Gå til innhold

Barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er tiden kommet for at vi skal feire 5 års dag i heimen og lurer derfor på et par ting( har ikke hatt barnebursdag før);

Bursdagsfeiring hverdag fra.17-18.30 eller lørdag/ søndag? Lørdagen det er snakk om er etter planleggingsdag på fredag, så er litt redd folk kanskje reiser bort.... 

Hva slags mat? Pølse i brød/kake/små muffins?

Har forstått det slik at det er best barna leker uten planlagte leker,  hva tenker dere?

Anonymkode: 5eccc...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig greit med wienerpølser i barnebursdag. Pleier å lage muffins, langpanne-sjokoladekake og evt boller (har også kjøpt boller som jeg deler i to).

Ville hatt feiringen i to timer, hverken mer eller mindre. Da rekker man gjennom alt av mat, kaker og gaveåpning uten å stresse, samtidig som det blir litt tid til lek. 1,5 time blir nok litt for lite. 

Personlig liker jeg det når bursdagen er tidligre på dagen, f eks 12-14, eller 11-13. Da rekker man å gjøre noe senere også, hele dagen går ikke. Fordelen med lørdag er jo å bli ferdig med det. Men ofte har jeg valgt søndagsfeiring for å rekke å få klart huset, og kaker, handle inn osv på lørdag. 

Tips til gaveutdeling: Flasketuten peker på

Har et inntrykk av at mange har godteposer nå for tiden: man kan eks ha skattejakt eller fisking hvis man ønsker godteposer.

Anonymkode: 2e04d...d13

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig greit med wienerpølser i barnebursdag. Pleier å lage muffins, langpanne-sjokoladekake og evt boller (har også kjøpt boller som jeg deler i to).

Ville hatt feiringen i to timer, hverken mer eller mindre. Da rekker man gjennom alt av mat, kaker og gaveåpning uten å stresse, samtidig som det blir litt tid til lek. 1,5 time blir nok litt for lite. 

Personlig liker jeg det når bursdagen er tidligre på dagen, f eks 12-14, eller 11-13. Da rekker man å gjøre noe senere også, hele dagen går ikke. Fordelen med lørdag er jo å bli ferdig med det. Men ofte har jeg valgt søndagsfeiring for å rekke å få klart huset, og kaker, handle inn osv på lørdag. 

Har et inntrykk av at mange har godteposer nå for tiden: man kan eks ha skattejakt eller fisking hvis man ønsker godteposer.

Takk for tips! Wienerpølser blir det ikke da bursdagsbarnet ikke liker de🙈 

Skrevet

Enig. To timer er vanlig i bursdag. Hvis man skal rekke å åpne gaver, spise pølser, spise kaker og leke, går tida fort. 

Hvis det er mulig på en hverdag for dere å hente barna i barnehagen til bursdagen, f.eks kl 16, og så henter foreldrene barna hos dere kl 18, er det en god løsning på en hverdag. Ikke stress for foreldrene til de andre barna, og det blir ikke så seint.

Pølser er fortsatt vanlig bursdagsmat. Hvis du har muslimer som gjester, er det lurt å ha kyllingpølser eller et alternativ.

Server saft å drikke til. Litt avhengig av antall gjester, men det holder med en kale. Barnehagebarn spiser sjelden mer enn ett kakestykke. Mange steder er det vanlig med godteposer, men det er ikke noe must. Evt kan barna få en ispinne.

Frilek er ofte bra. Og det er en kjempefordel om barna kan være utendørs. Men det kan være lurt å ha en liten lek i bakhånd i tilfelle du ser at det trengs, men det trenger ikke være mer komplisert enn fiskedam eller skattejakt for å få godteposen.

Anonymkode: 9cda0...e5a

Skrevet

Har dere ikke hatt det før?? Her starter de på 3 års bursdagen... men men...

Ville tatt det en helgdag og litt tidlig. Kl 11-13 feks. Holder da med kake (trenger ikke pølser). Ville lagd en sjokoladekake, muffins og gele - det blir topp :) 

Anonymkode: 79dca...c19

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enig. To timer er vanlig i bursdag. Hvis man skal rekke å åpne gaver, spise pølser, spise kaker og leke, går tida fort. 

Hvis det er mulig på en hverdag for dere å hente barna i barnehagen til bursdagen, f.eks kl 16, og så henter foreldrene barna hos dere kl 18, er det en god løsning på en hverdag. Ikke stress for foreldrene til de andre barna, og det blir ikke så seint.

Pølser er fortsatt vanlig bursdagsmat. Hvis du har muslimer som gjester, er det lurt å ha kyllingpølser eller et alternativ.

Server saft å drikke til. Litt avhengig av antall gjester, men det holder med en kale. Barnehagebarn spiser sjelden mer enn ett kakestykke. Mange steder er det vanlig med godteposer, men det er ikke noe must. Evt kan barna få en ispinne.

Frilek er ofte bra. Og det er en kjempefordel om barna kan være utendørs. Men det kan være lurt å ha en liten lek i bakhånd i tilfelle du ser at det trengs, men det trenger ikke være mer komplisert enn fiskedam eller skattejakt for å få godteposen.

Har en mandag der jeg har mulighet til å hente barna i bhg. Tenkte også det kunne være et greit alternativ. 

Har en hage med trampoline og kanskje skaffe såpebobler. Saft blir det også.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frilek bør absolutt sees an på gruppa... 

Sønnen min gikk i en veldig krevende klasse (guttene). Mange med adhd og mange med atferd. Om å gjøre å være tøffest hele tiden osv. I bursdagene hans passet vi på å ha fullstappet program med quiz, fotballkamp, leker osv. Var ikke mange min med frilek der.... det hadde bare blitt kaos og hyl og grin... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville tatt det en helgdag og litt tidlig. Kl 11-13 feks. Holder da med kake (trenger ikke pølser). Ville lagd en sjokoladekake, muffins og gele - det blir topp :) 

Nei ikke ren barnebursdag med barn fra bhg.  Han har kun vært på 2 bursdager til de i bhg. 

Kunne godt tenkt meg en helgedag,men pga at fredagen før et planleggingsdag så er jeg usikker på om mange reiser bort

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skattejakt med kart?

Anonymkode: a56f7...ad2

Skrevet

Ikke helt enig i dette. 11-13 er vanlig lunsjtid. For de fleste er det ikke noe særlig å fylle på med kake og gelé på sulten mage. Har aldri opplevd barnebursdager uten mat, alle forventer at det serveres mer enn kake. Jeg har barn som har gått i barnebursdager i ti år.

Når det gjelder ukedag eller helg, må dere bare ta et valg. Men skal denne bursdagen holdes før sommerferien, burde invitasjon allerede vært ute. For de fleste barnefamilier er kalenderen fullpakka nå.

Skrevet

Ikke helt enig i dette. 11-13 er vanlig lunsjtid. For de fleste er det ikke noe særlig å fylle på med kake og gelé på sulten mage. Har aldri opplevd barnebursdager uten mat, alle forventer at det serveres mer enn kake. Jeg har barn som har gått i barnebursdager i ti år.

Når det gjelder ukedag eller helg, må dere bare ta et valg. Men skal denne bursdagen holdes før sommerferien, burde invitasjon allerede vært ute. For de fleste barnefamilier er kalenderen fullpakka nå.

I helgene er det da ikke vanlig med lunsj 11-13? Man har jo knapt rukket å reise seg fra frokostbordet da?

Forresten er det ikke så dumt med frokostbursdag 10-12. Pølser til frokost er stas for de fleste femåringer.

Ellers er 17-19 på fredag et greit tidspunkt aynes jeg. Hentet en mett og fornøyd seksåring fra bursdag kl 19 i kveld 😊

Anonymkode: cefec...b92

Skrevet

Vanligste er å ha tidlig på dagen. 11-13 eller 12-14 for eks. 

Anonymkode: 10f5c...512

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I likhet med HI skal vi også feire barnebursdag for femåringen i sommer. Vi har til nå kun hatt familiebursdag og utsatt barnebursdag så lenge som mulig.

Vi skal ha det hjemme og vi kommer til å invitere 5 barn fra avdelingen og 2 nabobarn som går i annen barnehage. Temaet er: «tradisjonell barnebursdag» ... hehe ...  med ballonger, serpentiner, hatter og hvit papirduk som barna får tegne på. 

😀

Kjører helt straight opplegg med grillede kyllingpølser m/tilbehør, sjokoladekake, fruktspyd og kjeks, saft, leker og fiskedam (de skal få såpebobler og klistremerker i posen). Vi gleder oss!

Skrevet

I helgene er det da ikke vanlig med lunsj 11-13? Man har jo knapt rukket å reise seg fra frokostbordet da?

Forresten er det ikke så dumt med frokostbursdag 10-12. Pølser til frokost er stas for de fleste femåringer.

Ellers er 17-19 på fredag et greit tidspunkt aynes jeg. Hentet en mett og fornøyd seksåring fra bursdag kl 19 i kveld 😊

Hos er 11-13 vanlig lunsjtid, er oppe kl.6 😊😊

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos er 11-13 vanlig lunsjtid, er oppe kl.6 😊😊

Men det er jo litt tidlig..

Femåringer flest har jo gitt seg med de verste A-menneskefaktene. Eneste femåringen jeg kjenner som er oppe kl 6 i helgene blir dratt opp av foreldrene på denne tiden i ukedagene. Resten fordeler seg mellom de som står opp samme tid som de blir vekt i uka og de som benytter muligheten til å sove lenger.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo litt tidlig..

Femåringer flest har jo gitt seg med de verste A-menneskefaktene. Eneste femåringen jeg kjenner som er oppe kl 6 i helgene blir dratt opp av foreldrene på denne tiden i ukedagene. Resten fordeler seg mellom de som står opp samme tid som de blir vekt i uka og de som benytter muligheten til å sove lenger.

Med en lillebror på snart 2 som våkner da så våkner ofte 5 åringen også. Og ja vi står ofte opp kl.6 på hverdager også pga jobbene våre.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette 😁 Men vi pleier å ha fra 13 - 15. Sklir alltid en halv time over. 

Anonymkode: 48b32...191

Skrevet
2 timer siden, MammantilNurket skrev:

I likhet med HI skal vi også feire barnebursdag for femåringen i sommer. Vi har til nå kun hatt familiebursdag og utsatt barnebursdag så lenge som mulig.

Vi skal ha det hjemme og vi kommer til å invitere 5 barn fra avdelingen og 2 nabobarn som går i annen barnehage. Temaet er: «tradisjonell barnebursdag» ... hehe ...  med ballonger, serpentiner, hatter og hvit papirduk som barna får tegne på. 

😀

Kjører helt straight opplegg med grillede kyllingpølser m/tilbehør, sjokoladekake, fruktspyd og kjeks, saft, leker og fiskedam (de skal få såpebobler og klistremerker i posen). Vi gleder oss!

Kyllingpølser ? 😞

Skrevet

Trenger ikke pølser ? Så rart. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kyllingpølser ? 😞

Kyllingpølser er jo 100 ganger bedre enn svinepølser som smaker vann og gummi.

Anonymkode: 2952d...567

Skrevet

Vanligste er å ha tidlig på dagen. 11-13 eller 12-14 for eks. 

Anonymkode: 10f5c...512

Kanskje vanlig der du bor, men ikke her. Jeg har 3 barn og har aldri opplevd at de har blitt invitert til bursdagsselskap kl 11. Her inviterer de fleste om fredagen fra 17-19 eller søndag ettermiddag

Anonymkode: 2952d...567

Skrevet (endret)

Siden det er snakk om en langhelg, ville jeg enten prøvd meg på en hverdag fra 16-18, eller på søndag fra tidligst klokka 14. Blir det søndagen, rekker de som kanskje er på hytta osv å komme hjem. Blir det en hverdag må du være klar over at mange foreldre fortsatt er på jobb, så da kan du ikke forvente at de får kjørt barna i bursdag. Så da må du kunne hente, og eventuelt allier deg med noen foreldre du veit har mulighet til å hjelpe til med å hente i bhg. 

Vi har pleid å servere hjemmelaget pizza. Det har vært populært. Jeg forventer nesten at det blir servert noe mat før kaker, slik at unga ikke spiser seg mette på kaker. Gelé pleier å være populært! Vi har ofte hatt gelé,  lyse og mørke muffins, sjokoladekake og kanelboller. Hadde et år sånne first price ispinner (både saftis pg vaniljepinne, så kunne unga velge), og det var populært. Da hadde vi det istedenfor gelé. Har du muffins, ha en del muffins uten glasur, da det ofte er flere barn som ikke vil ha glasur. Helt plaine muffins er fint.

Hoss pleier mange av foreldrene å bli værende, kun for det sosiale da det er kjempe koselig for foreldrene å skravle litt, så de har fått kaffe og så får de forsyne seg med rester 😉

Av drikke har vi hatt saft eller capri sonne til barna. Brus er ikke nødvendig, ikke alle barn som liker det.

Hos oss har det holdt i massevis med frilek, men skattejakt pleier å være populært. Vi hadde skattejakt der skatten var godteposer sist. Er du i tvil om hvordan gruppa fungerer hos dere, så kan du jo ha noen leker i bakhånd. Men hvis de leker fint så ville jeg bare latt de leke.

2 timer har vært vanlig her å, 2 og 1/2 time ved utebursdager.

Endret av VE-G
Var ikke ferdig med å skrive
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei ikke ren barnebursdag med barn fra bhg.  Han har kun vært på 2 bursdager til de i bhg. 

Kunne godt tenkt meg en helgedag,men pga at fredagen før et planleggingsdag så er jeg usikker på om mange reiser bort

Det med planleggingsdag påvirker nok ikke så mye, det hadde vært annerledes med en helligdag.

Anonymkode: 0dd72...f96

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kyllingpølser ? 😞

Bestekompisen til Herr Sønn spiser ikke svin 🐽

Skrevet

synes det er best og ha det i helger. sønnen hadde det i år når han ble 5. vi hadde pizza og is med tilbehør, synes ikke barna er noe særlig glad i kaker og det blir mye igjen og de drakk saft

Anonymkode: 4900c...aba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...