Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #26 Skrevet 19. juni 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her koster det 3300 kr per mnd. Og det er kun tørre brødskiver og null opplegg. Min eldste sluttet helt i 2. klasse Anonymkode: c168c...ec9 Sånn er det her og,men vi må ha med maten selv å det er null opplegg. En gang i måneden har de varmmat men da er det drittmat som pølse i brød. Anonymkode: 682a2...398
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #27 Skrevet 19. juni 2018 Her var sfo-opplegget så bekymringsfullt at min sluttet i løpet av 1. klasse. Han gråt hver dag. Sfo var kaotisk. Ingen opplegg, barna løp overalt, 4.klassingene terroriserte de minste og det var regelen og ikke unntaket at vi måtte lete i 30 min etter en voksen ved hentetid. De voksne var "drop outs" gutter fra videregående. Lederen satt på kontoret. Det skjedde ganske mange alvorlige episoder. Vi tok som sagt barnet vårt ut av SFO, det gjorde også flere andre foreldre. Det var 6 barn i gaten der vi hadde avtale om at de skulle ha base i et av husene (rundgang). Foreldrene i "basen" gjorde klart mat som stod ferdig da barna kom hjem. Plutselig fikk vi lykkelige og opplagte barn igjen Om sfo ble stengt til tross for mange klager? Nei... Nå har vi flyttet og sfo her er kjempebra. Ungene trives godt. Nå skal 3. klassingen slutte helt og 2.klassingen skal gå 3 dager i uka. De dagene 2.klassingen ikke har sfo skal de gå hjem sammen. Her er det ingen søskenrabatt. 2 fulle sfoplasser (ca. 2,5 timer for våre barn) = 6400 + bhg på 3300 = nesten 10000 i mnd på tilsynsutgifter. Anonymkode: fa301...bbf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #29 Skrevet 19. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Her koster det 3300 kr per mnd. Og det er kun tørre brødskiver og null opplegg. Min eldste sluttet helt i 2. klasse Anonymkode: c168c...ec9 Da min eldste gikk på SFO kostet det også over 3000, men de serverte ikke mat. Vi måtte smøre matpakke. De hadde heller ikke kjøleskap, så brødskivene ble ødelagt i løpet av dagen. Ingen opplegg heller, oppbevaringsplass. Mine to yngste skal heldigvis ikke på SFO, da storebror er hjemme samtidig med dem (han er 15). Anonymkode: fd275...d87
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #30 Skrevet 19. juni 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her var sfo-opplegget så bekymringsfullt at min sluttet i løpet av 1. klasse. Han gråt hver dag. Sfo var kaotisk. Ingen opplegg, barna løp overalt, 4.klassingene terroriserte de minste og det var regelen og ikke unntaket at vi måtte lete i 30 min etter en voksen ved hentetid. De voksne var "drop outs" gutter fra videregående. Lederen satt på kontoret. Det skjedde ganske mange alvorlige episoder. Vi tok som sagt barnet vårt ut av SFO, det gjorde også flere andre foreldre. Det var 6 barn i gaten der vi hadde avtale om at de skulle ha base i et av husene (rundgang). Foreldrene i "basen" gjorde klart mat som stod ferdig da barna kom hjem. Plutselig fikk vi lykkelige og opplagte barn igjen Om sfo ble stengt til tross for mange klager? Nei... Nå har vi flyttet og sfo her er kjempebra. Ungene trives godt. Nå skal 3. klassingen slutte helt og 2.klassingen skal gå 3 dager i uka. De dagene 2.klassingen ikke har sfo skal de gå hjem sammen. Her er det ingen søskenrabatt. 2 fulle sfoplasser (ca. 2,5 timer for våre barn) = 6400 + bhg på 3300 = nesten 10000 i mnd på tilsynsutgifter. Anonymkode: fa301...bbf Slik var det her også. Ingen hadde kontroll på barna. Ingen tilbud om aktiviteter. De "voksne" gadd ikke låse opp lekeskuret, og barna ble sendt hjem når de skulle være igjen, og holdt igjen når de skulle hjem. Null kontroll, og det var mye tryggere å bare ha de hjemme. Vi sa opp plassen på dagen, og fikk medhold i at vi slapp betaling i oppsigelsestiden. Kommunen tok affære, og det er visst bedre der nå, men jeg er sjeleglad for at jeg slipper å sende barn til SFO mer. Anonymkode: ba818...7c7
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #31 Skrevet 19. juni 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke trygt å la en femåring være så mye alene. Som sagt - ta en telefon til barnevernet! Anonymkode: 2f231...d11 Haha, ikke noe rart barnevernet over hele landet "synder" med fristoverskridelse i alvorlige saker, og det ikke er kapasitet nok til å følge opp egentlig omsorgssvikt når de blir nedring med tullespørsmål. Anonymkode: fd275...d87
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #32 Skrevet 19. juni 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da min eldste gikk på SFO kostet det også over 3000, men de serverte ikke mat. Vi måtte smøre matpakke. De hadde heller ikke kjøleskap, så brødskivene ble ødelagt i løpet av dagen. Ingen opplegg heller, oppbevaringsplass. Mine to yngste skal heldigvis ikke på SFO, da storebror er hjemme samtidig med dem (han er 15). Anonymkode: fd275...d87 Det har skjedd mye, ihvertfall her jeg bor, med sfo på den tiden altså. Jeg har også to store gutter på 14 og 17 år, da de gikk på sfo var den preget av dårlig ledelse og mye sykemeldinger, i dag som småsøsknene er i alder for sfo er det noe helt annet. Ny ledelse hadde vel mest å si, de ansatte er virkelig dedikert, de elsker jobber sin og bobler over av ideer. De får mat hver dag, riktignok brød, knekkebrød, pålegg og frukt, men delikat og fristende (de spiser mer på sfo enn hjemme) Ungene elsker sfo og går gjerne der til ut 3.klasse, det er masse opplegg og grupper de kan melde seg på. Men siden det jo er snakk om barnas fritid er alt frivillig og frilek med venner er også viktig. Det er nok ansatte på alle poster, i tillegg til at de alltid har minst en lærling (barne- og ungdomsarbeider) og gjerne en persjon på arbeidstrening via nav så de alltid er nok folk. Det er uhyre sjelden sykemeldinger og alle trives kjempegodt. Jeg synes det er trist at en 15-åring er forpliktet til å passe småsøken hver uke, aldri gjøre noe impulsivt etter skolen, fordi småsøsken skal ses etter.... Anonymkode: 56e38...b7c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #33 Skrevet 19. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det har skjedd mye, ihvertfall her jeg bor, med sfo på den tiden altså. Jeg har også to store gutter på 14 og 17 år, da de gikk på sfo var den preget av dårlig ledelse og mye sykemeldinger, i dag som småsøsknene er i alder for sfo er det noe helt annet. Ny ledelse hadde vel mest å si, de ansatte er virkelig dedikert, de elsker jobber sin og bobler over av ideer. De får mat hver dag, riktignok brød, knekkebrød, pålegg og frukt, men delikat og fristende (de spiser mer på sfo enn hjemme) Ungene elsker sfo og går gjerne der til ut 3.klasse, det er masse opplegg og grupper de kan melde seg på. Men siden det jo er snakk om barnas fritid er alt frivillig og frilek med venner er også viktig. Det er nok ansatte på alle poster, i tillegg til at de alltid har minst en lærling (barne- og ungdomsarbeider) og gjerne en persjon på arbeidstrening via nav så de alltid er nok folk. Det er uhyre sjelden sykemeldinger og alle trives kjempegodt. Jeg synes det er trist at en 15-åring er forpliktet til å passe småsøken hver uke, aldri gjøre noe impulsivt etter skolen, fordi småsøsken skal ses etter.... Anonymkode: 56e38...b7c Han passer jo ikke småsøsken, men er bare i huset. Slik at de ikke er alene. Det er heller ikke noe adgang til å gjøre impulsive ting etter skolen, da han må kjøres til venner, butikk og lignende (vi bor avsides). Han har selv foreslått at vi kutter SFO for de yngste. Vi kompenserer selvfølgelig ham med betaling. Mange av hans kompiser har allerede begynt å jobbe så smått etter skolen, så de kan heller ikke bare sitte og game hele ettermiddagen. Anonymkode: fd275...d87
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #34 Skrevet 20. juni 2018 Jeg synes det er hårreisende å la så små barn være alene hjemme, men jeg vet om mange som holder på slik. Venninner mi har to ville gutter hun ikke orker å ha med noe sted, så de har vært alene hjemme siden de var fire! Om jeg tar opp at det er vel tidlig så kalles jeg hønemor og hysterisk. I mine øyne er det omsorgsvikt. Anonymkode: 7c2eb...336
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #35 Skrevet 20. juni 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er hårreisende å la så små barn være alene hjemme, men jeg vet om mange som holder på slik. Venninner mi har to ville gutter hun ikke orker å ha med noe sted, så de har vært alene hjemme siden de var fire! Om jeg tar opp at det er vel tidlig så kalles jeg hønemor og hysterisk. I mine øyne er det omsorgsvikt. Anonymkode: 7c2eb...336 Du svikter like mye som ikke har kontaktet barnevernet! Anonymkode: 682a2...398
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #36 Skrevet 20. juni 2018 På 18.6.2018 den 20.29, Anonym bruker skrev: Det er bare de første månedene at "alle" i 1.klasse har SFO,etter kort tid sier ganske mange opp plassen å lar barnet være hjemme alene noen timer. Småen går selv 1.klasse å vil ikke lenger på SFO fordi så mange av barna har sluttet. Anonymkode: 682a2...398 Kanskje på ditt barn sin skole, men her har nesten alle vært på SFO gjennom hele første og andre klasse. Jeg har også jobbet på en skole, hvor det var likt. Anonymkode: de8ff...ba6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #37 Skrevet 20. juni 2018 Mine hadde ikke mestret det. Eldste begynte å øve på å være alene i 30 minutter våren i 1. klasse. Jeg har også opplevd at nabojenta plutselig kom på døren min, hysterisk redd for å være alene hjemme. Ingen spesiell grunn, hun ble bare redd plutselig. 6 år. Anonymkode: 05048...389
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #38 Skrevet 20. juni 2018 På 19.6.2018 den 8.16, Anonym bruker skrev: Her koster det 3300 kr per mnd. Og det er kun tørre brødskiver og null opplegg. Min eldste sluttet helt i 2. klasse Anonymkode: c168c...ec9 Ja, for at det stort sett er masse barn og leke med, skolegård med hva det innehar. Har du barn som må underholdes av voksne? Ja til fri lek og bruk av fantasi!! SFO har sykler, baller, hoppetau mm... Anonymkode: 4a750...0a2
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #39 Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er hårreisende å la så små barn være alene hjemme, men jeg vet om mange som holder på slik. Venninner mi har to ville gutter hun ikke orker å ha med noe sted, så de har vært alene hjemme siden de var fire! Om jeg tar opp at det er vel tidlig så kalles jeg hønemor og hysterisk. I mine øyne er det omsorgsvikt. Anonymkode: 7c2eb...336 Så hvorfor melder du henne ikke? Anonymkode: 17f8e...c21
*Miss Marple* Skrevet 23. juni 2018 #40 Skrevet 23. juni 2018 Vi lar ikke femåringen være hjemme alene et kvarter engang. De aller færreste femåringer er rustet til å takle uforutsette situasjoner på en trygg måte. En venninne av meg er stresset over at SFO stenger kl 15.30 og hun er på jobb til kl 16 + 5-10 min kjøring hjem. Barnet vil gå hjem alene, komme til tomt hus og vente i 15-20 min til hun kommer, litt avhengig av hvor raskt det kommer seg hjem. Å velge at et så lite barn skal være alene såpass mye som hi beskriver er ikke god omsorg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #41 Skrevet 23. juni 2018 Det er å leke med skjebnen, synes jeg. Det går sikkert veldig bra, stort sett, men hva med den dagen det oppstår et problem? Barnet faller og slår seg, bestemmer seg for å leke med fyrstikker selv om han har lovet å la være, ramler i trappen, huset tar fyr pga en elektrisk feil, det har vært innbrudd, en hund løper etter på skoleveien og følger helt hjem, hva gjør barnet da? Anonymkode: 1125f...c47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå