Gå til innhold

Skatt ved boligkjøp av foreldre


Jokeman

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leier en enebolig av min far, som jeg nå ønsker å kjøpe. 

Da min far ikke selv ikke oppfyller kravene i skatteloven om beboelse, vil et fremtidig kjøp medføre skatteavgift.

Dette er i utgangspunktet en skatt min far ikke ønsker, dermed er boligkjøpet utsatt inntil videre.

I utgangspunktet har jeg mulighet til å arve boligen, på denne måten vil skatteavgiften kunne unngås, dette er dog ikke ønskelig da min far er avhengig av pengene.

En annen løsning vil være å endre bostedsadresse, uten å selv bo der.. eventuelt bytte bolig. sistnevnte er ikke et alternativ. 

Kan jeg arve boligen, for så å gi min far en tilsvarende gave som "betaling"? 

Finnes det eventuelle andre smutthull eller løsninger ?

Takker for svar :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Det enkleste er at faren din selger sin egen bolig og flytter inn i den du leier, slik at han oppfyller kravene til boplikt i skatteloven. Da får du finne deg et midlertidig krypinn, inntil boligen er de facto overdratt til faren din. Jeg tror det tar 1 år, men ville ikke veddet gården på det.

Når faren din oppfyller kravet kan du gjennomføre et privatsalg. Men husk at dette må gjøres til markedspris, slik at du unngår ubehagelige spørsmål fra skatteetaten. Mange har brent seg på dette tidligere, som et forsøkt på å overføre penger til barn ved å selge boligen til redusert verdi. 

Jeg anbefaler deg å kontakte en advokat, som vil kunne gi deg mer utfyllende informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...