Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Til dere som skriver "slik kan det ikke fortsette": Hva skal man gjøre da, hvis man bare har et ræva immunforsvar og blir (skikkelig) syk støtt og stadig? Kan ikke søke uføretrygd for det akkurat og når legen ikke har mer å tilby enn atter "god bedring" så er det ikke så skrekkelig mye å gjøre.

Blergh. 

Anonymkode: 673c6...e8b

Da har man kanskje ikke helse til og jobbe i barnehage.

Anonymkode: ecb15...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen er ikke friske fordi de er heldige. Det handler mye om hvilken livsstil man har . Spiser man ikke nok næringsrik mat, siver for lite, stresser for mye, trener lite, ja da er det logisk at immunforsvaret blir deretter 

Anonymkode: 840a8...8c7

Hvor står det at hi eller hun du svarte har en dårlig livsstil? Man kan gjøre mye med en sunn livsstil, men det er heller ingen garanti for at man holder seg frisk. Hvis jeg skulle tatt utgangspunkt i meg selv så er jeg 45 år, veier 15 kg for mye, har en stressende jobb, spiset ikke sunt nok, sover for lite og trener for lite. Men jeg har ikke vært syk siden januar 2008, og etter din logikk (hvor du mener kun ditt eksempel er det eneste rette) så burde jo alle andre hatt min livsstil ettersom den ikke gjør meg syk. 

Anonymkode: f6914...414

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen er ikke friske fordi de er heldige. Det handler mye om hvilken livsstil man har . Spiser man ikke nok næringsrik mat, siver for lite, stresser for mye, trener lite, ja da er det logisk at immunforsvaret blir deretter 

Tenker du at arv kan utlignes med grønnsaker, trening og vitamintilskudd? Vi er alle forskjellige og har ulike gener og har kropper som har gjennomgått forskjellige ting. Selv treningsnarkomane veganere blir syke og dør. Selvfølgelig er det smart å spise sunt og trene, men det er ingen garanti for at man aldri blir forkjøla eller får omgangssyke. Et av de sunneste menneskene jeg vet om har forøvrig et høyt sykefravær. Hun har fått en autoimmun sykdom som gjør at hun er mye borte i perioder. Kosthold og søvn er viktig, men det er ikke en sykdomseliminator, og det å forkynne det som en slags universalløsning er både litt slitsomt og litt hovmodig.

Skrevet

Altså, du har jo egentlig vært borte nesten 1 hel mnd. Det er mye. Men mange faktorer som spiller inn. Er det første året er det ikke rart du er mye syk. Gjelder disse dagene dine barn også er det hvertfall ikke mye. Men... hvor går grensen din for å bli hjemme? 

Jeg tenker alltid: hadde legen sykemeldt meg om jeg hadde reist dit i dag? Før jeg blir hjemme. Resten av året ville jeg ha gått til legen for å få dokumentert sykdommen min. Bare for å kunne dokumentere til sjefen at du ikke skulker. 

Jeg gjorde det en juleaften. Skulle jobbe juleaften kveld, og våknet med feber og diaré. Gikk til legen å fikk sykemelding, sånn at ingen skulle tro jeg skulket bare fordi det var juleaften 🙈 sjefen takket meg faktisk, for hun hadde store problemer med å tro ansatte som ble syke på helligdager i jul og påske 👍

Anonymkode: e7129...a96

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, du har jo egentlig vært borte nesten 1 hel mnd. Det er mye. Men mange faktorer som spiller inn. Er det første året er det ikke rart du er mye syk. Gjelder disse dagene dine barn også er det hvertfall ikke mye. Men... hvor går grensen din for å bli hjemme? 

Jeg tenker alltid: hadde legen sykemeldt meg om jeg hadde reist dit i dag? Før jeg blir hjemme. Resten av året ville jeg ha gått til legen for å få dokumentert sykdommen min. Bare for å kunne dokumentere til sjefen at du ikke skulker. 

Jeg gjorde det en juleaften. Skulle jobbe juleaften kveld, og våknet med feber og diaré. Gikk til legen å fikk sykemelding, sånn at ingen skulle tro jeg skulket bare fordi det var juleaften 🙈 sjefen takket meg faktisk, for hun hadde store problemer med å tro ansatte som ble syke på helligdager i jul og påske 👍

Det undergraver jo egenmeldingssystemet fullstendig. Om en ikke har andre grunner til å tvile på den ansattes troverdighet, bør ikke datoen på kalenderen alene være nok til å så tvil. Det en kan tvile på er lederens ferdigheter og profesjonalitet som leder.

For HI blir det noe annet, her er fraværet alt tatt opp som et problem. Da ville jeg ikke brukt egenmeldinger, for dette kan være første ledd i en oppsigelse.

Anonymkode: c2262...b27

Skrevet
På 9.6.2018 den 9.01, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke så mye du kan gjøre, men mulig leder vil/bør gjøre noe med det. Å ha en arbeidstaker som er borte nesten én mnd i året går utover både kolleger og barn.

Anonymkode: a44fc...6e7

Veldig nyskjerrig på hva du mener leder skal gjøre med det! Hvilken muligheter tenker du leder har?

Skrevet
8 minutes ago, ulenissen said:

Veldig nyskjerrig på hva du mener leder skal gjøre med det! Hvilken muligheter tenker du leder har?

Mulig barnehage ikke er riktig arbeidssted for hi..

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken verden er 17 dager nesten en hel måned? 

Det er 2 uker og tre dager. Halv måned!

Anonymkode: d1948...ed4

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken verden er 17 dager nesten en hel måned? 

Det er 2 uker og tre dager. Halv måned!

Anonymkode: d1948...ed4

En arbeidsuke er 5 dager i barnehager. 17 dager fravær vil da tilsi tre uker og to dager. Man regner jo ikke med helgene, det er fridager uansett. 

Anonymkode: b5b5f...c02

Skrevet
På 9.6.2018 den 10.30, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at hi eller hun du svarte har en dårlig livsstil? Man kan gjøre mye med en sunn livsstil, men det er heller ingen garanti for at man holder seg frisk. Hvis jeg skulle tatt utgangspunkt i meg selv så er jeg 45 år, veier 15 kg for mye, har en stressende jobb, spiset ikke sunt nok, sover for lite og trener for lite. Men jeg har ikke vært syk siden januar 2008, og etter din logikk (hvor du mener kun ditt eksempel er det eneste rette) så burde jo alle andre hatt min livsstil ettersom den ikke gjør meg syk. 

Anonymkode: f6914...414

Man kan jo stille spørsmålstegn hvor mye folk ivaretar helsa si dersom de støtt og stadig er syke...

Selvfølgelig er det ingen regel uten unntak, men det er jo logisk at sunn livsstil kan motvirke sykdom 

Skrevet
På 9.6.2018 den 11.33, Himmel og hav skrev:

Tenker du at arv kan utlignes med grønnsaker, trening og vitamintilskudd? Vi er alle forskjellige og har ulike gener og har kropper som har gjennomgått forskjellige ting. Selv treningsnarkomane veganere blir syke og dør. Selvfølgelig er det smart å spise sunt og trene, men det er ingen garanti for at man aldri blir forkjøla eller får omgangssyke. Et av de sunneste menneskene jeg vet om har forøvrig et høyt sykefravær. Hun har fått en autoimmun sykdom som gjør at hun er mye borte i perioder. Kosthold og søvn er viktig, men det er ikke en sykdomseliminator, og det å forkynne det som en slags universalløsning er både litt slitsomt og litt hovmodig.

Du snakker som om veganere har en sunn livsstil. Ifølge flere ernæringsfysiologer får de ikke en fullverdig aminosyreprofil. 

Sunt kommer dessuten an på øyet som ser. Noen tenker de lever sunt om de spiser kneippbrød med margarin og "sukkersyltetøy".... eller spiser nøkkelhullsprodukter, bare for å nevne noe. Kan hende "en av de sunneste menneskene du kjenner" ikke spiser like sunt som hun påstår 🤔

Ifølge Harvard-utdannet lege Sara Gottfried  (hørte henne på en podcast), sa hun at sunn livsstil trumfer gener, Det vil si at det meste av sykdommer kan forebygges ved å ha en sunn livsstil . Å bruke genene som en "sovepute" får man ikke noe ut av

Skrevet

HI startet i august i fjor det er 10mnd og 10 dager siden, så kan vi trekke fra alle røde dager ( 10stk) da har vi 10 mnd igjen og aller helger gidder ikke telle men det er en del, pluss at hi kanskje har måtte ta ut ferie om hun har skolebarn ( vinter og høstferie, påskeuken etc) da er 17 egenmeldingsdager mye.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan hende "en av de sunneste menneskene du kjenner" ikke spiser like sunt som hun påstår 🤔

Joda, det gjør hun. Hun er ekstremt opptatt av at hun får i seg alt av vitaminer, proteiner, næringsstoffer og annet. Hun spiser fermentert mat for tarmen og jeg vet ikke hva. Allikevel så sliter hun nå med den samme arvelige, autoimmune sykdommen som sin mor og sin søster. Hun har gjort alt hun kunne i mange år for å leve sunt, sove nok, ikke stresse, for hun trodde fullt og fast på det evangeliet du også tror på. Har hun tatt skade av å leve sunt? Sikkert ikke, men hun har heller ikke høstet det hun trodde at hun sådde. Det tok dessuten en del timer i samtale med spesialister og psykolog før hun klarte å legge fra seg tanken på at hun ble syk fordi hun ikke hadde vært flink nok. At hun kanskje burde lagt seg enda tidligere, at hun skulle spist mer av ditt og mindre av datt. Hennes leger er klinkende klare på at dette ville kommet uansett. Hun prøver nå fortvilet å styre symptomene med kosthold. Det går bra i perioder, ikke i andre, og det kan like gjerne være sykdommens natur, at den svinger, men allikevel gransker hun hvert gram av hva hun spiser og hver time av dagen for å finne "løsningen" som antagelig ikke er å finne. Det jeg er litt redd for, når det gjelder henne, er at hun en dag skal "våkne" og innse at livet, venner, muligheter og alt har gått fra henne mens hun satt med nesa ned i en boks økologisk og håndplukket quinoa, og det går opp for henne at mye av sykdom handler om uflaks og at det å ha full kontroll over liv og helse er en illusjon. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig barnehage ikke er riktig arbeidssted for hi..

Men en leder kan ikke sparke noen for å være syke... 

Skrevet

17 dager er veldig mye på et år. Jeg var mer eller mindre konstant syk den første tiden da jeg jobbet i barnehage, så om dette er ditt første år, så kan noe skyldes det, det er ikke unormalt å være litt ekstra syk i begynnelsen. Du får sørge for en god dialog med arbeidsplassen og kanskje ta en dialog med deg selv også for å vurdere fraværet ditt og tenke over om det er noe du kan gjøre for å unngå det. 

Skrevet
6 timer siden, Himmel og hav skrev:

Joda, det gjør hun. Hun er ekstremt opptatt av at hun får i seg alt av vitaminer, proteiner, næringsstoffer og annet. Hun spiser fermentert mat for tarmen og jeg vet ikke hva. Allikevel så sliter hun nå med den samme arvelige, autoimmune sykdommen som sin mor og sin søster. Hun har gjort alt hun kunne i mange år for å leve sunt, sove nok, ikke stresse, for hun trodde fullt og fast på det evangeliet du også tror på. Har hun tatt skade av å leve sunt? Sikkert ikke, men hun har heller ikke høstet det hun trodde at hun sådde. Det tok dessuten en del timer i samtale med spesialister og psykolog før hun klarte å legge fra seg tanken på at hun ble syk fordi hun ikke hadde vært flink nok. At hun kanskje burde lagt seg enda tidligere, at hun skulle spist mer av ditt og mindre av datt. Hennes leger er klinkende klare på at dette ville kommet uansett. Hun prøver nå fortvilet å styre symptomene med kosthold. Det går bra i perioder, ikke i andre, og det kan like gjerne være sykdommens natur, at den svinger, men allikevel gransker hun hvert gram av hva hun spiser og hver time av dagen for å finne "løsningen" som antagelig ikke er å finne. Det jeg er litt redd for, når det gjelder henne, er at hun en dag skal "våkne" og innse at livet, venner, muligheter og alt har gått fra henne mens hun satt med nesa ned i en boks økologisk og håndplukket quinoa, og det går opp for henne at mye av sykdom handler om uflaks og at det å ha full kontroll over liv og helse er en illusjon. 

Man har ikke kontroll over alt her i livet nei , men er ikke enig i at mye av sykdom handler om uflaks. 

Hvem vet, kanskje hadde sykdommen vært enda verre om kostholdet hennes var dårlig 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har ikke kontroll over alt her i livet nei , men er ikke enig i at mye av sykdom handler om uflaks. 

Hvem vet, kanskje hadde sykdommen vært enda verre om kostholdet hennes var dårlig 

En venn av mannen har et barn på under året som nylig ble diagnostisert med diabetes 1. Ingen av foreldrene, søsknene eller besteforeldrene har diabetes. Jeg kaller det uflaks. Hva tenker du at det skyldes?

Ei jeg kjenner hadde kontor i et gammelt bygg. Hun fikk stadige lungebetennelser som ble til astma. Det viste seg så at veggene var fulle av mugg og sopp. Uflaks?

Ungene til naboen har arvelig høyt kolesterol og har gått på medisiner fra de var små. Rimelig uflaks å ha foreldre med dårlige gener, spør du meg. Hva mener du?

https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-sykdommer-etikk-stub/2008/02/sykdom-skyldes-uflaks

Skrevet
2 timer siden, ulenissen skrev:

Men en leder kan ikke sparke noen for å være syke... 

Ingen har sakt at HI skal få sparken men kanskje hun bør revurdere arbeidsplassen sin.

Skrevet
12 timer siden, Himmel og hav skrev:

En venn av mannen har et barn på under året som nylig ble diagnostisert med diabetes 1. Ingen av foreldrene, søsknene eller besteforeldrene har diabetes. Jeg kaller det uflaks. Hva tenker du at det skyldes?

Ei jeg kjenner hadde kontor i et gammelt bygg. Hun fikk stadige lungebetennelser som ble til astma. Det viste seg så at veggene var fulle av mugg og sopp. Uflaks?

Ungene til naboen har arvelig høyt kolesterol og har gått på medisiner fra de var små. Rimelig uflaks å ha foreldre med dårlige gener, spør du meg. Hva mener du?

https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-sykdommer-etikk-stub/2008/02/sykdom-skyldes-uflaks

😓

Har lest at tidlig diabetes kan skyldes at barnet ikke ble ammet, men ikke alt man får svar på.

Det vil selvfølgelig være tilfeller med uflaks, helt klart, men å bruke uflaks som årsak mot majoriteten for det meste av sykdommer er jeg ikke enig i.

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

😓

Har lest at tidlig diabetes kan skyldes at barnet ikke ble ammet, men ikke alt man får svar på.

Det vil selvfølgelig være tilfeller med uflaks, helt klart, men å bruke uflaks som årsak mot majoriteten for det meste av sykdommer er jeg ikke enig i.

Så når ungen i setet ved siden av deg på bussen spyr i fanget ditt, og du 48 timer seinere ligger og omfavner doen som om det var din beste venn, da legger du kun skylden på deg selv og tenker at du kanskje har glemt en dose med et eller annet vitamin? For om du hadde gjort alt riktig, så skulle du jo ikke blitt syk?

Jeg kan sikkert ramse opp hundrevis av tilfeller der noen har blitt syke, som det ikke skyldes annet enn uflaks, men forstår jeg deg rett når du mener at hovedårsaken til sykdom og lidelser er man skyld i selv? Så i tillegg til å være rammet av et eller annet, så skal man bære stigmaet som selvforskyldt syk og helst skamme seg litt?

Det er for øvrig barnet som har fått diabetes. Hvorvidt hun ble ammet eller ikke hadde ungen ingen innvirkning på eller kontroll over. Eller mener du at babyen bør skylde seg selv fordi mor kanskje ikke hadde melk? Jeg tenker som så, at om det skulle vise seg at akkurat dette tilfellet av diabetes skyldes mangel på morsmelk, så var det usedvanlig uflaks for dette barnet å bli født av akkurat den kvinnen der, og ikke av ei med melk i massevis. Ser du hvor jeg vil?

Endret av Himmel og hav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...