Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Han lager et H****** hver gang vi skal kjøre mer enn en time, to av søsknene hans er ganske høysensitive og får ekstremt hodepine og blir totalt utmattet av å sitte i bil med lillebror i mer enn 30 min. De to bruker headset for å stenge ute, men lillebror sitter å sparker på dem (den som sitter nærmest) og er trassig herfra til evigheten. Lillebror er verdens snilleste ellers, men i bil blir han et lite monster. Han blir 3 om en mnd. Han er litt over gjennomsnittet for høyde og vekt. Har noen snudd barna så tidlig? Vet at han kan bråke selv om han blir snudd, men da får han ikke sparket/dratt i hår og slikt. Han har høyt sete, ser godt ut og kan noen få ganger fungere bedre i bil, men nå har vi kommet til et punkt hvor ALLE bilturer over 30 min er et mareritt... Anonymkode: 45b35...29a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 De anbefaler fire år da. Jeg kommer ikke til å snu før dette. Anonymkode: be872...492
Optatium Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 (endret) Jeg snudde datteren min når hun fylte 3. Hun satt så klompete med vintersko bakovervendt og hun satt trangt. Jeg droppet rett og slett å kjøpe et nytt sete for å sitte bakovervendt litt til. Endret 14. mai 2018 av Optatium
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 jeg ville ikke snudd, men heller flytter det ene barnet i forsetet, og satt meg ved siden av minsten selv dersom ham oppførte seg sånn. Anonymkode: 534d1...910
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Vet de anbefaler 4 år, og det tenker jeg er med god grunn. Samtidig ser jeg at de aller fleste har snudd treåringene sine fremover i barnehagen til min snart treåring. Min blir så bilsyk at jeg rett og slett ikke kjører bil med henne utenom sovetidene. Det begrenser oss veldig men jeg liner ikke tanken på å snu henne frem enda, så vi triller med vogn når vi skal rundt. Min er også stor av vekst, så om et halvt års tid tenker jeg at jeg tar henne med i bilen igjen, da fremovervendt. Anonymkode: ac264...78d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Det er 5 ganger mer sannsynlig at barnet dør eller blir hardt skadet i en kollisjon dersom det sitter fremovervendt enn bakovervendt. Hva med å la ungen se på ipad i bil, besafe har nå kommet ut med et kollisjonstestet setetrekk med tabletholder. Ellers ville jeg gjort som anonym 534d1...910 skriver over Anonymkode: d60c8...b5f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Oi oi, nå leker du med en ladd pistol 😉 Her inne snur man ikke barna før de er 10 år. Du kommer til å bli hetset, men prøv å la det prelle av. Jeg snudde min da han var 3. Og hvis du føler det er det rette for dere, så gjør det. Anonymkode: 67466...da6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 Jeg snudde min eldste da han var to fordi min (daværende) mann dreit i sikkerhet og jeg hadde ikke lappen, ergo ikke noe jeg skulle sagt. Han snudde datteren vår da hun var 18 mnd pga oppkast. Jeg hatet det! Var veldig fortvilet og liker ikke å ikke følge anbefalinger. Skal vurdere det med film i bilen. Har prøvd å sitte bak selv, men det blir også litt styr. Unga krangler da om å sitte foran🤣 morsom alder.... selv om det er en mulighet, men likevel litt slit å sitte i midten bak i mange timer, men på kortere turer er det Ok. Hi Anonymkode: 45b35...29a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 Her jeg bor virker det som om «alle» har 2 og 3-åringene fremovervendt. Jeg blir sett rart på, og har til og med fått kommentarer på at jeg har snart 3-åringen bakovervendt. Det virker nesten som om folk gir mer og mer f... i trafikksikkerheten til sine barn. Anonymkode: 43ca7...b57
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her jeg bor virker det som om «alle» har 2 og 3-åringene fremovervendt. Jeg blir sett rart på, og har til og med fått kommentarer på at jeg har snart 3-åringen bakovervendt. Det virker nesten som om folk gir mer og mer f... i trafikksikkerheten til sine barn. Anonymkode: 43ca7...b57 Ser det samme her. Barn helt ned i 2 års alder sitter fremovervendt. Min er den eneste på sitt kull som fortsatt sitter bakovervendt. Bryr meg fint lite om hva andre mener og tenker, heldigvis! Til og med min egen far, som nå nærmer seg 70 år, har snudd tankegangen. Fikk en del kommentarer da ungen bikket 2 år, om han ikke skulle «få se ordentlig snart», men etter vi totalvraket bilen på glatta, har han kun skrytt av hvor bestemt jeg er på bilsikringen. Snakket om det senest i går og da var det faktisk han som nevnte at forskning nå viser at skjelettet ikke er sterkt nok før ved 6-7 års alder. Så til og med han har oppdatert seg 💞 (selv om han er ferdig med småbarn for lengst). Anonymkode: 30286...1fb
Appelsinpiken Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 Skru av airbagen og sett lillebror bakovervendt i passasjersetet. Hadde en slik røver her i huset også
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 Akkurat nå, Appelsinpiken skrev: Skru av airbagen og sett lillebror bakovervendt i passasjersetet. Hadde en slik røver her i huset også Støtter! Ikke snu enda, det er livsfarlig. Anonymkode: 07b7d...d50
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Han lager et H****** hver gang vi skal kjøre mer enn en time, to av søsknene hans er ganske høysensitive og får ekstremt hodepine og blir totalt utmattet av å sitte i bil med lillebror i mer enn 30 min. De to bruker headset for å stenge ute, men lillebror sitter å sparker på dem (den som sitter nærmest) og er trassig herfra til evigheten. Lillebror er verdens snilleste ellers, men i bil blir han et lite monster. Han blir 3 om en mnd. Han er litt over gjennomsnittet for høyde og vekt. Har noen snudd barna så tidlig? Vet at han kan bråke selv om han blir snudd, men da får han ikke sparket/dratt i hår og slikt. Han har høyt sete, ser godt ut og kan noen få ganger fungere bedre i bil, men nå har vi kommet til et punkt hvor ALLE bilturer over 30 min er et mareritt... Anonymkode: 45b35...29a Kan dere ikke kjøpe DVD-spiller? Anonymkode: 766ce...840
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 Setter han ikke foran, han har jo isofix sete, det er ikke isofix foran.... skal prøve med DVD spiller.... Anonymkode: 45b35...29a
Appelsinpiken Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Setter han ikke foran, han har jo isofix sete, det er ikke isofix foran.... skal prøve med DVD spiller.... Anonymkode: 45b35...29a Bytt til et beltemontert sete. Han bør uansett ha et beltemontert sete før han er stor nok til å sitte trygt fremovervendt i en beltestol (5 år OG 110 cm OG 18 kg). de beltemonterte er som regel billigere enn isofixseter også. minikid er er bra sete, evt maxway, axkid move eller britax twoway.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 37 minutter siden, Appelsinpiken skrev: Bytt til et beltemontert sete. Han bør uansett ha et beltemontert sete før han er stor nok til å sitte trygt fremovervendt i en beltestol (5 år OG 110 cm OG 18 kg). de beltemonterte er som regel billigere enn isofixseter også. minikid er er bra sete, evt maxway, axkid move eller britax twoway. Hvor har du spesifikasjonene (5 år OG 110 cm OG 18 kg) fra? Trygg Trafikk sine anbefalinger er minst 4 år/105 cm/15 kg... Anonymkode: ee4c8...f95
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 Beltemonteet sete er jo ikke like bra som isofix, man får dessuten isofix seter som er for belter. Pris er ikke akkurat problemet, liker ikke å tenke «billigst» på sikkerhetsutstyr... britax two way er hardt og ukomfortabelt...og de sitter lavt. Det er ikke aktuelt. Han har nå BeSafe Isize, sitter høyt og setet kom godt ut. Han ser både ut av sidevinduet og bakvinduet. Skal forsøke med film i bilen, selv om han ikke alltid gidder det heller. Hi Anonymkode: 45b35...29a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 Flyttet min fremover når han var litt over 3 år, trives mye bedre og ting ble 100% bedre for alle, er ikke alle som kan sitte bakover til de er 4 og dessuten kan barn helt ned i 15 månders alder sitter fremovervendt, er en abefalling,men fullt lovlig og flytte fremover før, min var lang var 116 cm og ca 16kg når han var 3, nå er han 5 år og ca 125cm Anonymkode: 5f079...6f5
Appelsinpiken Skrevet 15. mai 2018 #19 Skrevet 15. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Beltemonteet sete er jo ikke like bra som isofix, man får dessuten isofix seter som er for belter. Pris er ikke akkurat problemet, liker ikke å tenke «billigst» på sikkerhetsutstyr... britax two way er hardt og ukomfortabelt...og de sitter lavt. Det er ikke aktuelt. Han har nå BeSafe Isize, sitter høyt og setet kom godt ut. Han ser både ut av sidevinduet og bakvinduet. Skal forsøke med film i bilen, selv om han ikke alltid gidder det heller. Hi Anonymkode: 45b35...29a Bilbelte tåler 150 kg, isofixfestene 33... jeg vet hvem av de to jeg stoler mest på. Hvor i alle dager har du det fra at beltefestet er mindre sikkert enn isofix? Det er rent vrøvl! Begge typer seter er like sikre så lenge de er korrekt montert. du kan alltids bytte til izi plus da.
silje1989 Skrevet 15. mai 2018 #20 Skrevet 15. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Flyttet min fremover når han var litt over 3 år, trives mye bedre og ting ble 100% bedre for alle, er ikke alle som kan sitte bakover til de er 4 og dessuten kan barn helt ned i 15 månders alder sitter fremovervendt, er en abefalling,men fullt lovlig og flytte fremover før, min var lang var 116 cm og ca 16kg når han var 3, nå er han 5 år og ca 125cm Anonymkode: 5f079...6f5 Selvfølgelig går det bra, så lenge dere ikke havner i en ulykke. Da hadde det mest sannsynlig ikke gått bra.. Det er lovlig at barn ned i 15 mnd. Alder sitter fremovervendt ja, men det er livsfarlig. Barn skal IKKE sitte fremovervendt i 5punkt-sele. bakovervendt til MINST 4 år. Helst til 6 år. Gjerne lenger.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #21 Skrevet 15. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du spesifikasjonene (5 år OG 110 cm OG 18 kg) fra? Trygg Trafikk sine anbefalinger er minst 4 år/105 cm/15 kg... Anonymkode: ee4c8...f95 Er det ikke inntil 18 kg man kan bruke isofix da? Anonymkode: be872...492
silje1989 Skrevet 15. mai 2018 #22 Skrevet 15. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke inntil 18 kg man kan bruke isofix da? Anonymkode: be872...492 Isofixseter går kun til 18 kg ja. Etter det må man over på beltemonterte stoler som går til 25 kg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #23 Skrevet 15. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Flyttet min fremover når han var litt over 3 år, trives mye bedre og ting ble 100% bedre for alle, er ikke alle som kan sitte bakover til de er 4 og dessuten kan barn helt ned i 15 månders alder sitter fremovervendt, er en abefalling,men fullt lovlig og flytte fremover før, min var lang var 116 cm og ca 16kg når han var 3, nå er han 5 år og ca 125cm Anonymkode: 5f079...6f5 Men selv om man er lang og veier så og så mye, så går jo dette på feks styrken i nakken ift det å tåle en skikkelig nakkesleng i tilfelle kollisjon. Man vil jo ikke at de skal knekke nakken i en kollisjon, liksom... Det har ikke barn før de er fire år. Minst. Anonymkode: 534d1...910
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2018 #24 Skrevet 16. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men selv om man er lang og veier så og så mye, så går jo dette på feks styrken i nakken ift det å tåle en skikkelig nakkesleng i tilfelle kollisjon. Man vil jo ikke at de skal knekke nakken i en kollisjon, liksom... Det har ikke barn før de er fire år. Minst. Anonymkode: 534d1...910 skjønner ha du mener, men når ungen hyler bare vi kjører i 3 minutter skjønner alle at det ikke går , nå er han 5 år og 3mnd. skjønner at de fleste har de bakover så lenge som mulig,men er ikke alltid det går,men ville ikke flytte han før han var over 3, han begynte allerede i 20 månder alder med denne hylingen Anonymkode: 5f079...6f5
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2018 #25 Skrevet 16. mai 2018 Helt ærlig HI, forhold deg til lovverket. Det e rlov å snu nå, aå da gjør du det om det passer deg og dere best. Det er ikke påbudt å amme til ett år heller, men det er anbefalt. Det er det mange som ikke bryr seg om. Anonymkode: 1194c...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå