Gå til innhold

17. Mai og penger avsporing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt, hvorfor er ikke ting og kaker gratis på skolene??? Er ikke skole etter gratis prinsippene så alle kan delta også de med ekstremt lite penger? 

På vår skole baker vi kake hvert år!! Vi for beskjed nøyaktig hva vi skal bake også antal. Alle foreldre for det i tillegg til alt annet vi må kjøpe. Så vi foreldrene står allerede for alt. I tillegg så er toppen av frekkhet at de tar betalt for alt! En kake 10-20 kroner pølse 25 osv! Kan noen fortelle meg hvorfor det er greit at det er slik? Jeg virkelig misliker denne dagen og har gjort det siden jeg var barn. Hele dagen er tvang! Du må rett og slett tvangs kose deg. Jeg måtte opp 4.30 for å få alt klart. Det er helt sykt! 

Anonymkode: 4647f...c2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vår skole går inntekten til klassetur. Nettopp fordi turen skal være gratis og alle skal kunne delta. 

Har faktisk ikke hørt om en eneste skole der pengene ikke kommer barna til gode...

Anonymkode: 21d3b...cbb

Skrevet

Hos oss er det ikke skolen som står for kiosk og kakesalget. Det bytter idrettslaget og skolekorpset på å ha og det er en kjærkommen inntektskilde som betyr mindre loddsalg(og annet salg) i bygda ellers i året.

Noen steder er det Fau som står bak salget. Men uansett, er vel litt mye å forvente at det skal være gratis fordi skole er gratis. Det er da langt flere enn skolens elever og foresatte som deltar på arrangementet,

Anonymkode: 69835...a07

Skrevet

Jo da sikkert her går vel også pengene til «gode» for barna. Men hva? Det aner ingen. Er ikke øremerket på noe spesielt. Men kjipt for de som ikke har råd. Jeg har råd, jeg brukte over 400 kroner i dag kun på skolen. Tenker at det må være fryktelig frustrerende. Ting som blir kjøpt slik som pølser og is osv. Kan for min del koste penger men de Toro brownisene kunne godt ha sluppet det altså! Hjemme bakst kan virkelig ikke koste 20kroner. For ett bitte lite stykke. Og for de med lite råd er det ille nok å bli påtvunge å bake så og så mye feks. Det er også penger mange ikke har. På skolen vår er det mild tvang. Du slipper ikke unna bakingen for å si det sånn 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo da sikkert her går vel også pengene til «gode» for barna. Men hva? Det aner ingen. Er ikke øremerket på noe spesielt. Men kjipt for de som ikke har råd. Jeg har råd, jeg brukte over 400 kroner i dag kun på skolen. Tenker at det må være fryktelig frustrerende. Ting som blir kjøpt slik som pølser og is osv. Kan for min del koste penger men de Toro brownisene kunne godt ha sluppet det altså! Hjemme bakst kan virkelig ikke koste 20kroner. For ett bitte lite stykke. Og for de med lite råd er det ille nok å bli påtvunge å bake så og så mye feks. Det er også penger mange ikke har. På skolen vår er det mild tvang. Du slipper ikke unna bakingen for å si det sånn 

Det virker jo som om det er du som er mest frustrert...? Har ikke hørt om noen med dårlig råd som klager så mye som deg!

Skrevet

Jeg har selv dårlig råd å syns hvertfall prisene var ganske høye! 30 kr for pølse i brød og 20 kr for en muffins er mye når en har lite penger. Det er forståelig at det ikke er gratis men det kunne vært litt billigere hvertfall.

Anonymkode: 122bb...b47

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker jo som om det er du som er mest frustrert...? Har ikke hørt om noen med dårlig råd som klager så mye som deg!

Nei, fint for deg jeg vet om mange! Mange som faktisk sliter. I tillegg er det ikke slik at det er frivillig dessverre. Jeg legger ikke skjul på at den dagen ikke er blant mine favoritter. Jeg synes den er fæl, ikke grunnprinsippet men utførelsen av den. Og for å ikke snakk om klokke slett !! Klokken 0700 er og blir for tidlig fri dag eller ei altså! Men jeg vet at 17. Mai er det mange som gruer seg til. Det er ikke sosialt akseptert å ikke ha råd til 17. Mai. Alle har da råd til is osv. Det er bare å se her på forumet uken før 17. Dette er jo ikke noe jeg finner på!

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer litt, hvorfor er ikke ting og kaker gratis på skolene??? Er ikke skole etter gratis prinsippene så alle kan delta også de med ekstremt lite penger? 

På vår skole baker vi kake hvert år!! Vi for beskjed nøyaktig hva vi skal bake også antal. Alle foreldre for det i tillegg til alt annet vi må kjøpe. Så vi foreldrene står allerede for alt. I tillegg så er toppen av frekkhet at de tar betalt for alt! En kake 10-20 kroner pølse 25 osv! Kan noen fortelle meg hvorfor det er greit at det er slik? Jeg virkelig misliker denne dagen og har gjort det siden jeg var barn. Hele dagen er tvang! Du må rett og slett tvangs kose deg. Jeg måtte opp 4.30 for å få alt klart. Det er helt sykt! 

Dette har da ikke noe med skolen å gjøre. Skolene arrangerer ikke 17.mai; det er lokalsamfunnets arrangement. Og dere trenger ikke å møte opp heller, å spise på 17.maikaféen er ikke del av undervisningen.

Anonymkode: f53dc...f45

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fint for deg jeg vet om mange! Mange som faktisk sliter. I tillegg er det ikke slik at det er frivillig dessverre. Jeg legger ikke skjul på at den dagen ikke er blant mine favoritter. Jeg synes den er fæl, ikke grunnprinsippet men utførelsen av den. Og for å ikke snakk om klokke slett !! Klokken 0700 er og blir for tidlig fri dag eller ei altså! Men jeg vet at 17. Mai er det mange som gruer seg til. Det er ikke sosialt akseptert å ikke ha råd til 17. Mai. Alle har da råd til is osv. Det er bare å se her på forumet uken før 17. Dette er jo ikke noe jeg finner på!

Jo, det er frivillig. Å kjøpe kake er også det. Jeg kjøpte ikke verke kake eller pølse i år, vi gikk i toget og dro hjem etterpå.

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vår skole går inntekten til klassetur. Nettopp fordi turen skal være gratis og alle skal kunne delta. 

Har faktisk ikke hørt om en eneste skole der pengene ikke kommer barna til gode...

Men hvis det er foreldrene som må lage kaker og kjøpe premier, i tillegg til at de må kjøpe kake, kaffe, pølser, lodd, så er jo ikke turen gratis akkurat. Så gratisprinsippet er jo ikke gratis lenger

Anonymkode: ad415...d98

Skrevet

Ingen kan tvinge noen til å levere kake til et 17. maiarrangement. Det er ikke vanlig at det er skolen som står for dette arrangementet, men noen steder er det tydeligvis slik. De kan likevel ikke pålegge foreldre å levere kaker for salg.

Anonymkode: 1b13b...cd3

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen kan tvinge noen til å levere kake til et 17. maiarrangement. Det er ikke vanlig at det er skolen som står for dette arrangementet, men noen steder er det tydeligvis slik. De kan likevel ikke pålegge foreldre å levere kaker for salg.

Anonymkode: 1b13b...cd3

Men leverer man ikke så opplever man trusler om sanksjoner. 

For to år siden lå min far for døden, jeg måtte bare si fra meg mine plikter denne dagen fordi jeg brukte all min tid på sykehus, jobb og å få noen timer tiltrengt søvn. Det var ikke godt nok, alle måtte kunne slenge sammen en kake. 

Takk og lov var det en annen mamma som hadde litt medfølelse i kroppen og bakte to. 

Til HI, her har ikke skolen noe med kakesalget og loddsalget å gjøre. FAU ordner med mat og drikke og skolekorpset står for loddsalg. Pengene kommer elevene til gode. Enig i at prisene er høye, de har god fortjeneste på pølser og kaker. Ungene mine er uansett ikke interessert i mat på 17. Mai. Brus kan man jo ta med seg feks. Og hos oss er det ikke uvanlig å ha med piknikkurv. Ingen som blir uglesett for det. Selv kjøper jeg meg en pølse, kake og kaffe. Er noe med å kjøpe dette. Gode tradisjoner for egen del. 😊

Anonymkode: 4aa71...b5d

Skrevet

Du misforstår gratisprinsippet!

gratisprinsippet handler om at alt i skolen regi skal være gratis, altså undervisning, skoleturer osv. 17-maiarrsngementet er ikje en del av skolen og faller derfor ikke inn under dette lovverket. Arrangementet holdes sv private aktører, av lokallag, av idrettslag osv.

hos oss arrangerer FAU og inntektene går tilbake til ungene. Hver klasse får en gitt sum hvert år sonde kan bruke som de vil på sosiale aktiviteter og resten går til fellesaktiviteter.

Fau gir ut gratis is og saft samt arrangerer leker med premier til alle barn - mot at foreldre baker kaker og står i kiosken. Vinn-vinn gir alle tenker nå jeg👍

At resten må betale for pølser, brus, is osv synes jeg er helt ok. Aner du hva det koster for FAU å kjøpe inn is, pøler og brus til en slik dag?? Hvor skulle FAU fått penger til et slikt innkjøp hvis de ikke fikk inntekter fra salg??

Anonymkode: 355af...8be

Skrevet

ser ikke noe problem med det, jeg har kjempe dårlig råd, det går så vidt rundt,men har spart ca 6000 til 17mai så barna skal ha en fin da, elsde fikk 1000 for han skulle være med venner på tivoli og slik ,han er 15 år,mens de minste på 7,5 og 3 var kjempe glade og fornøyd med alt de gikk, og jeg har heller ikke dårlig råd pga 17 mai. 

Vi som sliter en del må rett og slett bare spare, her sparte jeg litt barnebidrag og barnetryd, slik at barna fikk en fin dag :)

Anonymkode: 03f9c...142

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

ser ikke noe problem med det, jeg har kjempe dårlig råd, det går så vidt rundt,men har spart ca 6000 til 17mai så barna skal ha en fin da, elsde fikk 1000 for han skulle være med venner på tivoli og slik ,han er 15 år,mens de minste på 7,5 og 3 var kjempe glade og fornøyd med alt de gikk, og jeg har heller ikke dårlig råd pga 17 mai. 

Vi som sliter en del må rett og slett bare spare, her sparte jeg litt barnebidrag og barnetryd, slik at barna fikk en fin dag :)

Ikke rart du har dårlig råd når du ikke prioriterer bedre! Tivoli er helt bortkastet å brule penger på når en har dårlig råd! Bruk heller de 6000 kr på noe fornuftig!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke rart du har dårlig råd når du ikke prioriterer bedre! Tivoli er helt bortkastet å brule penger på når en har dårlig råd! Bruk heller de 6000 kr på noe fornuftig!

ro deg ned du, har ikke dårlig råd pga 17 mai og det går heller ikke utover de andre pengene denne mnd, Barna skal ha en fin dag, så det prioriteres helt rett.

Skrevet

Her er det et klassetrinn som står for 17.mai feiring på skolen, og pengene går til klassekassen til det kullet og brukes til avslutningstur.

Helt innenfor synes jeg, 10 kr for en kake, 15 kr for pølse og 10 kr for is. Lekene koster 5-10 kr, 20 kr for fiskedam. 5 kr for lodd.

Foreldrene til det klassetrinnet baker og leverer inn premier til lotteriet.

Det var et hav av forskjellige kaker, det var masse folk og alle koste seg. Ungene brukte en drøy 100-lapp hver og klassen som arrangerte fikk inn penger til skoletur. Vinn-vinn.

Toget går forresten i byen klokken 10, og jeg hadde allt skjorter strøket og alle penklær hengt frem dagen før. Vi hadde god tid og koste oss hele dagen.

Anonymkode: 85ada...b9d

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det er foreldrene som må lage kaker og kjøpe premier, i tillegg til at de må kjøpe kake, kaffe, pølser, lodd, så er jo ikke turen gratis akkurat. Så gratisprinsippet er jo ikke gratis lenger

Jo fordi det er frivillig å delta!!!

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du måtte opp 4.30 er jo bare veldig dårlig planlegging...

Anonymkode: 2612e...1a2

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

En klassetur er ikke skolens arrangement den heller. Prøv igjen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo fordi det er frivillig å delta!!!

Men det er ikke veldig frivillig å bake eller levere premie

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke veldig frivillig å bake eller levere premie

He he, jo det er det faktisk. Eller vet du om en eller annen ukjent lovtekst som er ukjent for oss andre?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

At du måtte opp 4.30 er jo bare veldig dårlig planlegging...

Anonymkode: 2612e...1a2

Dårlig planlegging????? Nei det tar s lang tid med tre barn og en mann .. vi måtte jo dra herifra 6.30! Det er to timer på dusjing(meg) frokost , tur med hunden og ut døra!

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig planlegging????? Nei det tar s lang tid med tre barn og en mann .. vi måtte jo dra herifra 6.30! Det er to timer på dusjing(meg) frokost , tur med hunden og ut døra!

Det at dere har hund og at du absolutt MÅ dusje på 17.mai er da ikke skolen sin skyld, det er et valg du tar selv. Regner med at mannen klarer å kle seg selv, og et par av barna også, eller gå tur med hunden.  Men når begynner barnetoget når dere må være ute av døra kl 6.30?

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Det at dere har hund og at du absolutt MÅ dusje på 17.mai er da ikke skolen sin skyld, det er et valg du tar selv. Regner med at mannen klarer å kle seg selv, og et par av barna også, eller gå tur med hunden.  Men når begynner barnetoget når dere må være ute av døra kl 6.30?

7 jeg regnet en halvtime og vi har rundt 25 minutters reisevei. Og unnskyld meg jeg må da få lov til å ta en dusj på morgenen,selv om det er deres hellige 17. Mai. Og for de som mener det er frivillig med baking 😂😂 nei det er det ikke! Hadde en nyfødt i fjor tre dager var hun, ble tvunget til å bake med ganske så ufine mailer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...