Gå til innhold

Hva slags system har du sortert bøkene dine etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange hyllemeter med bøker. Til nå har jeg hatt begrenset plass, og har måttet sortere bøkene etter størrelse for å gå plass til flest mulig i hyllene. Nå har jeg flyttet, og gar plutselig mye mer plass til disposisjon. Men da merker jeg at det å velge sorteringssystem ikke er så lett. Alfabetisk? Tematisk? Etter språk? Andre måter? (Etter farge er uaktuelt, jeg ville blitt gal av å måtte se en kokebok plassert mellom en krim og en diktsamling!)

Anonymkode: 75ee4...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sortert etter forfatter, barnebøker, lest og ikke lest. Kokebøker har jeg i en hylle på kjøkkenet.

Så lett blanding av alle sjangere og slett ikke alfabetisk, men har da samlet samme forfattere og riktig rekkefølge på bøkene gitt ut av samme forfatter. Barnebøkene står i egne hyller, flest i kjellerstua, men har noen oppe i stua også.

Nederst står bøkene jeg ikke har lest enda.

Anonymkode: e5f32...23f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sortert etter forfatter, barnebøker, lest og ikke lest. Kokebøker har jeg i en hylle på kjøkkenet.

Så lett blanding av alle sjangere og slett ikke alfabetisk, men har da samlet samme forfattere og riktig rekkefølge på bøkene gitt ut av samme forfatter. Barnebøkene står i egne hyller, flest i kjellerstua, men har noen oppe i stua også.

Nederst står bøkene jeg ikke har lest enda.

Anonymkode: e5f32...23f

Norske og engelske (eller andre språk) titler av samme forfatter sammen?

hi

Anonymkode: 75ee4...efe

Skrevet

Jeg har barnebøker før seg, sortert etter forfatter og målgruppe (0-4, 5-8 og 9+). 

Faglitteratur har jeg i egen seksjon, sortert på fag og forfatter (er lærer, har flere undervisningsfag). 

Skjønnlitteratur er sortert alfabetisk, men krim, lyrikk, historisk osv står blandet. 

Kokebøker står i egen hylle, der har jeg luket ut de fleste etterhvert. Har kanskje 10-15 stk igjen. Håndarbeidsbøker står også i egen hylle. 

Anonymkode: 4d8b4...424

Skrevet

Sjanger og forfatter.

Anonymkode: 1a877...b2b

Skrevet

Tar nesten aldri vare på bøker, da må de være helt spesielle. Leser i gjennomsnitt 2-3 bøker i uka hele året, det hadde blitt 100-150 nye bøker i hylla hvert år. Så stort hus har jeg ikke, så gir bort eller selger dem etterhvert.

Anonymkode: a18d4...51a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tar nesten aldri vare på bøker, da må de være helt spesielle. Leser i gjennomsnitt 2-3 bøker i uka hele året, det hadde blitt 100-150 nye bøker i hylla hvert år. Så stort hus har jeg ikke, så gir bort eller selger dem etterhvert.

Du bør jo få deg en kindle?! 😱

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør jo få deg en kindle?! 😱

Mange som har sagt det, men liker å holde og bla i ekte bøker 👀

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også, faktisk! Har lesebrett også, på grunn av plassmangel, men det er noe med å få oversikten i en papirbok. Dessverre er jeg uten evne til å kvitte meg med bøker, og har spart på de merkeligste titler. Kan aldri vite når jeg trenger akkurat den boken igjen 🙈

Skrevet

Har ikke såå mange bøker, men de jeg/vi har er sortert følgende:

Fagbøker for seg. Sjønnlitteratur (voksenbøker) for seg

Barnebøker på barnas rom.- eller nå er vel de fleste barnebøker på vei ut derfra, men ungdomsbøkerne er der.

Kokebøker på kjøkkenet

Anonymkode: 55441...263

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bibliotek!

Serier sammen, bøker av samme forfatter samlet, ellers veldig tilfeldig

Anonymkode: 3e419...83c

Skrevet

Stort sett etter sjanger, men det har blitt en del rot. 

Skulle hatt en gjennomgang, men det er så inderlig mange. Må nesten bygge stillas for å få til effektiv rydding. 

Anonymkode: 44a70...fcf

Skrevet

Barnebøkene står i egne hyller, og kokebøkene på kjøkkenet. I biblioteket er bøkene arrangert etter sjanger og forfatter. Setter alltid bøker av samme forfatter sammen. Jeg har en hylle med reiseskildringer, en med kunst, en med vitenskap. Flere med romaner og historie/geografi og oppslagsverk. Innad i hyllene prøver jeg å arrangere slik at det ser mest mulig ryddig ut (så lenge forfatter holdes samlet), gjerne etter høyde på ryggen. 

Anonymkode: f5444...d88

Skrevet

Faglitteratur for seg, sortert etter emne. Med unntak av kokebøker, de står i en egen hylle på kjøkkenet.

Skjønnlitteratur sortert alfabetisk etter forfatter.

Barnebøkene står i bokhyller på barnas rom, og også der har jeg prøvd meg på å sortere alfabetisk etter forfatter, men det blir fort rot.

Skrevet

Fag har jeg på kontoret. Ellers er det lyrikkhyller, biografier, romaner, reise, mat, grafisk, kunst. Og innen hver står forfatterskap samlet. Forfattere etter ca tidsperiode.

Skrevet

Farge! Men kokebøker på kjøkkenet. 

Anonymkode: cd69a...bd1

Skrevet

Etter sjanger, og så etter forfatter innad i sjangeren. En gang i tida sto bøkene også etter utgivelsesår på forfatteren, men det gjør de nok ikke lenger nå. Jeg kaster ikke bøker. Mange leser jeg om igjen med noen års mellomrom, og når det blir fullt i ei hylle, så stabler jeg i lag nummer to eller på toppen. 

Skrevet

Med unntak av kokebøker så plasseres det etter innfallsmetoden. Litt rart i grunn siden jeg ellers i livet er meget strukturert.

Anonymkode: d2be2...05a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også, faktisk! Har lesebrett også, på grunn av plassmangel, men det er noe med å få oversikten i en papirbok. Dessverre er jeg uten evne til å kvitte meg med bøker, og har spart på de merkeligste titler. Kan aldri vite når jeg trenger akkurat den boken igjen 🙈

Ha-ha ... slik er jeg også. En eller annen sa en gang "vis meg bokhyllen din og jeg skal fortelle deg hvem du er". Jeg tror de fleste vil slite med det om de ser mine bokhyller ;) Har virkelig de merkeligste titler ingen har hørt om til kjente klassikere, og mye derimellom

Jeg sorterer etter tema, fagbøker for seg, litteratur for seg, kunst for seg osv. Alt fra en forfatter samlet. Hvis jeg begynner å lese en forfatter på et språk fortsetter jeg som regel å lese alle bøkene til samme forfatter på samme språk.

Drømmen er å få min egen lesehule en gang. Et lite bibliotek som er så koselig at man bare dras inn dit, et par store, gode lesestoler å krype opp i, fine tepper, et gammelt skrivebord, meter på meter på meter med bøker, utsikt mot natur, koselig belysning, en peis, pledd og puter.

Anonymkode: 232d3...43d

Skrevet

Har sortert etter sjanger og forfatter :)

Skrevet

Sjanger/tema og forfatter. Med en del obskuriteter. F.eks mener jeg det er helt logisk at Bibelen og Koranen står sammen med Mørkets hjerte.

Men jeg har gått over til Kindle, så det eneste nye som kommer i hus nå er tegneserieromaner, tegneserier og bøker som er klart illustrasjonsavhengige, samt en del faglitteratur som jeg synes behøver sine eselører og tusjmarkeringer. Det blir ikke det samme på Kindlen. Hadde også en ekstrem utrensking på et tidspunkt (ga dem bort, selvsagt, ikke bokbål) - så nå er vi nede i sånn ti-tolv hyllemeter og målet er å forbli der.

Anonymkode: 372ae...0f4

Skrevet

Fagbøker, skjønnlitteratur og barnebøker. Har bare en liten bokhylle, låner det leste på biblioteket. 

Anonymkode: 44188...19d

Skrevet

Får lyst til å besøke alle dere bokfolk og snoke i hyllene deres! 

Skrevet

Etter sjanger og deretter alfafbetisk med forfattere. Barnebøker for seg så de er lett tilgjengelig for ungene.

Skrevet

Helt kaotisk, fordi jeg elsker å gå på oppdagelsesferd i egene bokhyller 👍🏻

Anonymkode: 93901...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...