Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #26 Skrevet 20. mai 2018 Å herre for et styr det er å være katteeiere nå om dagen ! Min katt fyller hele 23 år om noen måneder. Hun er riktignok sterilisert, men har aldri blitt verken chippet eller vaksinert. Kattemat fra dagligvarebutikker har hun fått... Eneste gangen jeg har vært hos dyrlegen med henne er når hun ble sterilisert. Så nei, det å eie katt trenger ikke å være en dyr investering. Anonymkode: 005f9...747
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #27 Skrevet 20. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å herre for et styr det er å være katteeiere nå om dagen ! Min katt fyller hele 23 år om noen måneder. Hun er riktignok sterilisert, men har aldri blitt verken chippet eller vaksinert. Kattemat fra dagligvarebutikker har hun fått... Eneste gangen jeg har vært hos dyrlegen med henne er når hun ble sterilisert. Så nei, det å eie katt trenger ikke å være en dyr investering. Anonymkode: 005f9...747 Du er en uansvarlig dyreeier når du ikke vaksinerer Anonymkode: 63b2e...a89
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #28 Skrevet 20. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du er en uansvarlig dyreeier når du ikke vaksinerer Anonymkode: 63b2e...a89 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du er en uansvarlig dyreeier når du ikke vaksinerer Anonymkode: 63b2e...a89 Men allikevel har jeg en frisk katt på snart 23 år. Anonymkode: 005f9...747
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #29 Skrevet 20. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men allikevel har jeg en frisk katt på snart 23 år. Anonymkode: 005f9...747 Du er heldig, men like fullt uansvarlig Anonymkode: 63b2e...a89
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #30 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Å herre for et styr det er å være katteeiere nå om dagen ! Min katt fyller hele 23 år om noen måneder. Hun er riktignok sterilisert, men har aldri blitt verken chippet eller vaksinert. Kattemat fra dagligvarebutikker har hun fått... Eneste gangen jeg har vært hos dyrlegen med henne er når hun ble sterilisert. Så nei, det å eie katt trenger ikke å være en dyr investering. Anonymkode: 005f9...747 Forsiktig no 😅 du MÅ vaksinere dei før du er en godkjent katteeier i 2018 🤭 mine katter er over 20 år, null vaksine, null dyrleger, kattemat fra kiwi. Anonymkode: 22db6...be5
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #31 Skrevet 20. mai 2018 Når man skaffer katt, kan man ikke se på hvor billig man KAN slippe unna, men på hva man BØR regne med av utgifter. Selv om flere skryter på seg gamle, friske katter uten vaksine og på P-piller, er ikke dette ting man bør satse på. Skaffer man katt fra dyrebeskyttelsen betaler man ca. 1000 kr for en pus som er kastrert, vaksinert og chippet. Dette kan fort koste 2-3000 om du betaler selv. Alle katter bør være kastrert, chippet og vaksinert. Man har ansvar for dyrets velferd, og kan man ikke betale for det mest grunnleggende, har man ikke råd til å ha katt. P-piller er tilnærmet synonymt med kreft. Hormontavletter som gis ukentlig, har høy dose hormoner. Dessuten er det fort gjort at en tablett blir glemt, og det er alt som skal til for å få kattunger. Ukadtrerte katter, uansett kjønn, vandrer mer og sloss mer, og er stort sett mer plaget. Hunnkatter som blir drektige, er ingen koselig affære. De blir voldtatt, bitt og kloret. Hanner sloss seg i mellom. Vaksiner ble gis slik at man beskytter egne og andres dyr. Dette er plagsomme sykdommer som man har et ansvar for å unngå. Chipping sier seg selv. Da kan man få bedkjed om katten er funnet på vandring, er død eller trenger dyrkegehjelp. Årlig veterinærsjekk med vaksinering er en selvfølge. Katter sliter ofte ned tennene, og la katter gå med smerter for å spare penger er slemt. De aller færreste katter klarer seg 23 år uten byller, tannproblemer, smerter i bein og andre infeksjoner. Det er dyreplageri å ikke ta seg av dette. Dessuten har man et selvsagt ansvar som dyreeier. Den måbehandles for mark 3-4 ganger i året, få flått/loppemuddel i sesong (plagsomt å klø). Katter må hele tiden ha tilgang på mat og vann. Den trenger kattedo, kattesand, noen leker (kan lages), kloremlbel og utstyr til pelsstell. Hvis du vet at du ikke kan gi katten det den trenger, bør du ikke skaffe katt. Kattens ve og vel trumfer ønsket om å ha en katt., Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #32 Skrevet 20. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forsiktig no 😅 du MÅ vaksinere dei før du er en godkjent katteeier i 2018 🤭 mine katter er over 20 år, null vaksine, null dyrleger, kattemat fra kiwi. Anonymkode: 22db6...be5 Og i gamledager overlevde de fleste uten sikkerhetsbelte i baksetet. Det betyr ikke at det er ansvarlig. Maten er nå en ting, den har blitt bedre med årene, men kastrering og vaksinering BØR man gjøre, for kattens trivsel og helse. Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #33 Skrevet 21. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og i gamledager overlevde de fleste uten sikkerhetsbelte i baksetet. Det betyr ikke at det er ansvarlig. Maten er nå en ting, den har blitt bedre med årene, men kastrering og vaksinering BØR man gjøre, for kattens trivsel og helse. Anonymkode: 93140...8f2 Vaksinering trenger man strengt tatt ikke... Alt for å tjene penger 🤘🏽🍿🍿🍿 Anonymkode: 22db6...be5
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #34 Skrevet 21. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vaksinering trenger man strengt tatt ikke... Alt for å tjene penger 🤘🏽🍿🍿🍿 Anonymkode: 22db6...be5 Da har du unnlatt å vaksinere ungene ut i fra samme argument? Jo, vaksinere bør man strengt tatt gjøre! Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #35 Skrevet 21. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men allikevel har jeg en frisk katt på snart 23 år. Anonymkode: 005f9...747 Du vet likevel ikke om den har vært smittebærer. Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #36 Skrevet 21. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vaksinering trenger man strengt tatt ikke... Alt for å tjene penger 🤘🏽🍿🍿🍿 Anonymkode: 22db6...be5 Å anbefale andre å være en uansvarlig dyreeier er idiotisk. Selv om du er det, så anbefaler du ikke andre å være det. Anonymkode: 63b2e...a89
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #37 Skrevet 21. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Når man skaffer katt, kan man ikke se på hvor billig man KAN slippe unna, men på hva man BØR regne med av utgifter. Selv om flere skryter på seg gamle, friske katter uten vaksine og på P-piller, er ikke dette ting man bør satse på. Skaffer man katt fra dyrebeskyttelsen betaler man ca. 1000 kr for en pus som er kastrert, vaksinert og chippet. Dette kan fort koste 2-3000 om du betaler selv. Alle katter bør være kastrert, chippet og vaksinert. Man har ansvar for dyrets velferd, og kan man ikke betale for det mest grunnleggende, har man ikke råd til å ha katt. P-piller er tilnærmet synonymt med kreft. Hormontavletter som gis ukentlig, har høy dose hormoner. Dessuten er det fort gjort at en tablett blir glemt, og det er alt som skal til for å få kattunger. Ukadtrerte katter, uansett kjønn, vandrer mer og sloss mer, og er stort sett mer plaget. Hunnkatter som blir drektige, er ingen koselig affære. De blir voldtatt, bitt og kloret. Hanner sloss seg i mellom. Anonymkode: 93140...8f2 Øøøh - er du seriøs? "De blir voldtatt"? 😂😂😂 Det er da virkelig bare kattenes naturlige og instinktsbaserte atferd du ser når de parer seg. Hadde du håpet de ble drektige etter en middag med levende lys og en øm og kjærlig seksualakt bak fløyelsforheng? Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #38 Skrevet 21. mai 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Forsiktig no 😅 du MÅ vaksinere dei før du er en godkjent katteeier i 2018 🤭 mine katter er over 20 år, null vaksine, null dyrleger, kattemat fra kiwi. Anonymkode: 22db6...be5 Har aldri tatt min katt heller til vaksinering. Skulle gjerne gjort det.. MEN katten HATER så inderlig å sitte i bur. Det er rett og slett en altfor stor påkjenning for både meg og katten. Han er 10 år... Anonymkode: fb552...557
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #39 Skrevet 21. mai 2018 Hvis du ikke kastrerer kan du regne med mange ganger den summen kastreringen koster ut i dyrlegeutgifter på skader pådratt seg via slosskamp. Dessuten er det dårlig gjort mot naboer og andre katter og katteeiere som må betale en dyr pris for at du ikke har kastrert Anonymkode: 559b2...731
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #40 Skrevet 21. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har aldri tatt min katt heller til vaksinering. Skulle gjerne gjort det.. MEN katten HATER så inderlig å sitte i bur. Det er rett og slett en altfor stor påkjenning for både meg og katten. Han er 10 år... Anonymkode: fb552...557 Han hater ikke å være syk, da? Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #41 Skrevet 21. mai 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Øøøh - er du seriøs? "De blir voldtatt"? 😂😂😂 Det er da virkelig bare kattenes naturlige og instinktsbaserte atferd du ser når de parer seg. Hadde du håpet de ble drektige etter en middag med levende lys og en øm og kjærlig seksualakt bak fløyelsforheng? Anonymkode: af2e0...f68 Nei, men hunnkatter parrer seg ikke bare med dem de vil, de blir også parret mot sin vilje, og det er ikke en hyggelig affære for hunkatten, selv om det er naturlig. Siden det er ennoverflod av uønskede katter der ute, behøver man ikke utsette katten sin for unødvendig og brutal parring. Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #42 Skrevet 21. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, men hunnkatter parrer seg ikke bare med dem de vil, de blir også parret mot sin vilje, og det er ikke en hyggelig affære for hunkatten, selv om det er naturlig. Siden det er ennoverflod av uønskede katter der ute, behøver man ikke utsette katten sin for unødvendig og brutal parring. Anonymkode: 93140...8f2 Mot sin vilje? Du mener de noen ganger har en bevisst vilje til dette? Hør: det er hormonelt betinget. De blir ikke brunstige fordi de har en vilje til å bli det; like lite som du bestemmer over din egen eggløsning. Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #43 Skrevet 22. mai 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mot sin vilje? Du mener de noen ganger har en bevisst vilje til dette? Hør: det er hormonelt betinget. De blir ikke brunstige fordi de har en vilje til å bli det; like lite som du bestemmer over din egen eggløsning. Anonymkode: af2e0...f68 Det hender en hunnkatt prøver å motsette seg parring (det er ikke unormalt at dyrearter velger partner, selv om de ikke går på date og blir ringt opp dagen der på), men at de blir «voldtatt» av en hannkatt som ikke tar nei for et nei (slik katter øver motstand). Ja, det er hormoner som styrer løpetiden, men det er ikke ensbetydende med at katten vil parte seg med alt som kan krype og gå. Poenget mitt, uansett hvor naturlig det er for katter å bli parret med makt pga. biologisk trang, er at dette er unngåelig hvis man kastrerer kattene sine. Selv om ting er naturlig, behøver det absolutt ikke være til dyrets beste. Livet til en ukastrert hannkatt er også fylt av stress, slåsskamper, stafig søken, større fare for skader, infeksjoner og smittsomme sykdommer som FIV, klamydua, kattepest osv. Dette er også helt naturlig, men helt unødvendig å utsette kattene for. I en verden overfylt av uønskede katter, bør man ta ansvar. Enkelt og greit. Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #44 Skrevet 22. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hender en hunnkatt prøver å motsette seg parring (det er ikke unormalt at dyrearter velger partner, selv om de ikke går på date og blir ringt opp dagen der på), men at de blir «voldtatt» av en hannkatt som ikke tar nei for et nei (slik katter øver motstand). Ja, det er hormoner som styrer løpetiden, men det er ikke ensbetydende med at katten vil parte seg med alt som kan krype og gå. Poenget mitt, uansett hvor naturlig det er for katter å bli parret med makt pga. biologisk trang, er at dette er unngåelig hvis man kastrerer kattene sine. Selv om ting er naturlig, behøver det absolutt ikke være til dyrets beste. Livet til en ukastrert hannkatt er også fylt av stress, slåsskamper, stafig søken, større fare for skader, infeksjoner og smittsomme sykdommer som FIV, klamydua, kattepest osv. Dette er også helt naturlig, men helt unødvendig å utsette kattene for. I en verden overfylt av uønskede katter, bør man ta ansvar. Enkelt og greit. Anonymkode: 93140...8f2 I en verden overfylt av uønskede katter bør alle katter som ikke til enhver tid er i følge med eier tas inn og avlives, spør du meg. Det er ikke oppfordringen om å kastrere jeg reagerte på. Det er din tendens til å menneskeliggjøre dyrene jeg syns er rart. Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #45 Skrevet 22. mai 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: I en verden overfylt av uønskede katter bør alle katter som ikke til enhver tid er i følge med eier tas inn og avlives, spør du meg. Det er ikke oppfordringen om å kastrere jeg reagerte på. Det er din tendens til å menneskeliggjøre dyrene jeg syns er rart. Anonymkode: af2e0...f68 Jeg menneskeliggjør ikke kattene, men jeg ansvarliggjør mennesker som velger å ta til seg katter. Vi har temmet dyrene og gjort dem avhengige av oss. De må følges opp og ivaretas, selv om det er lovlig å la dem gå løs. Ved å ta ansvar og kastrere, minskes belastningen som parring og løpetid medfører. På tamme dyr kan vi gripe inn i motsetning til ville dyr. Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #46 Skrevet 22. mai 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg menneskeliggjør ikke kattene, men jeg ansvarliggjør mennesker som velger å ta til seg katter. Vi har temmet dyrene og gjort dem avhengige av oss. De må følges opp og ivaretas, selv om det er lovlig å la dem gå løs. Ved å ta ansvar og kastrere, minskes belastningen som parring og løpetid medfører. På tamme dyr kan vi gripe inn i motsetning til ville dyr. Anonymkode: 93140...8f2 Helt enig i alt det der. Men du menneskeliggjør katta. Det gjør du ved å tillegge den meninger og bevisste valg. Også ved din ordbruk: at en katt kan "voldtas" er jo absurd. Voldtekt er et juridisk begrep. Anonymkode: af2e0...f68
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #47 Skrevet 22. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt enig i alt det der. Men du menneskeliggjør katta. Det gjør du ved å tillegge den meninger og bevisste valg. Også ved din ordbruk: at en katt kan "voldtas" er jo absurd. Voldtekt er et juridisk begrep. Anonymkode: af2e0...f68 Poenget var og er at parring mellom katter ofte ikke er uproblematisk rent fysisk (stress, bitt, kloring) for kattene, uansett hvor naturlig det er. Jeg valgte et enkelt begrep å forstå, og de fleste leste det nok slik det var ment. Alle skjønner jo at det ikke var ment juridisk og at katter ikke kan samtykke eller har forhold seg i mellom slik mennesker har. Grunnen til å evt. menneskeliggjøre begrepene, er jo for at folk skal føle mer ansvar. Det er lettere å kimse av dyrs harde liv hvis man godtar at naturen bare er slik. Katter er ikke bare slik, fordi vi har fratatt dem muligheten til å takle naturlige hendelser ved å temme dem. De er ikke ville og bør ikke vurderes som bare instinkter fordi det passer oss å fravike vårt ansvar. Anonymkode: 93140...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #48 Skrevet 22. mai 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Han hater ikke å være syk, da? Anonymkode: af2e0...f68 Hæææææ? Anonymkode: fb552...557
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2018 #49 Skrevet 22. mai 2018 vaskine når de er 3mnd og 1 år sterlisering eller kastering kjøper mat til 20 kr til han på kiwi, eneste han liker ( liker ikke våtfor, og dyrebutikken mat synes er er bortkastet penger ) Anonymkode: 6e2e3...bb3
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2018 #50 Skrevet 23. mai 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: vaskine når de er 3mnd og 1 år sterlisering eller kastering kjøper mat til 20 kr til han på kiwi, eneste han liker ( liker ikke våtfor, og dyrebutikken mat synes er er bortkastet penger ) Anonymkode: 6e2e3...bb3 Det synes jeg og, helt til katten min fikk urinveisinfeksjoner og steiner i urinen pga for salt butikkfor. Nå vet jeg bedre. Dessuten så er ikke dyrlegefor så veldig mye dyrere dyrere, det er dyrere i innkjøp der og da, men det er mye drøyere i bruk. Hvor lenge har du maten til 20 kr? Anonymkode: 63b2e...a89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå