Gå til innhold

Ang menstruasjonen på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 11 år og har fått dette nå. I sommer skal hun til syden med faren. Har takt meg frem til at hun får det den uken. 😔

Er det noen  muligheter å utsette dette på noen måte? 

Håper på svar. 

Anonymkode: f8080...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo hende hun ikke har så regelmessig mens som du kanskje tenker? Jeg hadde det fra første mensperiode, og har det enda,men vet jo at det er veldig vanlig å ikke ha det i begynnelsen.

Aner ikke om det evt kan utsettes på noen måte, hadde vært litt skeptisk med å anbefale hormoner på ei som er så ung. Er tampong et alternativ?

Anonymkode: c9f37...3f0

Skrevet

Ville ikke brukt medikamenter på ei så lita ei. Lær henne opp i å ikke skamme seg! I å bruke bind og kanskje tamponger og å ha det OK med mensen 🙂 Er faren så dust at det blir vanskelig får du snakke med ham på tomannshånd nå og legge til rette for en god uke. 

Anonymkode: 2d3fc...5d2

Skrevet

Er ofte veldig uregelmessig i starten. Kan være flere mnd til hun får det neste gang.. håper det for hennes skyld..

Anonymkode: 5176e...d28

Skrevet

Lite sannsynlig at hun er regelmessig sånn med en gang, det er helt vanlig å både være uregelmessig og å ha det i kortere og lengre perioder enn senere i livet.

Da jeg fikk mensen første gang gikk det et halvt år før jeg fikk det igjen....

Datteren min har ikke fått det enda, men datteren til søsteren min hadde det i nesten to uker, så gikk det bare 2-3 uker før hun fikk det igjen. Første sommeren ble helt pyton for henne, hun hadde det "hele tiden", måtte spise jerntabletter osv, men så gikk det seg til og hun fikk det ca hver fjerde uke i normale mengder

Du aner ikke hvordan dette første året blir for din datter, og å klusse det til allerede med div hormontilskudd vil jo gjøre alt verre for henne, hun vil bli kjempehormonell.

Anonymkode: 4e9ff...994

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville ikke brukt medikamenter på ei så lita ei. Lær henne opp i å ikke skamme seg! I å bruke bind og kanskje tamponger og å ha det OK med mensen 🙂 Er faren så dust at det blir vanskelig får du snakke med ham på tomannshånd nå og legge til rette for en god uke. 

Tenker at det ikke trenger å ha noe med at faren er dust å gjøre, har vel heller noe med at det ofte er en del bading når man er i syden, og at det gjerne ikke alltid er så lett når man har mens. Vanskelig å tilrettelegge for et barn også, som sikkert har lyst å bade, og kanskje kan ha smerter i tillegg. Nå vet jo ikke vi noe om faren har flere barn, og dermed er enda vanskeligere å tilrettelegge for den ene som ikke kan være med på bading.

Anonymkode: c9f37...3f0

Skrevet

Det kan vist utsettes med angrepille. 15åringen her skulle bruke det i påska når hun skulle til syden og fikk mensen. Jeg kjøpte etter endel snakk med henne og ba henne lese bivirkningene nøye. Pakken ble lagt på badet med beskjed at jeg kunne ta den om jeg trengte (litt usikker på om at det var ett hint om at jeg burde få meg ett mannebein eller ikke. Hun syns nemlig det er fryktelig rart jeg ikke vil ha en kjæreste)

men bivirkningene var mange og mye hun ikke ville finne ut om hun fikk eller ikke. Så hun endte med å øve seg mer på ob før hun reiste. Yngste fikk mensen i vinter og har begynt med ob når hun bader nå. 

Anonymkode: c8356...c81

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan vist utsettes med angrepille. 15åringen her skulle bruke det i påska når hun skulle til syden og fikk mensen. Jeg kjøpte etter endel snakk med henne og ba henne lese bivirkningene nøye. Pakken ble lagt på badet med beskjed at jeg kunne ta den om jeg trengte (litt usikker på om at det var ett hint om at jeg burde få meg ett mannebein eller ikke. Hun syns nemlig det er fryktelig rart jeg ikke vil ha en kjæreste)

men bivirkningene var mange og mye hun ikke ville finne ut om hun fikk eller ikke. Så hun endte med å øve seg mer på ob før hun reiste. Yngste fikk mensen i vinter og har begynt med ob når hun bader nå. 

Mener du seriøst at hun skal gi 11 åringen angrepille?

Anonymkode: de26a...3dc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere bivirkninger på angrepilla enn det er på de pillene du får hos lege for å utsette mens da, så jeg ville nå heller gått til legen og fått en resept.

Men bivirkninger er det på begge, jeg har prøvd de du får resept på av legen og ble så hormonell at det var pms gange tusen, og det tok flere måneder før syklusen var helt seg selv igjen, så jeg gjør ikke det igjen ihvertfall.

Anonymkode: 4e9ff...994

Skrevet

Har ikke noe med faren å gjøre.

Siden hun har fått den har hun hatt noenlunde gjevnlig. Sist 25 dager og så 22. 

Er bading og å begynne med ob er noe hun ikke har gjort. Kjempe synd at det skulle komme akkurat den uken. 

Anonymkode: f8080...bda

Skrevet

Ta henne med til legen å få piller for å få det utsatt. Jeg hadde mensen en uke på båttur fleste sommeren jeg hadde det. Hatet det fordi det var uvant uansett og mye verre når jeg skulle bade mye. 

Anonymkode: fbd47...5dc

Skrevet

Ikke gi angrepille! Du vet ikke en gang om hun tåler det, og enda verre siden hun skal ut å fly... fare for blodpropp

Hva med å utsette ferien ? 

Anonymkode: 0d174...953

Skrevet

Var i samme situasjon da jeg var 12. Fikk piller av legen for å utsette og det fungerte og lagde ikke noe mer kluss. Skulle også til syden med pappa og fikk overhode ikke til tampong. Veldig glad mamma var grei på det, husker jeg grudde meg enormt. 

Anonymkode: e7aea...b93

Skrevet

Jeg ville ha fått pille for utsettelse av mensen hos legen. Mine døtre har brukt denne noen ganger. Skal ikke være noen fare med de. Veldig kjedelig for henne å ikke kunne bade og kose seg akkkurat den uka. 

Kontakt legen og få en resept du 🙂

Skrevet

Primolut er tingen. 'dra til legen og få disse. 

Skrevet
Akkurat nå, Pæddan skrev:

Primolut er tingen. 'dra til legen og få disse. 

Stemmer, det er Primolut de heter! Minner meg om at jeg selv må ringe legen og få ny forsyning til datteren min skal på leir i

sommer 😄 

Skrevet
På 30.5.2018 den 17.20, Anonym bruker skrev:

Har vel mere å gjøre ang bading tenker jeg. 

Anonymkode: 0f138...95b

Skrevet

Dra til legen og få resept på sånne piller som det er snakk om over her. Selvfølgelig er det ikke noe gøy for en 11-åring å dra til syden, og ikke kunne bade!! Hadde ikke syntes det var noe gøy selv!

Anonymkode: 721da...e7b

Skrevet

Helt enig med de andre her! Ikke begynn med hormontabletter det har endel bivirkninger og må tas i god tid før avreise, flere uker før også må dem tas hver dag hele ferien 😯 tamponger er tingen. Hun kan helt fint bade med tampong. Så lenge du sier til henne at hun husker å bytte når hun har vært i bassenget. Hun kan jo fint bruke bind utenom badingen så blir det så bra :)

Anonymkode: 409f8...cfb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dra til legen og få resept på sånne piller som det er snakk om over her. Selvfølgelig er det ikke noe gøy for en 11-åring å dra til syden, og ikke kunne bade!! Hadde ikke syntes det var noe gøy selv!

De tablettene har masse bivirkninger og skal tas i lang tid før ferien og hele ferien. Hun kan helt fint bade med tampong! Jeg som er voksen har vært mange ganger i syden med mensen og benytter bestandig tampong slik at det er mulig å bade :) synes ikke man skal tulle med hormon preparater på en 11 åring!

Skrevet
5 timer siden, Kari Mari skrev:

Stemmer, det er Primolut de heter! Minner meg om at jeg selv må ringe legen og få ny forsyning til datteren min skal på leir i

sommer 😄 

5 timer siden, Kari Mari skrev:

Jeg ville ha fått pille for utsettelse av mensen hos legen. Mine døtre har brukt denne noen ganger. Skal ikke være noen fare med de. Veldig kjedelig for henne å ikke kunne bade og kose seg akkkurat den uka. 

Kontakt legen og få en resept du 🙂

Hun kan bade med tampong!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De tablettene har masse bivirkninger og skal tas i lang tid før ferien og hele ferien. Hun kan helt fint bade med tampong! Jeg som er voksen har vært mange ganger i syden med mensen og benytter bestandig tampong slik at det er mulig å bade :) synes ikke man skal tulle med hormon preparater på en 11 åring!

Ja, du er voksen og er vant til å ha mensen. Når man er 11 år har man ikke hatt det lenge og de færreste syns det er ok å bruke tampong da. Og det er et styr og alltid måtte bytte tampongen etter hvert bad og det er kjedelig å være redd for å blø igjennom. 

Anonymkode: fbd47...5dc

Skrevet

Dere som skriver at hun kan jo bare bruke tampong; det er ikke alle 11-åringer som synes det er greit å bruke det. Jeg husker jeg sleit veldig da jeg prøvde det (og jeg var 17-18 da), ble aldri komfortabel med det. 

Skrevet

Primlout skal man ta 2-3 dager før forventet mens, kan tas maks i 10 dager. 

Jeg fikk dette på resept da jeg var 14 år og var i Syden. Var absolutt ikke komfortabel med tamponger og bytting av det iforbindelse med bading. Anbefaler primlout for å forskyve mensen for en kort periode :) 

Anonymkode: 4d336...3de

Skrevet
På 30.5.2018 den 17.20, Anonym bruker skrev:

Uten at jeg kjenner HI et jeg ganske sikker på at dette har ingen verdens ting med faren å gjøre eller det å skamme seg. Det er nok bare så enkelt at hun ønsker at datteren skal få en fin ferie uten styret som mensen gir. Du kan virkelig ikke mene at det et koselig med mensen den ene uken du er i syden.

Anonymkode: 5f98c...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...