Gå til innhold

Sjelden avføring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mini som er 4mnd (2mnd korrigert) som har avføring veldig sjeldent. I morgen har det gått 2 uker siden forrige bæsjebleie, gangen før der gikk det 12 dager. Det kommer mye(!) luft, han trykker en del og mot kvelden er det mye gråt. Dette har pågått de siste par-tre dagene (likt ved forrige runde). På dagtid pludrer og smiler han, og han har ikke feber eller andre sykdomstegn.

Har tatt det opp med helsesøster tidligere, men får bare beskjed om at det er innenfor normalen, siden han kun får morsmelk.

Vi prøver ting som å sykle med bena, presse dem lett mot magen, massere magen, har forsøkt å gi sviskesaft og har prøvd termometertrikset. Uten hell.

Er det noen som har opplevd lignende, og som har gode råd?

I morgen ringer jeg helsestasjonen, for vi får så vondt av han 😯

Anonymkode: ffa2d...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er fire måneder og bare får morsmelk skjønner jeg ikke hvorfor du har gitt ham sviskesaft?? Det må jo være å be om magetrøbbel? 

Anonymkode: cb187...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hold for all del.opp med det du kaller termometertrikset. Jeg regner med fu mener at du fører termometer opp i endetarmen,  det kan faktisk skade slimhinnene. 

Anonymkode: cb187...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå skrev jeg ikke innlegget for å få krasse kommentarer for alt vi gjør feil. 

Sviskesaft har blitt gitt én gang, i et desperat forsøk, etter å ha hørt om andre som har gode erfaringer med det.

Å ta tempen på de minste gjør man best ved å bruke termometer i endetarmen (lært på nyfødt intensiv, så det stoler jeg på). Så at vi har tatt tempen to ganger på en dag kan vel virkelig ikke være skadelig!

Anonymkode: ffa2d...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, nå skrev jeg ikke innlegget for å få krasse kommentarer for alt vi gjør feil. 

Sviskesaft har blitt gitt én gang, i et desperat forsøk, etter å ha hørt om andre som har gode erfaringer med det.

Å ta tempen på de minste gjør man best ved å bruke termometer i endetarmen (lært på nyfødt intensiv, så det stoler jeg på). Så at vi har tatt tempen to ganger på en dag kan vel virkelig ikke være skadelig!

Anonymkode: ffa2d...7de

Det var ikke for å belære. Men det er ikke unormalt det dere opplever. Og selv på nyfødtintensiv er faktisk retningslinjene at det skal måles i munnen på de minste.  Jeg vet det gjøres annerledes av noen, men det er en grunn til at det er laget anbefalinger. At barn har sjelden avføring når de bare får morsmelk er fordi de utnytter nesten alt og det derfor blir lite avfall som skal ut. Det endrer seg gjerne på går i perioder.  Spesielt hvis det for eksempel er varmt trenger de all væsken de kan få.

Anonymkode: cb187...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...