Gå til innhold

Gutten min reagerer ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 9 år som jeg er litt bekymret for. Hvis jeg prøver å "advare" han om noe f.eks., reagerer han liksom ikke. Som her nettopp isted så jeg at han var i ferd med å løpe over veien i gaten. Både meg og min mann ropte stopp, det kommer bil! Men han løp over allikevel. Jeg stoppet han for å forklare at han ikke burde ha gjort det, og før jeg får sagt noe blir han kjempesur og raser hjem. 

Hvis han turner inne på møbler osv, reagerer han heller ikke hvis jeg sier at han kan slå seg eller lignende. Blir også bare kjempesur. Hvis jeg er midt oppi noe og spør om han kan skynde seg å hjelpe meg med å holde noe eller hente noe til meg reagerer han sjelden, det går evt i sneglefart hvis jeg er heldig. Samme hvis andre spør. 

Det jeg også har merket meg er at hvis noen andre slår seg, så har han ikke så mye medlidenhet. Det ser faktisk ut som om han må snu seg bort fordi han begynner å le. I dag ble lillebror borte på butikken da jeg snudde meg vekk i 2 sek, og jeg kunne ikke finne han, og ba han om å ta andre veien mens jeg tok den ene. Det gjorde han ikke, han hadde funnet en leke og syntes det var viktigere. Er dette noe å bekymre seg over eller er det vanlig på den alderen?

Anonymkode: 26ad5...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et ordinært barn hører etter og utfører omlag 70%. Empati må læres. Om han ikke har lært det eller ikke evner å lære er vanskelig å si. Godt mulig at han ler fordi han ikke vet hvordan han skal reagere og derfor ler 

Anonymkode: 0c663...d70

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 9 år som jeg er litt bekymret for. Hvis jeg prøver å "advare" han om noe f.eks., reagerer han liksom ikke. Som her nettopp isted så jeg at han var i ferd med å løpe over veien i gaten. Både meg og min mann ropte stopp, det kommer bil! Men han løp over allikevel. Jeg stoppet han for å forklare at han ikke burde ha gjort det, og før jeg får sagt noe blir han kjempesur og raser hjem. 

Hvis han turner inne på møbler osv, reagerer han heller ikke hvis jeg sier at han kan slå seg eller lignende. Blir også bare kjempesur. Hvis jeg er midt oppi noe og spør om han kan skynde seg å hjelpe meg med å holde noe eller hente noe til meg reagerer han sjelden, det går evt i sneglefart hvis jeg er heldig. Samme hvis andre spør. 

Det jeg også har merket meg er at hvis noen andre slår seg, så har han ikke så mye medlidenhet. Det ser faktisk ut som om han må snu seg bort fordi han begynner å le. I dag ble lillebror borte på butikken da jeg snudde meg vekk i 2 sek, og jeg kunne ikke finne han, og ba han om å ta andre veien mens jeg tok den ene. Det gjorde han ikke, han hadde funnet en leke og syntes det var viktigere. Er dette noe å bekymre seg over eller er det vanlig på den alderen?

Nei, jeg synes ikke dette er normalt. Har skolen meldt noen bekymringer rundt han?

Anonymkode: 72881...5e3

Skrevet

Du bør nok få litt oppfølging på dette.. PPT og fastlege/BUP.

Anonymkode: 3965a...42c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overhode ikke vanlig i min omgangskrets. Jeg har selv to gutter på 8år. De ville aldri reagert slik. Har også en nevø og en niese på 9 og 10 år. Selvfølgelig hører ikke barn alltid etter, men du reagerer selv også så antar at du har en magefølelse på at det ikke er helt normalt .

Anonymkode: 957ef...f3c

Skrevet

Ikke normalt nei.

men har dette plutselig oppstått nå?! Og hvis ikke, hvorfor har dere ikke tatt tak i det før?

Anonymkode: d3c09...edb

Skrevet

Takk for svar. Jeg mener jo selv at dette ikke er normalt, jeg bare lurer på hva som kan gjøre at han er sånn. Skolen beskriver han som en rolig og beskjeden gutt, grei mot andre. De to første skoleårene fikk han litt oppfølging grunnet dårlig konsentrasjon i timene, men i 3. Klasse har han ikke trengt det. 

Jeg bor ikke med far og han har ikke alltid klart å skåne gutten for sitt sinne mot meg, så gutten har hatt en del vonde opplevelser i den forbindelse. Kan dette være en reaksjon på det? Jeg har prøvd å snakke med far om dette, men han mener gutten oppfører seg eksemplarisk hos han, så problemet må ligge i at jeg er en dårlig mor. Jeg har forsøkt å få time hos psykolog til gutten, men far nektet å samtykke. Fastlege ønsket å henvise til bup, men far nektet å samtykke der også. 

Ellers er han en veldig kjekk gutt. Smart og har godt humør, veldig glad i meg og lillebror. Liker ikke når jeg skal ut eller gjøre noe på kveldstid. Men det er dette plutselige sinnet og mangel på reaksjon som bekymrer meg 😔

Hi

Skrevet

Mye av dette er litt likt min som har fått adhd diagnose. Men min har empati da, og ville hjulpet meg om søstern ble borte for eksempel. Jeg vie kontaktet ppt med bekymringen din, så kan se ta en undersøkelse av han og evt sende han videre til bup. Jeg synes det kan høres litt ut som asperger jeg. En del autister har blant annet en "delay" på mottak av beskjeder også. 

Lykke til :) 

Anonymkode: c0576...4fc

Skrevet

Har han testet hørselen? Mulig han faktisk har dårlig hørsel og ikke får med seg det du sier til han.

Anonymkode: 4af2c...313

Skrevet

Han er veldig likt mitt barn. Han er 8 år og har ADHD + spesifikke språkvansker. Konsentrasjonen, impulsiviteten og språkvanskene gjør at han ikke hører etter om lag ca 60% av tiden (eller mer..). 

I den situasjonen du beskriver om å løpe over veien, du forklarer han hvorfor han ikke skal gjøre det og han blir sint etter på - klassisk her. Det har skjedd MANGE ganger hos oss. Da er det helt vanlig at han blir sint fordi han ikke har gjort "det rette", fordi han blir irettesatt og fordi vi blir redde. Han har ikke på forhånd forstått at det var en farlig situasjon og bli dermed sur etterpå fordi han ikke forstår sammenhengen.

Min har empati da, men ofte kan han misforstå situasjoner. Hvis det samme hadde skjedd oss og hvis han ikke hadde oppfattet at lillebroren var borte, ikke hadde forstått alvoret i situasjonen, så er det vel ikke så rart han heller vil fokusere på leker? Han kan le når andre slår seg, hvis han oppfatter det som en "tullesituasjon" (selv om det er veldig alvorlig). Men hvis han oppfatter situasjonen riktig, så viser han veldig mye empati. 

Hvis du føler barnet ditt trenger det, så kan du be om henvisning til PP. Enten via skolen eller så kan du ta kontakt selv. 

Anonymkode: 1a6d4...b4f

Skrevet

Det høres ut som far har vært og er en dårlig innflytelse i hans liv.

Anonymkode: d3c09...edb

Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Jeg har vært innom tanken på ADHD noen ganger på grunn av konsentrasjonsproblemer, noe tendens til å lage lyder med munnen, og litt kroppslig urolig, men ikke veldig. Samtidig er jeg usikker. 

Da han var liten var han veldig rolig og grei, ikke hyperaktiv. Han sluttet med bleie når han var 2, lærte å lese og skrive når han var 5, og er veldig skoleflink. Hadde i 1. Og 2. Klasse matematikklekser som var på et nivå over resten av klassen. Han kan fint sitte å se film som varer i 2 timer uten å bli urolig, kommer aldri i konflikter med venner (som han selv er skyld i), liker brettspill, jukser ikke og er ikke dårlig taper. 

Det var fint det du skrev over om at han kanskje ikke skjønte alvoret. Han forklarte etterpå at lillebroren likte bamser, og derfor gikk han til bamseavdelingen for å se om lillebror var der. 

Han har ekstremt mye ørevoks, så har lurt på hørselen, men av og til hører han litt for godt også..

hi

Skrevet

Min gutt har add. Han gjør litt rare og impulsive ting i blant, men reagerer ikke med sinne når han blir irettesatt. Mer at han blir lei seg og later som om han ikke bryr seg. Men ting går ofte veldig tregt.. veldig! Får ikke med seg beskjeder, må forklare og be ham gjenta beskjeden og selv da sitter det som regel ikke. Få skylt ørene hans hos legen for å utelukke dårlig hørsel. Og far må samtykke til henvisning. Hvordan du får gjenomført det vet jeg ikke, men det finnes nok en vei. 

Anonymkode: bf7ee...6a5

Skrevet

Det er så synd at far må samtykke, i og med at han nekter. Hvor gammel er din gutt og når fikk han diagnosen?

hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er alt for gammel til å være så "avskrudd". Dette lukter utredning.

Anonymkode: a699c...950

Skrevet

her lyser d ADHD lang vei. 

Anonymkode: 40794...ead

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

eller ADD en eller begge.. 

Skrevet

Hvis du involverer barnevernet/spør dem om råd: kanskje kan de hjelpe deg med å overstyre farens nekting av utredning.

Anonymkode: 4cb59...0ac

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du utdype?

hi

Skrevet

Hvorfor må far samtykke? Har vært på bupa i to omganger med mitt barn pga mistanke om ADHD, og nå adferdsproblemer. Trengte ikke samtykke han da. Og problemene er der nettopp pga far.... 

Anonymkode: 0ca87...81c

Skrevet

Så rart! Her har jeg forsøkt flere ting, må alltid ha samtykke fra far. Og da stopper det dessverre opp. Skal ta en ny runde med fastlege og barnevern nå og kreve at noe skjer.

Skrevet

Jeg hadde fortalt far at det at han nekter gutten hjelp blir sett på som omsorgssvikt og at han kan vente seg et besøk av barnevernet hvis han ikke slutter å være vrang! 

Anonymkode: cf6ea...199

Skrevet

Hvis du involverer barnevernet/spør dem om råd: kanskje kan de hjelpe deg med å overstyre farens nekting av utredning.

Anonymkode: 4cb59...0ac

Der har du løsningen. Jeg har vært i noenlunde samme situasjon, bare at det var en annen årsak (helsemessig hos barn) , men barnevernet er til for å hjelpe, stort sett ihvertfall og jeg fikk mye hjelp. Var inne til en samtale, hvor de ikke noterte seg noe, fordi jeg bare var inne for å få deres syn og gode råd. Evt så kan du snakke med familievernkontoret

Anonymkode: 00938...9f5

Skrevet

Hvorfor må far samtykke? Har vært på bupa i to omganger med mitt barn pga mistanke om ADHD, og nå adferdsproblemer. Trengte ikke samtykke han da. Og problemene er der nettopp pga far.... 

Anonymkode: 0ca87...81c

Har du gjerne hele foreldreansvaret ? For da trenger man ikke samtykke fra far

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde fortalt far at det at han nekter gutten hjelp blir sett på som omsorgssvikt og at han kan vente seg et besøk av barnevernet hvis han ikke slutter å være vrang! 

Anonymkode: cf6ea...199

Ja, dette kan du også prøve på, kanskje det er alt som skal til for å få han til å snu.

Eller kanskje far selv vet at han er årsaken til guttens problemer og derfor nekter ungen helsehjelp ? Dette må du ta tak i før det når for langt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...