Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Min sønn går i 9 klasse og han og kjæresten + 5-6 stk til bestemte seg for og ikke gå siden det er frivillig på ungdomsskolen her,men nå har lærer ( en eldre surmaga kjerring ) kommet og sagt at alle som ikke deltar vil hun sette ta det på orden, altså nå har gutten min god orden, men hun vil sette den ned pga dette , kan hun det ? Sønnen min og kjæresten hans tør ikke og la være og gå nå,vet ikke hva de andre 5-6 gjør ,men de velger og gå,men tenkte på neste år, da skal jeg la han slippe uansett hva hun sier, for dette mener jeg hun ikke har lov til Anonymkode: 3abf7...abf
Ledda Skrevet 17. mai 2018 #2 Skrevet 17. mai 2018 Oi. Det jeg ikke skjønner er at du velger å ta opp kampen om dette. Hvorfor ikke bare gå i toget?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, Ledda skrev: Oi. Det jeg ikke skjønner er at du velger å ta opp kampen om dette. Hvorfor ikke bare gå i toget? Skjønner henne godt jeg. Tvang er ikke ok, og det ER tvang. Anonymkode: 44a9a...ff8
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #4 Skrevet 17. mai 2018 Nei, lærer kan ikke sette ned i orden. Men må likevel være så ærlig å si at jeg ikke skjønner grunnen til at ungdom skal "slippe" å feire landet vårt?! 17. mai er en unik feiring, og det mener jeg at det skal fortsette å være. Som mor hadde jeg forventet at ungdommen skal gå i tog, såfremst det faktisk et et tog å gå i😉🇳🇴🎉. Anonymkode: 72c7a...651
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #5 Skrevet 17. mai 2018 men når det er frivillig, må de jo få velge selv, uansett om jeg også synes han kan gå i tog,men da burde de heller ikke fått et valg mener jeg. Kos dere alle mann nå skal jeg følge guttene mine til toget Anonymkode: 3abf7...abf
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 Dette har du fra læreren direkte? Eller fra din sønn? Anonymkode: 16a7c...b44
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #7 Skrevet 17. mai 2018 Hadde ringt til læreren og spurt om hun har fått solstikk. Det går da ikke an!! Anonymkode: 4befb...310
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #8 Skrevet 17. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skjønner henne godt jeg. Tvang er ikke ok, og det ER tvang. Anonymkode: 44a9a...ff8 Der er tvang å gå på skolen også,skql barna få slippe det også?? Anonymkode: 1e6d1...f2e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #9 Skrevet 17. mai 2018 Gutten kan ikke settes ned i orden for dette, men anmerkning kan han vel få, selv om det også er tvilsomt. Læreren har ikke ansvar for "barna" i dag, og dermed heller ikke myndighet til å bestemme eller sanksjonere. Men likevel skjønner jeg ikke hvorfor gutten skal unndra seg toget. Tvilsomt om han er SÅ kul at han ikke kan være med og feire nasjonaldagen. En liten spasertur har han neppe vondt av. Anonymkode: 3d9d7...9f3
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #10 Skrevet 17. mai 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der er tvang å gå på skolen også,skql barna få slippe det også?? Anonymkode: 1e6d1...f2e Det kan ikke sammenlignes. Når det er frivillig å gå i toget, men man straffes om man ikke går, da er det skjult tvang. Anonymkode: 44a9a...ff8
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #11 Skrevet 17. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der er tvang å gå på skolen også,skql barna få slippe det også?? Anonymkode: 1e6d1...f2e Når toget i utgangspunktet er frivillig, kan du ikke sammenligne disse to. Anonymkode: b7d8f...b8c
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #12 Skrevet 17. mai 2018 Lærer kan ikke sette ned i orden, men kan og bør heller gi ros og evt belønning for å møte opp og gå i toget. Anonymkode: f224a...729
Love my kidz Skrevet 17. mai 2018 #13 Skrevet 17. mai 2018 Jeg kan ikke tro at det er lov for en lærer å gjøre dette. Jeg mener at man er ikke pokke nødt til å delta i tog om man ikke vil eller har andre grunner. Her hvor jeg bor får ikke lærerne lønn på 17 mai og dermed gårnde heller ikke i toget. Jag kan ikke i min villeste fantasi forstå at det er så obligatorisk for ungene heller slik at de får straff for å ikke gå. Man kan feire nasjonaldagen uten å gå i tog altså.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #14 Skrevet 17. mai 2018 Barneskolen har "tvang". Altså de sier at alle skal og de som ikke kommer får vanlig fravær. Men jeg vet dette ikke skjer siden ene barnet mitt ikke alltid har gått. Det virker som skolen må skrive det slik for at de skal få mld fra foreldrene til de ungene som ikke kommer. Jeg har hørt det er flere foreldre som har sendt ungene for p gå intoget, men ungene har valgt å gjøre noe helt annet. Så da har det vært unger som inegn vet hvor er. Her er det frivillig å gå på ungdomskolen, ingen får fravær eller anmarkning. Skolen skriver at de ønsker flest mulig ønsker å gå i tog. I år var denne ungdomskolen de som hadde flest med i toget, de andre ungdomskolene som er mye større hadde få som gikk i tog. Så de har faktisk nådd inn til ungdommene uten å tvinge. Anonymkode: d75f7...0b9
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #15 Skrevet 17. mai 2018 Takk for alle svar Kommer til og snakke med rektor imorgen. Anonymkode: 3abf7...abf
Mamma_til_2 Skrevet 17. mai 2018 #16 Skrevet 17. mai 2018 17.mai er en helligdag skolene har stengt og ingen kan tvinge noen til og delta i tog. Man trenger heller ikke søke om fri eller gi beskjed om at man drar bort den dagen. Men det er fint at barna går i tog og lærer at man ikke alltid kan gjøre som man vill selv om man har fri.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #17 Skrevet 17. mai 2018 Når jeg leser en slik tråd så forstår jeg ikke hvorfor så mange er redd for at "utlendinger som ikke respekterer våre tradisjoner kommer til å ødelegge det norske samfunnet" ... Det er jo tydelig at nordmenn selv fint greier å undergrave egne tradisjoner med sin historieløshet. Anonymkode: 5847b...567
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #18 Skrevet 17. mai 2018 Nei, lærer kan ikke sette ned ordenskaraketeren til de som ikke møter for å gå i toget. Når det er sagt så skal ikke ungdommen gå i toget fordi de blir tvunget til det, men fordi de har fått oppdragelse og opplæring nok hjemmefra til å stille opp og gå i 17-maitog uansett. Anonymkode: d427b...7c5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #19 Skrevet 17. mai 2018 Det hadde jeg ikke akseptert fra lærer. 17. mai er ikke en skoledag, og lærer har ingen rett til å bestemme over barna 17. mai. Jeg hadde ringt lærer, i første omgang for å høre dennes versjon av historien. Hvis det ungen forteller viser seg å være riktig hadde læreren fått beskjed om at dette er over streken og vil ikle bli akseptert. Vi feirer landet vårt på 17. mai, og grunnloven, og at vi er frie. Det skal være en fest dag. For meg betyr det at alle må få lov å feire som de vil. Hvis folk skal gå i tog fordi de tvinges til det, eller fordi de føler de må, så har toget etter min mening utspilt sin rolle. Jeg mener at de som synes det er gøy å gå i tog skal gå i toget, andre kan feire 17. mai på andre måter. Jeg er ganske sikker på at det fortsatt grunnes nok folk som vil gå i toget, den dagen det ikke gjør det er det på tide å finne nye tradisjoner for feiring. Et tog der folk går av pliktfølelse eller tvang, er for meg en uverdig måte å feire det flotte landet vårt. Anonymkode: a5812...25a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #20 Skrevet 17. mai 2018 Nei, lærer kan ikke sette ned i orden pga. det, og hun kan heller ikke gi anmerkning. Hvis skolen har sagt det er frivillig er det ingen regel som er brutt, dermed har ikke ungen gjort noe galt om han ikke vil være med. Når jeg leser svarene over her får jeg litt assosiasjoner til indoktrinering av statlige verdier i barn her. 17. mai skal være hyggelig for barna, og de fleste ungdommer går gjennom en fase der de vil prøve andre ting og se hva de liker. De må få prøve seg frem og finne ut av hvilke verdier de vil omfavne og hvilke de vil forkaste. Det må vi voksne ha respekt for. Å tvinge dem til å feire nasjonen og marsjere i tog når de ikke vil, nei da begynner vi å ligne på land vi ikke har lyst til å ligne på. Hvis vi voksne har klart å gjøre 17. mai til en hyggelig dag for barna kommer ungdommene til å komme tilbake og omfavne den samme feiringen og gjøre den til sin egen etter hvert. Men å tvinge og disiplinere de og å indirekte shame de barna som i en periode vil prøve noe annet... Da blir det i overkant hyklersk å skulle feire vår frihet og at enkeltindividet står fritt til å velge sine egne verdier. Anonymkode: fda8c...22b
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #21 Skrevet 17. mai 2018 Her er 17. mai toget obligatorisk for alle i grunnskolen. De må søke om å få fri fra toget. Ungsomskoleelevene får avspasere noen timer rett før sommerferien. Jeg synes det er en fin ordning. Det er så flott å se på alle de fine ungdommene. De smiler og ler, så tror ikke noe skade er skjedd. Vi har selv tre ungdommer, og ingen av de har noen gang ymtet frempå om å få slippe. De er dog oppdratt til å stille opp for samfunnet. Her stiller vi opp alle sammen på dugnader og arrangementer. Skal det bli greit rundt oss , så må vi også bidra selv. Tror virkelig ikke det er skadelig å sette noen krav til barna. De kan ikke slippe unna alt som de anser som kjedelig. Aldri om jeg hadde kontaktet rektor for dette. Du soper veien god og ren for prinsen din... Anonymkode: 92cd6...5e3
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #22 Skrevet 17. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar Kommer til og snakke med rektor imorgen. Anonymkode: 3abf7...abf Ikke snakk med rektor. Ta det riktig tjenestevei. Spør læreren om dette stemmer først. Alt for mange foreldre sluker hva ungene sier, er ikke sikkert det var dette læreren sa (definitivt ikke hva hun mente). Anonymkode: 4fbba...a28
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #23 Skrevet 17. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar Kommer til og snakke med rektor imorgen. Anonymkode: 3abf7...abf Hvorfor skal du snakke med rektor, før du snakker med lærer? Det er skikkelig ufint, du vet jo ikke om det stemmer engang. Men på krigsstien til rektor skal du. Ta det med lærer først, ta det med rektor hvis lærer er urimelig Anonymkode: 2aa83...219
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #24 Skrevet 17. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når jeg leser en slik tråd så forstår jeg ikke hvorfor så mange er redd for at "utlendinger som ikke respekterer våre tradisjoner kommer til å ødelegge det norske samfunnet" ... Det er jo tydelig at nordmenn selv fint greier å undergrave egne tradisjoner med sin historieløshet. Anonymkode: 5847b...567 Det har du HELT rett i!!! Anonymkode: 1124d...599
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #25 Skrevet 17. mai 2018 Det høres ut som om det er ulikt fra kommune til kommune. Jeg er lærer på en ungdomsskole på Nordvestlandet, og vi har aldri lagt oss borti hva elevene gjør på 17. mai. Selvfølgelig håper jeg elevene mine går i tog, det hadde vært utenkelig for meg å ikke gå. Når det gjelder å sette ned ordenskarakteren; det kan ikke en lærer gjøre basert på én enkelt episode (uten at den er ekstrem). Eleven og foreldrene skal uansett ha skriftelig varsel hjem om at ordenskarakteren står i fare for å bli nedsatt, i så god tid at de kan endre oppførsel og ikke få nedsatt. Anonymkode: da650...787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå