode: 2f130...242
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #39 Skrevet 25. juni 2018 Jeg bor alene med en tenåring. Det er riktignok mitt barn, så det gjør det nok litt enklere, men jeg er nødt til å sette klare grenser når det kommer til mat. Jeg har forklart ham at vi bare har en begrenset sum i måneden som kan gå til mat, og at da må vi ha noen retningslinjer for hva vi kjøper når. Han vet også at ting som kjøpes inn til middag (pølser etc) ikke er lov å ta av, og at dersom det ligger en sjokolade i kjøleskapet, så må han spørre før han tar av den. Min sønn er veldig slank, men han er aktiv og spiser mye. Han får alltid spise seg mett, men det er bare noen ting han har ubegrenset tilgang på. Til frokost er det havregrøt eller brød (grovt hjemmebakt) på hverdager. På grøten får han ta syltetøy eller en banan, noen nøtter og litt rosiner. Skolemat er brød med pålegg, en pose grønnsaker og en frukt. Når han kommer hjem får han også spise havregrøt, brød, yoghurt, frukt og grønnsaker. Middag lager jeg rikelig, men det er begrenset hvor mye kjøtt/fisk det er til hver. Grønnsaker, poteter, pasta og ris får han spise så mye han vil av. Kveldsmat kan være litt forskjellig: middagsrester, brød, et stekt egg (ett!), knekkebrød etc. Melk får han drikke til frokost, og han har skolemelk. Han kan eventuelt ta seg et glass etter skolen også, men oppfordrer ham til å drikke vann. Kjøper tre bokser yoghurt naturell i uka, de får han porsjonere som han vil. Grønnsakene han kan spise fritt av er gulrøtter, kålrabi og diverse annet som ikke koster all verdens. Frukt er litt etter ukas tilbud, men han får bare ta tre om dagen hvis vi ikke har spesielt mye av noe. Selvsagt har vi litt kos også, men på hverdager er det for eksempel dip laget av yoghurt til grønnsakene eller hjemmelaget popcorn iblant. Det hender jeg baker noe godt (ferske rundstykker, boller). Kjøper billig Taffel (vann med kullsyre og smak) på Rema, der får jeg fire 1,5 liter til 20 kr. Det får han ta seg et glass av iblant. Pålegget som er tilgjengelig varierer litt etter ukas tilbud, men det er vanlige ting som smøreost, leverpostei og kokt skinke. Det går faktisk velig bra å få ham til å forstå at mat koster penger, og at vi ikke kan ha masse av alt. Jeg ville fokusert mer på dette enn vekten til tenåringen. Anonymkode: 18107...c0b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #40 Skrevet 25. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med å bare si det? Trenger ikke familieråd, og i hvert fall ikke passiv aggressivitet (Det trengs vel Aldri). Ikke spis pølsene, de er til middag. Nå er vi tom for melk igjen, du kan ikke drikke så mange iskaffe. Og la nå for all del faren lede an i dette her. Hans sønn, hans hovedansvar Anonymkode: 2f130...242 Ja, skal si det. Mannen men er heller ikke ungdommens far. Anonymkode: fd977...22d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #41 Skrevet 26. juni 2018 På 25.6.2018 den 21.05, Anonym bruker skrev: Jeg bor alene med en tenåring. Det er riktignok mitt barn, så det gjør det nok litt enklere, men jeg er nødt til å sette klare grenser når det kommer til mat. Jeg har forklart ham at vi bare har en begrenset sum i måneden som kan gå til mat, og at da må vi ha noen retningslinjer for hva vi kjøper når. Han vet også at ting som kjøpes inn til middag (pølser etc) ikke er lov å ta av, og at dersom det ligger en sjokolade i kjøleskapet, så må han spørre før han tar av den. Min sønn er veldig slank, men han er aktiv og spiser mye. Han får alltid spise seg mett, men det er bare noen ting han har ubegrenset tilgang på. Til frokost er det havregrøt eller brød (grovt hjemmebakt) på hverdager. På grøten får han ta syltetøy eller en banan, noen nøtter og litt rosiner. Skolemat er brød med pålegg, en pose grønnsaker og en frukt. Når han kommer hjem får han også spise havregrøt, brød, yoghurt, frukt og grønnsaker. Middag lager jeg rikelig, men det er begrenset hvor mye kjøtt/fisk det er til hver. Grønnsaker, poteter, pasta og ris får han spise så mye han vil av. Kveldsmat kan være litt forskjellig: middagsrester, brød, et stekt egg (ett!), knekkebrød etc. Melk får han drikke til frokost, og han har skolemelk. Han kan eventuelt ta seg et glass etter skolen også, men oppfordrer ham til å drikke vann. Kjøper tre bokser yoghurt naturell i uka, de får han porsjonere som han vil. Grønnsakene han kan spise fritt av er gulrøtter, kålrabi og diverse annet som ikke koster all verdens. Frukt er litt etter ukas tilbud, men han får bare ta tre om dagen hvis vi ikke har spesielt mye av noe. Selvsagt har vi litt kos også, men på hverdager er det for eksempel dip laget av yoghurt til grønnsakene eller hjemmelaget popcorn iblant. Det hender jeg baker noe godt (ferske rundstykker, boller). Kjøper billig Taffel (vann med kullsyre og smak) på Rema, der får jeg fire 1,5 liter til 20 kr. Det får han ta seg et glass av iblant. Pålegget som er tilgjengelig varierer litt etter ukas tilbud, men det er vanlige ting som smøreost, leverpostei og kokt skinke. Det går faktisk velig bra å få ham til å forstå at mat koster penger, og at vi ikke kan ha masse av alt. Jeg ville fokusert mer på dette enn vekten til tenåringen. Anonymkode: 18107...c0b Du høres veldig kjip ut... Anonymkode: 3da6c...cc1
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #42 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du høres veldig kjip ut... Anonymkode: 3da6c...cc1 Hvorfor mener du hun er veldig kjip? Anonymkode: b4623...4bb
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #43 Skrevet 26. juni 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du høres veldig kjip ut... Anonymkode: 3da6c...cc1 Ja vel? Det må du jo gjerne mene, men tenåringen min og jeg er fornøyde. Anonymkode: 18107...c0b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #44 Skrevet 26. juni 2018 På 25. juni 2018 den 10.01, Anonym bruker skrev: Du har virkelig skremmende holdninger til barn. Så fordi dette barnet ikke helt intuitivt skjønner reglene i huset vedrørende mat, så skal det ikke får informasjon eller hjelp, men straff i form av knekkebrød og vann? Når det gjelder det med at denne damen/familien ikke kan gjøre noe for dette barnet...jeg blir så oppgitt. Anbefaler å lese litt her: https://www.unicef.no/denene Alle kan gjøre noe, og det du foreslår er bare trist. Anonymkode: 94443...bc0 Knekkebrød er da ingen straff, det er god og mettende mat. Anonymkode: 5cac8...abe
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #45 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du høres veldig kjip ut... Anonymkode: 3da6c...cc1 Hva er kjipt med dette??? Anonymkode: 5cac8...abe
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2018 #46 Skrevet 27. juni 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja vel? Det må du jo gjerne mene, men tenåringen min og jeg er fornøyde. Anonymkode: 18107...c0b Ignorer den kommentaren over, bare tull. Det du gjør høres helt supert ut. Heldige tenåringen din som både lærer om måtehold, helse og økonomi, og som samtidig har en mamma som kan bake noe godt og kose seg sammen med popcorn osv. Anonymkode: f71e7...fb7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2018 #47 Skrevet 27. juni 2018 På 24.06.2018 den 7.23, Anonym bruker skrev: Ja, overvekt er et problem her. Hadde ikke brydd meg, hvis det gikk med to brød om dagen med ost, liksom, men for vår del blir det litt mye dyr luksusmat som plutselig er hverdagsmat. Anonymkode: fd977...22d Egg, skinke og det andre du skisserer bortsett fra godteri er kun luksusmat i Norge, og normalt mat i andre land. Ungdom som vokser og er i puberteten blir ikke mett av bare brød. Brød hele dagen er også ensformig og gir lite variasjon i næringen. Anonymkode: 37ba6...d1f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2018 #48 Skrevet 27. juni 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Knekkebrød er da ingen straff, det er god og mettende mat. Anonymkode: 5cac8...abe Det er verken mettende eller godt for ungdom som vokser. Ikke er det veldig variert kosthold å kvele seg selv med brødvarer dagen langt hele året. Anonymkode: 37ba6...d1f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2018 #49 Skrevet 27. juni 2018 På 25.06.2018 den 21.05, Anonym bruker skrev: Jeg bor alene med en tenåring. Det er riktignok mitt barn, så det gjør det nok litt enklere, men jeg er nødt til å sette klare grenser når det kommer til mat. Jeg har forklart ham at vi bare har en begrenset sum i måneden som kan gå til mat, og at da må vi ha noen retningslinjer for hva vi kjøper når. Han vet også at ting som kjøpes inn til middag (pølser etc) ikke er lov å ta av, og at dersom det ligger en sjokolade i kjøleskapet, så må han spørre før han tar av den. Min sønn er veldig slank, men han er aktiv og spiser mye. Han får alltid spise seg mett, men det er bare noen ting han har ubegrenset tilgang på. Til frokost er det havregrøt eller brød (grovt hjemmebakt) på hverdager. På grøten får han ta syltetøy eller en banan, noen nøtter og litt rosiner. Skolemat er brød med pålegg, en pose grønnsaker og en frukt. Når han kommer hjem får han også spise havregrøt, brød, yoghurt, frukt og grønnsaker. Middag lager jeg rikelig, men det er begrenset hvor mye kjøtt/fisk det er til hver. Grønnsaker, poteter, pasta og ris får han spise så mye han vil av. Kveldsmat kan være litt forskjellig: middagsrester, brød, et stekt egg (ett!), knekkebrød etc. Melk får han drikke til frokost, og han har skolemelk. Han kan eventuelt ta seg et glass etter skolen også, men oppfordrer ham til å drikke vann. Kjøper tre bokser yoghurt naturell i uka, de får han porsjonere som han vil. Grønnsakene han kan spise fritt av er gulrøtter, kålrabi og diverse annet som ikke koster all verdens. Frukt er litt etter ukas tilbud, men han får bare ta tre om dagen hvis vi ikke har spesielt mye av noe. Selvsagt har vi litt kos også, men på hverdager er det for eksempel dip laget av yoghurt til grønnsakene eller hjemmelaget popcorn iblant. Det hender jeg baker noe godt (ferske rundstykker, boller). Kjøper billig Taffel (vann med kullsyre og smak) på Rema, der får jeg fire 1,5 liter til 20 kr. Det får han ta seg et glass av iblant. Pålegget som er tilgjengelig varierer litt etter ukas tilbud, men det er vanlige ting som smøreost, leverpostei og kokt skinke. Det går faktisk velig bra å få ham til å forstå at mat koster penger, og at vi ikke kan ha masse av alt. Jeg ville fokusert mer på dette enn vekten til tenåringen. Anonymkode: 18107...c0b Ikke noe rart han er tynn når han bare spiser karbohydrater hele dagen. Det er også begrenset hvor mye tørt brød en ungdom orker å spise i løpet av dagen. Hva med å gi ungdommen ordentlig mat? Har du ikke råd til ordentlig mat, finn deg ekstrajobb, eller kvitt deg med unødvendige ting som dyr sminke, TV-kanaler eller lignende. Ikke noe rart mange ungdommer i dette landet får problemer når de vokser opp på brød, knekkebrød, poteter og ris, og kun får bittelitt proteiner i løpet av dagen. Anonymkode: 37ba6...d1f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2018 #50 Skrevet 27. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke noe rart han er tynn når han bare spiser karbohydrater hele dagen. Det er også begrenset hvor mye tørt brød en ungdom orker å spise i løpet av dagen. Hva med å gi ungdommen ordentlig mat? Har du ikke råd til ordentlig mat, finn deg ekstrajobb, eller kvitt deg med unødvendige ting som dyr sminke, TV-kanaler eller lignende. Ikke noe rart mange ungdommer i dette landet får problemer når de vokser opp på brød, knekkebrød, poteter og ris, og kun får bittelitt proteiner i løpet av dagen. Anonymkode: 37ba6...d1f Du bare overså at han og spiser frukt og grønnsaker. Hva mener du at hun skal gi han mer av da? Anonymkode: b4623...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå