Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Hva vil dere si at er normalt fravær for en person som jobber på småbarnsavd. Jeg fikk beskjed av sjefen min i dag at jeg har brukt 17 egenmeldingsdager siden jeg startet i august i fjor og at det var mye. Hva tenker dere? Jeg har vært hjemme pga spysyken og forkjølelse. Anonymkode: c0ac6...37d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Det er jo veldig mye. Det er jo 3,5 arbeidsuker! Hadde jeg hatt så stort fravær så hadde jeg tatt initiativ til å snakke med sjefen selv, for å spørre om de vil ha sykemelding. Om det er første året ditt i bhg. så kan jo det være medvirkende årsak til at du er så mye syk. Jeg synes du bør ta deg en legetime for å få en sjekk, bl.a. sjekke D-vitamin, men også andre ting. I tillegg må du ta ansvar for egen helse for å bedre immunforsvaret ditt, først og fremst gjennom kostholdet ditt, men også trening. Anonymkode: 723f5...6a4
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 17 egenmeldingsdager? Vi har bare fire. Har vært borte to uker i forbindelse med operasjon og har brukt 2 egenmeldinger siden februar i fjor. Omgangssyke og halsbetennelse. De fleste hos oss bruker 1-4 egenmeldinger i året og kanskje en sykmelding i forbindelse med ett eller annet. Operasjon, prolaps, influensa o.l Anonymkode: ce53a...3ea
LME1001 Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 17?!? Himmel..! Jeg er lærer på barneskole, har to barnehagebarn og tipper jeg har 1-2 egenmeldinger dette skoleåret.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 Det var et fryktelig stort fravær! Anonymkode: 497f9...821
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Det er veldig mye, men jeg hadde mer før jeg ble sykmeldt. Anonymkode: a1742...c57
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: 17 egenmeldingsdager? Vi har bare fire. Har vært borte to uker i forbindelse med operasjon og har brukt 2 egenmeldinger siden februar i fjor. Omgangssyke og halsbetennelse. De fleste hos oss bruker 1-4 egenmeldinger i året og kanskje en sykmelding i forbindelse med ett eller annet. Operasjon, prolaps, influensa o.l Anonymkode: ce53a...3ea Nei, dere har ikke bare 4 dager. Hvis dere ikke er ia bedrift, så har dere 12 egenmeldingsdager, 3 dager 4 ganger. Men det var kanskje det du mente? Anonymkode: a1742...c57
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 Hvis det er første året du jobber i bhg så kan nok det være med på at du ofte er blitt syk. Hvor går grensa på å være hjemme pga forkjølelse? Anonymkode: 41c16...3be
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 Det er vanvittig mye fravær ja. Er det bare deg, eller har du vært hjemme med syke barn? Selvfølgelig må du være hjemme hvis du er for syk, men jeg ville nok gått i meg selv og tenkt etter om det har vært ytterst nødvendig å holde seg hjemme alle 17 dagene. Forkjølelse f.eks er for meg ikke en god nok grunn. Da er man ekstra nøye med håndhygiene og kommer seg på jobb. Influensa er noe annet, selvsagt, og med feber holder man seg hjemme. Jeg ville nok gått til legen og fått legeerklæring mye tidligere enn etter 17 dager. Anonymkode: b5b5f...c02
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Og i forhold til normalt fravær er det alt fra 0 til 4 dager i løpet av et år. Hun som var borte fire dager følte at hun hadde vært en skikkelig byrde for jobben med det "høye" fraværet sitt. Anonymkode: b5b5f...c02
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 Jeg er ped.leder på småbarnsavdeling og har gjennomsnittlig 1-5 egenmeldingsdager iløpet av et barnehageår. Får ofte streptokokker på vinteren så blir da muligens 3-4 dager sykemelding i tillegg. Vil si at alt over 8-10 dager er mye. Anonymkode: 2ba7e...f86
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 Måtte sjekke hva jeg selv hadde brukt😉 jeg brukte 6 dager i hele 2017 og har brukt 2 år langt i år. Anonymkode: 60ee2...e80
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #14 Skrevet 8. juni 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva vil dere si at er normalt fravær for en person som jobber på småbarnsavd. Jeg fikk beskjed av sjefen min i dag at jeg har brukt 17 egenmeldingsdager siden jeg startet i august i fjor og at det var mye. Hva tenker dere? Jeg har vært hjemme pga spysyken og forkjølelse. Anonymkode: c0ac6...37d Det er mye du selv kan gjøre for å bedre immunforsvaret ditt. Mye sykdom kunne vært unngått dersom man var nøye med nok søvn, trening/bevegelse og kosthold. Jeg bruker alltid å ha stående vann i kjøleskapet laget av most ingefærrot og sitron, enkelt å lage med en matprosessor og tilsette vann . Jeg starter dagen med et glass med dette vannet og nå har jeg vært frisk i ett år (ny rekord) selv om jeg tidvis har vært omringet av syke folk. Mange i dag får i seg for lite bakterier og tarmfloraen er ofte blottet for gode bakterier. Jeg spiser en ss sauerkraut daglig for å styrke tarmfloraen. Dette lages på Norgesglass av litt salt, kål og gulrøtter. Smaker veldig surt, men er verdt det. Ellers spiser jeg mest mulig ren og naturlig mat. Det er veldig lett for meg å leve sunt når jeg ser de positive virkningene det får. Ikke minst vil jeg råde deg til å ta tilskudd av vitamin D. Ikke tran for det er ett skvipprodukt. Fiskeolje skal være fersk mens tran står år etter år i butikken. Jeg tar omegacure og D3-dråper. Tar også ukentlig brusetabletter med C-vitamintilskudd. Med andre ord mange enkle tiltak du kan gjøre for å holde deg mest mulig frisk Anonymkode: 840a8...8c7
Himmel og hav Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 Jeg var nok borte såpass mye jeg også det første året på småbarnsavdeling. Jeg fikk alt som gikk fra øyekatarr til influensa, men så gikk det seg til, bortsett fra omgangssyke. Det fikk jeg alltid når det gikk en runde i alle de årene jeg jobbet i barnehage. En småbarnsavdeling er en virusfabrikk, og siden ungene er små, så gnir de snørr i håret ditt, spyr i fanget ditt og klasser deg i fjeset. Noen av oss er så heldige at de nesten aldri er syke. Jeg hadde en kollega som kun hadde vært borte fra jobben én dag på 10 år. Hun fikk aldri omgangssyke, hun var aldri forkjøla, mens jeg spøy to ganger i året og fikk minst en runde med lungebetennelse eller bronkitt. Om det fortsetter sånn at du blir mye syk av å jobbe i barnehage, så ville jeg vurdert om det egentlig er stedet å jobbe for deg. Jeg byttet beite og har nå en jobb der jeg ikke er i kontakt med barn, og er nesten aldri syk mer.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #16 Skrevet 8. juni 2018 Første året jeg jobbet på småbarnsavdelingen var jeg også syk hele tiden😂 Konstant dårlig samvittighet! Anonymkode: d1948...ed4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #17 Skrevet 8. juni 2018 2 timer siden, Himmel og hav skrev: Jeg var nok borte såpass mye jeg også det første året på småbarnsavdeling. Jeg fikk alt som gikk fra øyekatarr til influensa, men så gikk det seg til, bortsett fra omgangssyke. Det fikk jeg alltid når det gikk en runde i alle de årene jeg jobbet i barnehage. En småbarnsavdeling er en virusfabrikk, og siden ungene er små, så gnir de snørr i håret ditt, spyr i fanget ditt og klasser deg i fjeset. Noen av oss er så heldige at de nesten aldri er syke. Jeg hadde en kollega som kun hadde vært borte fra jobben én dag på 10 år. Hun fikk aldri omgangssyke, hun var aldri forkjøla, mens jeg spøy to ganger i året og fikk minst en runde med lungebetennelse eller bronkitt. Om det fortsetter sånn at du blir mye syk av å jobbe i barnehage, så ville jeg vurdert om det egentlig er stedet å jobbe for deg. Jeg byttet beite og har nå en jobb der jeg ikke er i kontakt med barn, og er nesten aldri syk mer. Det er veldig veldig sjelden barn på småbarnsavdelingen får influensa altså! Anonymkode: 60ee2...e80
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 Oi, 17 dager er veldig mye. Skjønner godt at du måtte inn til samtale når fraværet er såpass høyt. Mye mulig det er bare første året, eller at du har vært veldig uheldig i år, men det kan jo ikke fortsette sånn selvfølgelig. Har du lav terskel for å være hjemme da? Spysyke er jo en ting, da må man være hjemme, men forkjølelse? Vi har jo nesespray og paracet Skal mye til før en forkjølelse får meg til å bli hjemme altså, da skal jeg være helt sausa. Anonymkode: 40592...4b9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 Har brukt 2 dager på 8 år.brukt kanskje 10 sykebarn dager i samme periode.vært heldig med friske barn.skal mye til for at jeg selv ikke går på jobb Anonymkode: 26db9...a33
Himmel og hav Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig veldig sjelden barn på småbarnsavdelingen får influensa altså! Anonymkode: 60ee2...e80 Og poenget ditt er...?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #21 Skrevet 8. juni 2018 12 timer siden, Himmel og hav skrev: Jeg var nok borte såpass mye jeg også det første året på småbarnsavdeling. Jeg fikk alt som gikk fra øyekatarr til influensa, men så gikk det seg til, bortsett fra omgangssyke. Det fikk jeg alltid når det gikk en runde i alle de årene jeg jobbet i barnehage. En småbarnsavdeling er en virusfabrikk, og siden ungene er små, så gnir de snørr i håret ditt, spyr i fanget ditt og klasser deg i fjeset. Noen av oss er så heldige at de nesten aldri er syke. Jeg hadde en kollega som kun hadde vært borte fra jobben én dag på 10 år. Hun fikk aldri omgangssyke, hun var aldri forkjøla, mens jeg spøy to ganger i året og fikk minst en runde med lungebetennelse eller bronkitt. Om det fortsetter sånn at du blir mye syk av å jobbe i barnehage, så ville jeg vurdert om det egentlig er stedet å jobbe for deg. Jeg byttet beite og har nå en jobb der jeg ikke er i kontakt med barn, og er nesten aldri syk mer. Noen er ikke friske fordi de er heldige. Det handler mye om hvilken livsstil man har . Spiser man ikke nok næringsrik mat, siver for lite, stresser for mye, trener lite, ja da er det logisk at immunforsvaret blir deretter Anonymkode: 840a8...8c7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #22 Skrevet 9. juni 2018 Høres mye ut. Men vet at noen voksne er like mye syk som barna første året de jobber i barnehage. Jeg har hatt to dager siste året. Anonymkode: 2a23e...d44
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #23 Skrevet 9. juni 2018 Til dere som skriver "slik kan det ikke fortsette": Hva skal man gjøre da, hvis man bare har et ræva immunforsvar og blir (skikkelig) syk støtt og stadig? Kan ikke søke uføretrygd for det akkurat og når legen ikke har mer å tilby enn atter "god bedring" så er det ikke så skrekkelig mye å gjøre. Blergh. Anonymkode: 673c6...e8b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #24 Skrevet 9. juni 2018 20 minutes ago, Anonym bruker said: Til dere som skriver "slik kan det ikke fortsette": Hva skal man gjøre da, hvis man bare har et ræva immunforsvar og blir (skikkelig) syk støtt og stadig? Kan ikke søke uføretrygd for det akkurat og når legen ikke har mer å tilby enn atter "god bedring" så er det ikke så skrekkelig mye å gjøre. Blergh. Anonymkode: 673c6...e8b Kanskje ikke så mye du kan gjøre, men mulig leder vil/bør gjøre noe med det. Å ha en arbeidstaker som er borte nesten én mnd i året går utover både kolleger og barn. Anonymkode: a44fc...6e7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #25 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Til dere som skriver "slik kan det ikke fortsette": Hva skal man gjøre da, hvis man bare har et ræva immunforsvar og blir (skikkelig) syk støtt og stadig? Kan ikke søke uføretrygd for det akkurat og når legen ikke har mer å tilby enn atter "god bedring" så er det ikke så skrekkelig mye å gjøre. Blergh. Anonymkode: 673c6...e8b Man burde, i første omgang, sammen med leder forsøke å finne løsninger. Om det ikke har effekt så kan man finne seg en annen jobb/omplasseres. Anonymkode: 497f9...821
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå