Gå til innhold

Er venninna mi litt kjip...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Invitert på litt mat og drikke. Så får jeg mld om at vi kan møtes på butikken så vi kan handle sammen og dele på utgiftene... Helt greit forsåvidt, har råd til det jeg... men i min verden er det vanlig at man stiller med hvertfall mat om man inviterer noen... 

Tidligere har jeg også opplevd å være på byen med henne, hvor vi har byttet på å kjøpe drikke. Da må jeg alltid vippse henne med en gang hun kommer med drikka... samme med taxi... jeg tenker ikke så mye over slikt, og har ikke noe problem med å betale for en drink for henne. Det går jo opp i opp ca på slutten av kvelden uansett... 

Er hun litt sær, eller er jeg rar?

Anonymkode: 32437...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er gjerrig. Og desverre er dette den verste egenskapen jeg vet om. Greit å gjøre opp større beløp og om man har dårlig råd, dele på taxi og slikt. Men å invitere på mat for så å dele på kostnadene er jo flaut. Hun eier ikke folkeskikk. Hun skal være veldig bra på andre områder for at det skal veie opp for dette. 

Anonymkode: acedb...534

Skrevet

Hvor gammel er hun? Slik deling bør være over og ut etter studentlivet. 

Anonymkode: dfd63...3ee

Skrevet

Kanskje hun har dårlig råd, men at hun alikevel har lyst til at dere skal finne på noe sammen? Ikke alltid det er lett å prate om selv om dere er gode venner. Så lenge hun ikke snylter på deg (noe som ikke kommer fram i innlegget) tenker jeg at andre gode kvaliteter hun eventuelt må ha må kunne veie opp for spleising

Skrevet

Vi har ikke all verden vi, men hadde aldri bedt noen på mat for så be om halve utgiften 😄😂

Anonymkode: b2581...1a1

Skrevet

Kommer an på økonomien hennes.

Anonymkode: d921a...0e8

Skrevet

Har man ikke råd så inviterer man heller ikke på middag! Kunne invitert på noe rimeligere hun hadde hatt råd til uten å be om å dele utgifter! 

Hadde helt seriøst avlyst! 

Anonymkode: 1bcab...da8

Skrevet

Om hun har dårlig råd, så trenger hun ikke å gjøre sååå mye av det. Men mye god mat som ikke trenger å koste så ekstremt mye feks hjemmelaget pizza, en flaske brus og litt smågodt. Dette trenger ikke koste 200 kr engang..

Skrevet

Om hun ikke har dårlig råd og forsøker å skjule det, så er hun gjerrig. Har hun dårlig råd burde hun finne mer passende aktiviteter som matcher lommeboka.

Å være gjerrig er en av de dårligste egenskapene man kan ha, i mine øyne. Skulle jævlig mye bra til for å veie opp for det.

Anonymkode: 7eaea...105

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på økonomien hennes.

Anonymkode: d921a...0e8

Absolutt ikke. Hvis man inviterer, spanderer man. Hvis ikke foreslår man spleising. Alt annet er ekstremt dårlig folkeskikk, uansett.

Anonymkode: cb1bd...71f

Skrevet

Hun snylter jo ikke, dere deler likt. Helt greit det vel? Høres ut som hun har dårlig økonomi, og det er ikke kjipt å ha dårlig økonomi. Man kan ha dårlig økonomi selv om man tjener bra, og man har lov til å ha lyst til å finne på ting med vennene sine selv om man har dårlig økonomi.

Hvis hun derimot bruker masse penger på luksusting til seg selv og samtidig vil dele utgiftene når hun inviterer, da er hun kjip.

Skrevet

Hun høres veldig gjerrig ut.

Jeg og samboer er studenter og har langt fra god råd. Likevel inviterer vi jevnlig folk på middag og dessert . Aldri i livet om vi hadde krevd folk for penger . 

Jeg er av den oppfatning at ofte er folk gjerrig som person, uavhengig økonomi . 

Ei jeg var venninne med før var veldig nøye på at alt skulle være "på krona". Den dag i dag er hun utdannet psykolog og ser ikke ut til å ha endret seg ett gram . Hun er venninne med søstra mi og vi skal arrangere babygavedryss. I den forbindelse spør hun om "noen er med på å spleise på gave", slik at hun skal spare mest mulig penger. Er hun virkelig så gjerrig at hun ikke kan kjøpe en body til den kommende baby for egen regning?

Jeg blir bare flau av gjerrige folk 

Anonymkode: 9b5f2...3f6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. Hvis man inviterer, spanderer man. Hvis ikke foreslår man spleising. Alt annet er ekstremt dårlig folkeskikk, uansett.

Anonymkode: cb1bd...71f

Enig!

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke all verden vi, men hadde aldri bedt noen på mat for så be om halve utgiften 😄😂

Anonymkode: b2581...1a1

Nettopp!

Skrevet

Å spleise på gave er jo bare lurt. Om man skal bruke 300 er det vel bedre og finne noe fint sammen til 600,- 

Anonymkode: 5c420...af1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å spleise på gave er jo bare lurt. Om man skal bruke 300 er det vel bedre og finne noe fint sammen til 600,- 

Anonymkode: 5c420...af1

Å spleise på en body er bare rart. Hun er psykolog så det har hun råd til. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å spleise på en body er bare rart. Hun er psykolog så det har hun råd til. 

Har hun sagt at hun vil spleise på en body da, eller bare du som antar siden du ikke liker henne?

Anonymkode: c1274...02f

Skrevet (endret)

Litt rart er det...

Endret av holkapolka
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun sagt at hun vil spleise på en body da, eller bare du som antar siden du ikke liker henne?

Anonymkode: c1274...02f

Høres ut som det er sånn det er

Anonymkode: a21ab...5f1

Skrevet

Hun virker generelt opptatt av å spleise. Kunne skjønt det om det var snakk om noe dyrt, men det kommer jo frem at den vordrende mor mangler nyfødttøy og fortsatt snakker gjesten om å spleise for andre gang, til tross for at ingen andre av gjestene har respondert

Skrevet

Jeg elsker når folk trekker slutninger på så lite grunnlag 😂

Skrevet

Hun er dritkjip. Sånne venninner gidder jeg ikke være med.

Anonymkode: cda53...333

Skrevet

Man kan invitere på middag og spørre om de kan ta med seg noe. 

F.eks: om man skal grille. Kan man stå for tilbehør og de ta med det de vil grille til seg. Eller om de tar med en salat. 

Man kan også si at vi kan ta en middag sammen, men har dårlig råd så gi  om vi kan spleise.

Men ikke invitere for så når dagen kommer og si vi skal møtes på butikken for å dele på utgiftene.

Anonymkode: cd63c...22b

Skrevet

Synes du at hun er kjiip, HI? For det er vel det eneste som betyr noe.

Eller er det bare sånn hun er i akkurat denne sammenhengen, mennesker er forskjellige og er oppdratt forskjellig. I mitt hodet betyr ikke det at de nødvendigvis er kjipe, men at de har andre vaner enn vi har. Vår irske venner syntes sikkert vi var gørrkjipe da vi var ute på pub første gangen og gikk bort i baren og kjøpte oss hver vår øl. Mens vi som egentlig likte best å bare gå ut å drikke en øl, kanskje to om kvelden ble lang, syntes det var litt dumt å kjøpe runder som gjorde at vi kanskje kjøpte 6 øl når vi bare ville ha to. Det hadde ikke noe med gjerrighet eller sløsing å gjøre, bare med forskjellig kultur og vaner. Kanskje din venninne kommer fra en kultur hvor man spleiser i en sånn middagsituasjon.

Skrevet

Forresten, om hun er sær eller du er rar, eller omvendt - kommer an på øynene som ser. De som synes det er normalt å være så nøye på hva man bruker av penger og hvordan ting deles, synes at du er rar.  De som tar det litt lettere og tenker at noen ganger betale jeg, noen ganger du, synes at hun er sær. Men ikke så sær at det hadde gjort meg noe om hun ellers var en hyggelig person å være sammen med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...