Gå til innhold

Hvis all sminke og "korreksjon" ble forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja....pen og pen...hadde ikke vært så veldig stor forskjell da jeg bruker veldig lite sminke og ikke har gjort noen kosmetiske korreksjoner av noe slag. Ville hatt litt mindre markerte øyne da jeg bruker en liten strek kajal og litt øyenskygge, men vipper og bryn er svarte fra naturens side. I perioder bruker jeg en diskret leppestift, men den er vel uansett slitt vekk innen kl 10-11. Litt begynnende grå hår som jeg kamuflerer med glansvask. Jeg tror ikke at andre ville merket så mye forskjell, men selv ville jeg følt meg litt blass uten noe. Jeg møtte en mor i klassen til eldste på stranda nylig og kjente henne ikke igjen i det hele tatt før hun sa hei og begynte å prate. Der var forskjellen veldig stor med og uten og det var litt rart, nesten som et annet menneske og jeg tenkte faktisk litt over hvordan barna hennes opplever det at mamma ser så forskjellig ut og på effekten det har på datteren på vei inn i tenårene og veldig lik moren i utseende....

Anonymkode: 1dc23...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok følt meg litt mindre fresh, men jeg bruker jo ikke så mye sminke at jeg tror det ville gjort all verdens forskjell for de rundt meg. Alt i alt tror jeg det ville blitt flere damer som ble finere (f.eks. de under 20 som bruker en halv kilo sminke) enn styggere.

Sist jeg var på Tusenfryd så det ut som stedet var tatt over av Angry Birds, så utrolig mange "sinna" øyenbryn på fjortisjentene :ler: Veldig mange nydelige unge jenter sminker seg eldre, og jeg har til gode å ha tenkt tanken "Wow, hun så veldig mye bedre ut med fillers i leppene!" Jeg vet at det sikkert er mange jeg ikke er klar over at har det, men veldig ofte syns det, spesielt om man har sett vedkommende uten fillers først, og veldig sjelden ser det bra ut om det syns.

Det er mange damer som sminker seg veldig fint også altså, men om alle sluttet med sminke samtidig ville vi kanskje ikke tenkt så mye over det?

Skrevet

Like pen som nå. Absolutt pen nok ja. Jeg bruker aldri sminke omtrent. På fest bruker jeg muligens litt mascara og øyebrynspenn. Farger ikke håret engang, så har endel grå hår som 35-åring. Jeg får alltid oppmerksomhet fra menn,så ja, pen nok 😊

Anonymkode: 36668...111

Skrevet

Jeg ser helt vanlig ut. Bruker kun mascara og foundation over kvisene. (Er 33 men haka har hatt kviser i 12 år). Ser veldig ung ut uten mascara og med 3 unger så vil jeg ikke se ut som en drittunge. Men jeg hadde overlevd og klarer meg ute blant folk uten sminke altså 

Anonymkode: ae13e...1db

Skrevet

Litt gusten hadde jeg vel blitt, siden håret ville hatt en intetsigende kommunefarge og øyebryn og vipper ville vært usynlige, men jeg hadde jo sett ut som meg selv. Jeg ser i hvert fall mye mer opplagt og våken ut med maskara på, så den gir jeg nødig slipp på, men jeg sminker meg jo ikke for å trene, gå tur, bade eller fiske, så det er jo ikke som at folk ikke har sett meg uten sminke.

Skrevet

Jeg ville sett like søt ut som vanlig! Vel, kan hende ikke i dag da. Var på jentefest i går, ble en del vin, og ser ut som ett takras akkurat nå.

Bruker aldri sminke.

Anonymkode: fa6c2...4ee

Skrevet

Jeg har en hudtilstand som gjør at jeg ville følt meg fryktelig ukomfortabel uten hudsminke til å dekke over det, men bortsett fra det kunne jeg selvsagt gått uten. Hadde nok sett litt fargeløs ut da jeg har lys hud og ikke veldig mye pigment i leppene mine. Så pen: nei. Men helt alminnelig regner jeg med. 

Anonymkode: 2e219...039

Skrevet

Er veldig lys og trenger øyesminke for å se ut som jeg har øyne... Ser mye yngre ut enn jeg er, men det føles egentlig ikke som en fordel, særlig ikke i jobbsammenheng. Er nå 40 men blir fortsatt spurt om leg. 

Håret har jeg aldri farget, ingen grå hår - er fortsatt naturlig gyllenblondt. 

Konklusjon: kan fint gå uten sminke hjemme, men ikke ute. Føler meg naken. 

Anonymkode: 22fb0...e6a

Skrevet

Jeg bruker aldri sminke så for meg hadde det ikke blitt noen endring. Min datter hadde nok blitt umulig å være i hus med, for der er sminke viktig. Ikke skjønner jeg hvorfor heller, for hun sminket seg så nøytralt at jeg ikke ser noen stor forandring. Er hun hjemme sminker hun seg i alle regnbuens farger kun for å sminke seg, men det sminkes på, tittes i speilen, sende noen snapp og vaske av før hun starter på nytt. Jeg fikk beskjed om å kjøpe kul sminke av henne her endag jeg var i en annen by, da måtte jeg spørre henne om hun viste hvem hun snakket til. Da fikk jeg beskjed om å gjelle det. 

Jeg hadde nok blitt penere med sminke, fått sjult litt ting og tang, men jeg kan bare ikke ha sminke i ansiktet. Ble lurt dagen før halloween til å ta noe rundt øynene. På halloween kom en kunde på jobb og sa jeg hadde så kul halloween sminke. Da kom jeg på at jeg hadde sminke dagen før, ikke fjernet og jeg hadde snekkret, gnidd meg i ansiktet osv som jeg pleier dagen før. Jodda!

Anonymkode: 90397...a78

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk. Det er notert.

Anonymkode: cb7bf...c41

🤣🤣

Anonymkode: 9c8ee...f84

Skrevet

Jeg bruker mye foundation og concealer, men har behov for det. Har couperose, dvs kapilarene i kinnene er utvidet og jeg er alltid rødt og varmt i ansikte. Jeg har tatt laser for noen år siden men det kom tilbake. Har ikke tenkt å gjøre noe kirurgisk eller botox, rynker kan jeg fint leve med.

Anonymkode: c4a98...922

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så klart. Nå kommer bare alle «jeg-bruker-ikke-noe-sminke-damene» fram. 

Enig med deg, hi. Det er utrolig mange oversminkede jenter/damer der ute. Alle har like rett hår, alle har like oppblåste lepper, alle sparkler seg før de går ut døra. I tillegg går de i åletrange bukser der magevalkene henger over kanten, gjerne iført magetopp. Dagens mote ser virkelig ikke bra ut, og jeg er overlykkelig over at jeg ikke føler at jeg må følge den. 

Min kropp er langt ifra perfekt, jeg har selv tykke lår og grevinneheng. Jeg er 36 år, og har innfunnet meg med hvordan jeg ser ut. 

Disse du beskriver, ser jeg bare på kjøpesenteret når elver fra ungdomsskolen og vgs har storefri.

Anonymkode: 1eeb3...287

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så klart. Nå kommer bare alle «jeg-bruker-ikke-noe-sminke-damene» fram. 

Enig med deg, hi. Det er utrolig mange oversminkede jenter/damer der ute. Alle har like rett hår, alle har like oppblåste lepper, alle sparkler seg før de går ut døra. I tillegg går de i åletrange bukser der magevalkene henger over kanten, gjerne iført magetopp. Dagens mote ser virkelig ikke bra ut, og jeg er overlykkelig over at jeg ikke føler at jeg må følge den. 

Min kropp er langt ifra perfekt, jeg har selv tykke lår og grevinneheng. Jeg er 36 år, og har innfunnet meg med hvordan jeg ser ut. 

Innlegget ditt blir litt rart, siden du tydeligvis er en av de «jeg-bruker-ikke-noe-sminke-damene» selv

Anonymkode: af633...009

Skrevet

De aller fleste ser friskere og penere ut med litt sminke, sånn er det bare. Og da mener jeg litt, ikke så mye at man legger merke til make up'n først og den bak maska etter på.

Men om alle sminke og korreksjoner hadde blitt forbudt, ville også vårt skjønnhetsideal forandret seg, og vi ville ha oppfattet både oss selv og andre som penere enn vi kanskje oppfatter oss og andre i dag. 

Skrevet

Hva man regner som pent kommer litt an på hva man sammenligner seg og andre med.

Ja det er veldig mange som sminker seg veldig mye, og enkelte av dem er også utrolig flink til det, og blir rett og slett vakre.
Når man snakker om pen, er det ofte dem man tenker på.

Dersom ingen sminket, eller fikset seg, ville de man sammenlignet seg med være mer normale siden forskjellene ville være mindre.

Ja, enkelte ville nok har følt seg mindre pen i en slik verden, enn den vi lever i idag, men tror også ganske mange ville ha følt seg mindre stygge

Anonymkode: 06746...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...