Gå til innhold

Dere som er samboere:) for hvor mye har dere forsikret dere ved dødsfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en av oss faller fra får den andre 2 millioner. Vurderer å sette opp til 3 Mill. Hvor mye har dere?:)

Anonymkode: b2334...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi var samboere med felles barn og han hadde særkullsbarn i tillegg hadde vi forsikring slik at jeg skulle kunne betale ut hans arv,  bli sittende med huset og ha litt ekstra. 

Anonymkode: 908c4...bdc

Skrevet

Den er på 500.000. Barnet er forsikret for 1,2. 

Hvorfor vil du sette opp til 3 mill? Blir sorgen lettere å takle, hvis man har 3 millioner istedenfor 2?

Anonymkode: 91283...fe8

Skrevet

Vi hadde 800.00-,. Hadde da kun et lite boliglån på 1.2 mill. Noen år og mer lån senere fikk vi dessverre bruk for livsforsikringen, gitt. Og jeg klarte å sitte med det nye huset alene. 

Har dere mye lån og råd til å betale en høyere forsikringssum så gjør det!

Anonymkode: 78226...e5e

Skrevet

Vi har lån på 1,2 mill og livsforsikring på 1 mill. 

Anonymkode: a4c9a...df8

Skrevet

3000 000. Er sånn at vi blir gjeldsfrie om den andre før + litt ekstra til barna. Sorgen blir ikke lettere med mye penger, m3n man slipper økonomisk utrygghet i tillegg. Om mannen min dør nå, uten forsikring, måtte vi i tillegg til dødsfallet av en god mann og pappa, forholdt oss til hussalg, nytt bosted, og mye trangere økonomi. Dette vil man helst slippe når man er i sorg. 

Anonymkode: ba128...33f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den er på 500.000. Barnet er forsikret for 1,2. 

Hvorfor vil du sette opp til 3 mill? Blir sorgen lettere å takle, hvis man har 3 millioner istedenfor 2?

Anonymkode: 91283...fe8

Det er jo ikke sorgen som blir lettere, men økonomien som enslig forsørger etter den andres bortgang. 

Vi har blitt anbefalt å ja 3 mill, så det har vi. Det dekker 3/4 av våre totale lån. 

Anonymkode: d216a...2c4

Skrevet

Vi har forsikring på 2.000.000 begge veier. Da kan den etterlatte sitte i huset komfortabelt etterpå. I tillegg jobber begge i staten, og der får man også en høvelig sum (lurer på om det er rundt 900.000).

Skrevet

Nok til å dekke hele boliglånet, sånn at den som blir sittende igjen med ungene sitter i gjeldfritt hus,

Anonymkode: 1f1eb...05e

Skrevet

Hvor mye betaler dere i måneden på disse høye forsikringene?

Anonymkode: 69044...45b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sorgen som blir lettere, men økonomien som enslig forsørger etter den andres bortgang. 

Vi har blitt anbefalt å ja 3 mill, så det har vi. Det dekker 3/4 av våre totale lån. 

Anonymkode: d216a...2c4

Da lever dere jo uansett over evne.  Du kan risikere å bli arbeidsufør etter et dødsfall; da må du uansett selge huset...

Anonymkode: c4018...181

Skrevet
22 minutter siden, Julie (: skrev:

Vi har forsikring på 2.000.000 begge veier. Da kan den etterlatte sitte i huset komfortabelt etterpå. I tillegg jobber begge i staten, og der får man også en høvelig sum (lurer på om det er rundt 900.000).

Den forsikringen man har i staten er ikke en flat sum; men avhenger av avdødes alder. 

Skrevet

2,4 mill. Det dekker lånet. Går begge veier. 

Anonymkode: 95128...143

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den forsikringen man har i staten er ikke en flat sum; men avhenger av avdødes alder. 

Stemmer det. Vi er enda veldig unge, men håper jo at dette ikke blir en problemstilling. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lever dere jo uansett over evne.  Du kan risikere å bli arbeidsufør etter et dødsfall; da må du uansett selge huset...

Hvorfor må man det?

Om man har forsikring som dekker 3/4 av total gjeld har man ganske god egenkapital i bolig altså, og kan gjøre mye i banken med tanke på nedbetalingstid. Man kan også gjøre lånet om til flexilån og ikke betale avdrag i deg hele tatt så lenge barna bor hjemme...

Men når det er sagt, de fleste som er godt forsikret har også en uføreforsikring.

Anonymkode: 1f1eb...05e

Skrevet
40 minutter siden, Julie (: skrev:

Stemmer det. Vi er enda veldig unge, men håper jo at dette ikke blir en problemstilling. 

Barna til avdøde har vel rett på minimum 40% av denne forsikringen?

Anonymkode: 9c4c2...670

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barna til avdøde har vel rett på minimum 40% av denne forsikringen?

Mye mulig. Ikke ekstremt oppdatert på saken. Avdødes barn er også mine barn, så det vil være helt uproblematisk. 

Skrevet

Min samboer nekter å tegne forsikring der jeg får noen utbetaling, han har derimot en forsikring der vårt felles barn får million utbetaling dersom han dør. 

Huset eier vi 70/30 - jeg 30 siden jeg er ufør og ikke har råd til mer eller råd til å betale mer på løpende utgifter på huset. 

Jeg syntes det er utrolig sårt at han overhodet ikke er interessrt i å sikre at jeg (Og dermed vårt barn) får det greit dersom det skjer noe med han. 

Barnet vårt vil jo få det greit økonomisk, men jeg har jo ikke nubbesjans til å overta huset og må selge og antageligvis får jeg ikke kjøpt noe nytt heller siden jeg eier så liten del. 

Anonymkode: db338...409

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min samboer nekter å tegne forsikring der jeg får noen utbetaling, han har derimot en forsikring der vårt felles barn får million utbetaling dersom han dør. 

Huset eier vi 70/30 - jeg 30 siden jeg er ufør og ikke har råd til mer eller råd til å betale mer på løpende utgifter på huset. 

Jeg syntes det er utrolig sårt at han overhodet ikke er interessrt i å sikre at jeg (Og dermed vårt barn) får det greit dersom det skjer noe med han. 

Barnet vårt vil jo få det greit økonomisk, men jeg har jo ikke nubbesjans til å overta huset og må selge og antageligvis får jeg ikke kjøpt noe nytt heller siden jeg eier så liten del. 

For en dust! Hva er begrunnelsen hans?

Skrevet

Så utrolig dustete. Er han ikke glad i deg?
Da min mann ble dødssk, var hans største prioritet å sørge for at livet uten ham i det minste rent praktiskmog økonomisk skulle være til å bære.
Fra føpr hadde han en livsforsikring som ha meg 2.7 mill. 
I tillegg endret han masse i firmaet sitt, så det lett kunne styres av meg når han falt fra.

Sorgen ble selvsagt ikke mindre da han døde, men det var godt å slippe å bekymre seg over økonomien når hele livet og verden ellers ble knust i tusen biter.

Anonymkode: 1367e...f9f

Skrevet

Hvor mye betaler dere for slik forsikring? 

Anonymkode: dc97a...21a

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en dust! Hva er begrunnelsen hans?

"Du klarer deg jo alltids, det er viktigere at barnet får en god start!" 

Jeg har prøvd å forklare at det nytter jo lite med millioner på bok som overformynderiet kontrolleer frem til 18 årsdagen, mens vi lever i en trang leid leilighet og knapt har råd til mat...  Men det vil han ikke høre på.  Kjernekar jeg har... 

Satser jo selvsagt på at det aldri blir en problemstilling ;)

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Du klarer deg jo alltids, det er viktigere at barnet får en god start!" 

Jeg har prøvd å forklare at det nytter jo lite med millioner på bok som overformynderiet kontrolleer frem til 18 årsdagen, mens vi lever i en trang leid leilighet og knapt har råd til mat...  Men det vil han ikke høre på.  Kjernekar jeg har... 

Satser jo selvsagt på at det aldri blir en problemstilling ;)

Men, altså! Vil du virkelig være sammen med en sånn mann? Jeg hadde blitt forbanna og jeg hadde gjort det slutt. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke. Du kan med loven i hånd overta huset på vegne av et umyndig barn, med barnets forsikringspenger som kjøpesum og deg som verge. Barnet blir eier. Og selv om altså overformynderiet skal inn og mene  noe om den pengebruken, så er det lett å argumentere for at pengebruken er i barnets interesse.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke. Du kan med loven i hånd overta huset på vegne av et umyndig barn, med barnets forsikringspenger som kjøpesum og deg som verge. Barnet blir eier. Og selv om altså overformynderiet skal inn og mene  noe om den pengebruken, så er det lett å argumentere for at pengebruken er i barnets interesse.

Og dette vet jeg er tilfelle; både min onkel og en venninnes far døde unge. Barna vokste opp med mor i et hjem som (formelt sett) var eid av barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...