Gå til innhold

Korrigere barna, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å jobbe som assistent i en barnehage. Selv har jeg to barn, så jeg anser meg selv som passe oppegående når det kommer til unger. Jeg har likevel ingen utdannelse innen faget. På avdelingen jeg jobber, er det meg og en pedagog som har vært der i alle år. De andre ansatte respekterer/ frykter henne, inkl foreldrene.

Så til dilemmaet mitt. Når jeg er sammen med barn, korrigerer jeg dem når jeg føler og mener det trengs. F.eks har vi en gutt som konsekvent teller feil. 1, 2, 3, 4, 8, 10. Han er skolestarter neste høst, og jeg korrigerte han ved å telle sammen med han. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Da ropte denne pedagogen til meg fra andre enden av rommet at jeg skulle la han telle som han selv vil. Samme når vi skulle ut, og ei lita jente tok på sandalene på feil fot. Jeg viste henne hvordan, og pedagogen korrigerte meg ved å fortelle meg at ungene må klare selv. På fredag var det ei jente som sa at hun «lo» fra seg pinnen der, og da jeg sa «Åja, LA du den der?» hoppet pedagogen inn med at jeg skulle la henne snakke som hun vil.

Er det meg det er noe galt med? Skal jeg la barna surre i sin egen virkelighet uten å korrigere slike små «hverdagsfeil?» Jeg blir så i tvil om hvordan jeg skal gjøre jobben min. Hva tenker dere?

Anonymkode: 866e7...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror pedagogen har mest rett. I vanlig lek synes jeg ikke de ansatte bør avbryte og blande seg i hverken telling eller grammatikk, men at du snakker riktig er bare bra. 

Sandaler på feil fot er noe ungene må erfare og veldig mange har en periode der de bevist tar høyre sko på venstre fot. Det er ingen ting å kommentere. Det er mye viktigere at ungene får skryt for å klare selv enn at du pirker på småfeil.

Anonymkode: 62e60...285

Skrevet

Pedagogisk rett eller ikke, som mor hadde jeg satt mest pris på at du fortsatte som du gjør.

Anonymkode: a1911...e57

Skrevet

Jeg synes ikke det er bra hvis du korrigerer ofte (noe jeg tror du gjør ut i fra innlegget ditt), det kan fort bli litt negativt.  Og det med feil sko, er heller ikke alltid noe man trenger å fikse, mestringsfølelsen er i mange tilfeller mye viktigere.

Hilsen pedagogisk leder

Anonymkode: 84dc7...f55

Skrevet

Jeg har heller ikke utdannelse. Men jobber i bhg. Greit så skal man ikke korrigere barna så de bli lei seg eller føler seg ubrukelige. 

Men på gjenta det de sier på riktig måte som du gjør, er jo riktig. Da hører de det. Og lærer etter hvert. Ingen pedagoger jeg har jobbet med har sagt noe om dette. Og det er hvertfall ikke greit å rope ut og undergrave deg foran barna. Da får hun ta det på bakrommet. 

Pedagoger jobber forskjellig. Men de har ikke,alltid rett. Og skal også lytte til foreldres ønsker. Jeg ville tatt dette opp med styreleder i barnehagen. Sånt gjør at det blir dårlig arbeidsmiljø

Anonymkode: 174f8...877

Skrevet

Vanskelig å svare deg, nettopp fordi at måten dette gjøres på har så mye å si. Når det gjelder tellingen for eksempel. Dersom dere først telte sauer og han telte feil, også retter du opp med at dere teller sauene på nytt blir det feil. Dersom han telte feil på sauene, og dere deretter skulle telle kuer og det var naturlig at det var du som skulle telle kuene, så må du jo selvsagt telle kuene riktig. 

Og hun jenta som "LO den der". Hvor mye trykk hadde du på ordet LA når du gjentok? Om det var et helt normalt spørsmål som ble stilt med helt normalt stemme og lite trykk på "la", er det innafor. Om man tydelig hørte at du prøvde å korrigere er det feil. 

Når det gjelder skoene, så lar vi dem kle de på som de vil når vi skal være ute over kortere tid eller om det er kort tid til f.eks frukt, hvor vi da går inn og skoene forhåpentligvis havner på riktig fot igjen. Når vi har skulle gått på lengre turer med de aller største hjelper vi alle med å få dem på riktig fot før de tar fatt på oppgaven. Det er dermed ingen av dem som strever med å få på skoene, for deretter å måtte ta dem av å bytte. 

Når det er sagt har jeg også hatt erfaring med at de som har jobbet i barnehagen lenge kan være litt vanskelige å samarbeide med og at de gjerne vil korrigere deg på det meste. Da jeg startet å jobbe i barnehage som 20åring husker jeg at jeg, den første uka, fikk beskjed om å dryppe øynene til en treåring som virkelig hatet å dryppe øynene, fordi at det var "min jobb" på det skiftet jeg var på. Hadde ikke barn, ikke utdanning, aldri jobbet i barnehage og kjente ikke ungen. Skjønte fort at de testet meg og at det generelt var lite hjelp å få. Men det gikk seg til, det gjorde det alltids og jeg har lært mye av dem opp igjennom.

Husk at dette er en barnehage som har sine regler og rutiner. Kanskje har de en praksis hvor de ikke korrigerer barna på sånne feil, og da gjør du lurt i å følge det, både for at barna skal føle seg trygge på alle de ansatte (og at ikke du blir den som "alltid" kommenterer feil), og for relasjonen til kolleger. 

Anonymkode: 5d3e0...807

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heller ikke utdannelse. Men jobber i bhg. Greit så skal man ikke korrigere barna så de bli lei seg eller føler seg ubrukelige. 

Men på gjenta det de sier på riktig måte som du gjør, er jo riktig. Da hører de det. Og lærer etter hvert. Ingen pedagoger jeg har jobbet med har sagt noe om dette. Og det er hvertfall ikke greit å rope ut og undergrave deg foran barna. Da får hun ta det på bakrommet. 

Pedagoger jobber forskjellig. Men de har ikke,alltid rett. Og skal også lytte til foreldres ønsker. Jeg ville tatt dette opp med styreleder i barnehagen. Sånt gjør at det blir dårlig arbeidsmiljø

Dette. Ungene skal ikke måtte oppleve at der er statusforskjell på de voksne. Da mister de tillit.

Anonymkode: 34d35...e2b

Skrevet

Blir helt matt av pedagoger altså.. unger blir da vitterlig ikke ødelagt psykisk av at noen forteller dem hvordan de skal bøye et verb riktig?? Er det rart unger idag vokser opp som vrak? Ingenting kan pirkes på lenger..? 

Jeg foretrekker dine måte HI. Og når pedlederen roper ut i tillegg, er hun jo bare helt fjern.. 

Anonymkode: 630c2...a47

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nettopp begynt å jobbe som assistent i en barnehage. Selv har jeg to barn, så jeg anser meg selv som passe oppegående når det kommer til unger. Jeg har likevel ingen utdannelse innen faget. På avdelingen jeg jobber, er det meg og en pedagog som har vært der i alle år. De andre ansatte respekterer/ frykter henne, inkl foreldrene.

Så til dilemmaet mitt. Når jeg er sammen med barn, korrigerer jeg dem når jeg føler og mener det trengs. F.eks har vi en gutt som konsekvent teller feil. 1, 2, 3, 4, 8, 10. Han er skolestarter neste høst, og jeg korrigerte han ved å telle sammen med han. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Da ropte denne pedagogen til meg fra andre enden av rommet at jeg skulle la han telle som han selv vil. Samme når vi skulle ut, og ei lita jente tok på sandalene på feil fot. Jeg viste henne hvordan, og pedagogen korrigerte meg ved å fortelle meg at ungene må klare selv. På fredag var det ei jente som sa at hun «lo» fra seg pinnen der, og da jeg sa «Åja, LA du den der?» hoppet pedagogen inn med at jeg skulle la henne snakke som hun vil.

Er det meg det er noe galt med? Skal jeg la barna surre i sin egen virkelighet uten å korrigere slike små «hverdagsfeil?» Jeg blir så i tvil om hvordan jeg skal gjøre jobben min. Hva tenker dere?

Forstår det slik at du selv tenker at du gjør noe viktig og veileder, men vil tro at du oppfattes som pedantisk og kritisk av barna selv og andre som hører på, og at barna kan miste selvtilliten, gleden og tilliten til deg hvis du gjør dette alt for ofte. Tellingen hadde jeg nok sagt noe på selv, men ikke uttalefeilen (normalt i den alderen, vedvarer det kan de få timer hos logoped) eller sandalene. Det er viktig å huske å la dem prøve og feile selv, samt å rose.

Endret av Merdee
Skrevet

Korrigering kan være så mangt, og  tale-/tellefeil rettes vel i utgangspunktet best ved at de voksne uten å legge spesiell vekt på det gjør det riktig selv, slik at det glir inn i underbevisstheten etterhvert. 

Mulig det var slik du gjorde det, mulig du gjorde et større poeng av det enn nødvendig, men det som i alle fall er tydelig, er at pedagogen ikke er pedagogisk i sin korrigering av deg.

Mener hun du har en for korrigerende væremåte, tar hun det opp på tomannshånd. Å gaule over hodene på barna, skaper mye mer usikkerhet enn et par tilfeller av muligens for direkte rettelser.

Skrevet

Takk for input, dere. 

Jeg mener selv at jeg ikke er pedantisk og bastant i korrigeringene mine. Det med sandalene f.eks retter jeg kun på de eldste barna, og bare når vi skal gå tur eller være lenge ute. Jeg gjør det rett og slett for at de skal slippe å få vondt i føttene. 

I eksempelet med «lo» istedet for «la,» la jeg lett trykk på la slik at jenta forstod hva jeg mente. Jeg tror ikke hun ble fornærmet, altså. 

Jeg tenker jeg får ta en prat med ped.leder etterhvert hvis hun ikke gir seg. 

HI

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for input, dere. 

Jeg mener selv at jeg ikke er pedantisk og bastant i korrigeringene mine. Det med sandalene f.eks retter jeg kun på de eldste barna, og bare når vi skal gå tur eller være lenge ute. Jeg gjør det rett og slett for at de skal slippe å få vondt i føttene. 

I eksempelet med «lo» istedet for «la,» la jeg lett trykk på la slik at jenta forstod hva jeg mente. Jeg tror ikke hun ble fornærmet, altså. 

HI

Det er sånn de lærer. At vi gjentar det de sier. Mer bekrefter at vi forstår det de sier og sier det riktig. Uansett om de sier feil eller ikke så er det normalt å gjenta det barn sier for å gi dem en bekreftelse på det de sier. 

Enkelte pedledere jobber veldig utenom det de har lært. Mer etter hva de mener selv. Eller hvordan de selv har tolket pensum. 

Har vært borti en pedleder en gang som lot barna gjøre som de ville. Ikke gjøre andre vondt da, men de fikk spise når de ville og man skulle ikke i rette sette dem på en normal måte. Ville dem noe fikk de omtrent gjøre hva som helst. Dette var småbarn. Og da de gikk over til stor avdeling var det utaggering og utprøving og mye frustrasjon og forvirring. 

Skrevet

Takk for input, dere. 

HI

Hmm, interessant at du som korrigerer ikke takler at andre korrigerer deg. Bare nevner det;) 

Anonymkode: 7d8a2...8d0

Skrevet

Når jeg leser denne tråden, så tenker jeg at det er bra at det endelig settes mer krav til utdanning i barnehagene, og da tenker jeg ikke bare på pedagoger, men og på barne-og ungdomsarbeidere

Skrevet

Tror dessverre pedagogen har rett. Jeg jobbet selv i bhg ett år for mange år siden. Jeg er vant til barn, men hadde ikke utdannelse innen feltet. 

Ting jeg syntes virket lurt/ normalt var visst ikke pedagogisk riktig. Ble litt oppgitt noen ganger. Men de har forskning og utdannelse på sin side. 

Anonymkode: 30838...880

Skrevet

Det er vell måten du sier det på som hun reagerer på, du kan gjenta det barnet sier men på rett måte uten og legge trykk på det rette ordet. Gutten lærer seg og telle min jente hoppet konsekvent over 8 men plutselig så kom 8 med. 

Det med skoene er helt greit så lenge du ikke påpeker at barnet har gjort feil, hør med ped hva hun mener du skal gjøre. 

Man skal ikke hele tiden rette på barn selv om det er fristende men man gjentar rett. 

Jenta " jeg lo den dær"  du " ja se dær la du den"😊

Skrevet

Hmm, interessant at du som korrigerer ikke takler at andre korrigerer deg. Bare nevner det;) 

Anonymkode: 7d8a2...8d0

Hvor har du det fra at jeg ikke lar meg korrigere? Jeg spør jo dere? 

HI

Skrevet

Når jeg leser denne tråden, så tenker jeg at det er bra at det endelig settes mer krav til utdanning i barnehagene, og da tenker jeg ikke bare på pedagoger, men og på barne-og ungdomsarbeidere

Og med det insinuerer du at det er feil av meg å korrigere barna? Det er jo selvsagt ikke slik at jeg løper etter ungene og retter på dem til enhver tid...

HI

Skrevet

Situasjonene kan som flere påpeker tolkes, men måten å korrigere deg på er uansett ikke grei.

Dette med korrigering og samspill med barn er et «sårt» punkt for mange. Jeg er førskolelærer i bunn og opplevde dette mye da jeg enda jobbet i barnehage. Det var alt fra en eldre fagarbeider som konstruerte problemstillinger for å få meg til å se inkompetent ut, til andre pedagoger som tok innspill veldig tungt. Og ja, enkelte nyter å kunne «ta» andre i plenum. Dette opplever jeg aldri i mitt nye yrke.

Selv er jeg en person som bærer med meg egne feil og tenker mye på dem lenge etterpå. Med erfaring kom også perspektiv, og selv om jeg ikke mener at jeg alltid hadde rett ser jeg at jeg kunne vært mye tryggere på meg selv. Jeg var faktisk dyktig, men slike «fighter» med annet personell var med på å drive meg bort fra yrket.

Jeg syns du skal søke veiledning hos pedleder uansett jeg. 

Anonymkode: 7ab4b...03e

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og med det insinuerer du at det er feil av meg å korrigere barna? Det er jo selvsagt ikke slik at jeg løper etter ungene og retter på dem til enhver tid...

HI

Jeg insinuerer at det er bra at det settes mer krav til kompetanse til de som jobber med barn, deriblant pedagogikk. Man lærer å tenke på en helt annen måte. Og som jeg skrev lenger oppe så synes jeg ikke det er bra å korrigere ofte, fordi det kan fort skape negativitet.  Men jeg synes heller ikke at hennes måte å snakke til deg på er rikitg. Hennes jobb er å veilede deg på hvordan og hvorfor, ikke trykke deg ned.

Skrevet

Jeg syns det er mer hårreisende at hun irettesetter deg foran barna. Det er jo med på å undergrave din integritet. Jeg jobber ikke i barnehage, men har 3 barn selv, og jeg «korrigerer» også barna, men aldri i en negativ tone. Jeg gjør som deg, teller riktig eller uttaler ting riktig. 

Anonymkode: 685ec...5da

Skrevet

Er det prinser og prinsesser vi skal oppdra? At barn ikke tåler slikt er tull og galskap!! Hvordan er det vi oppdrar ungene på? Er det ungene som bestemmer eller er det vi voksne? Pedagogisk riktig, største dritten som er blitt oppfunnet. Derfor det florere med ufordragelige unger med mangel på oppdragelse og respekt! 

Skremmende utvikling . Har ei i familien som utdannet aeg som pedagog og sliter som f... med ungene sine. 

Anonymkode: e87e1...d99

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir helt matt av pedagoger altså.. unger blir da vitterlig ikke ødelagt psykisk av at noen forteller dem hvordan de skal bøye et verb riktig?? Er det rart unger idag vokser opp som vrak? Ingenting kan pirkes på lenger..? 

Jeg foretrekker dine måte HI. Og når pedlederen roper ut i tillegg, er hun jo bare helt fjern.. 

Anonymkode: 630c2...a47

Ja, la oss droppe all utdanning til både barnehage og skole. Hva skal vi egentlig med lærere og barnehagelærere? La oss bare gå tilbake til da man irettesettelse barn med ris. Ingen tok skade av det heller, blåmerkene forsvant jo fort og ungen gjorde aldri det igjen. 

Skjønner du ikke at pedagogikk er basert på lange undersøkelser og forsking? Det er ikke noe man bare har funnet på, alt er bevist å være til det beste for barnet. Du er nok så gammeldags at du ikke ønsker å åpne øynene for at oppdragelsen du ga for 30 år siden kanskje ikke var den beste, men trøst deg med at den var nok det beste ut i fra det du visste ds. Men idag vet vi heldigvis bedre. 

Anonymkode: 5d3e0...807

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det prinser og prinsesser vi skal oppdra? At barn ikke tåler slikt er tull og galskap!! Hvordan er det vi oppdrar ungene på? Er det ungene som bestemmer eller er det vi voksne? Pedagogisk riktig, største dritten som er blitt oppfunnet. Derfor det florere med ufordragelige unger med mangel på oppdragelse og respekt! 

Skremmende utvikling . Har ei i familien som utdannet aeg som pedagog og sliter som f... med ungene sine. 

Det har ikke noe med oppdragelse og gjøre men ett godt selvbilde, barn som prøver ting og sier  ting feil trenger ikke oppleve at de heletiden blir korrigert det tar lysten til og lære helt bort. 

Oppdragelse og respekt kommer under en annen del av læringskurven. 

Og din slektning har det sikkert ikke lett for alle forventer vell et barn som er 100%perfekt siden hun er ped men man er ikke ped hjemme der er man mamma og mammaer kan feile. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo i luken ! Barn er ikke verre enn før. De har forsket på dette i mange år, og funnet ut hva som er best. Ja til pedagogikk! 

Anonymkode: 30838...880

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...