Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 2 uker uten barnehage. Har 2 barn som bare krangler. Vet ikke hvordan jeg skal klare dette. Vi skal en uke på hytten Med mine foreldre der vi forhåpentligvis får en del hjelp. Barnehagen er stengt i 2 uker så da må jeg bare stålsette meg. Og bare så det er sagt det. Jeg elsker de to guttene. Men er slitsomt med all kranglingen Anonymkode: e51f7...167
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 Her har du litt lesestoff. Det er på tide å gjøre noe med det. https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Hverdagsliv/Hva_gjor_du_nar_barna_krangler/ Og du? Jeg håper virkelig at barna får mer enn to uker ferie fra barnehagen i sommer. Anonymkode: 4426e...5b1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 Mine barn skal ha 3 uker snart fra barnehagen. De har allerede hatt 2 uker altså. Til den som mente de må ha mer ferie. Jeg gruer meg også hver gang, men tida går så fort og plutselig er det over. Jeg skjønner veldig godt hvorfor du tenker sånn. Mine krangler helt sykt mye også. Men det går alltid bedre enn jeg frykter 😊 Anonymkode: 75c83...fea
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #4 Skrevet 22. juni 2018 Dere suger som foreldre. Gode foreldre gleder seg til ferie og lang sammenhengende tid med barna sine. Stakkars ungene deres, de trakk ikke akkurat vinnerloddet. Anonymkode: 5e7df...9d0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. juni 2018 #5 Skrevet 22. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere suger som foreldre. Gode foreldre gleder seg til ferie og lang sammenhengende tid med barna sine. Stakkars ungene deres, de trakk ikke akkurat vinnerloddet. Anonymkode: 5e7df...9d0 Vel.... jeg synes i grunn dømmende foreldre suger mer
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #6 Skrevet 22. juni 2018 3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vel.... jeg synes i grunn dømmende foreldre suger mer Enig!! Anonymkode: c0eba...62c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #7 Skrevet 22. juni 2018 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vel.... jeg synes i grunn dømmende foreldre suger mer Dette er vel det lammeste selv-forsvaret hittil. Anonymkode: 5e7df...9d0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. juni 2018 #8 Skrevet 22. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette er vel det lammeste selv-forsvaret hittil. Anonymkode: 5e7df...9d0 Mulig , men at du synes det lever jeg godt med😜
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #9 Skrevet 22. juni 2018 2 uker. Trodde det var lovfestet at barn hadde krav på tre uker sammenhengende ferie jeg? Anonymkode: d33b5...cea
LME1001 Skrevet 22. juni 2018 #10 Skrevet 22. juni 2018 To uker, bare? Hvorfor ikke tre? De har jo krav på det.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #11 Skrevet 22. juni 2018 Hm, her er barnehagen stengt i fire uker her.... Anonymkode: 724db...d79
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #12 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: 2 uker uten barnehage. Har 2 barn som bare krangler. Vet ikke hvordan jeg skal klare dette. Vi skal en uke på hytten Med mine foreldre der vi forhåpentligvis får en del hjelp. Barnehagen er stengt i 2 uker så da må jeg bare stålsette meg. Og bare så det er sagt det. Jeg elsker de to guttene. Men er slitsomt med all kranglingen Anonymkode: e51f7...167 Barna har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Så du får bare stålsette deg på mer ferie enn du frykter... Anonymkode: 2c2af...ed4
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #13 Skrevet 22. juni 2018 54 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vel.... jeg synes i grunn dømmende foreldre suger mer Helt enig. Anonymkode: a009f...dc1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #14 Skrevet 22. juni 2018 Skal de bare få 2 uker ferie? Og du gruer deg? Fordi dere ikke evner og legge til rette for en hyggelig ferie? Herregud.... de bør jo hvertfall få 4 uker! Og dere burde bruke tiden konstruktivt på å oppdra barna og veilede de i konflikter slik at de kan omgås som vanlige barn. Og kanskje dere bør dele dere av og til, ta ett barn hver noen dager og gjøre hyggelige ting. Anonymkode: 2bba7...fdc
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #15 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: 2 uker. Trodde det var lovfestet at barn hadde krav på tre uker sammenhengende ferie jeg? Anonymkode: d33b5...cea Er ikke lovfestet. I vedtektene i vår bhg står det at barn bør ha 3 uker sammenhengende ferie. Anonymkode: 78bff...5c6
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #16 Skrevet 22. juni 2018 Så leit for deg og barna at du føler det sånn, hi! Du har allerede fått en lenke med god lesning, anbefaler også å kikke på den. Ellers tror jeg du ville blitt positivt overrasket hvis du lot guttene være hjemme lengre. Jeg er lærer, og barna mine har alltid fri 6-8 uker. Én til to uker bruker vi ofte på å lande, finne ferierytmen. Etter første to ukene har barna en helt annen aksept for at det ikke skjer noe hele tiden. De blir mer kreative, finner på ting alene og med hverandre, de løser problemer seg i mellom. Forutsetningen er at vi ikke «doper» dem med skjerm de to første ukene. Snakk gjerne med helsestasjonen om dette, du er garantert ikke alene. Det går an å få hjelp. Lykke til! Anonymkode: 7f908...010
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #17 Skrevet 22. juni 2018 Jeg kan godt klare å sette meg inn i din situasjon. Når jeg var alene med eldste følte jeg det slik hver helg. Han var en krevende unge, og jeg var alene, uten mange rundt meg som tilbød hjelp. Følte meg selv som verdens verste forelder. Ungen var 1,5 år, og hver helg gledet jeg meg til det ble mandag igjen og jeg kunne sende han i barnehagen. Var ikke spesielt gøy å være mamma da, jeg følte aldri at jeg var uthvilt og glad. Var da en kollega av meg foreslo avlastning. Fikk avlastning til han kort tid etterpå, og vi fikk det mye bedre sammen etter dette. Vet ikke om du er alene om omsorgen, men vit at du har mulighet å få avlastning til dem om du er alene. Du kan også be om hjelp til å hjelpe ungene. Barnevernet gir slik veiledning. Og ikke vær redd for å be om hjelp fra barnevernet, de kommer ikke til å ta fra deg ungene dine, de er der for å hjelpe. Anonymkode: a0e1b...a98
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #18 Skrevet 22. juni 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan godt klare å sette meg inn i din situasjon. Når jeg var alene med eldste følte jeg det slik hver helg. Han var en krevende unge, og jeg var alene, uten mange rundt meg som tilbød hjelp. Følte meg selv som verdens verste forelder. Ungen var 1,5 år, og hver helg gledet jeg meg til det ble mandag igjen og jeg kunne sende han i barnehagen. Var ikke spesielt gøy å være mamma da, jeg følte aldri at jeg var uthvilt og glad. Var da en kollega av meg foreslo avlastning. Fikk avlastning til han kort tid etterpå, og vi fikk det mye bedre sammen etter dette. Vet ikke om du er alene om omsorgen, men vit at du har mulighet å få avlastning til dem om du er alene. Du kan også be om hjelp til å hjelpe ungene. Barnevernet gir slik veiledning. Og ikke vær redd for å be om hjelp fra barnevernet, de kommer ikke til å ta fra deg ungene dine, de er der for å hjelpe. Anonymkode: a0e1b...a98 Nei, hun skal ikke gi fra seg ungene når det blir vanskelig. Jeg slet også da mini var 1,5. Det gjør 90% av alle foreldre. Men så blir barna eldre, og så går det plutselig lettere. Anonymkode: f526f...d3d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #19 Skrevet 22. juni 2018 Guri malla... Hvorfor krangler ungene? Ganske garantert fordi de er oppdratt slik at de vet dette er greit og løsningen på alle uenigheter. Det du bør bruke sommeren til, er å bedrive litt grunnleggende oppdragelse av ungene. Anonymkode: e7ffc...d8d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #20 Skrevet 22. juni 2018 Det er jo pinlig dårlig å ikke takle to egne småunger. Hva så du for deg da du valgte å få barn? Jeg har aldri kost meg mer enn når jeg har kunnet ha barna hjemme i uker og måneder av gangen, men så har jeg heller ikke fått barn uten å tenke gjennom det først og vurdere om jeg faktisk har kapasitet til det. Og krangling - for det første er noe av det helt naturlig og på lista over ting du burde visst i forkant, og for det andre: Har hverken du eller mannen noen tegn til oppdragerevner? Å grue seg til ferien er virkelig lavmål. Anonymkode: 5e7df...9d0
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #21 Skrevet 22. juni 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hun skal ikke gi fra seg ungene når det blir vanskelig. Jeg slet også da mini var 1,5. Det gjør 90% av alle foreldre. Men så blir barna eldre, og så går det plutselig lettere. Anonymkode: f526f...d3d Det høres ikke ut som ungen(e) er 1,5 år. Det er heller ikke snakk om å gi fra seg ungene, men be om avlastning kanskje hver 3. helg, så man selv klarer å komme seg over kneika. Alle har behov for litt alenetid, og det kan faktisk hjelpe med litt alenetid for å få det bedre og ha mer overskudd i det daglige. Det er jo heller ikke dermed sagt at du trenger avlastning for resten av livet, men kanskje en hjelp for en periode, 1 år eller 2 frem i tid. Jeg må si at hadde jeg visst om at man kunne få avlastning, så hadde jeg kanskje gjort det 6-7 mnd tidligere også. Og hadde jeg ikke bedt om avlastning da gutten var 1,5 år, så hadde jeg sannsynligvis gått i kjelleren, og muligens brukt lang tid på å komme meg opp igjen, kanskje barnevernet også hadde vært nødt til å sette bort barnet for en periode. Da må det vel være bedre å selv be om hjelp å få avlastning før det går galt. Anonymkode: a0e1b...a98
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #22 Skrevet 22. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo pinlig dårlig å ikke takle to egne småunger. Hva så du for deg da du valgte å få barn? Jeg har aldri kost meg mer enn når jeg har kunnet ha barna hjemme i uker og måneder av gangen, men så har jeg heller ikke fått barn uten å tenke gjennom det først og vurdere om jeg faktisk har kapasitet til det. Og krangling - for det første er noe av det helt naturlig og på lista over ting du burde visst i forkant, og for det andre: Har hverken du eller mannen noen tegn til oppdragerevner? Å grue seg til ferien er virkelig lavmål. Anonymkode: 5e7df...9d0 Dette superhjelpsomme svaret åpner nok øynene til hi, kjempebra skrevet! Nå kan hun skamme seg over at hun ikke visste bedre, levere barna tilbake og kjøpe en gullfisk i stedet 🙄 Anonymkode: 7f908...010
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #23 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Barna har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Så du får bare stålsette deg på mer ferie enn du frykter... Anonymkode: 2c2af...ed4 I vår kommune er det ikke krav om sammenhengende ferie. Barna skal ha 3 ukers ferie mellom 1/6 og 30/9 men må ikke være sammenhengende. Da jeg jobbet i bydel Alna i Oslo var det ingen krav om ferie overhode. Barna kunne i teorien være i barnehagen hver hverdag bortsett fra 5 planleggingsdager, jul- og nyttårsaften. Synes det er merkelig at barn ikke har samme rettigheter som voksne, men dette bestemmes av barnehagens eier. Anonymkode: 8ab3e...bb1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #24 Skrevet 22. juni 2018 2 timer siden, LME1001 skrev: To uker, bare? Hvorfor ikke tre? De har jo krav på det. Hva barna har krav på er opp til barnehagens eier/ kommune/ bydel. I enkelte bydeler i Oslo fikk vi ikke si at barna MÅTTE avvikle ferie. Merkelig! Anonymkode: 8ab3e...bb1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2018 #25 Skrevet 22. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva barna har krav på er opp til barnehagens eier/ kommune/ bydel. I enkelte bydeler i Oslo fikk vi ikke si at barna MÅTTE avvikle ferie. Merkelig! Anonymkode: 8ab3e...bb1 Det er dessverre en liten andel barn som faktisk har det best når de kan holde på rutinene og være i barnehagen på dagtid. Anonymkode: 70133...3c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå