Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #26 Skrevet 11. mai 2018 Vi betaler ikke 3500 kr i SFO-plass som vi ikke trenger for at kommunen skal slippe å ordne skoleskyss. Hun har uansett rett på gratis skoleskyss da vi bor langt unna skolen. Spørsmålet er om hun skal ta buss eller drosje. Dette er jo faktisk noe man har rett på om det viser seg at kommunen vurderer det som en farlig skolevei. De som har rett til drosje pga farlig skolevei benytter seg selvsagt av dette. Og dette er også noe man automatisk får om veien fra før er vurdert som trafikkfarlig. Det vi nå har funnet ut er at "vår" vei ikke har blitt vurdert. Det er det vi nå altså skal sende inn søknad til. Hi Anonymkode: 46893...fda
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #27 Skrevet 11. mai 2018 Men her jeg bor er det ikke vanlig at foreldre lar 2. klassinger ordne seg selv og gå selv ut døra på vei til skolen om morgenen. Det er helt vanlig å følge barna til skolen. Har tredjeklassing i år, og han blir ikke fulgt til skolen, men vi går med ham til stedet der han møter andre klassekamerater å gå sammen med. Og da må vi tilpasse vår hverdag etter det selv om vi veldig gjerne ofte skulle dratt tidligere hjemmefra om morgenen. At dere drar tidlig hjemmefra her ikke kommunens problem. Selv de som får skoleskyss kan vel ikke alltid forvente at det er fra dør til dør uten at de må gå noen meter. Anonymkode: f7146...159
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #28 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men her jeg bor er det ikke vanlig at foreldre lar 2. klassinger ordne seg selv og gå selv ut døra på vei til skolen om morgenen. Det er helt vanlig å følge barna til skolen. Har tredjeklassing i år, og han blir ikke fulgt til skolen, men vi går med ham til stedet der han møter andre klassekamerater å gå sammen med. Og da må vi tilpasse vår hverdag etter det selv om vi veldig gjerne ofte skulle dratt tidligere hjemmefra om morgenen. At dere drar tidlig hjemmefra her ikke kommunens problem. Selv de som får skoleskyss kan vel ikke alltid forvente at det er fra dør til dør uten at de må gå noen meter. Anonymkode: f7146...159 Her er det mange i klassen til min datter som er alene ei lita stund før de blir hentet av drosje/går til bussen. Jeg jobber på sykehjem og har ingen mulighet til å begynne senere. Det er faktisk kommunen sitt ansvar å sørge for skoleskyss. Og det er et stort mindretall det gjelder som har farlig skolevei, så det handler ikke om at de som får skoleskyss ikke kan "gå noen meter". De aller fleste gjør jo det, da det faktisk er tilrettelagt for det. Hi Anonymkode: 46893...fda
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #29 Skrevet 11. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi betaler ikke 3500 kr i SFO-plass som vi ikke trenger for at kommunen skal slippe å ordne skoleskyss. Hun har uansett rett på gratis skoleskyss da vi bor langt unna skolen. Spørsmålet er om hun skal ta buss eller drosje. Dette er jo faktisk noe man har rett på om det viser seg at kommunen vurderer det som en farlig skolevei. De som har rett til drosje pga farlig skolevei benytter seg selvsagt av dette. Og dette er også noe man automatisk får om veien fra før er vurdert som trafikkfarlig. Det vi nå har funnet ut er at "vår" vei ikke har blitt vurdert. Det er det vi nå altså skal sende inn søknad til. Hi Anonymkode: 46893...fda Men dere trenger det jo, fordi dere må levere henne før dere starter på jobb. I byen er dette helt vanlig. Det er aldri gøy å kjøpe SFO plass, men i byen tror jeg de aller,aller fleste må gjøre dette frem til 3.klasse. Syes det er rart at du er så opptatt av å bruke fellesskapets goder på skoleskyss, når man vet hva annetdisse pengene kunne bli brukt til innenfor helse mm. Anonymkode: f0a15...dea
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #30 Skrevet 11. mai 2018 Det hadde ikke vært aktuelt å utsette mitt 7-årige barn for en så risikabel skolevei. Uavhengig av om han «klarte» det eller ikke. Uhell kan skje i et uoppmerksomt øyeblikk. MEN. Dere bor langt fra skolen og langt fra andre barn, og har en 2. klassing som ikke får gå på SFO. Det høres veldig ensomt ut. Hun må være alene om morgenen, gå selv til skolen, og sannsynligvis også være alene hjemme etter skolen siden ingen av dere har fleksible jobber. Barnet ditt hadde nok hatt veldig godt av en plass på SFO, hvor dere kunne levert og hentet henne. At det også hadde løst problemet med farlig skolevei er en bonus, men det viktigste er at barnet trenger sosialiseringen. Anonymkode: e2b7b...cb1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #31 Skrevet 11. mai 2018 Jeg ville ikke latt en andreklassing tatt bussen alene. Det høres fullstendig ansvarsløst ut! Anonymkode: f283b...3de
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #32 Skrevet 11. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hadde ikke vært aktuelt å utsette mitt 7-årige barn for en så risikabel skolevei. Uavhengig av om han «klarte» det eller ikke. Uhell kan skje i et uoppmerksomt øyeblikk. MEN. Dere bor langt fra skolen og langt fra andre barn, og har en 2. klassing som ikke får gå på SFO. Det høres veldig ensomt ut. Hun må være alene om morgenen, gå selv til skolen, og sannsynligvis også være alene hjemme etter skolen siden ingen av dere har fleksible jobber. Barnet ditt hadde nok hatt veldig godt av en plass på SFO, hvor dere kunne levert og hentet henne. At det også hadde løst problemet med farlig skolevei er en bonus, men det viktigste er at barnet trenger sosialiseringen. Anonymkode: e2b7b...cb1 Du trenger ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om. Hun er ikke alene etter skolen hver dag, og hun har med seg besøk hjem eller er på besøk tre ganger i uka. I tillegg er hun på fritidsaktivitet to ganger pr uke. Og her på bygda hvor vi bor, så bor de aller fleste i god avstand til hverandre, så det er helt normalt. Hi Anonymkode: 46893...fda
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #33 Skrevet 11. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men dere trenger det jo, fordi dere må levere henne før dere starter på jobb. I byen er dette helt vanlig. Det er aldri gøy å kjøpe SFO plass, men i byen tror jeg de aller,aller fleste må gjøre dette frem til 3.klasse. Syes det er rart at du er så opptatt av å bruke fellesskapets goder på skoleskyss, når man vet hva annetdisse pengene kunne bli brukt til innenfor helse mm. Anonymkode: f0a15...dea Det er mulig det er vanlig i byen der du bor, men her er det ikke vanlig. Her er det heller uvanlig at de fleste har SFO til 3. klasse. Dette er en rettighet vi har, akkurat som sykepenger, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc. Jeg regner med du da ikke mottar barnetrygd, ettersom du er veldig opptatt av at man ikke skal bruke av fellesskapets goder på den måten? Og hva bruker du evt barnetrygden til? Å hjelpe andre? Anonymkode: 46893...fda
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #34 Skrevet 11. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mulig det er vanlig i byen der du bor, men her er det ikke vanlig. Her er det heller uvanlig at de fleste har SFO til 3. klasse. Dette er en rettighet vi har, akkurat som sykepenger, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc. Jeg regner med du da ikke mottar barnetrygd, ettersom du er veldig opptatt av at man ikke skal bruke av fellesskapets goder på den måten? Og hva bruker du evt barnetrygden til? Å hjelpe andre? Anonymkode: 46893...fda Det er greit at det ikke er vanlig der dere bor, men det er en grunn til at det er tilbud om SFO til og med fjerdetrinn, og dere trenger det jo helt tydelig. Dere kan jo ikke mene at dere heller sparer 2300 kr i mnd enn å la datteren deres gå en skolevei dere ikke føler er trygge? Kan dere eventuelt få plass bare om morgenen? Her er det delt i tre: morgenplass, ettermiddag frem til 1530 og ettermiddag frem til 17. Man kan velge den/de tidene som trengs. Er det ikke slik hos dere? Søk om støtte til SFO, da? Det er jo utrolig mye billigere for kommunen enn å sponse gratis taxi hver dag. Anonymkode: 32200...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #35 Skrevet 11. mai 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mulig det er vanlig i byen der du bor, men her er det ikke vanlig. Her er det heller uvanlig at de fleste har SFO til 3. klasse. Dette er en rettighet vi har, akkurat som sykepenger, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc. Jeg regner med du da ikke mottar barnetrygd, ettersom du er veldig opptatt av at man ikke skal bruke av fellesskapets goder på den måten? Og hva bruker du evt barnetrygden til? Å hjelpe andre? Anonymkode: 46893...fda Men hele ditt poeng her, hi, er vel at du er uenig med kommunen i deres vurdering. De sier at du ikke har rett til skoleskyss, og du argumenterer for at du har rett til det. Jeg ville nok akseptert deg, og kjørt barnet til SFO. Skoleskyss kan ikke sammenlignes med barnetrygd, en rettighet som tilfaller alle barnefamilier. Skoleskyss er en rettighet som tilfaller noen forutsatt visse kriterier. Anonymkode: f0a15...dea
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #36 Skrevet 11. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hele ditt poeng her, hi, er vel at du er uenig med kommunen i deres vurdering. De sier at du ikke har rett til skoleskyss, og du argumenterer for at du har rett til det. Jeg ville nok akseptert deg, og kjørt barnet til SFO. Skoleskyss kan ikke sammenlignes med barnetrygd, en rettighet som tilfaller alle barnefamilier. Skoleskyss er en rettighet som tilfaller noen forutsatt visse kriterier. Anonymkode: f0a15...dea Det er ikke kommunen som har bestemt dette. Det er fylket. Fylket sier at kommunen må gjøre en vurdering av veien først, da dette ikke er blitt gjort. Fylket bare forholder seg til den infoen de får fra kommunen. Derfor så må vi be kommunen om å gjøre en vurdering av veien. Blir det klassifisert som farlig skolevei fra kommunen, så vil vi da få drosje videre. Fylket mente dette var en farlig skolevei. Men, alikevel barnetrygd er en rettighet mange mottar selv om de ikke har brukt for den. Man må ikke motta barnetrygd. Det kunne ha blitt spart masse penger om de som har nok fra før ikke benytter seg av den såkalte rettigheten. Anonymkode: 46893...fda
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #37 Skrevet 12. mai 2018 Men sier kommunen at dere ikke får det mer så må dere løse det på en annen måte. Anonymkode: eb805...d83
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #38 Skrevet 12. mai 2018 Dib i et nøtteskall. Her henges man hvis man ber om en offentlig støtteordning utenom "normalen". Men barnetrygd og sykepenger tar de imot. Dobbeltmoralen lenge leve. Hi, klag vedtaket inn til fylkesmannen mtp at kommunen ikke har vurdert om skoleveien er trygg. Anonymkode: f3eaf...370
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #39 Skrevet 12. mai 2018 Kommunen er ansvarlig for trygg skolevei. De kan utbedre så det blir trygt å gå, eller de kan spandere drosje. Det er opp til dem. Jeg bor også på bygda, og SFO åpner 7.30 samtidig med at jeg begynner på jobb, og jeg kan ikke flekse. Så det er null vits å ha det. Ikke er det noen barn utenom førsteklassinger og de utviklingshemnede der før skoletid heller. Da er det bedre at barnet går hjemmefra samtidig med meg og når fram til 8, SFO stenger da. Skolen begynner 8.10. Men det fordrer at skoleveien er trygg, og det er et kommunalt ansvar. Et ansvar kommunrn ikke tar. Det er frustrerende. Anonymkode: f0635...7bc
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #40 Skrevet 12. mai 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommunen er ansvarlig for trygg skolevei. De kan utbedre så det blir trygt å gå, eller de kan spandere drosje. Det er opp til dem. Jeg bor også på bygda, og SFO åpner 7.30 samtidig med at jeg begynner på jobb, og jeg kan ikke flekse. Så det er null vits å ha det. Ikke er det noen barn utenom førsteklassinger og de utviklingshemnede der før skoletid heller. Da er det bedre at barnet går hjemmefra samtidig med meg og når fram til 8, SFO stenger da. Skolen begynner 8.10. Men det fordrer at skoleveien er trygg, og det er et kommunalt ansvar. Et ansvar kommunrn ikke tar. Det er frustrerende. Anonymkode: f0635...7bc Men altså, ungen skal bare krysse en vei om morgenen. En vei hvor det er 50-sone. Hvis ingen barn skal krysse veien på vei til skolen ville Norge gått under pga. taxiutgifter. Vi måtte krysse en vei med 80sone da vi gikk på barneskolen. Da stod foreldrene å ventet på skolebussen sammen med oss frem til vi var store nok til å greie det selv. Vet at noen i kommunen fikk taxi også, men det var i de områdene skolebussen ikke gikk og det var for langt å gå. Men bussen burde kunne komme til skolen å vente ungene etterpå. Hvis det bare er 200 meter tar det dem to minutter ekstra. Anonymkode: 3bd8f...aef
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #41 Skrevet 12. mai 2018 Vi bor i Oslo, må krysse to trikkelinjer og tre sterkt trafikkerte veier for å komme til skolen. Den siste veien er så farlig at voksne må stå sammen med skolepatruljen, voksne folk i bil kjører slalåm mellom ungene. Burde få taxi vi også da? Anonymkode: 4c71b...daf
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #42 Skrevet 12. mai 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i Oslo, må krysse to trikkelinjer og tre sterkt trafikkerte veier for å komme til skolen. Den siste veien er så farlig at voksne må stå sammen med skolepatruljen, voksne folk i bil kjører slalåm mellom ungene. Burde få taxi vi også da? Anonymkode: 4c71b...daf Er ikke veien opplyst? Ingen fotgjengerfelt eller lyskryss? Anonymkode: f3eaf...370
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #43 Skrevet 12. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke veien opplyst? Ingen fotgjengerfelt eller lyskryss? Anonymkode: f3eaf...370 To av veiene er opplyst, den siste er det ikke. Ett lyskryss, men der er det oppfordret til ikke å krysse fordi trikken kommer rundt et uoversiktlig hjørne. På fotgjengerfeltet bryr ikke bilene seg om at ungene går over, de kjører fort mellom de, mange nestenulykker hele tiden. Anonymkode: 4c71b...daf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå