Gå til innhold

Dere som har tatt epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 😊

jeg har hørt flere som sier at man kommer seg raskere etter fødsel uten epidural. Hva ligger i dette? Er man lammet i bena eller hvordan føles det etter epiduralen er fjernet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, LadyJustice skrev:

Hei 😊

jeg har hørt flere som sier at man kommer seg raskere etter fødsel uten epidural. Hva ligger i dette? Er man lammet i bena eller hvordan føles det etter epiduralen er fjernet? 

Hø? Har hatt én uten og én med. Kom meg like raskt begge gangene.

Skrevet
4 minutter siden, Tøystykke skrev:

Hø? Har hatt én uten og én med. Kom meg like raskt begge gangene.

Så når epiduralen ble tatt ut var du tilbake til normalen? Altså ift normal etter en fødsel da 😅

Skrevet

Jeg fikk epidural, og måtte løftes og trilles i rullestol når jeg måtte på do f.eks. Lå ellers bare i sengen, eller satt i en stol, og var helt lammet i beina i ca. ett døgn. Fikk først kateter siden jeg ikke klarte å komme meg på do alene, og var sydd overalt. 

Anonymkode: cd3ce...6fc

Skrevet

Jeg har født både med og uten. Ingen forskjell etterpå - bare litt øm i ryggen kanskje (de stakk endel ganger før de traff rett).

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk epidural, og måtte løftes og trilles i rullestol når jeg måtte på do f.eks. Lå ellers bare i sengen, eller satt i en stol, og var helt lammet i beina i ca. ett døgn. Fikk først kateter siden jeg ikke klarte å komme meg på do alene, og var sydd overalt. 

😱😱 er det normalt å bli lam i beina i ett døgn? Høres fryktelig skremmende ut synes jeg!

Anonymkode: 99255...3ae

Skrevet
5 minutter siden, Amalies mamma skrev:

Jeg har født både med og uten. Ingen forskjell etterpå - bare litt øm i ryggen kanskje (de stakk endel ganger før de traff rett).

Ville du født med eller uten om du skulle føde igjen?

Skrevet

Med epidural - uten tvil.

Skrevet

Jeg har også født både med og uten. Merket ingen forskjell i tiden etterpå. Men, nå funket ikke epidural på meg første gangen, så kan ha noe med det å gjøre. 

Vet ikke om jeg skal ha neste fødsel. Rakk ikke epidural sist gang, så tviler på at jeg rekker det denne gangen heller😂

Anonymkode: d2e0e...2ae

Skrevet

Fødte med epidural som satt helt perfekt. Lammet der den skulle, men kunne fortsatt stå og gå (med prekestol/støtte). Sov meg gjennom siste åpningsfase og kjente ingen smerte før de siste pressriene. Har ingneting å sammenligne med men slet med å gå på do i 6 timer i etterkant og måtte tømmes med kateter. Ikke et stort problem og har forstått det kan skje uten epidural også. Jeg måtte kjøres en del i rundt i rullestol ++, men det var ikke pga epidural men andre ting. 

Anonymkode: 84bda...553

Skrevet

Jeg var på beina en time etter fødsel. Følte meg helt fin 🙂

Anonymkode: 41ec3...de3

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😱😱 er det normalt å bli lam i beina i ett døgn? Høres fryktelig skremmende ut synes jeg!

Anonymkode: 99255...3ae

Ikke lam, men beina var udugelige. Hadde litt følelse i dem, men klarte ikke å stå eller noe. Var ikke så skremmende heller, jeg ble godt ivaretatt og fortalt at det kom til å gå helt fint :)

Skrevet

Har født både med og uten. Måtte trilles i rullestol fra føden til barsel med begge. Kom meg like fort med begge. 

Anonymkode: a3eb8...038

Skrevet

Har født både med og uten, kom meg fortere og hadde en lettere fødsel uten, da epiduralen stanset riene.

Anonymkode: a128a...8fb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har født både med og uten, kom meg fortere og hadde en lettere fødsel uten, da epiduralen stanset riene.

Hvordan mener du at du kom deg fortere? Hva var det som gikk tregere etter fødsel med epidural?

Skrevet

Jeg klarte ikke gå ettet fødsel, måtte bli trillai senga inn på barsel. Men det var bra dagen etter. Bare litt ekkel i beina. 

Anonymkode: fe971...137

Skrevet

Jeg elsker epidural! Beste som finnes under en fødsel. 

Jeg var pjusk etter fødselen, men det var grunnet svangerskapsforgiftning og langvarig fødsel. Epiduralen var en drøm!

Aldri hørt at noen av mine venninner heller har hatt bruk for mer tid til å komme seg pga epidural.

Anonymkode: 2d449...84d

Skrevet

Jeg var lam i det ene beinet i ett døgn etterpå. Måtte også få kateter for å tømme urinblæra. Dessuten ga ikke epiduralen meg noe smertelindring fordi den ble satt feil...

men alt gikk jo helt over igjen

Anonymkode: 94653...cde

Skrevet

Man har ikke "tatt" epidural. Man har i så fall "fått satt" epidural. 

Anonymkode: c068b...2b2

Skrevet
47 minutter siden, LadyJustice skrev:

Hvordan mener du at du kom deg fortere? Hva var det som gikk tregere etter fødsel med epidural?

Jeg fikk større rifter siden de måtte få ut ungen med sugekopp uten at jeg hadde rier. 

Skrevet

Jeg har tatt epidural ved begge fødslene..første trengte jeg eeeeegentlig ikke 😅 men syntes det var litt grusomme rier..2 gang var det stormrier fra helvette og jeg ropte etter epidural siden jeg trodde jeg skulle dø! Begge gangene var fantastisk med epidural..har ikke vært lammet i det hele tatt etter ungene kom ut. Oppe å gikk etter 20 min begge gangene 😁 epidural er ikke noe man planlegger men som man desperat hyler etter nåran ligger der med forferdelige rier 😂 å anestesi legen er vanligvis kjapp med å komme å sette den 😆 husk på at epidural tar kun riene..underlivet blir ikke bedøvd! Så å presse ungen ut kjenner du like godt som uten epidural 😆

Anonymkode: 22bdf...6b0

Skrevet

Har født både med og uten. De stakk feil 3 ganger først så jeg hadde helt grusomme ryggsmerter i noen døgn etter fødselen. Men det var godt med litt smertelindring når jeg fødte en stjernekikker med hånda langs hodet. Var ganske skrøpelig etterpå. Fødsel nr 2 var 71 minutter lang styrtfødsel, var på beina nesten med en gang og i enormt god form. Men satan så vond den var i forhold til nr 1. Vet ikke hva jeg hadde valgt om jeg var i den situasjonen igjen.

Skrevet

Merket ingen forskjell etterpå. Å selv om riene ble så lett å komme seg gjennom allerede med det samme jeg hadde fått satt epiduralen at jeg fortalte legen at jeg var veldig glad i han midt under lystgassrusen som enda ikke hadde rukket å forlate kroppen, så ville jeg valgt å føde uten om hadde kunne føde igjen. Det gikk greit å komme seg gjennom riene, men når det var tid for å trykke så kjente jeg ikke/klarte jeg ikke å trykke skikkelig så pressingen tok mye lenger tid enn med de andre barna som er født uten epidural og jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll over min egen kropp.

Anonymkode: e65dc...152

Skrevet

Med første fikk jeg epidural og alt  år som en drøm etterpå. Ingen problemer etter fødsel, vær oppe å gikk så fort de ba meg om det. Med andre ville jeg også ha epidural, men de stakk feil flere ganger og da ba jeg de gå. Jeg endte opp med spinalhodepine og klarte ikke sitte eller stå på omtrent 7 dager. Føder jeg en gang til blir det uten epidural. Ja det er bra når det funker, men et helvete når det går galt. 

Anonymkode: 14f8d...ad1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt epidural ved begge fødslene..første trengte jeg eeeeegentlig ikke 😅 men syntes det var litt grusomme rier..2 gang var det stormrier fra helvette og jeg ropte etter epidural siden jeg trodde jeg skulle dø! Begge gangene var fantastisk med epidural..har ikke vært lammet i det hele tatt etter ungene kom ut. Oppe å gikk etter 20 min begge gangene 😁 epidural er ikke noe man planlegger men som man desperat hyler etter nåran ligger der med forferdelige rier 😂 å anestesi legen er vanligvis kjapp med å komme å sette den 😆 husk på at epidural tar kun riene..underlivet blir ikke bedøvd! Så å presse ungen ut kjenner du like godt som uten epidural 😆

Anonymkode: 22bdf...6b0

Feil!! Nå når jeg fødte mitt 4 barn for 9 uker siden fikk jeg epidural. Og heilt seriøst so kjennte jeg ingenting når beby kom ut!! Jeg trodde ikke på jm når hu sa att hodet sto i åpningen. De var tilogmed oppi livmora mi og hentet ut hinnerester fra morkaka uten att jeg kjennte noe som helst🤔 synst det var merkelig, klarte ikke gå etterpå. Men kom meg fort etter epiduralen var gått ut. 

Anonymkode: fe971...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...