Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Jeg har lagt på meg sakte men sikkert det siste året, selv om jeg har trent jevnlig. Ikke overvektig, men atskillige kilo over min komfortvekt. Og for første gang klarte jeg ikke å gå ned i vekt til sommeren, selv med Grete Roede og kaloritelling, sunn spising og mosjon. Så jeg begynte med periodisk faste for 2 uker siden (i tillegg til at jeg har trent litt mer enn ellers, da, dvs ca hver dag). Har gått ned 1 kilo per uke (så, totalt 2 kilo), uten at det har vært det minste vanskelig! Dette var jo piece of cake! Jeg spiser omtrent som vanlig, bare at jeg slutter tidligere om kvelden og begynner senere om formiddagen (så jeg faster i ca 14-15 timer)Er ikke mye nsulten, ikke mye sliten, teller ikke kalorier. Dette var jo helt topp! Kan leve sånn r Flere som har hatt suksess med OF? Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har lagt på meg sakte men sikkert det siste året, selv om jeg har trent jevnlig. Ikke overvektig, men atskillige kilo over min komfortvekt. Og for første gang klarte jeg ikke å gå ned i vekt til sommeren, selv med Grete Roede og kaloritelling, sunn spising og mosjon. Så jeg begynte med periodisk faste for 2 uker siden (i tillegg til at jeg har trent litt mer enn ellers, da, dvs ca hver dag). Har gått ned 1 kilo per uke (så, totalt 2 kilo), uten at det har vært det minste vanskelig! Dette var jo piece of cake! Jeg spiser omtrent som vanlig, bare at jeg slutter tidligere om kvelden og begynner senere om formiddagen (så jeg faster i ca 14-15 timer)Er ikke mye nsulten, ikke mye sliten, teller ikke kalorier. Dette var jo helt topp! Kan leve sånn r Flere som har hatt suksess med OF? Anonymkode: 11725...29e ---PF, ikke OF hi Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 Vi snakkes om noen uker....🙈 Anonymkode: d4340...d93
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi snakkes om noen uker....🙈 Anonymkode: d4340...d93 Ja, hva tenker du? Tror du jeg ikke kommer til å holde ut? Det er det som er så rart, jeg syns ikke det er noe å "holde ut", det er helt ok. Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Jeg gjør akkurat det samme, faster fra 20.00 til 12.00, dvs 16 timer i døgnet. Null stress, har aldri vært noen fan av frokost uansett og ellers spiser jeg det jeg har lyst på. Ikke alltid jeg er like konsekvent i helga. Har gått ned 12 kg siden november. 2 kg til og så har jeg nådd målet mitt. Tenker de er bort før ferien 😊 Anonymkode: 1aab9...30a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjør akkurat det samme, faster fra 20.00 til 12.00, dvs 16 timer i døgnet. Null stress, har aldri vært noen fan av frokost uansett og ellers spiser jeg det jeg har lyst på. Ikke alltid jeg er like konsekvent i helga. Har gått ned 12 kg siden november. 2 kg til og så har jeg nådd målet mitt. Tenker de er bort før ferien 😊 Anonymkode: 1aab9...30a Så flott! Jeg kviet meg litt for å begynne, for jeg er nettopp veldig fan av frokost. Men nå drikker jeg bare en kopp kaffe i stedet og koser meg med den, og det er jo ikke noe problem i det hele tatt. Blir heller ikke spesielt sulten frem mot dagens første måltid - blir nesten sånn...hmm, skal jeg gidde å spise ennå eller skal jeg bare vente litt? Men jeg har alltid likt å ikke spise så mye rett før jeg legger meg uansett, jeg får vondt i magen hvis jeg er mett om kvelden. For første gang er jeg blitt en som nesten kan glemme å spise, for jeg tenker mye mindre på mat nå. Og blir fortere mett enn før - kanskje magesekken har krympet litt? Håper på samme resultat som deg 🙂 Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #7 Skrevet 4. juni 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hva tenker du? Tror du jeg ikke kommer til å holde ut? Det er det som er så rart, jeg syns ikke det er noe å "holde ut", det er helt ok. Anonymkode: 11725...29e Hun tenker kanskje på at det er som regel ganske enkelt i begynnelsen, da er det gjerne litt væske som skal av Anonymkode: ac2fc...3c2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun tenker kanskje på at det er som regel ganske enkelt i begynnelsen, da er det gjerne litt væske som skal av Anonymkode: ac2fc...3c2 Ja, det kan jo hende. Det vil vise seg, jeg tror kanskje det ikke bare er det. Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 Men jeg skjønner ikke. Hvor lenge holder man på sånn? Hver dag? Annenhver dag? Resten av livet? Det må da ødelegge forbrenningen? Anonymkode: 5577f...3d3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg skjønner ikke. Hvor lenge holder man på sånn? Hver dag? Annenhver dag? Resten av livet? Det må da ødelegge forbrenningen? Anonymkode: 5577f...3d3 Nei, det er vel sånn vi mennesker er laget for å leve? Vet flere som driver sånn et par-tre ganger i uka for å holde inntaket nede, dropper frokost f.eks tre ganger i uken. Kroppen lever greit sånn. Men de er slanke i utgangspunktet da, og lever sånn for å inngå å legge på seg. Har gjort det i flere år, lenge før periodisk faste ble populært. Anonymkode: ea346...f77
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #11 Skrevet 4. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg skjønner ikke. Hvor lenge holder man på sånn? Hver dag? Annenhver dag? Resten av livet? Det må da ødelegge forbrenningen? Anonymkode: 5577f...3d3 Man kan ikke ødelegge forbrenningen, det er en funksjon har døgnet rundt, hele året. Ellers kunne ikke anorektikere blitt så tynne som de blir, de kunne heller ikke lagt på seg igjen når de er i remisojon. Frokost er faktisk ikke dagens viktigste måltid, men er man sulten om morgenen, og sliter med å holde ut til lunsj, eller blir lite produktiv er det jo dumt å la være, så lenge man funker som normalt er det ikke noen fare ved å hoppe over det måltidet. Anonymkode: 41878...7d7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er vel sånn vi mennesker er laget for å leve? Vet flere som driver sånn et par-tre ganger i uka for å holde inntaket nede, dropper frokost f.eks tre ganger i uken. Kroppen lever greit sånn. Men de er slanke i utgangspunktet da, og lever sånn for å inngå å legge på seg. Har gjort det i flere år, lenge før periodisk faste ble populært. Anonymkode: ea346...f77 Så dette med å spise frokost er bare oppskrytt? Faktisk så vil man bli tjukk av det? Merkelig at det er blitt anbefalt i alle år. Jeg høres kanskje negativ ut nå, men jeg lurer altså oppriktig. Anonymkode: 5577f...3d3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men jeg skjønner ikke. Hvor lenge holder man på sånn? Hver dag? Annenhver dag? Resten av livet? Det må da ødelegge forbrenningen? Anonymkode: 5577f...3d3 Det er noe man kan holde på med hele livet hvis man vil. Nei, det ødelegger ikke forbrenninge. Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så dette med å spise frokost er bare oppskrytt? Faktisk så vil man bli tjukk av det? Merkelig at det er blitt anbefalt i alle år. Jeg høres kanskje negativ ut nå, men jeg lurer altså oppriktig. Anonymkode: 5577f...3d3 Folk er forskjellig, også gis samme rådet til alle, da blir det feil for noen. Noen blir så sulte av å hoppe over frokost at de sprekker med et smell og spiser hele ettermiddagen, da er selvfølgelig ikke periodisk faste noe særlig. Da er det bedre å spise litt hver tredje time, og la frokosten være dagens viktigste måltid. Men for andre er ikke frokost så viktig, de er ikke så sultne da, og de spiser ikke mer til lunsj osv selv om de hopper over. Da kan periodisk faste være helt greit. Anonymkode: ea346...f77
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #15 Skrevet 4. juni 2018 Jeg har i hvert fall lest flere uttalelser fra leger ol. som sier at, forutsatt at du fungerer uten og det ikke gjør at du overspiser til lunch, så er det ikke noe problem å hoppe over frokost, det kan være en grei måte å spare kalorier på. Jeg er slank i utgangspunktet, men jeg holder nok vekta etter to barn og 40+ ved å droppe frokost (aldri likt, føler meg dessuten ekstra sulten til lunch), og spise normal mengde lunch/middag, sjelden kvelds. Har heldigvis tidlig lunch på jobb. Jeg hater å føle meg stappmett, «ikke sulten» er det beste, dvs. jeg spiser ikke mer enn til sultfølelsen forsvinner (spiser sakte, så trenger ikke veldig mye mat før det skjer), ikke til jeg føler meg mett (noen unntak selvfølgelig, er jo glad i god mat). Jeg er en godtemons, så det holder hardt å ikke spise godterier/dessert hver dag. Anonymkode: f1052...06a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #16 Skrevet 4. juni 2018 Men.. Da faster jeg jo hver dag da. Hjelper ikke på vekta. Anonymkode: 628cb...59c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #17 Skrevet 4. juni 2018 Jeg viste ikke at jeg fastet, men spiser stortsett ikke mellom 20-21 og 11.30 neste dag. Har aldri likt frokost på hverdager, men spiser vanlig mat ellers + noe godteri av og til. Har alltid vært slank ;) Anonymkode: d17fc...5ec
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #18 Skrevet 4. juni 2018 Så kan jeg ødelegge denne tesen med å si at jeg er 15 -20 kg for tung og faster mellom 17:30 og 20:00 til mellom 11:30-12:00. Spiser ikke store mengder, men kan ryke på noen smeller om jeg lar det går for lenge. Forøvrig så er det veldokumentert at forbrenningen går ned mer enn vektreduksjonen i seg selv skulle tilsi når en går ned i vekt. Om en reduserer vekten med ti prosent kan forbrenningen fort gå ned 20%. At forbrenning er noe konstant er en overforenkling som mange, inkludert leger tror på. Anonymkode: 80981...49c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #19 Skrevet 4. juni 2018 På 4.6.2018 den 17.46, Anonym bruker skrev: Så kan jeg ødelegge denne tesen med å si at jeg er 15 -20 kg for tung og faster mellom 17:30 og 20:00 til mellom 11:30-12:00. Spiser ikke store mengder, men kan ryke på noen smeller om jeg lar det går for lenge. Forøvrig så er det veldokumentert at forbrenningen går ned mer enn vektreduksjonen i seg selv skulle tilsi når en går ned i vekt. Om en reduserer vekten med ti prosent kan forbrenningen fort gå ned 20%. At forbrenning er noe konstant er en overforenkling som mange, inkludert leger tror på. Anonymkode: 80981...49c Men trener du også da? I fjor gikk jeg ned en del med ‘vanlig’ slanking (kaloritelling) og trening. Målte hvileforbrenningen før og etter, og den hadde gått opp. Jeg vil gjerne være i god form også, så jeg kombinerer pf med økt mengde trening (styrke, intervaller og fjellturer) hi Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #20 Skrevet 4. juni 2018 På 4.6.2018 den 17.55, Anonym bruker skrev: Men trener du også da? I fjor gikk jeg ned en del med ‘vanlig’ slanking (kaloritelling) og trening. Målte hvileforbrenningen før og etter, og den hadde gått opp. Jeg vil gjerne være i god form også, så jeg kombinerer pf med økt mengde trening (styrke, intervaller og fjellturer) hi Anonymkode: 11725...29e ... og grunnen til at hvileforbrenningen gikk opp var jo fordi jeg fikk økt muskelmasse og lavere fettprosent. Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #21 Skrevet 4. juni 2018 Jeg kan jo rapportere her om et par uker. Så hvis jeg har lagt øå meg eller stagnert, betyr det vel at det var for godt til å være sant, men hvis jeg har fortsatt å gå ned i vekt, er det kanskje noe i det. hi Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #22 Skrevet 4. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men trener du også da? I fjor gikk jeg ned en del med ‘vanlig’ slanking (kaloritelling) og trening. Målte hvileforbrenningen før og etter, og den hadde gått opp. Jeg vil gjerne være i god form også, så jeg kombinerer pf med økt mengde trening (styrke, intervaller og fjellturer) hi Anonymkode: 11725...29e Hvordan måler du hvileforbrenning? Jeg har gått ned 9 kg på 5:2. Fastingen er forbausende enkel, men jeg merker at jeg blir trøtt og sliten på slutten av fastedagene. Anonymkode: 97be0...144
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #23 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan måler du hvileforbrenning? Jeg har gått ned 9 kg på 5:2. Fastingen er forbausende enkel, men jeg merker at jeg blir trøtt og sliten på slutten av fastedagene. Anonymkode: 97be0...144 Jeg vet ikke hvordan det måles, men det var med en maskin som de hadde på treningssenteret. Den ålte masse rart. Jeg har prøvd 5:2 før, men det likte jeg ikke så godt, dels fordi man blir veldig sulten på fastedagene (jeg ble det) og dels fordi man da må telle kalorier på de dagene for å holde seg nede på 500. Denne 16:8-versjonen er enklere og mer behagelig syns jeg. Men det er jo supert at du har klart å gå ned 9 kilo. Hvor fort gikk det? 1 kg per uke? Anonymkode: 11725...29e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #24 Skrevet 4. juni 2018 Pga at jeg har lavt stoffskifte så kan jeg ikke holde på sånn Anonymkode: 60191...b5e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #25 Skrevet 4. juni 2018 Jeg bare skjønner ikke hvordan man kan leve slik resten av livet...? Anonymkode: 5577f...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå