Gå til innhold

Skifte navn på tittelen jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Les svar #22. Mor henviser til mor til barnet👍🏻 

Anonymkode: f5b73...5a4

Også...? Det er virkelig ikke bakgrunnen til en tittel folk tenker over. Å ha en tittel ned 'mor' og 'søster' er ikke noe særlig for en mann.

Sykesøster er jo et annet klenodium 

Anonymkode: b1a63...7c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei si det. Kanskje jordforelder. Men ordet forelder er jo krenkende for de som ikke kan få egne barn eller de som identifiserer seg som noe annet. Så da kan vi kalle der jord-foresatt eller jord-formynder.

Men så blir kanskje noen krenket av ordet jord. Fordi det er skittent og ekkelt med jord. 

Det er jo til syvende og sist svært krenkende at der er vi kvinner som må føde også, spør du meg. Å gå gjennom en utrolig vond fødsel. Det er for meg et mye større praktisk problem enn at tittelen jordmor ikke er kjønnsnøytral. Det finnes vel flere tusen kvinnelige jordmødre i Norge, men bare 2-3 mannlige.

Anonymkode: 598c9...f7a

Åpna flaska litt tidlig på lørdan??

Anonymkode: 4df6d...473

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åpna flaska litt tidlig på lørdan??

Nei. Med mindre du snakker om farris-flaska? Sist jeg drakk en dråpe alkohol var for 7 måneder siden (er 6 mnd gravid). Flere spørsmål?

Skrevet

Det heter jordmor for menn og, ikke jordfar. 

Anonymkode: f3541...15a

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsesøster er jo en etterutdanning, så de er mer enn bare sykepleiere. Samme med jordmødre, de har gått litt lenger på skole og hatt en del mer praksik enn "bare" sykepleiere.

Det må på en eller annen måte med i tittelen, men gjerne på en kjønnsnøytral måte.

Bare se på barnehagelærerne, der har navnene forandret seg mye, og flere ganger siden jeg gikk i barnehage på 70-tallet og kalte alle som jobbet der "tante" ;)

Anonymkode: 6e01d...a0c

På dansk kaller de helsesøstrene for "sundhedsplejer", mens sykepleiere kalles "sygeplejer", som her. Det er vel litt samme tankegang som at vi setter "helse"- først. Men da holder kanskje helsepleier? Eller helserådgiver? 

Skrevet
22 minutter siden, Pashla skrev:

På dansk kaller de helsesøstrene for "sundhedsplejer", mens sykepleiere kalles "sygeplejer", som her. Det er vel litt samme tankegang som at vi setter "helse"- først. Men da holder kanskje helsepleier? Eller helserådgiver? 

Nei, de er ikke helserådgivere, de er sykepleiere med videreutdanning.  Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem med helsesykepleier?  Hvilken rolle spiller det for brukerne at de går til helsesykepleier og ikke helsesøster? 

Rådgiver dekker ikke, uansett. De driver med langt mer enn å gi råd. De driver med sykepleie...

Anonymkode: a6c73...471

Skrevet

Nei, de er ikke helserådgivere, de er sykepleiere med videreutdanning.  Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem med helsesykepleier?  Hvilken rolle spiller det for brukerne at de går til helsesykepleier og ikke helsesøster? 

Rådgiver dekker ikke, uansett. De driver med langt mer enn å gi råd. De driver med sykepleie...

Men helsepleier burde jo være ok? Da byttes 'søster' ut med 'pleier', akkurat som da sykepleierene fikk sin nye tittel? Helsesykepleier er tungt og faller ikke lett å si. Jeg tror begrepet helsesøster kommer til å henge lenge i. 

Når det gjelder jordmor er de jo mye mer enn fødselshjelpere også? De utfører svangerskapskontroller og de følger opp etter fødsel. Jeg sliter med å finne et fullgodt alternativ til jordmor. 

Anonymkode: c5175...578

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For brukerne kunne de jo gjerne hete helsetroll, om så, hvis det er argumentasjonen. Men en stillingstittel skal jo være dekkende, og da er helsesykepleier et intetsigende navn. Som altså ikke sier noe om den ekstra kompetansen.

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt matt av at fokuset er så stort på dette med kjønnsnøytrale yrkesnavn.  Brannmann, jordmor, ombudsmann. Er det noe som egentlig skaper store problemer for noen?

Anonymkode: c3fa4...a46

Skrevet

Oppfostringspleier

Forløsningspleier

Eventuelt kan man bytte ut -pleier med -tekniker for en mer profesjonell klang. Titlene oppfostringstekniker og forløsningstekniker burde tiltrekke flere menn til utdannelsen.

Uansett hva man kaller yrkesutøvere endrer det ikke innholdet i arbeidet som utføres. Men jeg er enig i at kjønnsnøytralitet bør etterstrebes. 

Anonymkode: 33817...f63

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt matt av at fokuset er så stort på dette med kjønnsnøytrale yrkesnavn.  Brannmann, jordmor, ombudsmann. Er det noe som egentlig skaper store problemer for noen?

Ja det gjør det! Særlig for dem som skal søke på yrket. Så da er det minste vi kan gjøre å endre tittelen. Så kan du og alle andre likestillingsmotstandere krype tilbake under steinen deres. 

Gjest Antarctica
Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det gjør det! Særlig for dem som skal søke på yrket. Så da er det minste vi kan gjøre å endre tittelen. Så kan du og alle andre likestillingsmotstandere krype tilbake under steinen deres. 

De som skal søke på yrket? Altså, det er få mannlige barnepleiere, sykepleiere og omsorgsarbeidere også, selv om tittelen er nøytral. At  det liksom skal komme noen tilstrømning av menn til et yrke som beskjeftiger seg med det kvinneligste av alt, det skjer ikke ved hjelp av en tittelendring altså... Innholdet og arbeidsoppgavene er jo de samme. Vil man ha flere mannlige jordmødre og helsesøstre, må nok en helt annen kampanje i gang.

Skrevet

Jeg var ferdig sykepleier i fjor. På mitt kull var det 6% gutter. To av dem ønsker sterkt å bli jordmødre, men allerede før de er ferdig studert møter de fordommer en masse! Selv fra medstudenter!  De var begge også klare på at de sterkt ønsket en kjønnsnøytral tittel,  hvordan kan man bebreide dem det?

Det er også et poeng at sykepleier i Norge er en beskyttet tittel, den sier noe om hvilken utdanningsnivået. Derfor utgår de kunnskapsløse forslagene helsepleier og fødselskonsulent.

Skrevet

Mannlige helsesøstre ser jeg behovet for, men hvorfor skal man egentlig bestrebe å få så mange flere mannlige jormødre?

De som ønsker det må selvsagt være hjertelig velkomne, men jeg ser ærlig talt ikke hva de skal tilføre akkurat dette spesifike yrket? De vil for all evighet kun jobbe med kvinner og jeg tror knapt noen har kjent på behovet for å forholde seg mest til en mann under svangeskapsoppfølging og fødsel, selv om de selvsagt gjør en like god jobb som kvinner når de først er der. 

Anonymkode: c5175...578

Skrevet

At man trenger flere mannlige helsesøstere, særlig i skolen, er det ingen tvil om. Navnet er ferdig debattert og satt, så ingen vist å diskutere det lenger, det helter nå helsesykepleier.

https://sykepleien.no/2018/05/den-nye-helsesoster-tittelen-er-klar

Jordmødre er en annen diskusjon, og jeg tviler egentlig på at vi trenger flere menn her. 

Anonymkode: 6e01d...a0c

Skrevet

Les eller se Hjernevask av Harald Eia.

Det kommer aldri til å bli 50% mannlige jordmødre eller 50% kvinnelige brannmenn. Og det er O K

Skrevet

Mannlige jordmødre vil ikke få pasienter

Anonymkode: a8508...833

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les eller se Hjernevask av Harald Eia.

Det kommer aldri til å bli 50% mannlige jordmødre eller 50% kvinnelige brannmenn. Og det er O K

Harald Eia, en voksen mann med skrukk og naken rumpe som argument,  er ikke noe å referere til.. 

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

De som skal søke på yrket? Altså, det er få mannlige barnepleiere, sykepleiere og omsorgsarbeidere også, selv om tittelen er nøytral. At  det liksom skal komme noen tilstrømning av menn til et yrke som beskjeftiger seg med det kvinneligste av alt, det skjer ikke ved hjelp av en tittelendring altså... Innholdet og arbeidsoppgavene er jo de samme. Vil man ha flere mannlige jordmødre og helsesøstre, må nok en helt annen kampanje i gang.

Selvsagt!! Det er jo helt innlysende for et hvert oppegående menneske! Du snakker som om det ene skulle utelukke det andre. Disse tingene henger sammen og flere tiltak behøves. Blant annet å skifte navn på yrket. 

Skrevet

Mannlige jordmødre vil ikke få pasienter

Anonymkode: a8508...833

Men mannlige fødselsleger er jo helt vanlig. Hadde selv det på min første fødsel og han var like mye oppi glufsa som jordmor. For ikke å snakke om mannlige gynekologer. Så teorien din er i grunn ikke noe annet enn en teori. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke likestillingsmotstander, men jeg klarer ikke å se hvorfor navnet på yrket, skal gjøre den helt store forskjellen. Jeg er, juridisk sett, offentlig tjenestemann når jeg er på jobb, og det påvirker ikke min utførelse av jobben i det hele tatt. Jeg blir ikke mer eller mindre kompetent av at det skal hete «offentlig tjenestekvinne». Og jeg blir ikke fornærmet av den grunn, heller. Likestilling er viktig, men vi trenger da ikke finne problemer i sånne små ting? 

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er ikke likestillingsmotstander, men jeg klarer ikke å se hvorfor navnet på yrket, skal gjøre den helt store forskjellen. Jeg er, juridisk sett, offentlig tjenestemann når jeg er på jobb, og det påvirker ikke min utførelse av jobben i det hele tatt. Jeg blir ikke mer eller mindre kompetent av at det skal hete «offentlig tjenestekvinne». Og jeg blir ikke fornærmet av den grunn, heller. Likestilling er viktig, men vi trenger da ikke finne problemer i sånne små ting? 

Fordi det er verre for en mann å bli kalt kvinne, enn motsatt.

Mann deg opp, ikke løp som en jente.

Anonymkode: b1a63...7c3

Skrevet

Synes ikke det er noe problem i å endre det til fødehjelp.

Anonymkode: 4c8ed...7de

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør du deg dum eller er du dum???

Det er dessverre sånne folk som deg som er vår tida største hinder for likestilling. Ingen døtre som kommer til å takke deg for noe som helst i hvert fall. 

Skrevet
På 23.6.2018 den 18.22, Anonym bruker skrev:

Les svar #22. Mor henviser til mor til barnet👍🏻 

Anonymkode: f5b73...5a4

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: bf87e...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...