Gå til innhold

Er dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare høre hva dere tenker om fordelingen mellom meg og mannen i hverdagen. Vi har akkurat fått barn nr 2 i hus og er begge litt slitne,og da er det vanskelig å tenke klart,begge føler nok kanskje at en selv er mest sliten,og derfor ønsker jeg noen helt objektive synspunkt på dette.

Vi har en gutt som straks fyller tre år og en baby på 2 mnd. Jeg er selvfølgelig hjemme i permisjon, mens mannen jobber det som egentlig er 100%,men som sikkert tilsvarer 150% hvis man ser nøye på det. Han har en veldig hektisk og krevende lederstilling og jobber ofte overtid samtidig som han alltid er tilgjengelig på tlf og mail og gjerne må reise av gårde og fikse opp i ting på fridager. Det er en fysisk jobb, så han blir både sliten i kroppen og i hodet av ansvaret. I utgangspunktet jobber han 5 dager én uke og tre dager én uke,men det blir stort sett litt mer. Arbeidsdagen hans er fra 9-22,så det er lange vakter. Dette gjøre selvfølgelig at han blir veldig sliten,men også at jeg blir sliten fordi jeg er alene med to barn så mange ettermiddager og kvelder. I fem-dagers uken jobber han hele helgen,altså annenhver helg er jeg også alene med begge barna.

De har jo selvfølgelig svært forskjellige behov på dette stadiet, og jeg synes det er veldig krevende å være alene med dem. Derfor føler nok ofte jeg at mannen bør ta mest mulig ansvar når han først er hjemme og har fri. Han føler nok derimot at han "har lov" til å være såpass sliten av jobbing OG barn at han MÅ slappe av litt også. 

Vi har ganske "greie" barn. 3-åringen kan selvfølgelig trasé litt,men er stort sett medgjørlig og sovner på Max et kvarter innen kl 19.30 hver kveld. Babyen skriker lite,men krever mye bæring og underholdning,og vil ikke sove alene på dagtid. Hun er derimot ganske enkel på kveld og natt - vil bysses i søvn og det kan ta alt fra ti minutter til to timer,men da sover hun greit gjennom natten med unntak av et par matinger. Vi "får igjen" ved at de begge våkner i 5.30/6-tiden om morgenen. 

Slik fordelingen er nå står jeg opp med begge barna hver morgen. Jeg gjør klar begge til dagen og følger stort sett 3-åringen i barnehagen med babyen i sjal/sele. Dette funker greit,da babyen sover godt i sjal på denne tiden. 1-2 dager i uken begynner mannen litt tidligere på jobb og da leverer han i bhg. Jeg er da alene med babyen hele dagen. Mannen har jo fridager innimellom,men han pleier ofte å dra og spille golf el.trene eller andre hobbyer. Én dag annenhver uke kanskje er han hjemme med meg og babyen eller tar babyen så jeg får trent el.lignende. Dette er eksempel på noe jeg kan synes er kjipt,jeg tenker at når han først er så mye borte på kveld og helg så bør han bruke fridagene sine på babyen. Ham mener derimot at siden han jobber så mye MÅ han få lov til å gjøre noe for sin egen del når han har fri. Det er bare snakk om én gang i uken ca,så jeg er jo forsåvidt enig i det også. Når han har fri henter han 3-åringen i bhg og de går gjerne ut og leker el.l. Jeg lager middag. Han legger 3-åringen hver kveld (han er ekstremt pappa-dalt og vil aldri at jeg skal legge når pappa'n er hjemme). Så slapper han av i noen timer mens jeg tar byssingen og "styringen" med babyen. Da jeg ikke ammer går jeg og legger meg i 21/22-tiden mens mannen sitter oppe og ser på tv/døser på sofaen og gir babyen flaske i 12-tiden og i 4-tiden. Mellom dette sover babyen oppå han og de døser vel litt begge to. Dette er noe vi gjør fordi han er veldig B-menneske og synes uansett det er deilig å sitte oppe på natta,og da får han litt tid med babyen. Jeg er A-menneske og legger meg gladelig tidlig,samtidig som jeg sover ekstremt lette,og synes derfor det er utrolig deilig å få disse timene "i fred" på soverommet - da kan jeg sove tungt og godt og vite at jeg ikke trenger å lytte etter babyen. de legger seg da etter mat i 4-tiden og barna står altså opp ca 5.30. Fra 4.30 sover jeg dårlig da babyen ligger oppå meg og kaver mye. 

Slik er altså fordelingen får ifht barna. Når det gjelder husarbeid kan man vel si at jeg gjør alt. Ukesvasking (men dette forutsetter at han tar med babyen ut),middagslagingen og alt av rydding,klesvask,tømming av oppvaskmaskin o.l. Dette har nok mest blitt sånn fordi jeg ikke orker å ha det minste rot rundt meg. Jeg vet at han tar det etterhvert hvis jeg lar være,men jeg orker ikke å vente på det. Så der kan jeg nok skylde litt meg selv,men skulle gjerne ønske han bidro litt mer i hverdagen. 

Hva tenker dere om dette - høres det rettferdig ut eller har en av oss mye?

Dette ble langt,men er veldig takknemlig for svar :)

Anonymkode: 0124d...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som er totalt feil med dette er at far og barn legger seg 4 om natta 😯

Anonymkode: a4909...cef

Skrevet

Leggerutinene til far og baby høres jo helt merkelig ut, de bør ihvertfall legge seg klokken tolv og da bør barnet ligge i egen seng/vogge på deres rom....

Bortsett fra det høres det vet helt ok ut synes jeg.

Anonymkode: 15776...a14

Skrevet

Enig. Han må legge seg tidligere. Ikke rart han er sliten!

Anonymkode: b2d9b...dc2

Skrevet

Hmmm,åja,det hørtes kanskje litt merkelig ut..men altså,for babyen er det natt i 20/21-tiden. De har det helt mørkt i stua og han har «trillesenga» hennes som hun sover i om natta der ute. Hun er veldig glad i å sovne oppå brystet,så han lar henne gjøre dette for så å legge henne i senga etter et kvarters tid mellom hver mating. 

Mannen sover nok også stort sett fra 12/1-tiden,bare at han gjør det på sofaen istedenfor i senga. Dette er egentlig mest for å være grei mot meg da jeg sover så dårlig med baby på rommet og hae vanskeligere for å sove mellom måltidene enn han. Og da er jeg uthvilt nok til å takle tidlige morninger bra,mens mannen får sovet til 8.30 så han er greit uthvilt til jobb (og han sover altså så å si fra 12/1 og sitter IKKE våken til 4). 

Mange gjør det jo slik at en sover på gjesterom med babyen,men vi har ikke noe gjesterom,så de bruker altså bare stua som soverom på natten. Alt er stille og mørkt,og det er tydelig at babyen forstår at det er natt,for hun slokner direkte etter hvert måltid eller sover seg gjennom måltidet,noe hun aldri gjør på dagen.

Er det fortsaft like crazy?Har liksom ikke tenkt på det som så sprøtt,bare lurte på om han «slipper billig unna» siden natta med babyen er svært lite krevende,samtidig som det er slitsomt for meg å ta det siden jeg har vanskelig for å sove imellom..

HI

Skrevet

Arbeidstid fra 9-23 gir en arbeidstid på 65 timer en uke og 39 timer andre uka. Dette er brudd på arbeidstidsbestemmelsene. 

Når han i tillegg har det søvnmønsteret han har er det ikke rart han er sliten! Han kan selvfølgelig ikke legge seg kl 4 når han skal på jobb til kl 9 - uansett hvor mye b-menneske han er!

oppgaver i hjemmet må dere bli enige om fordelingen av. Likeledes egentid utenfor hjemmet.  hvis begge liker å trene bør begge få lik mulighet til det (evt mulighet til å bruke tiden på andre ting)

Anonymkode: 44e02...4f5

Skrevet

Synes det høres ut som god fordeling, jeg. Dere jobber jo begge to veldig hardt, men jeg får inntrykket av at han hjelper mer enn mange andre menn man hører om her inne?

Anonymkode: 65bcf...eab

Skrevet

Bortsett fra at han burde gjøre litt mer av husarbeidet og det høres ut som han får mer tid til sine fritidsaktiviteter synes jeg det ikke høres så ille ut jeg. Høres ut som om dere fordeler det ganske greit og rettferdig. 

Anonymkode: 730d0...5cc

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidstid fra 9-23 gir en arbeidstid på 65 timer en uke og 39 timer andre uka. Dette er brudd på arbeidstidsbestemmelsene. 

Når han i tillegg har det søvnmønsteret han har er det ikke rart han er sliten! Han kan selvfølgelig ikke legge seg kl 4 når han skal på jobb til kl 9 - uansett hvor mye b-menneske han er!

oppgaver i hjemmet må dere bli enige om fordelingen av. Likeledes egentid utenfor hjemmet.  hvis begge liker å trene bør begge få lik mulighet til det (evt mulighet til å bruke tiden på andre ting)

Ja,skulle man tatt tak i alt som ikke gjøres etter boka på arbeidsstedet der er det vanskelig å vite hvor man skal begynne. Han ser nå aktivt etter andre jobber,og det er bare én av grunnene.

Som presisert i forrige innlegg sitter han altså ikke oppe til kl 4,men han sover på sofaen istedenfor soverommet.

Skrevet

Enig med de andre, far MÅ begynne å legge seg i normal tid! Han ødelegger helsen sin slik han holder på!

Baby bør også få sove i et mørkere rom, slippe å alltid har lyder rundt seg på natten - det forstyrrer søvnen til barnet, noe bl.a. barnets nevrologiske utvikling er avhengig av.

Ellers synes jeg han har en håpløs jobb med tanke på at dere har så små barn! Og arbeidslengden hans er ulovlig (såsant han ikke eier bedriften selv?).

De ukene han jobber tre dager bør han selvfølgelig også gjøre det meste av husarbeidet siden du må ta alt de andre ukene. Er han effektiv kan han likevel få minst en dag til å gjøre som han vil i uken. De ukene han jobber lite kan dere også sammen lage opp middag som enkelt kan varmes de ukene han jobber sent slik at det blir mindre på deg.

Legger han seg til noenlunde normal tid kan han f.eks. også bidra med å f.eks. henge opp klær du har satt på når du står opp med barna, han kan sette på klær til vask også, så tar du dem når de er ferdig. Han kan ha som rutine å alltid ta med søpla ut hver morgen. Han kan legge sammen klær på kveldene når han ser tv. Om dere hver kveld (når han ikke jobber til kl. 22) f.eks. bruker en halvtime sammen på husarbeid, så får dere gjort unna mye, og dere vil også få tid sammen.

Mannen din sier at siden han jobber så mye MÅ han få fritid alene. Hvor mye tid alene mener han du MÅ ha? Jeg mistenker at han har noen merkelige forestillinger om hvordan det er å være hjemme i permisjon ... At han skal være mye ute og drive med egne ting, mens du aller nådigst får litt tid til å trene annenhver uke, det er helt urimelig.

Du bør jobbe med deg selv slik at du senker listen for hvor ryddig og ordentlig du "må" ha det. Hvis du har et litt tvangsaktig forhold til hvor rent og ryddig alt må være, da må du være innstilt på å gjøre mer enn ham, men da kan du heller ikke klage på at han ikke gjør "nok".

Jeg synes dere bør komme dere til familievernkontoret i parterapi, for jeg tror dere risikerer å få store problemer i forholdet og dere ikke tar tak i det. Dere må jo også diskutere hvordan dere skal fordele arbeidet med hjem og barn når du begynner i jobb igjen - eller mener han at du også da skal gjøre det aller meste med barn og hus?

Anonymkode: d6c82...976

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bortsett fra at han burde gjøre litt mer av husarbeidet og det høres ut som han får mer tid til sine fritidsaktiviteter synes jeg det ikke høres så ille ut jeg. Høres ut som om dere fordeler det ganske greit og rettferdig. 

Anonymkode: 730d0...5cc

Takk for svar. Ja,jeg synes også han bør gjøre noe husarbeid,og jeg tror nok han mener det samme i teorien. Men det er vel her han mener at han er for sliten og er villig til å la ting flyte i mye større grad enn meg. Jeg har det absolutt ikke bra hvis jeg ikke har det rent og ryddig rundt meg og ender derfor med å gjøre alt selv.

Skrevet

De fleste babyer får er regelmessig søvnmønster etter 3-4 måneder. Så snart trenger også babyen å legge seg kl 19 og heller våkne får mat.

Ellers synes jeg det høres greit ut sånn som dere har det, men dere må ikke glemme å sette av tid til hverandre også.

Kanskje far kan rydde etter middagen og ut av oppvaskmaskinen en gang i uka sånn at du kan trene, så kan han beholde sin fridag med golf med god samvittighet?

Anonymkode: 9d7f8...eae

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med de andre, far MÅ begynne å legge seg i normal tid! Han ødelegger helsen sin slik han holder på!

Baby bør også få sove i et mørkere rom, slippe å alltid har lyder rundt seg på natten - det forstyrrer søvnen til barnet, noe bl.a. barnets nevrologiske utvikling er avhengig av.

Ellers synes jeg han har en håpløs jobb med tanke på at dere har så små barn! Og arbeidslengden hans er ulovlig (såsant han ikke eier bedriften selv?).

De ukene han jobber tre dager bør han selvfølgelig også gjøre det meste av husarbeidet siden du må ta alt de andre ukene. Er han effektiv kan han likevel få minst en dag til å gjøre som han vil i uken. De ukene han jobber lite kan dere også sammen lage opp middag som enkelt kan varmes de ukene han jobber sent slik at det blir mindre på deg.

Legger han seg til noenlunde normal tid kan han f.eks. også bidra med å f.eks. henge opp klær du har satt på når du står opp med barna, han kan sette på klær til vask også, så tar du dem når de er ferdig. Han kan ha som rutine å alltid ta med søpla ut hver morgen. Han kan legge sammen klær på kveldene når han ser tv. Om dere hver kveld (når han ikke jobber til kl. 22) f.eks. bruker en halvtime sammen på husarbeid, så får dere gjort unna mye, og dere vil også få tid sammen.

Mannen din sier at siden han jobber så mye MÅ han få fritid alene. Hvor mye tid alene mener han du MÅ ha? Jeg mistenker at han har noen merkelige forestillinger om hvordan det er å være hjemme i permisjon ... At han skal være mye ute og drive med egne ting, mens du aller nådigst får litt tid til å trene annenhver uke, det er helt urimelig.

Du bør jobbe med deg selv slik at du senker listen for hvor ryddig og ordentlig du "må" ha det. Hvis du har et litt tvangsaktig forhold til hvor rent og ryddig alt må være, da må du være innstilt på å gjøre mer enn ham, men da kan du heller ikke klage på at han ikke gjør "nok".

Jeg synes dere bør komme dere til familievernkontoret i parterapi, for jeg tror dere risikerer å få store problemer i forholdet og dere ikke tar tak i det. Dere må jo også diskutere hvordan dere skal fordele arbeidet med hjem og barn når du begynner i jobb igjen - eller mener han at du også da skal gjøre det aller meste med barn og hus?

Takk for svar og innspill ifht fordeling av husarbeid og egentid. Du har gode forslag og poenger :) Skal legge frem disse for han,for det er nok nettopp det han trenger - konkrete ting å gjøre. Når vi begge er i jobb er dette mindre problematisk. Da er han flinkere til å bidra - jeg jobber turnus og vi har begge mulighet til å gjøre ting på dagtid når barna er i bhg. Jeg er igrunn veldig glad i det meste av husarbeid og matlaging og pusler gjerne med dette på fridager,og da er det også lettere for mannen å gjøre det når han har fri. Slik har vi klart oss veldig fint i 2 år etter vi fikk forrige barn. Utfordringen er nå - at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg skal gjøre alt når jeg faktisk skal ta meg av en baby i tillegg.

Når det gjelder nettene må jeg igjen presisere at han IKKE sitter oppe til 4,men sover på stua istedenfor på det gjesterommet vi ikke har.

Tv-en står på uten lyd og babyen sin seng har «gardiner» så det blit uansett like mørkt for henne som det blir på vårt soverom i disse sommertider.

Skrevet

Dere skal selvsagt ha like mye fritid begge to. Du jobber jo hjemme for tiden. At hans jobb liksom skal være mer krevende enn din er bare manne-viss-vass som jeg ikke hadde akseptert. Da får du bare tilby han å bytte og se om han aksepterer det. 

Anonymkode: 841da...fd7

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste babyer får er regelmessig søvnmønster etter 3-4 måneder. Så snart trenger også babyen å legge seg kl 19 og heller våkne får mat.

Ellers synes jeg det høres greit ut sånn som dere har det, men dere må ikke glemme å sette av tid til hverandre også.

Kanskje far kan rydde etter middagen og ut av oppvaskmaskinen en gang i uka sånn at du kan trene, så kan han beholde sin fridag med golf med god samvittighet?

Anonymkode: 9d7f8...eae

Takk for svar - ja altså,dette er bare nå de første månedene av babyens liv. Vi gjorde det slik mes storebroren også frem til han ble 4 mnd. Da begynte vi å legge han på eget rom kl 19,men da sluttet han også å spise på natten,så da var det ikke noe vits i sitte oppe lenger uansett.

Takk for svar og inspill :)

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere skal selvsagt ha like mye fritid begge to. Du jobber jo hjemme for tiden. At hans jobb liksom skal være mer krevende enn din er bare manne-viss-vass som jeg ikke hadde akseptert. Da får du bare tilby han å bytte og se om han aksepterer det. 

Det er virkelig mer slitsomt å gå på en ordentlig jobb enn å dille hjemme med en baby. 

Anonymkode: 6d1bd...cea

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar og innspill ifht fordeling av husarbeid og egentid. Du har gode forslag og poenger :) Skal legge frem disse for han,for det er nok nettopp det han trenger - konkrete ting å gjøre. Når vi begge er i jobb er dette mindre problematisk. Da er han flinkere til å bidra - jeg jobber turnus og vi har begge mulighet til å gjøre ting på dagtid når barna er i bhg. Jeg er igrunn veldig glad i det meste av husarbeid og matlaging og pusler gjerne med dette på fridager,og da er det også lettere for mannen å gjøre det når han har fri. Slik har vi klart oss veldig fint i 2 år etter vi fikk forrige barn. Utfordringen er nå - at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg skal gjøre alt når jeg faktisk skal ta meg av en baby i tillegg.

Når det gjelder nettene må jeg igjen presisere at han IKKE sitter oppe til 4,men sover på stua istedenfor på det gjesterommet vi ikke har.

Tv-en står på uten lyd og babyen sin seng har «gardiner» så det blit uansett like mørkt for henne som det blir på vårt soverom i disse sommertider.

Jeg leste det du presiserte ang. nettene etter jeg skrev det jeg skrev. Det er likevel forstyrrende for din mann med lysblink fra tv'en om han sover. Og om han virkelig sover, da bør jo ikke tv'en stå på likevel. Jeg mistenker at han ser mer på tv på natten enn du vet om.

At mannen din er sliten, det er det lett å forstå. Han jobber langt mer enn hva som er lovlig! Men i tillegg så bør han få bedre søvnhygiene enn han har.

Det at mannen din gjør mer hjemme ellers viser jo at han ikke anser permisjonen som særlig arbeid. Dere har jo også en baby som trenger å bæres mye, så det er ikke slik at du har mye fritid. I antall "arbeidstimer" har du nok ikke så mange færre enn ham ... Men jeg tror ikke han ser på din jobb hjemme som jobb.

Gjør klare avtaler for hva han skal gjøre. Om du er A-menneske kan du kanskje også få litt trening på morgenene? Da må han stå opp tidligere for å ta barna, men det bør ikke være noe problem om han legger seg tidligere. Du sier han er B-menneske - når står han opp de dagene han ikke er på jobb?

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger ikke være brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Hi sin mann jobber som leder, og ofte går ledere under betegnelsen frie stillinger og det betyr at ordinære arbeidstidsbestemmelser ikke er gjeldende.

Anonymkode: 39e75...852

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor han har mer fortjent egentid (golf og trening). Han kommer seg jo ut av huset og møter andre voksne, mens du har unger "på hofta" 24/7. Her har vi akkurat fått en liten en og istedet for at vi begge ska ha all den fritiden vi hadde, har vi begge trappet ned for å få like mye, samt ha tid til "familietid" og å pleie forholdet i en veldig krevende tid der det er lett å skli fra hverandre i alt det nye.

Anonymkode: 57de9...d6b

Gjest Antarctica
Skrevet

Spørsmål til mannen: hvis han må ha lov til å ta fri og gjøre en hobby eller noe hyggelig alene minst en gang i uka - når tenker han at du skal gjøre det samme?

Skrevet

Man må også sette tæring etter næring. Her i huset jobber mannen langt mindre enn din, og bidrar for tiden også langt mindre enn din. Og mer sporadisk. Har en på to og en på fire måneder. Men, vi har forskjellig kapasitet for tiden pga livssituasjon og sykdom både hos min samboer og nær familie.

Det er slitsomt å ta hovedansvar for to barn, men mye sitter i hue og! Om man begynner å synes synd på seg sjøl så er det MYE tøffere å ta all klesvask enn om man er innstilt på at det er sånn det må være for tiden. 

Du har fått noen tilbakemelding på at dette kanskje ikke er så urettferdig som du føler, så kanskje er det en innstillingsjobb som må gjøres.

Men om du brenner deg ut, så må dere selvsagt fordele anderledes. Tæring etter næring. 

Anonymkode: daeef...19a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig mer slitsomt å gå på en ordentlig jobb enn å dille hjemme med en baby. 

Anonymkode: 6d1bd...cea

Hvem har bestemt det? Du? Mannen?

Tipper det er ganske subjektivt og derfor blir det irrelevant å diskutere. 

Poenget er uansett at begge fortjener like mye fritid. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må også sette tæring etter næring. Her i huset jobber mannen langt mindre enn din, og bidrar for tiden også langt mindre enn din. Og mer sporadisk. Har en på to og en på fire måneder. Men, vi har forskjellig kapasitet for tiden pga livssituasjon og sykdom både hos min samboer og nær familie.

Det er slitsomt å ta hovedansvar for to barn, men mye sitter i hue og! Om man begynner å synes synd på seg sjøl så er det MYE tøffere å ta all klesvask enn om man er innstilt på at det er sånn det må være for tiden. 

Du har fått noen tilbakemelding på at dette kanskje ikke er så urettferdig som du føler, så kanskje er det en innstillingsjobb som må gjøres.

Men om du brenner deg ut, så må dere selvsagt fordele anderledes. Tæring etter næring. 

Anonymkode: daeef...19a

Sykdom kan virkelig ikke sammenlignes med latskap!!!

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykdom kan virkelig ikke sammenlignes med latskap!!!

Mener du at mannen til hi er lat?

Anonymkode: f2ac9...1ed

Skrevet

Synes fordelingen høres greit ut. Men reagerer på at babyen blir lagt for natten i stuen med TV på, selvom lyden er sv. Også virker det som om dere ikke gjør ting sammen som en familie. Dere burde prioriterer å være sammen som en familie enn at han skal spille golf etc

Anonymkode: 2719c...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...