Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Helsesøster skal antagelig skiftes til helsesykepleier. Litt uvant, men jeg ser argumentene for. Men jeg syns ikke de skal røre tittelen jordmor. Det er en tittel som har vært i uminnelige tider og er vel et av verdens eldste yrker. Mye historie bak og et uttrykk alle kjenner til. Jordmor på noen andre språk: Jordemoder - dansk Barnmorska - svensk Sage-femme - fransk Midwife - engelsk Man må ikkr bli så politisk korrekte at vi blir historieløse. Hva mener du? Anonymkode: c5175...578
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Jeg mener at vi ikke med noe som helst troverdighet kan bekjempe titler som formann, rådmann, politimann osv om vi samtidig tviholder på en kjønnsspesifikk tittel som jordmor. Uansett hvor tradisjonelt det måtte være. Og nei, jordmor er ikke kjønnsnøytralt. Og forresten er ombudsmann en like gammel tittel, uten at det bør være et argument i det hele tatt. Anonymkode: 1738a...d6d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at vi ikke med noe som helst troverdighet kan bekjempe titler som formann, rådmann, politimann osv om vi samtidig tviholder på en kjønnsspesifikk tittel som jordmor. Uansett hvor tradisjonelt det måtte være. Og nei, jordmor er ikke kjønnsnøytralt. Og forresten er ombudsmann en like gammel tittel, uten at det bør være et argument i det hele tatt. Anonymkode: 1738a...d6d En mannlig fødselshjelper med samme utdannelse kalles jordfar... Greit nok at vi tittelerer politi for konstabel, brann for konstabel, ambulanse som Paramedic eller ambulansearbeider (alt ettersom hvilken utdannelse), sykesøster ble pleier osv Men jordmor/far burde være Ok. (Og jeg anser meg selv som feminist, og setter pris på kjønnsnøytrale titler i utgangspunktet) Anonymkode: 2761a...c69
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 Jeg er så utrolig lei av det over-politisk korrekte krenkede samfunnet vårt. Hvor alle skal krenkes på vegne av alle andre, og spesielt dersom det på noen måte handler om kjønn... Helsesøster er helt greit. «Helsesykepleier» er et intetsigende ord og smør på fleske. Helse + syke. Geez... og alle sykepleiere har jo med helse å gjøre. Så skal de på død og liv endre tittelen helsesøster så kan de i allefall finne et ord som gir mening. Jordmødrene vil jo også selv beholde tittelen jordmor. Det kommer aldri til å bli 50% fordeling av kvinner og menn i det yrket og det er helt Ok. Anonymkode: 598c9...f7a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Verden går framover og ikke bakover. Det vil alltid være en god andel som kjemper mot det, men det skjer, åkke som. Anonymkode: 4df6d...473
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Helsesøster skal antagelig skiftes til helsesykepleier. Litt uvant, men jeg ser argumentene for. Men jeg syns ikke de skal røre tittelen jordmor. Det er en tittel som har vært i uminnelige tider og er vel et av verdens eldste yrker. Mye historie bak og et uttrykk alle kjenner til. Jordmor på noen andre språk: Jordemoder - dansk Barnmorska - svensk Sage-femme - fransk Midwife - engelsk Man må ikkr bli så politisk korrekte at vi blir historieløse. Hva mener du? Anonymkode: c5175...578 Hva vil de jordmor skal byttes til da? Anonymkode: 4dc8e...a11
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva vil de jordmor skal byttes til da? Anonymkode: 4dc8e...a11 Nei si det. Kanskje jordforelder. Men ordet forelder er jo krenkende for de som ikke kan få egne barn eller de som identifiserer seg som noe annet. Så da kan vi kalle der jord-foresatt eller jord-formynder. Men så blir kanskje noen krenket av ordet jord. Fordi det er skittent og ekkelt med jord. Det er jo til syvende og sist svært krenkende at der er vi kvinner som må føde også, spør du meg. Å gå gjennom en utrolig vond fødsel. Det er for meg et mye større praktisk problem enn at tittelen jordmor ikke er kjønnsnøytral. Det finnes vel flere tusen kvinnelige jordmødre i Norge, men bare 2-3 mannlige. Anonymkode: 598c9...f7a
amandine Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 Jeg skjønner veldig godt at det ikke åpner for menn når de skal kalles søster eller mor. Dagens helsesøsteryrke har absolutt et stort behov for flere menn, det er er stort behov og det må det legges til rette for. Det er allerede et stigma forbundet med menn som sykepleiere, de blir gjerne alt under utdannelsen spurt om de bare tar sykepleie som et steg videre i karrieren. Vi trenger dem! Vi trenger dem på helsestasjonene, både i samhandling med familier, men kanskje spesielt i forbindelse med ungdom, forebyggende arbeid og psykisk helse. Dette er det et skrikende behov for, og det er viktig at det åpnes opp for å få flere menn inn som helsesøstre også. Når det da sitter kvinner som ikke synes det er belastende for en mann å bli kalt søster eller mor kan man bare ikke ta det på alvor, de kvinnene vet ikke hva det dreier seg om. Og det handler ikke om å være lettkrenket. Det handler om å åpne horisonten og om å åpne døra for store ressurser. Kall det gjerne helsesykepleier eller fødselssykepleier. Hvorfor ikke? Fordi gammel vane er vond å vende?
topaz Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 Ja, jeg hadde hatt null problem med at den tittelen endres. Noe med fødsels---- eller føde----- er naturlig. Argumenter i mot om at "det har alltid vært sånn" er et av de dårligste argumentene jeg vet om.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei si det. Kanskje jordforelder. Men ordet forelder er jo krenkende for de som ikke kan få egne barn eller de som identifiserer seg som noe annet. Så da kan vi kalle der jord-foresatt eller jord-formynder. Men så blir kanskje noen krenket av ordet jord. Fordi det er skittent og ekkelt med jord. Det er jo til syvende og sist svært krenkende at der er vi kvinner som må føde også, spør du meg. Å gå gjennom en utrolig vond fødsel. Det er for meg et mye større praktisk problem enn at tittelen jordmor ikke er kjønnsnøytral. Det finnes vel flere tusen kvinnelige jordmødre i Norge, men bare 2-3 mannlige. Anonymkode: 598c9...f7a Hele innlegget ditt er jo bare rablende svada. Anonymkode: 4dc8e...a11
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 Jeg har hørt at det grunnen til at det ble kaldt jordmor var at personen bringte barnet fra jord til mor, men det er sikkert bare en gammel kjerringhistorie 😉 Anonymkode: eb6af...589
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har hørt at det grunnen til at det ble kaldt jordmor var at personen bringte barnet fra jord til mor, men det er sikkert bare en gammel kjerringhistorie 😉 Anonymkode: eb6af...589 Denne forlaringen er av språkforskere og historikere vurdert å være lite sansynlig. Anonymkode: 1738a...d6d
Gjest Antarctica Skrevet 23. juni 2018 #13 Skrevet 23. juni 2018 Jordmor er nok en meget gammel betegnelse, og den er nok rimelig fast i dagligspråket. Jeg mistenker at den nok vil bite seg fast selv om noen lager en ny tittel. Helsesykepleier syns jeg er klønete. Alle sykepleiere jobber jo med helse. Forskjellen er vel det forebyggende elementet i helsesøsters arbeid. Hva med bare å si sykepleier? Man kan besøke en sykepleier på helsestasjon eller på skole?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #14 Skrevet 23. juni 2018 12 minutter siden, Pashla skrev: Jordmor er nok en meget gammel betegnelse, og den er nok rimelig fast i dagligspråket. Jeg mistenker at den nok vil bite seg fast selv om noen lager en ny tittel. Helsesykepleier syns jeg er klønete. Alle sykepleiere jobber jo med helse. Forskjellen er vel det forebyggende elementet i helsesøsters arbeid. Hva med bare å si sykepleier? Man kan besøke en sykepleier på helsestasjon eller på skole? Helsesøster er jo en etterutdanning, så de er mer enn bare sykepleiere. Samme med jordmødre, de har gått litt lenger på skole og hatt en del mer praksik enn "bare" sykepleiere. Det må på en eller annen måte med i tittelen, men gjerne på en kjønnsnøytral måte. Bare se på barnehagelærerne, der har navnene forandret seg mye, og flere ganger siden jeg gikk i barnehage på 70-tallet og kalte alle som jobbet der "tante" Anonymkode: 6e01d...a0c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #15 Skrevet 23. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at vi ikke med noe som helst troverdighet kan bekjempe titler som formann, rådmann, politimann osv om vi samtidig tviholder på en kjønnsspesifikk tittel som jordmor. Uansett hvor tradisjonelt det måtte være. Og nei, jordmor er ikke kjønnsnøytralt. Og forresten er ombudsmann en like gammel tittel, uten at det bør være et argument i det hele tatt. Anonymkode: 1738a...d6d Politimann? Heter vel betjent...? Anonymkode: 4bd5a...d03
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #16 Skrevet 23. juni 2018 Fødselskonsulent Anonymkode: a8508...833
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #17 Skrevet 23. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fødselskonsulent Anonymkode: a8508...833 Hahahaha ja ikke sant. Må bli noe sånt. Anonymkode: 598c9...f7a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #18 Skrevet 23. juni 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Politimann? Heter vel betjent...? Anonymkode: 4bd5a...d03 Og det er jo hele poenget. Tidene endrer seg, og da må språket også endres. Anonymkode: 1738a...d6d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #19 Skrevet 23. juni 2018 Fødselshjelper hadde vært en grei tittel. Kjønnsnøytral og selvforklarende. Anonymkode: 9566d...933
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #20 Skrevet 23. juni 2018 Gjør meg ingenting at det endres. Kanskje åpner det for at flere menn utdanner seg til disse yrkene. At det alltid har vært sånn betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer. Anonymkode: 59a20...9ee
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #21 Skrevet 23. juni 2018 Hadde jordfar da jeg fødte. Kan det ikke bare hete jordmor for kvinner og jordfar for menn? Anonymkode: f5b73...5a4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #22 Skrevet 23. juni 2018 Selve ordet henspeiler jo på at det er den som løfter barnet fra jord til mor, og har derfor ikke betydning som at den som er jordmor er en mor(kvinne) selv, derfor synes jeg ikke det er nødvendig å bytte den tittelen. Anonymkode: 25335...d0d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #23 Skrevet 23. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selve ordet henspeiler jo på at det er den som løfter barnet fra jord til mor, og har derfor ikke betydning som at den som er jordmor er en mor(kvinne) selv, derfor synes jeg ikke det er nødvendig å bytte den tittelen. Anonymkode: 25335...d0d Hmm, interessant. Det var iallfall ikke jeg klar over😁 Anonymkode: f5b73...5a4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #24 Skrevet 23. juni 2018 The times are achanging.... Vet ikke hvor mange lærere som ville likt å bli kalt 'frøken' nå. Eller nyvinningen 'lærerinne'. Og barnehagetante...Mm. Anonymkode: b1a63...7c3
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #25 Skrevet 23. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: The times are achanging.... Vet ikke hvor mange lærere som ville likt å bli kalt 'frøken' nå. Eller nyvinningen 'lærerinne'. Og barnehagetante...Mm. Anonymkode: b1a63...7c3 Les svar #22. Mor henviser til mor til barnet👍🏻 Anonymkode: f5b73...5a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå