Gå til innhold

Snu barnet i bil? Snart 3 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir faktisk litt provosert over en del av svarene her, og også dine holdninger, HI. Det er «slitsomt» for deg å sitte i baksetet. Du vil ikke kjøpe et nytt beltemontert sete, du vil ikke flytte frem et av de andre barna, og DVD fenger ikke. Flere svarer at man må gjøre det som passer en best. 

VET dere hva som skjer med en liten kropp i beltestol, eller i fempunktssele forovervendt?! Kan du leve videre dersom barnet ditt ble drept i en møteulykke, fordi du ble «sliten» av å sitte bak? 

Anonymkode: 07b7d...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du leve videre dersom barnet ditt ble drept i en møteulykke, fordi du ble «sliten» av å sitte bak? 

Hvorfor tar dere det for gitt at de er to voksne alltid, så en alltid kan sitte bak?

Anonymkode: 0526f...109

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar dere det for gitt at de er to voksne alltid, så en alltid kan sitte bak?

Anonymkode: 0526f...109

Når hun beskriver situasjonen slik hun gjør, tar man utgangspunkt i det. Og jeg har allerede foreslått at det ene barnet (av tre) kan sitte foran når det er mulig. 

Det er vel mer snakk om å være bittelitt løsningsorientert her, mer enn noe annet. Men det virker egentlig ikke som om HI er interessert i noe mer enn støtte til å snu barnet. 

Anonymkode: 534d1...910

Skrevet

Jeg kan ikke sitte bak fordi jeg selv blir dårlig, mannen får ikke plass pga altfor lange ben. Dessuten er det veldig trangt. Vi har forsøkt mange løsninger. Vil helst IKKE ha de andre barna foran pga de ikke sitter helt Ok der, og veiene er jo trafikkerte med høy hastighet. 

Det har hendt at vi har valgt to biler, men ofte er jeg også alene i bilen, da sitter av og til en av de andre foran. Da vi skulle kjøpe sete 2 til minste ble det fortalt oss at isofix var tryggere enn beltestoler pga feilmontering/vridning av belter og div... 

jeg har skrevet at vi skal prøve DVD.. 

at dere trekker frem at jeg ikke vil sitte bak fordi jeg blir sliten sier mer om dere. Det stod mer enn bare det.... 

men typiske DIB er at dersom man lurer på noe som ikke er helt i tråd med alle anbefalinger så er man både naver, dum og lat... 

selv reagerte jeg kraftig da en i ei tidligere barselgruppe kjøpte fremovervendt sete med pute over magen da ungen var 10mnd! Fordi bilen ble så trang for bakovervendt.... da hadde jeg heller kjøpt ny bil! 

Anonymkode: 45b35...29a

Skrevet

Jeg vet. ALLTID er det noen som skal angripe og rakke ned på hi. Begynner ærlig talt å bli litt lei det. 

Men tilbake til problemstillingen. Vi er i samme båt. Vi kommer ikke til å snu 3-åringen ennå. Han er for liten og lett, og må bare bite tenna sammen litt til. Så får vi heller bare ha et slitsomt år. Ev. kjøre minst mulig. Det suger, men sånn er livet til tider. 

Anonymkode: 43ca7...b57

Skrevet
På 15.5.2018 den 11.23, Appelsinpiken skrev:

Bytt til et beltemontert sete. Han bør uansett ha et beltemontert sete før han er stor nok til å sitte trygt fremovervendt i en  beltestol (5 år OG 110 cm OG 18 kg).

de beltemonterte er som regel billigere enn isofixseter også.

minikid er er bra sete, evt maxway, axkid move  eller britax twoway.

Altså bakovervendt til de er fem år?? 😱

Har Forøvrig snudd mine mellom to-tre års alder. Minste er nå rett over tre og har går over til beltestol. Han er 114 cm og 26 kg

Anonymkode: ff500...75f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har Forøvrig snudd mine mellom to-tre års alder. Minste er nå rett over tre og har går over til beltestol. Han er 114 cm og 26 kg

Stor gutt. 😊

Min på 3 år er 95 cm og 13 kg. Hun på 7,5 år er 123 cm og 21 kg. Sånn til info, bare. 😅

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du vært intr i å tilegne deg ny kunnskap om bilsikring av barn, hadde du ikke vært så sjokkert.. nyere svensk forskning (som for øvrig er verdensledende på sikring av barn i bil), viser at skjelettet ikke er sterkt nok til å tåle en kollisjon i fremovervendt sete før ved 6-7 års alder.

Min er 4,5 nå, sitter bakovervendt hos meg, men satt fremovervendt hos far fra ca 4 års alder. Junior har selv sagt han syns det er bedre å sitte i setet han har hos meg. Far har derfor valgt å snu han, så han sitter bakovervendt der også.

Anonymkode: 30286...1fb

Skrevet

ikke bry deg hi om de her inne :) her skal helst alle sitte bakover til de er 6-7 år :) helt lovlig og snu før, du gjør ikke noe galt i forhold til loven, er abefalt til 4 år,men helt lovlig og flytte når barnet er 15mnd

Skrevet
På 14.5.2018 den 19.25, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor virker det som om «alle» har 2 og 3-åringene fremovervendt. Jeg blir sett rart på, og har til og med fått kommentarer på at jeg har snart 3-åringen bakovervendt. Det virker nesten som om folk gir mer og mer f... i trafikksikkerheten til sine barn. 

Tragisk utvikling . Jeg har til og med ofte sett 1-2 åringer som sitter forovervendt 

Anonymkode: ff759...5fa

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi endte med å kjøpe ny bil. Enda større og det gikk supert. Han var ganske rolig og ingen av de andre fikk hodeverk eller vondt i øynene. Og vi kjørte i 4-5 timer.. 

Skrevet
På 15.5.2018 den 22.14, silje1989 skrev:

Selvfølgelig går det bra, så lenge dere ikke havner i en ulykke. Da hadde det mest sannsynlig ikke gått bra..

Det er lovlig at barn ned i 15 mnd. Alder sitter fremovervendt ja, men det er livsfarlig. Barn skal IKKE sitte fremovervendt i 5punkt-sele.

bakovervendt til MINST 4 år.  Helst til 6 år. Gjerne lenger.

Kan du være snill å forklare hvorfor barn ikke skal sitte fremovervendt i 5 punktssete?

Har forstått det fra innlegg her at beltestol er tryggere, bruker det til min på snart 5. 

Men får ikke overbevist mannen min, han kjører fortsatt snart 5-åring rundt i sin bil i en fremovervendt sete med 5-punkt. 

Har det med at kroppen sitter fast og at hodet får sleng ved en ev kollisjon? Det jeg tror og prøver å formidle til mannen min, men han forstår det ikke å nekter, han tror beltestol er mindre sikkert...

Anonymkode: 155c6...82d

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du være snill å forklare hvorfor barn ikke skal sitte fremovervendt i 5 punktssete?

Har forstått det fra innlegg her at beltestol er tryggere, bruker det til min på snart 5. 

Men får ikke overbevist mannen min, han kjører fortsatt snart 5-åring rundt i sin bil i en fremovervendt sete med 5-punkt. 

Har det med at kroppen sitter fast og at hodet får sleng ved en ev kollisjon? Det jeg tror og prøver å formidle til mannen min, men han forstår det ikke å nekter, han tror beltestol er mindre sikkert...

Ja, det er hovedgrunnen. Vis kræsjtester på You Tube. Hvis man ved å se det ikke skjønner hvor fatalt det kan bli, er det ikke mye håp dessverre. Da har man fullstendig mangel på å skjønne risiko og konsekvens.

Anonymkode: 78bfe...e96

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er hovedgrunnen. Vis kræsjtester på You Tube. Hvis man ved å se det ikke skjønner hvor fatalt det kan bli, er det ikke mye håp dessverre. Da har man fullstendig mangel på å skjønne risiko og konsekvens.

Takk.

Skal vise ham dette.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis barnet får plass i stol med fempunktssele forovervendt, får det også plass bakovervendt. Med mindre dere har en ren forovervendt stol kan han bare snu den, og vips sitter barnet fem ganger tryggere. 

Skrevet

De fleste mennesker som oppholder seg i en bil i fart vil jo overleve og ikke bli skadet selv om de ikke har bilbelte på seg i det hele tatt. Bilsikringsutstyr er totalt bortkastet for det fleste... Selvfølgelig går det bra med 15 måneder gamle barn som sitter forovervendt i bilen, med eller uten fempunktssele.  Sitter man uten noen sikring, vil man kanskje en eller annen gang dunke hodet borti setet foran eller en liten unge vil kanskje skli ned på golvet om man bremser opp litt kraftig. Men kjære vene det går bra det også. Ikke noe problem, bare å droppe sikring for det har gått bra i alle år....

Eller kanskje ikke, i alle fall ikke så lenge ingen av oss er så synske at vi vet akkurat hvilken gang man kunne komme til å trenge å være sikret.  Argumentet om at "Det er lov, eller mine barn ble snudd etc" er helt idiotisk. Selv om dine barn er dårlig sikret, så er ikke det noen fasit på at det er lurt.  Folk velger selvfølgelig (og dessverre) selv, men da bør man velge fordi man selv er villig til å ofre sikkerheten til forhold til en eller annen form for komfort og samtidig har bestemt seg for å ta ansvar for det og kunne se seg selv i speilet om noe skulle gå galt. 

At alle andre gjorde det eller at "Jeg spurte på et nettforum og da fikk jeg beskjed av noe ukjente folk om å bare gjøre det" - er et dårlig argument om du sitter der med en unge med brukket nakke. Det kommer selvfølgelig sannsynligvis ikke til å skje, så du kommer sannsynligvis ikke til å trenge å forsvare valget ditt noen gang. Men det er DU (dere) som må ta et valg som DU (dere) kan forsvare i alle situasjoner om det skulle gå galt. Kan du det, så snu i vei. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort.

Skrevet
På 15. mai 2018 den 22.14, silje1989 skrev:

Selvfølgelig går det bra, så lenge dere ikke havner i en ulykke. Da hadde det mest sannsynlig ikke gått bra..

Det er lovlig at barn ned i 15 mnd. Alder sitter fremovervendt ja, men det er livsfarlig. Barn skal IKKE sitte fremovervendt i 5punkt-sele.

bakovervendt til MINST 4 år.  Helst til 6 år. Gjerne lenger.

Sitte bakovervendt når de er 6 år??? Hvordan er det mulig med normalt utvikla unger? Min 5 åring er 125 cm og hadde aldei fått plass til beina i et bakovervendt sete! Han hadde vel vært for høy også, tipper jeg. 

Greit å tenke sikkerhet, men man må jo ikke bli helt idiot heller. 

Anonymkode: 99ecb...4a8

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitte bakovervendt når de er 6 år??? Hvordan er det mulig med normalt utvikla unger? Min 5 åring er 125 cm og hadde aldei fått plass til beina i et bakovervendt sete! Han hadde vel vært for høy også, tipper jeg. 

Greit å tenke sikkerhet, men man må jo ikke bli helt idiot heller. 

Anonymkode: 99ecb...4a8

En på 125 kan fint sitte bakovervendt i noen seter. Og noen seter kan settes ut på setet slik at det blir bedre plass, eller de har lave setekanter så de kan sitte litt ut med beina. Axkid Minikid er eksempel på et slikt sete.

Når man skjønner hva som faktisk kan skje med et barn i en kollisjon så gjør man det man kan for å sikre de best mulig, lengst mulig.

Skrevet
På 14.5.2018 den 17.46, Anonym bruker skrev:

Oi oi, nå leker du med en ladd pistol 😉

Her inne snur man ikke barna før de er 10 år.  Du kommer til å bli hetset, men prøv å la det prelle av. 

Jeg snudde min da han var 3. Og hvis du føler det er det rette for dere, så gjør det. 

Anonymkode: 67466...da6

Klassisk argumentasjon å håne andre som hysteriske for å kompensere for sin egen tilkortkommenhet og dårlige samvittighet. 

Anonymkode: 30e93...bd3

Skrevet

Hylingen kan jo komme av at han blir bilsyk? På lengre turer må vi gi postafen til våre. Ga 1/4tabl til vår 3-åring(selv om der på pakken står 1/2tabl fra 6år).ble ikke mer trøtt av den lille dosen og bilrutene EE blitt mye bedre☺️

Anonymkode: 143fb...aef

Skrevet

Det tror jeg ikke, han hyler i trass/krangler med søsken, sparker på dem osv,  men nå i ny og mye større bil så sitter ingen tett og alt ble bedre..enn så lenge.... Neste gang må vi vel kjøpe buss🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...