Gå til innhold

Hva slags system har du sortert bøkene dine etter?

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mange hyllemeter med bøker. Til nå har jeg hatt begrenset plass, og har måttet sortere bøkene etter størrelse for å gå plass til flest mulig i hyllene. Nå har jeg flyttet, og gar plutselig mye mer plass til disposisjon. Men da merker jeg at det å velge sorteringssystem ikke er så lett. Alfabetisk? Tematisk? Etter språk? Andre måter? (Etter farge er uaktuelt, jeg ville blitt gal av å måtte se en kokebok plassert mellom en krim og en diktsamling!)

Anonymkode: 75ee4...efe

Fra øverst: Lyrikk, norsk, så utenlandsk. Heri medregnet antologier og blandede genrer. Deretter en hylle med sakprosa og dokumentarbøker. Så en rad med norske klassikere, typ Tarjei Vesaas og sånne. (Starte med sånne serier som heter "samlede verker" og deretter enslige bøker i samme kategori.) Deretter en rad med engelske klassikere. Så en hylle med humor, en med kunstbøker, en med reisebeskrivelser. En egen liten hylle med barneklassikere fra min egen barndom (som i dag er vanskelige å få tak i og som dermed ikke bør stå på ungenes rom.) En halv vegg med historie og biografier, en hylle med ordbøker, atlas og andre oppslagsverk. Egen hylle for musikkleksikon og sangbøker (som også er sortert internt.) Kokebøker er i kjøkkenet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har veldig mye bøker og skjønn og krim er hver for seg, alfabetisert etter forfatter. Resten er samlet etter tema; kunst for seg, foto for seg, selvutvikling for seg etc etc.. Kokebøkene er i egen hylle på kjøkkenet. Vi har altfor mye bøker, må nærme seg 3000 og vanskelig å holde det ryddig; kjellerstuen vår er allerede sprengt! Så målet er å kvitte seg med en del fremover og prøve å slutte å dra med bøker hjem, med mindre noen andre blir samtidig gitt bort. Jeg har også en Kindle og kjøper ikke lenger romaner i papirbok, leser kun elektronisk. 

Anonymkode: d585f...f3e

Skrevet

Har bokhyller fra tak til vegger i den ene stuen, men null system. Setter bøkene i den hyllen det er plass og når det er fullt må jeg kaste noen. Tar bare vare på innbundne bøker. Kokebøker har jeg forresten på kjøkkenet, og barnebøkene er på barnas rom. Noen som føler seg kallet til å komme og systematisere for meg? Det er ei plage hver gang jeg leter etter en bok. Har også kjøpt bøker jeg allerede har fordi jeg ikke har oversikt.

Skrevet

Har 10 Billy-bokhyller fra gulv til tak , delt inn i ulike avdelinger og forsøksvis alfabetisk innenfor dem igjen, med noen unntak pga. f.eks. størrelse. Avdelingene er ca. slik: norsk og nordisk skjønnlitteratur sammen, oversatt skjønnlitteratur, lyrikk, sakprosa/fagbøker, ordbøker og andre oppslagsbøker, reisebøker, kokebøker (de som ikke får plass i bokhylla på kjøkkenet), barnebøker, tegneserier.

Anonymkode: 160bb...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...