Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Om du blir hårsår om noen ikke liker navnet ditt eller barna dine sine, ikke les videre. Jeg synes navn som Ea, Alea, Anea, Naia osv. bare virker som om foreldrene er veldig glad i vokalene A, E og I, og i konsonantene N og L, også er det utallige muligheter for å fabrikkere navn uten historie eller betydning. Er det andre som reagerer på disse navnene? Det ser ut som om det er utallige muligheter. Man kan jo fint være kreativ. Naea, Lanea, Nalea, Nala. Evt. kan man navngi alle kvinnelige løver i Afrika. Anonymkode: 3d8ff...3f3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Om du blir hårsår om noen ikke liker navnet ditt eller barna dine sine, ikke les videre. Jeg synes navn som Ea, Alea, Anea, Naia osv. bare virker som om foreldrene er veldig glad i vokalene A, E og I, og i konsonantene N og L, også er det utallige muligheter for å fabrikkere navn uten historie eller betydning. Er det andre som reagerer på disse navnene? Det ser ut som om det er utallige muligheter. Man kan jo fint være kreativ. Naea, Lanea, Nalea, Nala. Evt. kan man navngi alle kvinnelige løver i Afrika. Anonymkode: 3d8ff...3f3 Enig. Bare det ikke inneholder harde vokaler, og er "søtt og feminint" så kan det brukes som navn. Jeg tillater meg å foreslå Melena og Aioli som supplement. Anonymkode: 6af78...08f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Jeg har det sånn med Ida og Oda. Kjedelige navn uten noe sjarme eller stil. Også Thea. Veldig anonyme, triste navn. Anonymkode: 4da50...54a
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har det sånn med Ida og Oda. Kjedelige navn uten noe sjarme eller stil. Også Thea. Veldig anonyme, triste navn. Anonymkode: 4da50...54a Forskjellen er at navnene du misliker er navn med tradisjoner og historie. Vi har Thea Næss som er verdensmester i kickboksing, Oda Krog som var en kjent maler og Ida Njåthun på skøyter. Det er navn med historie og personligheter. Anonymkode: d4fc4...643
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Jeg får litt fnatt av slikt navnesnobberi. La folk kalle barna det de vil, mangfold er fint og det er kult med annerledes navn. Jeg selv har valgt tradisjonsrike navn til barna mine, men syns det er kjekt å se at andre tenker annerledes. Anonymkode: 0ba90...db5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg får litt fnatt av slikt navnesnobberi. La folk kalle barna det de vil, mangfold er fint og det er kult med annerledes navn. Jeg selv har valgt tradisjonsrike navn til barna mine, men syns det er kjekt å se at andre tenker annerledes. Anonymkode: 0ba90...db5 Folk får jo kalle barna hva de vil og gjør jo det. Snø, Lykke, navn fra spill og disse vokalnavnene de finner på. Det er sikkert noen valg andre tar på andre fronter du stusser over også. Folk får velge de navnene de vil, og jeg får like (og mislike) de navnene jeg vil Anonymkode: 3d8ff...3f3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forskjellen er at navnene du misliker er navn med tradisjoner og historie. Vi har Thea Næss som er verdensmester i kickboksing, Oda Krog som var en kjent maler og Ida Njåthun på skøyter. Det er navn med historie og personligheter. Anonymkode: d4fc4...643 Det er kjedelige, oppbrukte navn uten et snev av sjarme. Det finnes også berømte mennesker som heter Naia/Naya og Alea, men navnene blir ikke mer stilig av den grunn. Anonymkode: 4da50...54a
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 Nei, jeg reagerer overhodet ikke på de navnene, navnet skal være ekstremt spesielt før jeg hever et øyebryn. Jeg jobber i en stor barnehage, og vi har hatt både, Alea og flere Ea i barnehagen, tenker ikke over at det er spesielt det hele tatt. Anonymkode: 75a2a...409
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 Historieløse for deg, men kanskje ikke nødvendigvis for andre? Naja er grønlansk og betyr "lillesøster". Ea er navn på en gud i babylonsk-assyrisk mytologi og et ganske vanlig navn i f.eks. Danmark. Anonymkode: b05e1...bce
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 Hva heter dine barn da HI? Anonymkode: 7162a...169
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 Er det ikke fint at vi er forskjellige da? Det hadde jo blitt fryktelig kjedelig om ingen tenkte nytt, og alle skulle kalle barna sine Magnus, Kristian og Kristine. Anonymkode: 4caf3...dc2
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #12 Skrevet 14. juni 2018 Naia, Alea osv er ikke navn jeg ville valgt, men de er søte og enkle og jeg har ingenting mot dem. Ea derimot synes jeg egentlig ikke er noe navn i det hele tatt. Det er to bokstaver. Fryktelig kjedelig! Men folk må jo for all del gjøre som de vil. Anonymkode: 44f0f...e7a
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #13 Skrevet 14. juni 2018 Jeg liker ikke slike innholdsløse vokalnavn, men folk gjør som de vil for meg. Heldigvis! Dessuten ville verden blitt kjedelig om "alle" brukte de samme navnene. Men synd at mange ikke forstår hvilke signaler de sender ut ved valg av navn, hvilken arv de ofte viderefører og hvordan de oppfyller de aller fleste navnefordommer til punkt og prikke. Anonymkode: d0737...175
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #14 Skrevet 14. juni 2018 Ja, tenk om folk skulle ta valg basert på ønske og smak og ikke ut i fra tradisjon! Dette kommer fra folk i et land hvir vi døper og konfirmerer barna våre kristent, fordi tradisjon trumfer tro. Hva med å akseptere utvikling, globalisering og individualisme. La folk velge det som er rett for seg og sin familie, selv om det ikke gjenspeiler tradisjon, nasjonalfølelse og historie... Anonymkode: f5ea3...878
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #15 Skrevet 14. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker ikke slike innholdsløse vokalnavn, men folk gjør som de vil for meg. Heldigvis! Dessuten ville verden blitt kjedelig om "alle" brukte de samme navnene. Men synd at mange ikke forstår hvilke signaler de sender ut ved valg av navn, hvilken arv de ofte viderefører og hvordan de oppfyller de aller fleste navnefordommer til punkt og prikke. Anonymkode: d0737...175 Hvilken signaler sender man ut, hvilken arv viderfører man og hvilke navnefordommer mener du man oppfyller hvis man velger de navnene hi nevner? Anonymkode: 75a2a...409
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #16 Skrevet 14. juni 2018 Kan du ikke bare si hva dine barn heter Hi, så kan vi jo bedømme hva vi synes om deres navn 😉 Anonymkode: 7162a...169
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #17 Skrevet 14. juni 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken signaler sender man ut, hvilken arv viderfører man og hvilke navnefordommer mener du man oppfyller hvis man velger de navnene hi nevner? Anonymkode: 75a2a...409 Stikkord: Sosial klassetilhørighet. Anonymkode: d0737...175
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #18 Skrevet 14. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stikkord: Sosial klassetilhørighet. Anonymkode: d0737...175 😂😂snobb Anonymkode: 0ba90...db5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #19 Skrevet 14. juni 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke bare si hva dine barn heter Hi, så kan vi jo bedømme hva vi synes om deres navn 😉 Anonymkode: 7162a...169 Kan du ikke på eget initiativ si hvilke navn du liker og ikke liker. Tror vel at uansett hva barna mine heter hadde du klart å finne noe stygt å si om de navnene. Og det tåler jeg helt fint. Vi valgte ikke topp 10 -navn. Tror man får mye mer komplimenter for de vokalnavnene nå for de er sånn i vinden, enn for navnene vi valgte. Og det lever vi helt fint med jeg vet ikke om du leste hovedinnlegget mitt, men jeg skrev at om man tar seg nær av hva andre mener om navn bør man ikke lese videre. Jeg er anonym her inne, så da lar jeg være å skrive navnene våre og barna våre og adresse og alle sånne ting, uansett hvor nysgjerrig du måtte være. Men du står helt fritt til å lage en tråd om navn du ikke liker eller liker. Og jeg blir ikke fornærmet om du skriver mine barns navn. Anonymkode: 3d8ff...3f3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #20 Skrevet 14. juni 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: 😂😂snobb Anonymkode: 0ba90...db5 Så definitivt ikke. Dette er forsket på og grundig bevist i flere studier,uten at jeg gidder å finne lenke her og nå. Tror du ikke at vi har klasseforskjeller i Norge, kanskje? Anonymkode: d0737...175
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #21 Skrevet 14. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Historieløse for deg, men kanskje ikke nødvendigvis for andre? Naja er grønlansk og betyr "lillesøster". Ea er navn på en gud i babylonsk-assyrisk mytologi og et ganske vanlig navn i f.eks. Danmark. Anonymkode: b05e1...bce Det er IKKE ganske vanlig i Danmark. For der bor jeg, så det vet jeg. Tvert imot er det Edith, Agnes, Ester, Harriet og sånne litt mer robuste kjerringnavn som er i skuddet her. Naja brukes en del. Anonymkode: 6af78...08f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #22 Skrevet 14. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke fint at vi er forskjellige da? Det hadde jo blitt fryktelig kjedelig om ingen tenkte nytt, og alle skulle kalle barna sine Magnus, Kristian og Kristine. Anonymkode: 4caf3...dc2 Men feilen er jo ikke at for mange heter Kristine. Det er jo totalt ut for tiden. De som tror de "tenker nytt" ender jo opp med Alea, Enea, Naja og Anea til det snart ikke er en konsonant igjen i hele klasserommet. Anonymkode: 6af78...08f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #23 Skrevet 14. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stikkord: Sosial klassetilhørighet. Anonymkode: d0737...175 Jøss, klassetilhørighet faktisk. Anonymkode: 75a2a...409
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #24 Skrevet 14. juni 2018 Dette kalles også vokalonani Stapp navnene fulle med vokaler og sleng på noen l-er så har du straka vegen til Paradise Hotell Anonymkode: c705f...d87
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #25 Skrevet 14. juni 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette kalles også vokalonani Stapp navnene fulle med vokaler og sleng på noen l-er så har du straka vegen til Paradise Hotell Anonymkode: c705f...d87 For noe tull, skal du komme med noe sånt vås så bør det i det minste være noe sannhet i det Anonymkode: 75a2a...409
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå