Gå til innhold

Jeg bor rett ved en lekeplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører nå kl 23 at det Er unger som leker der, de hyler og skriker. 

Er ikke det lovlig sent?

Anonymkode: 6bbd3...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har også rettigheter.

Anonymkode: f88ea...f0f

Skrevet

Unger som i 4-6 åringer ja. 

9-11 åringer er i grenseland. 

Du får spørre foreldrene da, vet du. 

Anonymkode: 80af0...ce5

Skrevet

I finværet? Helt innafor😀 Det er nok dager med kulde og mørke. La ungene leke ute når vi endelig har gode dager☀️

Anonymkode: eeab8...392

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I finværet? Helt innafor😀 Det er nok dager med kulde og mørke. La ungene leke ute når vi endelig har gode dager☀️

Anonymkode: eeab8...392

Det er ikke innafor å bråke etter klokken 23 uansett hvor fint været er!

Anonymkode: 4dd0c...ec9

Skrevet

Ring Barnevernvakta

Anonymkode: 1ac8d...222

Skrevet

Mine unger har ofte lekt ute så sent, igrunn alle unger i nabolaget nesten. Vi bor i en gate der ungene lekerr ute sammen uansett alder, så da koser de seg ute de kveldene det er mulig. Slik gjør de også på hytta, bare koselig at unger koser seg ute. 

Noen unger kan være lenge oppe, mens andre må legge seg tidlig for å ikke ødlegge søvnen neste dag. Så for foreldre som må ha ungene i seng tidlig kan det nok være kjedelig. Veldig mange andre liker lyden av unger som koser seg ute sammen. 

Anonymkode: 6250f...a3d

Skrevet

Å herregud. Hvor stram overleppe går det an å få, egentlig...?

Anonymkode: 7a0eb...ae8

Skrevet

Kl 23 er alt for sent. Jeg hadde gått bort og forklart de på en pen måte at nå er det nok roping fordi noen skal sove.

-Nå er jeg ikke super streng på leggetid her hjemme, men kl 23 er alt for sent for utelek syntes jeg. Om man er 15-16 Ok, men ikke barn.

Uansett er vel regelen ro etter kl 23 i tettbebodd strøk?

Anonymkode: 4b155...669

Skrevet

Jeg tenkte du bare skulle sutre over at ungene leker der og bråker, men etter klokka 23 syns jeg det er helt innafor å forvente ro altså. Hva i all verden har unger ute å gjøre etter klokka 23 likevel? Fint vær, ja. Men etter kl 23 er seint altså. Veldig seint! Hvor gamle er ungene, egentlig? Mine skulle vært veldig gamle for å få lov til å henge ute kl 23. på en lørdagskveld. 

Anonymkode: 350ef...b80

Skrevet

Er jammen glad jeg vokste opp på 70 og 80 tallet,  hvor lekte ute fra tidlig om morgenen til seine  kvelden, uten å få kjeft av ei nebbete småbarnsmor eller andre. 

Mulig vi ikke hadde en skingrende skriket stemmensom mange har i dag, men det har noe med hva ungene deres ser på av TV. Hver gang Dora & friends kommer på skjermen her så slår jeg av. Makan til skrikende drittv!!

Jaja kan nevne i fleng,  men la nå unger få leke. 

Skrevet
19 minutter siden, Pæddan skrev:

Er jammen glad jeg vokste opp på 70 og 80 tallet,  hvor lekte ute fra tidlig om morgenen til seine  kvelden, uten å få kjeft av ei nebbete småbarnsmor eller andre. 

Mulig vi ikke hadde en skingrende skriket stemmensom mange har i dag, men det har noe med hva ungene deres ser på av TV. Hver gang Dora & friends kommer på skjermen her så slår jeg av. Makan til skrikende drittv!!

Jaja kan nevne i fleng,  men la nå unger få leke. 

Vokste også opp på 70-80 tallet, men vi fikk ikke løpe rundt å rope kl 23 om kvelden. Kl 22 ble ofte siste unge ropt inn. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine unger har ofte lekt ute så sent, igrunn alle unger i nabolaget nesten. Vi bor i en gate der ungene lekerr ute sammen uansett alder, så da koser de seg ute de kveldene det er mulig. Slik gjør de også på hytta, bare koselig at unger koser seg ute. 

Noen unger kan være lenge oppe, mens andre må legge seg tidlig for å ikke ødlegge søvnen neste dag. Så for foreldre som må ha ungene i seng tidlig kan det nok være kjedelig. Veldig mange andre liker lyden av unger som koser seg ute sammen. 

Hvorfor må en kose seg ute å så sent? Regner med barna sover lenge om morgenen, da? Disse barna går jo glipp av deilige morgenstunder. For meg handler dette om foreldre som ikke gidder å sette grenser. Å snu døgnrytmen slik er ingen fordel.

Anonymkode: 68fd1...b0a

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må en kose seg ute å så sent? Regner med barna sover lenge om morgenen, da? Disse barna går jo glipp av deilige morgenstunder. For meg handler dette om foreldre som ikke gidder å sette grenser. Å snu døgnrytmen slik er ingen fordel.

Noen ganger sover de lenge, men sjeldent de sover lenge. Idag ble det liv i huset halv ni, da våknet jeg av yngste som sto opp. Før dette hadde vi aldri gjort noe fornuftig uansett. To timer senere enn vi pleier å stå opp syns ikke jeg er å sove veldig lenge. 

Skrevet

På campingplasser flyr barna rundt til ca 23... Svært få som sier noe der.... 

Anonymkode: b7985...b1d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På campingplasser flyr barna rundt til ca 23... Svært få som sier noe der.... 

Anonymkode: b7985...b1d

Det er vel fordi de fleste er småbrisne...

Og å være på campingplass, hvor det ofte er lyd til kl 23, er selvvalgt. I boligfelt blir det noe anderledes

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan man ikke ha deilig morgenstund kl 10?

Det er søtt når man beskylder andre som har andre ønsker og prioriteringer for å ikke gidde. 

Anonymkode: 1fe68...9a4

Skrevet

Hvis du genuint blir plaget av støyen og ikke får sove, kan du sjekke eventuelle regler for nærområdet. 

Hvis du bare vil moralisere, ville jeg heller fokusert på at vi nesten aldri har dager som dette, og at ungene kommer til å huske disse fantastiske kveldene lenge. 

Du hadde sikker tålt støyen hvis det var noen som hadde fest?

Anonymkode: 0513c...e87

Skrevet

Mine barn er utprega a-mennesker, så denne problemstillingen er ikke aktuell for mine.

Men ser ikke hvorfor døgnrytme fra 8-20 er bedre enn 11-23. Er jo akkurat like mange timer. Kvalitetstid kan være når som helst

Anonymkode: b5dc2...547

Skrevet

Mine barn skal opp tidlig i uka, og nå er de så store at  de skjønner sammenhengen mellom når man legger seg og hvor trøtt man er dagen etter. 

Nå er de 13 og 14, og begge sover sin søteste søvn i god tid  før kl 23, hverdag som helg. Nå i finværet sover de utendørs. 

Å leke på lekeplassen så seint som 23 er alt, altfor seint for alle under 17-18 år. Det er sunt å sove, ungene vokser og hjernen utvikles mens de sover. Det er imidlertid viktig å ikke gjøre store, hastige endringer i døgnrytme, graden av stabilitet påvirker naturlig nok utviklingen. 

Kl. 23 skal det uansett være stille. 

Anonymkode: d4639...8f7

Skrevet

Er det noe jeg savner fra da jeg bodde i rekkehus så er det barneskrål på felles lekeplass, tidlig som sent 😁 her vi bor nå er det dørgende stille. Slapp av. Hvis klokka er 23 blir de nok straks ropt inn.

Anonymkode: d3505...72c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vokste også opp på 70-80 tallet, men vi fikk ikke løpe rundt å rope kl 23 om kvelden. Kl 22 ble ofte siste unge ropt inn. 

Ja, da må jo det være fasiten... 😂 

Selv er jeg like gammel, og vet dj hva? Vi rodde ut og fiska ved midnatt, vi! I 4.klasse og sånn! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn er utprega a-mennesker, så denne problemstillingen er ikke aktuell for mine.

Men ser ikke hvorfor døgnrytme fra 8-20 er bedre enn 11-23. Er jo akkurat like mange timer. Kvalitetstid kan være når som helst

Anonymkode: b5dc2...547

Nånånå, du glemmer at du er på DIB! Her er det skandaløst å legge unger etter kl 19.30 samme hvor våkne de er. Helst bør de slukne når Fantorangen er over. Men samtidig er det slemt å forlange at barna sover mellom 04.00 og 07.00 om morgenen, for man kan jo ikke tvinge en som ikke er trøtt...? 

Logikken er at dersom mest mulig av søvnen er unnagjort før midnatt er du en god mor, selv om du da må stå opp halv fire og koke grøt mens du venter på at barnehagen åpner. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men som du ser, i bytte mot deilige morgenstunder har de nå fått noen herlige kveldsstunder. 

Skrevet

Kl 23 kan en godt anmode om stillhet, men legg igjen snerpeholdningen inne når du går ut.

Det er ikke automatikk i at din døgnrytme og prioritering er overlegen andres.

Anonymkode: 01720...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...