Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #26 Skrevet 3. juni 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvem har bestemt det? Du? Mannen? Tipper det er ganske subjektivt og derfor blir det irrelevant å diskutere. Poenget er uansett at begge fortjener like mye fritid. Anonymkode: 841da...fd7 Dette var ikke jeg som skrev - altså det med at det er mer slitsomt å gå på jobb enn å være hjemme med baby. Jeg synes vel stort sett det er motsatt. HI Anonymkode: 0124d...dff
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #27 Skrevet 3. juni 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste det du presiserte ang. nettene etter jeg skrev det jeg skrev. Det er likevel forstyrrende for din mann med lysblink fra tv'en om han sover. Og om han virkelig sover, da bør jo ikke tv'en stå på likevel. Jeg mistenker at han ser mer på tv på natten enn du vet om. At mannen din er sliten, det er det lett å forstå. Han jobber langt mer enn hva som er lovlig! Men i tillegg så bør han få bedre søvnhygiene enn han har. Det at mannen din gjør mer hjemme ellers viser jo at han ikke anser permisjonen som særlig arbeid. Dere har jo også en baby som trenger å bæres mye, så det er ikke slik at du har mye fritid. I antall "arbeidstimer" har du nok ikke så mange færre enn ham ... Men jeg tror ikke han ser på din jobb hjemme som jobb. Gjør klare avtaler for hva han skal gjøre. Om du er A-menneske kan du kanskje også få litt trening på morgenene? Da må han stå opp tidligere for å ta barna, men det bør ikke være noe problem om han legger seg tidligere. Du sier han er B-menneske - når står han opp de dagene han ikke er på jobb? Anonymkode: d6c82...976 Det er jo ikke derfor han gjør mindre husarbeid nå,det er fordi den tiden han er hjemme og har fri er det mer å gjøre med barna,da minste er hjemme på dagtid hele uka og 3-åringen blir plutselig stort sett bare hans ansvar (fordi han selv er veldig pappa-gutt) i helgene og dermed er det mindre tid til husarbeid - men det gjelder jo for begge. Han pleier å sove til ca 9.30-10 når han har fri. Hadde han vært alene kunne han sikkert sovet mye lenger,men står opp for å være med babyen. Anonymkode: 0124d...dff
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #28 Skrevet 3. juni 2018 Man kan fint både vaske og henge opp klær, støvsuge, lage mat, handle osv sammen med en 3-åring! Anonymkode: 44e02...4f5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #29 Skrevet 3. juni 2018 Takk for svar alle sammen,og spesielt takk til dere som har svart på det jeg faktisk spør om - ang fordelingen. Dere har mye gode tips og forslag,spesielt med tanke på husarbeid og fritid. Mannen oppfordrer meg stadig til å dra ut og finne på ting på egenhånd de dagene han har fri (da ville han droppet golf o.l) eller på kveldstid. Problemet er at jeg synes vi har så lite tid sammen fra før,at om jeg skal bruke av den lille tiden til å gjøre ting på egenhånd blir det enda mindre av den. Dette er forøvrig et gjennomgående problem/tema hos oss at jeg ofte synes han føler det er viktigere å få «kabalen» til å gå opp enn å få tid sammen alle sammen. Dessuten har jeg også de fleste av venninnene mine hjemme i perm for tiden,så vi møtes mye på dagtid med babyene - både på café,trilleturer og trening. Derfor føler nok ikke jeg helt det store behovet for å komme meg ut og gjøre ting på egenhånd. Jeg ser at mange har hengt seg opp i at mann og baby er på stua til langt på natt,og skjønner at det høres litt rart ut. Da det IKKE var det jeg spurte om brukte jeg ikke masse tekst på å forklare deres sove-situasjon,men fordi så mange reagerte på det følte jeg at jeg må forklare det likevel. Dette er altså IKKE et problem - de sover begge godt,baby fra 20/21 og mannen fra 12/01. Han sovner gjerne med tv-en på,men skrur den av i halvsøvne etterhvert eller jeg skrur den av når jeg er oppe på do. Når babyen blir 3 mnd har vi dessuten uansett tenkt til å starte med litt ordentlige leggerutiner på soverommet. For øyeblikket har vi tenkt at vi gjør det som funker for at begge er mest mulig uthvilt. HI Anonymkode: 0124d...dff
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #30 Skrevet 3. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette var ikke jeg som skrev - altså det med at det er mer slitsomt å gå på jobb enn å være hjemme med baby. Jeg synes vel stort sett det er motsatt. HI Anonymkode: 0124d...dff Signerer dette. Jobb og studier er forutsigbart og man har hatt opplæring sjefen er en voksen person. Mammaperm er ikke akkurat late, forutsigbare og enkle dager. Ei heller har man kollegaer å sparre med eller bare ta en rolig lunsj med. Kan ikke huske sist jeg kunne spise lunsj i fred og ro på samme tidspunkt hver dag. Eller kjenne at jeg å på do, gå på do og sitte der så lenge jeg trenger mens jeg grubler over verdensproblemene. Lenge siden sist.. Anonymkode: 57de9...d6b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #31 Skrevet 3. juni 2018 Vi hadde omtrent samme arbeidsfordeling da jeg var hjemme med baby, forskjellen var at nr 1 var 18 mnder gammel og at mannen stort sett kom hjem fra jobb i 17-tiden og dermed hjalp mer til med kveldsstell etc. Jeg leverte og hentet alltid i bhgen, vasket alt av klær og laget mat. Han tok seg av alt med tomt - gressklipping, biler etc. Jeg og baby sov på stua nede for å gi ro til de i 2. etasje de første ukene så der kjenner jeg igjen mannens metode - aldri tenkt at det var feil. Når baby er så liten er det vel ikke så enkelt å gjøre utflukter sammen men vi var mye sammen hjemme - lek og kos. Var midt i en kald vinter så uteaktivitet utgikk. Det er travelt å ha ansvar for barn og hjem, hva med vaskehjelp som tar det grøvste en gang imellom? Det har hjulpet meg slappe av litt nå som begge er i full jobb, kurser, barn som skal i bursdag eller aktiviteter. Håper dere finner en løsning som passer dere. Anonymkode: d7146...992
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #32 Skrevet 3. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi hadde omtrent samme arbeidsfordeling da jeg var hjemme med baby, forskjellen var at nr 1 var 18 mnder gammel og at mannen stort sett kom hjem fra jobb i 17-tiden og dermed hjalp mer til med kveldsstell etc. Jeg leverte og hentet alltid i bhgen, vasket alt av klær og laget mat. Han tok seg av alt med tomt - gressklipping, biler etc. Jeg og baby sov på stua nede for å gi ro til de i 2. etasje de første ukene så der kjenner jeg igjen mannens metode - aldri tenkt at det var feil. Når baby er så liten er det vel ikke så enkelt å gjøre utflukter sammen men vi var mye sammen hjemme - lek og kos. Var midt i en kald vinter så uteaktivitet utgikk. Det er travelt å ha ansvar for barn og hjem, hva med vaskehjelp som tar det grøvste en gang imellom? Det har hjulpet meg slappe av litt nå som begge er i full jobb, kurser, barn som skal i bursdag eller aktiviteter. Håper dere finner en løsning som passer dere. Anonymkode: d7146...992 Tusen takk for fint svar - jeg har heller absolutt ikke tenkt på at det er mer galt å sove på stua enn på et annet soverom,men skjønner at folk tydeligvis trodde at opplegget var litt anderledes. Anonymkode: 0124d...dff
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #33 Skrevet 3. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for fint svar - jeg har heller absolutt ikke tenkt på at det er mer galt å sove på stua enn på et annet soverom,men skjønner at folk tydeligvis trodde at opplegget var litt anderledes. Anonymkode: 0124d...dff Tror det bare i starten ble oppfattet (hvertfall av meg) som at han sov fra klokka 4 og da syns jeg litt synd på deg siden hn var sliten Anonymkode: b2d9b...dc2
Helene Harepus Skrevet 3. juni 2018 #34 Skrevet 3. juni 2018 Hvis inntekten deres tillater det, ville jeg vurdert å skaffe vaskehjelp, det er ikke uten grunn at det ofte omtales som en billig investering i forholdet.. Da blir det litt mindre å stresse over og dere kan bruke eventuelt overskudd på noe hyggelig sammen, fremfor å vaske gulv. Jeg tror uansett det er viktig å komme til enighet om fordeling hjemme, dere blir småbarnsforeldre ganske mange år til og det er for de fleste en tøff tid og dermed viktig at dere begge føler dere sett og ivaretatt av den andre. Kanskje parterapi kan hjelpe med å finne ut av det?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #35 Skrevet 3. juni 2018 Synes dette høres veldig greit ut, og når han jobber så mye fortjener jo at og tenke litt på seg selv når han har fri Anonymkode: c0fb0...fd4
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #36 Skrevet 3. juni 2018 HI: Prøv så hardt som dere begge kan å holde dere unna diskusjon mellom dere om hvem som jobber hardest/mest i løpet av en dag - dere kommer aldri til å bli enige og det blir bare å ende med "meg VS ham" når problemet egentlig er "vi to VS hverdagen." Du sier du ikke helt føler behov for å ha en hel dag for deg selv siden du er mye på kafé og får trent med venner på dagtid mens han er på jobb. Men om han ønsker å bare være alene og ikke gjøre noe med noen én dag i uka, så burde han få lov til det. Men selvsagt skal jo du og ha muligheten til det samme hvis du har lyst til det - om du da bruker denne dagen til å være alene eller å være med familien er ditt valg. Derfor så burde du ikke henge deg opp i hva mannen gjør med "hans dag." At han velger noe helt annet enn hva du gjør betyr bare at han har andre behov enn hva du har når det gjelder disse dagene, og det må det nu være aksept for i et forhold. (Det høres ikke ut som han bare driter i dere, men mer det at han trenger litt alenetid for å kunne komme seg etter lange dager.) Om du slettes ikke har muligheten til å ta en slik fridag fra alt og alle, så er det et problem som dere må kunne løse sammen. At du vil ha mer partid sammen er også noe dere må kunne løse ilag. Snakk med mannen, si klart ifra at du vil ha en date-kveld i uka, og hva du tenker en slik date-kveld kan være. F.eks dere to sitter i lag på sofaen og koser mens dere ser på en film, eller spiller yatzee eller videospill, eller at dere sitter ved kjøkkenbordet og snakker ilag uten at det er noe annet som distraherer dere. Angående husarbeid, det er ofte mer naturlig at den som er mest hjemme tar mest husarbeid, siden de har flere muligheter til å gjøre ting og tang som må gjøres. F.eks å vaske klær - det er jo umulig for ham som er på jobb, mens du som er hjemme både ser at det må gjøres (det er jo rett foran nesen din hele tiden) og har mye enklere for å finne 5 minutter for å sette på en vask. Derfor: sett deg ned og tenk nøyere over hva han kan hjelpe til med i husarbeidet. Du må være mer spesifikk enn "hjelpe mere til." Å sette på en maskin med klær når han kommer hjem kl 22 er jo ikke optimalt. Samme med middagslaging, eller å ta ryddingen etter det. Hvordan kan han hjelpe mer når han ikke er hjemme? Når du finner et godt svar på det, så tar du det opp med mannen. Du vet at han er sliten etter jobb, men du trenger også hjelp i huset for du klarer ikke å gjøre alt alene. Og om dere ikke klarer å finne en god løsning på logistikken, så vurdér å få inn en tredjepart som f.eks en hushjelp eller barnevakt for å avlaste. Og få til et system hvor dere begge tar en liten rydderunde om kvelden, en "reset" av huset som gjør at neste dag ikke starter med mye rot overalt. 5 minutter med fokusert rydding, så har dere et ganske så ryddig hjem etterpå. Anonymkode: c0652...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå