Gå til innhold

Ungdom i hus, hvordan sette grenser i forhold til mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en ungdom i hus og det er helt nytt for meg. Skal bo her en periode. Plutselig går det tre liter melk i døgnet, masse egg, pålegg og godis. Skjønner at jeg må regne med en økning, men denne ungdommen spiser mer enn oss to voksne til sammen og mye av det mener jeg unødvendig. 

En dag laget jeg en iskaffe til dessert, en skikkelig bombe med karamellsaus og krem.  Det falt i smak og nå lager ungdommen seg en slik tre ganger daglig. Skapene raides og godteriskapet er tomt. Vil gjerne ha fire-fem egg til frokost som stekes sammen med gode pølser som vi egentlig skulle ha til grillmiddagen. Dette er ikke snakk om en aktiv ungdom i vekst, mer det motsatte. 

Vi bor langt vekk fra butikken, så hver handletur er et prosjekt. Jeg vet at jeg nå sette foten ned. Ungdommen er sårbar og jeg vil ikke såre. Hvordan si det på en ok måte? 

Anonymkode: fd977...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ungdommen overvektig da? 

Jeg hadde en enorm appetitt da jeg var ung. Min pappa var helt lik. Alltid sulten. Ville ikke tatt kampen om ikke det var et vektproblem inne i bildet. Kjøp mat som kan lages i store kvanta uten at det koster for mye. Hjemmelaget pizza, div middag med masse poteter eller ris.

Anonymkode: fb109...adc

Skrevet

Godteri og iskaffe og usunne ting bør vel tilhøre helgene. Vanlig mat til normale tider på døgnet må være ok. 

Anonymkode: d8397...f86

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ungdommen overvektig da? 

Jeg hadde en enorm appetitt da jeg var ung. Min pappa var helt lik. Alltid sulten. Ville ikke tatt kampen om ikke det var et vektproblem inne i bildet. Kjøp mat som kan lages i store kvanta uten at det koster for mye. Hjemmelaget pizza, div middag med masse poteter eller ris.

Anonymkode: fb109...adc

Ja, overvekt er et problem her. Hadde ikke brydd meg, hvis det gikk med to brød om dagen med ost, liksom, men for vår del blir det litt mye dyr luksusmat som plutselig er hverdagsmat. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, overvekt er et problem her. Hadde ikke brydd meg, hvis det gikk med to brød om dagen med ost, liksom, men for vår del blir det litt mye dyr luksusmat som plutselig er hverdagsmat. 

Overvekt er sårt, og skal behandles forsiktig, hvis ikke gjør du vondt verre. Men luksusmat kan du sette en stopper for: forklar at det er dyrt, og usunt å spise for mye av. 

Men en løsning er å ikke ha det i hus, og bare kjøpe inn like før det skal brukes.

Hvis dere mistenker at tenåringen ikke kan kontrollere matinntaket, så er det en spiseforstyrrelse. Er det trøstespising? 

Skrevet

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er sårt, og skal behandles forsiktig, hvis ikke gjør du vondt verre. Men luksusmat kan du sette en stopper for: forklar at det er dyrt, og usunt å spise for mye av. 

Men en løsning er å ikke ha det i hus, og bare kjøpe inn like før det skal brukes.

Hvis dere mistenker at tenåringen ikke kan kontrollere matinntaket, så er det en spiseforstyrrelse. Er det trøstespising? 

Ja, jeg vet. Problemet er hvordan jeg skal legge det frem uten å såre. Noe av det trenger vi ikke å ha i hus, men andre ting liker jeg å ha i tilfelle besøk, at jeg selv har lyst på osv.. Veldig kjedelig at det da er tomt. Kan ikke kjøpe 20 liter melk i uka fordi tenåringen skal lage seg iskaffe tre ganger daglig. 

Tror det er trøstespising, ja. 

Skrevet

Trøstespising eller ei -Det må kunne settes grenser. Han/hun får trøstespise så mye gulost på kneippbrød han/hun vil, men jeg ville gitt klar rasjon på det andre.

Feks iskaffen med krem etc. Det er dessert, kun for helg og da bare en om dagen Max. «Her er en liter melk til hver av oss/dere (med navn på feks), den skal vare til neste mandag -Bruk som dere ønsker, men er den tom så er den tom.» Godteri er kun for helg «Disse pølsene skal vi ha til middag, ingen tar av de» osv Ha gjerne «familiemøte» en gang i uken, hvor middagsplaner legges frem og da samtidig legge føringer for hva man kan ta og ikke -Snakk til hele familien, så ungdomen ikke singles ut. 

Anonymkode: 6b8a9...a0d

Skrevet

Ha noen hyller som er til dedikerte formål i kjøleskap. Si, disse to hyllene i skapet vil jeg du ikke forsyner deg fra da dette er ting jeg trenger å ha i bakhånd. Denne hyllen i kjøleskapet er middagshylla så dette kan du ikke ta.

Jeg ville starter her, det er en forsiktig tilnærming. I tillegg ville jeg kjøpt inn ting som metter bedre. Grovbrød, havregrøt, bananer osv. 

Hvis du feks har sagt, er du sulten så bare lager du det mat selv med det du vil ha, da er du jo skyld i dette selv. 

Jeg hadde ikke vær redd for å begrense inntak av egg, her hadde jeg bare sagt at to egg holder.

Anonymkode: 52f84...734

Skrevet

Ja, det kan settes noen klare regler. Og reglene skal gjelde for hele familien. 

Melk kan du få til frokost, og da max to glass (små glass, et hvis det er store glass). Vann er tørstedrikk, ikke melk.

Godteri kan du bare la være å ha.

Iskaffe - kun en eller to i helga.

Max to egg. 

Grovbrød kan du ta så mye du vil av, men ikke av alt det gode pålegget. Vi deler i familien, du kan ikke spise alt alene.

Det fine med disse reglene er jo at det er gode leveregler for voksenlivet også. Man kan ikke bruke melk som tørstedrikk - det er ikke sunt. Man bør ikke spise 6 egg til frokost hver dag. osv. 

Anonymkode: 99176...2e6

Skrevet

Jeg ville hatt et familieråd, der dere sammen kom frem til regler rundt måltider. Alle får sagt sitt, og så lager dere et dokument som henger på kjøleskapet. 

Vår eldste er nå 13, og har fått utviklet en mye større appetitt enn før. Har vet at isen i frysen ikke er til hverdags, men han kan spise havregryn med melk og frukt når han kommer fra skolen. Eller brød med pålegg og grønnsaker. 

Det som er med reglene våre, er at de gjelder også for oss voksne. Jeg spiser heller ikke is på en onsdag, bare fordi jeg har lyst på, men vi kan servere noe når vi får besøk... 

Anonymkode: 9ed70...cb8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Trøstespising eller ei -Det må kunne settes grenser. Han/hun får trøstespise så mye gulost på kneippbrød han/hun vil, men jeg ville gitt klar rasjon på det andre.

Feks iskaffen med krem etc. Det er dessert, kun for helg og da bare en om dagen Max. «Her er en liter melk til hver av oss/dere (med navn på feks), den skal vare til neste mandag -Bruk som dere ønsker, men er den tom så er den tom.» Godteri er kun for helg «Disse pølsene skal vi ha til middag, ingen tar av de» osv Ha gjerne «familiemøte» en gang i uken, hvor middagsplaner legges frem og da samtidig legge føringer for hva man kan ta og ikke -Snakk til hele familien, så ungdomen ikke singles ut. 

Tror nok det blir gjennomskuet. Mine barn er små og ordner ikke med mat selv, men får bare prøve å legge det frem på en fin måte. 😊 Takk!

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok det blir gjennomskuet. Mine barn er små og ordner ikke med mat selv, men får bare prøve å legge det frem på en fin måte. 😊 Takk!

Samme hvor sårbar ungdommen er, så må det gå an å si at dere skal dele på maten, og at det ikke er lov å bryte i seg aleine det som alle skulle ha hatt til middag! Rettferdighet kan du fint snakke om også til en overvektig! 

Anonymkode: 5cac8...abe

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er ansvarlig for denne ungdommen så er du også pliktig i å veilede de, og det kostholdet du beskriver her er jo hårreisende. 

Anonymkode: 52f84...734

Skrevet

Vi har aldri hatt problem med overpising og ting som har vært i hus har vært allemannseie. 

MEN de fikk beskjed om det var spesielt som ikke skulle spises, og å ta middagspølsene til frokost (til kun en person!) er uaktuelt for alle. Det kan også innføres hverdags- og helgepålegg. Ost, leverpostei, skinke osv kan man spise så mye man orker, dyrere pålegg og bacon er til helgefrokosten, for eksempel. 

Det er nok en grunn til at tenåringen bor hos dere, og kanskje er hn ikke vant til velfylte kjøleskap og å kunne velge mellom flere ting. Da er det deres oppgave å veilede. Overvekt trenger ikke være et tema, fokuser på hva som er bra for kroppen og hva som skal begrenses. 

Skrevet

Det er helt sikkert annerledes når man får en "ferdig oppdratt" tenåring i hus, og å ha sine egne som jo har vokst opp her og vet hvordan reglene i huset er...

Jeg har to tenåringer selv, 14 og 17 år, og de vet jo hvordan vi har det så jeg trenger ikke lage regler for de i dag, for ting er helt naturlig sånn som de er fordi de er vokst opp med det...

Jeg ville hatt et husmøte med mat som tema og vært helt ærlig på at dere må ha noen felles kjøreregler fordi dere er nye sammen. Dere bor et stykke fra butikken og handler kanskje bare en gang i uka og da må det noen regler til. Du trenger ikke nevne overvekt eller trøstespising med et ord, bare snakke om hvordan ting må gjøres for at maten som er kjøpt inn for en hel uke skal vare en hel uke.

Pølser til frokost når de er beregnet til middag, pøse på med glass etter glass med melk, lage seg desserter som hører helga til på en tirsdag osv er ting som velter hele planen. Ikke angrip, men be om innspill. F.eks en middagshylle i kjøleskapet, det som ligger her er beregnet på felles middager og kan ikke spises utenom osv.

Det går helt fint å lage felles kjøreregler bare man snakker sammen.

Anonymkode: dfe80...af8

Skrevet

Må jo være greit å snakke sammen med utgangspunkt i: nå har vi bodd litt sammen og jeg ønsker ikke at dette skal gå så langt at jeg blir irritert på deg men ønsker at vi skal kunne ha en god dialog sammen og som voksen tar jeg første skrittet. 

Min familie var beredskapshjem for barnevernet og vi hadde mange slike samtaler når det kom nye tenåringer hjem til oss. Av og til sure miner i samtalen men vi så alltid at klare regler og forventninger ga ungdommen trygghet. 

Jeg var eldst av 4 barn og de som kom til oss var alltid yngre enn yngste. En gang visste jeg ikke hvem som åpnet døren midt i vinteren og slapp inn kald luft på mitt rom så jeg kjeftet som om det var mitt søsken. Ungdomen på besøk gråt til min mor fordi hun ble behandlet som en av alle, ikke som spesiell. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

en liter melk som skal vare en uke?? Dummeste jeg har hørt! Her i huset er det kun 6 åringen som drikker melk likevel har må vi kjøpe inn melk ca hver 3.dag.Er da helt vanlig å alltid ha melk tilgjengelig.Men 3 liter i døgnet er selvsagt ikke okey.

Anonymkode: 7e341...7fc

Skrevet
47 minutter siden, Lille krøll skrev:

Må jo være greit å snakke sammen med utgangspunkt i: nå har vi bodd litt sammen og jeg ønsker ikke at dette skal gå så langt at jeg blir irritert på deg men ønsker at vi skal kunne ha en god dialog sammen og som voksen tar jeg første skrittet. 

Min familie var beredskapshjem for barnevernet og vi hadde mange slike samtaler når det kom nye tenåringer hjem til oss. Av og til sure miner i samtalen men vi så alltid at klare regler og forventninger ga ungdommen trygghet. 

Jeg var eldst av 4 barn og de som kom til oss var alltid yngre enn yngste. En gang visste jeg ikke hvem som åpnet døren midt i vinteren og slapp inn kald luft på mitt rom så jeg kjeftet som om det var mitt søsken. Ungdomen på besøk gråt til min mor fordi hun ble behandlet som en av alle, ikke som spesiell. 

Den setningen ville jeg virkelig ha droppet,da er det lett for at han føler seg angrepet. Ha heller en felles samtale med alle i familien å sett noen faste regler når det gjelder mat.Du trenger virkelig ikke å nevnet at han er "problemet".

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den setningen ville jeg virkelig ha droppet,da er det lett for at han føler seg angrepet. Ha heller en felles samtale med alle i familien å sett noen faste regler når det gjelder mat.Du trenger virkelig ikke å nevnet at han er "problemet".

Som voksen gjør man da ikke det men at man tar utgangspunkt i det selv. Hvilke ting irriterer jeg meg over og hva ser jeg som voksen at det kan bli store utfordringer av fremover? Er det ikke slik vi hele tiden oppdrar våre barn? 

Jeg, med min livserfaring, vet at datteren min ikke kan oppføre seg på visse måter da andre kommer finne henne slitsom da. Min jobb er å veilede henne til å oppføre seg på en «riktig» måte. 

Har man fått en ungdom i hus som trenger hjelp må man oftere ta «den vanskelige samtalen» enn om man har oppdratt ungdommen hele veien. «Den vanskelige samtalen» krever at man har en plan med hvorfor man har samtalen og hva jeg ønsker ut av samtalen. 

Skrevet
1 minutt siden, Lille krøll skrev:

Som voksen gjør man da ikke det men at man tar utgangspunkt i det selv. Hvilke ting irriterer jeg meg over og hva ser jeg som voksen at det kan bli store utfordringer av fremover? Er det ikke slik vi hele tiden oppdrar våre barn? 

Jeg, med min livserfaring, vet at datteren min ikke kan oppføre seg på visse måter da andre kommer finne henne slitsom da. Min jobb er å veilede henne til å oppføre seg på en «riktig» måte. 

Har man fått en ungdom i hus som trenger hjelp må man oftere ta «den vanskelige samtalen» enn om man har oppdratt ungdommen hele veien. «Den vanskelige samtalen» krever at man har en plan med hvorfor man har samtalen og hva jeg ønsker ut av samtalen. 

Du oppnår jo samme mål med å ta en felles samtale der du snakker om at når det er mange så må vi passe å dele så alle får osv. Da føler ingen seg angrepet å ungdommen lærer likevel at det er viktig å dele å ikke være grisk.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du oppnår jo samme mål med å ta en felles samtale der du snakker om at når det er mange så må vi passe å dele så alle får osv. Da føler ingen seg angrepet å ungdommen lærer likevel at det er viktig å dele å ikke være grisk.

Det blir jo bare latterlig om man har små barn i hus selv som ikke skjønner hva man snakker om og det blir for åpenbart for ungdommen at man prøver å skjule en oppdragelse i en familiesamtale. 

Vedkommende er nok veldig klar over at han er ny og det kan bli ufattelig flaut om man skam late som at alle har samme oppførsel når alle i huset vet at det ikke stemmer. Opplever selv at min 5åring kan finne på å si ting også, type, jeg får aldri servert slike ting men jeg har sett at *** har spist masse. Hvorfor skal jeg skjerpe meg? 

Skrevet

Jeg er så enkelt skrudd sammen at jeg hadde gitt beskjed der og da. Du må ikke bruke de pølsene til frokost for de skal vi ha til middag senere, du må ikke spise opp alt pålegget fordi det er til alle eller iskaffe trenger vi ikke lage hver dag osv. 

Å lage en stor sak med familiemøte, skrive navn på melkekartongen (!!!) eller andre synlige tiltak tror jeg fort kan oppfattes som flaut. Målet er vel at tenåringen skal føle seg hjemme og da må han få beskjed på lik linje med de andre av husets beboere. 

Skrevet
2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg er så enkelt skrudd sammen at jeg hadde gitt beskjed der og da. Du må ikke bruke de pølsene til frokost for de skal vi ha til middag senere, du må ikke spise opp alt pålegget fordi det er til alle eller iskaffe trenger vi ikke lage hver dag osv. 

Å lage en stor sak med familiemøte, skrive navn på melkekartongen (!!!) eller andre synlige tiltak tror jeg fort kan oppfattes som flaut. Målet er vel at tenåringen skal føle seg hjemme og da må han få beskjed på lik linje med de andre av husets beboere. 

Dette ☝️

Enkle og greie beskjeder funker nok best. Hvis ungdomen kommer fra et hjem uten slike grenser må han/hun få en sjanse til å lære uten å lage noe styr ut av det.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har fått en ungdom i hus og det er helt nytt for meg. Skal bo her en periode. Plutselig går det tre liter melk i døgnet, masse egg, pålegg og godis. Skjønner at jeg må regne med en økning, men denne ungdommen spiser mer enn oss to voksne til sammen og mye av det mener jeg unødvendig. 

En dag laget jeg en iskaffe til dessert, en skikkelig bombe med karamellsaus og krem.  Det falt i smak og nå lager ungdommen seg en slik tre ganger daglig. Skapene raides og godteriskapet er tomt. Vil gjerne ha fire-fem egg til frokost som stekes sammen med gode pølser som vi egentlig skulle ha til grillmiddagen. Dette er ikke snakk om en aktiv ungdom i vekst, mer det motsatte. 

Vi bor langt vekk fra butikken, så hver handletur er et prosjekt. Jeg vet at jeg nå sette foten ned. Ungdommen er sårbar og jeg vil ikke såre. Hvordan si det på en ok måte? 

Hva med måltider til faste tider (frokost, lunsj, kl 15, middag og kvelds) og forbud mot småspising mellom måltidene?

Anonymkode: e28a5...06c

Skrevet

Det er for en periode.... regner med at dette er barnet til kjæresten din ?

Vær litt raus . Høres slitsomt ut å hakke på småting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...