Gå til innhold

5 åring alene hjemme


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det god omsorg å la en førsteklassing som blir 6 år til jul være alene hjemme etter skoletid til foreldrene kommer hjem? Det er snakk om 2-3 timer flere ganger i uken. 

Hun skal gå ca 1 km og låse seg inn hjemme. Har tilgang til mobil når hun kommer hjem. 

Anonymkode: 3a5dd...968

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er forskjellig... Min kunne nok taklet det, men jeg kjenner andre som er 3-4år eldre som ikke kunne det.

Hadde nok vurdert mobilklokke i såfal, som kunne være på hele tiden.

Anonymkode: 6964e...2bf

Skrevet

Nei, det mener jeg er veldig bekymringsfullt. Jeg hadde tatt en telefon til bv for å høre hva de mener om det.

Anonymkode: 2f231...d11

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det god omsorg å la en førsteklassing som blir 6 år til jul være alene hjemme etter skoletid til foreldrene kommer hjem? Det er snakk om 2-3 timer flere ganger i uken. 

Hun skal gå ca 1 km og låse seg inn hjemme. Har tilgang til mobil når hun kommer hjem. 

Anonymkode: 3a5dd...968

Nei. Barnet burde få SFO plass. Ingen problem å la en moden/selvstendig femåring være alene hjemme innimellom, men flere timer hver dag, der han eller hun samtidig går glipp av viktig sosialt fellesskap med andre barn er ikke greit.

Skrevet

Hvorfor skal barnet det da? Hva med lek, venner osv? 

Synes absolutt barnet skal på sfo og leke med venner fremfor å gå hjem alene og hva da, sitte på ipad, til foreldrene kommer hjem 

Anonymkode: 56e38...b7c

Skrevet

Nei, det er det ikke. Meld på SFO, der er det mange barn å leke med og det er en stor fin sosial arena for barna.

Skrevet
1 time siden, ulenissen skrev:

Nei. Barnet burde få SFO plass. Ingen problem å la en moden/selvstendig femåring være alene hjemme innimellom, men flere timer hver dag, der han eller hun samtidig går glipp av viktig sosialt fellesskap med andre barn er ikke greit.

Min går i 1.klasse å etter halve skoleåret så var det veldig mange som sluttet på SFO,så mange at sønnen min ikke lenger likte seg der.Så er ikke sånn lenger at alle har SFO,mange barn er alene noen timer til foreldrene kommer hjem.

Anonymkode: 682a2...398

Skrevet

Nei. Ikke innenfor verken sosialt eller sikkerhetsmessig. 

Anonymkode: 9a95a...c7e

Skrevet

En femåring? Si meg har folk blitt tullerusk?! Her gjør det ingenting at de ikke har slutta med bleie når de er fire, de er bare ikke klare. Men hjemme alene når de er fem, null stress! Herlighet!

Skrevet
3 timer siden, ulenissen skrev:

Nei. Barnet burde få SFO plass. Ingen problem å la en moden/selvstendig femåring være alene hjemme innimellom, men flere timer hver dag, der han eller hun samtidig går glipp av viktig sosialt fellesskap med andre barn er ikke greit.

Dette !

Anonymkode: 923f1...667

Skrevet
47 minutter siden, Optatium skrev:

En femåring? Si meg har folk blitt tullerusk?! Her gjør det ingenting at de ikke har slutta med bleie når de er fire, de er bare ikke klare. Men hjemme alene når de er fem, null stress! Herlighet!

Enig! En femåring er jo knøttliten, at noen i det hele tatt vurderer å la dem være alene 2-3 timer flere dager i uka er virkelig merkelig syns jeg. Det er en grunn til at SFO går opp til 4 klasse, BRUK det. 

Jeg ville ikke latt min være alene i tre timer før tredjeklasse. 

Anonymkode: 90361...8d3

Skrevet

Godt å se at så mange er enige. Det er ikke mitt barn, vi har faktisk ikke tenkt tanken på at det kunne være en mulighet engang. 

Det er en som skal begynne i klassen til mitt barn og mor fortalte meg dette som det var det mest naturlige i verden. 

Det er jo helt klart for å spare penger og jeg tenker at det blir trist for henne å tusle hjem nå nærmest 100 % av klassekameratene blir igjen på SFO. Så ingen hjemme, ingen å leke med, da blir det tv eller pad til foreldrene kommer hjem etter et par timer. 

Hi

Anonymkode: 3a5dd...968

Skrevet

Et stort nei fra meg. SFO er gratis, er det ikke?

Anonymkode: c9063...522

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Et stort nei fra meg. SFO er gratis, er det ikke?

Anonymkode: c9063...522

Det er absolutt ikke gratis. Det er til selvkost, dvs her hos oss koster det ca 2500 kr for 2,5 t SFO pr dag. 

Anonymkode: 3a5dd...968

Skrevet

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et stort nei fra meg. SFO er gratis, er det ikke?

Anonymkode: c9063...522

Ehh nei! SFO  er dyrt å de serverer drittmat.

Anonymkode: 682a2...398

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Ehh nei! SFO  er dyrt å de serverer drittmat.

Anonymkode: 682a2...398

Ja, for alle SFO er nok helt lik deres?

Her er SFO en god plass å være og de gangene det serveres mat er det helt Ok varmmat. 

Hi

Anonymkode: 3a5dd...968

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å se at så mange er enige. Det er ikke mitt barn, vi har faktisk ikke tenkt tanken på at det kunne være en mulighet engang. 

Det er en som skal begynne i klassen til mitt barn og mor fortalte meg dette som det var det mest naturlige i verden. 

Det er jo helt klart for å spare penger og jeg tenker at det blir trist for henne å tusle hjem nå nærmest 100 % av klassekameratene blir igjen på SFO. Så ingen hjemme, ingen å leke med, da blir det tv eller pad til foreldrene kommer hjem etter et par timer. 

Hi

Anonymkode: 3a5dd...968

Det er bare de første månedene at "alle" i 1.klasse har SFO,etter kort tid sier ganske mange opp plassen å lar barnet være hjemme alene noen timer. Småen går selv 1.klasse å vil ikke lenger på SFO fordi så mange av barna har sluttet. 

Anonymkode: 682a2...398

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for alle SFO er nok helt lik deres?

Her er SFO en god plass å være og de gangene det serveres mat er det helt Ok varmmat. 

Hi

Anonymkode: 3a5dd...968

Har da ikke sagt at vår SFO ikke er ett godt sted å være! Men til 2500 kr så forventer jeg noe annet enn pølser i brød ja!

Anonymkode: 682a2...398

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare de første månedene at "alle" i 1.klasse har SFO,etter kort tid sier ganske mange opp plassen å lar barnet være hjemme alene noen timer. Småen går selv 1.klasse å vil ikke lenger på SFO fordi så mange av barna har sluttet. 

Anonymkode: 682a2...398

Dette varierer nok veldig fra sted til sted. Her har nesten alle full SFO i 1. klasse hele året. I andre klasse har de fleste fortsatt SFO, men noen går etterhvert ned til tre dager i uka. Først i 3. klasse er det mange som slutter med sfo.

Anonymkode: 25069...e9b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare de første månedene at "alle" i 1.klasse har SFO,etter kort tid sier ganske mange opp plassen å lar barnet være hjemme alene noen timer. Småen går selv 1.klasse å vil ikke lenger på SFO fordi så mange av barna har sluttet. 

Anonymkode: 682a2...398

Slik er det ikke her. Her er det nesten 100% ut 3 trinn. Masse aktiviteter som fotball, sykling, lek i skogen, ulike kurs som baking, håndarbeid, svømmekurs, ski/skøytekurs om vinteren mm. Masse barn og mye aktivitet. For de eldste, 4 klassingene, har de egne tilbud. Turer til ulike steder mm

Anonymkode: 4a750...0a2

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å se at så mange er enige. Det er ikke mitt barn, vi har faktisk ikke tenkt tanken på at det kunne være en mulighet engang. 

Det er en som skal begynne i klassen til mitt barn og mor fortalte meg dette som det var det mest naturlige i verden. 

Det er jo helt klart for å spare penger og jeg tenker at det blir trist for henne å tusle hjem nå nærmest 100 % av klassekameratene blir igjen på SFO. Så ingen hjemme, ingen å leke med, da blir det tv eller pad til foreldrene kommer hjem etter et par timer. 

Hi

Anonymkode: 3a5dd...968

Det er ikke trygt å la en femåring være så mye alene. Som sagt - ta en telefon til barnevernet!

Anonymkode: 2f231...d11

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har da ikke sagt at vår SFO ikke er ett godt sted å være! Men til 2500 kr så forventer jeg noe annet enn pølser i brød ja!

Anonymkode: 682a2...398

Du vet at det ikke er 2500 kr  i matpenger ikke sant? SFO har ikke flust av midler, så jeg vil foretrekke at pengene brukes til bemanning.

Anonymkode: 70382...33d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at det ikke er 2500 kr  i matpenger ikke sant? SFO har ikke flust av midler, så jeg vil foretrekke at pengene brukes til bemanning.

Anonymkode: 70382...33d

Vi har betalt 1000 kr bare i matpenge.

Anonymkode: 682a2...398

Skrevet

Jeg betaler Med glede for at barna mine skal ta del av det sosiale på SFO, leke - spille fotball - sykle mm med de andre i klassen. Alternativet er at de går hjem, sitter her alene til vi er fra jobb. 

Anonymkode: 4a750...0a2

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et stort nei fra meg. SFO er gratis, er det ikke?

Anonymkode: c9063...522

Her koster det 3300 kr per mnd. Og det er kun tørre brødskiver og null opplegg. Min eldste sluttet helt i 2. klasse 

Anonymkode: c168c...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...