Gå til innhold

Bør en 2. klassing klare dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta buss til skolen. Når hun skal gå til "bussholdeplassen", som ikke er en bussholdeplass, kun en oppkjøring til et hus, så må hun krysse en vei der fartsgrensen er 50 km/t. Det er ikke gangfelt der, ikke gatelys og det er mye tungtrafikk (digre traktorer). 

Når hun skal ta bussen hjem, så kommer ikke hennes buss ned på skolen. Hun må gå 200 meter, krysse veien i et kryss der det kommer biler fra fire forskjellige retninger, et slikt kryss som dette: +.

Er det å forvente at en 7-åring bør klare dette uten at vi skal bekymre oss?

Anonymkode: 46893...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gangfelt, ikke gatelys og mye tungtrafikk? Aldri om jeg hadde sendt min 8-åring alene på en slik vei! 

Anonymkode: 0c60e...93a

Skrevet

Det hadde jeg ikke forventet, nei

Anonymkode: 2bfcc...862

Skrevet

Nei.

Og i hvertfall ikke i vårt land, hvor ungene går til skolen i mørket i 6måneder! 

Anonymkode: ea7dc...19b

Skrevet

Synes «forvente» er et merkelig ord å bruke i denne sammenhengen. De fleste andreklassinger vil nok klare det helt fint, men det betyr ikke at de bør gjøre det. Mye uforutsett kan hende på en slik skolevei. Sannsynligvis går det bra, men det er vel ikke en risiko de fleste er villige til å ta. 

Anonymkode: 32200...1f9

Skrevet

Ja, det burde en 2 klassing klare.

Skrevet

Nei, aldri i verden. En andreklassing er fortsatt vimsete og impulsstyrt. Det fikk jeg erfare da min rolige og fornuftige gutt ble distrahert da noen ropte over veien. Han hadde vist tegn til å stå stille men ombestemte seg å la plutselig på sprang i stedet. Bilen som kom måtte bråbremse og det var snakk om 10 cm før det smalt. Sidesynet er heller ikke ferdig utviklet. 

Anonymkode: fdc80...7d4

Skrevet

Nei, ikke en 7-åring. På vinteren vil det jo være direkte farlig - ikke fotgjengerfelt, ingen gatelys, brøytekanter + tungtrafikk og et lite barn, det er en veldig dårlig kombinasjon, uansett hvor flink barnet er. Det andre gatekrysset synes jeg er vanskelig å vurdere, men om det der er fortau og fotgjengerfelt så kan det ev. være greit, men det vil også avhenge veldig av barnet.

Har dere fått avslag på skoleskyss siden du spør hva man kan forvente av en 2. klassing? I så fall, vurder lokalavisen, og be også om at farten på stedet hun må gå på bussen senkes, at det lages og skiltes tydelig med fotgjengerfelt hvor gaten må krysses, det må være minimum, selv om det fremdeles er veldig skummelt i mørketiden og når det er mye snø. Kan jo bare tenke seg hva som skjer om brøyteplogen kommer.

Anonymkode: 469e1...11d

Skrevet

Takk for svar!

Det er fortau opp til krysset når hun skal ta buss hjem fra skolen, men ikke gangfelt noe sted i krysset.

Jeg syns også dette er for skummelt for en 7-åring. Vi måtte krangle oss til drosje i 1. klasse nå, da de mente at også en 1. klassing burde klare dette. Nå fikk vi avslag på drosje i 2. klasse.

Hi

Skrevet

Når hun skal ta bussen om morgenen, er det snakk om å gå langs veien eller kun krysse den?

Og dette krysset, er det lysregulert? 

Anonymkode: 3bd8f...aef

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Det er fortau opp til krysset når hun skal ta buss hjem fra skolen, men ikke gangfelt noe sted i krysset.

Jeg syns også dette er for skummelt for en 7-åring. Vi måtte krangle oss til drosje i 1. klasse nå, da de mente at også en 1. klassing burde klare dette. Nå fikk vi avslag på drosje i 2. klasse.

Hi

Når kommunen vet at skoleelever skal krysse det krysset på vei hjem så bør de få laget fotgjengerfelt der. Det krysset vil hun vel stort sett også forholde seg til i dagslys (med unntak kanskje på vinteren om hun har sen sfo?).

Men spesielt det første, uten gatelys, er ordentlig skummelt, igjen spesielt på vinteren.

Kanskje dere kan få noen fra Trygg Trafikk til å uttale seg? Bruk også linker som det en annen la ut, og fokuser også på alle de situasjonene som kan bli veldig farlige - dårlig vær, dårlig sikt, mørkt, snø, snøbrøyting, smalere veier på vinter sammen med det at det ikke er fotgjengerfelt, ikke fortau, ikke veibelysning eller busslomme. Og spør veldig direkte hvem i kommunen som er villig til å ta på seg ansvaret hvis det går galt, hvilken person du så skal vise til. (men måtte det selvfølgelig aldri skje!)

Minn også på at dagens andreklassinger ikke er eldre enn førsteklassingene før i tiden - de hadde ikke vurdert det som sikkert for en førsteklassing den gangen.

Anonymkode: 469e1...11d

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når hun skal ta bussen om morgenen, er det snakk om å gå langs veien eller kun krysse den?

Og dette krysset, er det lysregulert? 

Det er kun snakk om å krysse veien. Det er ikke lysregulerert det krysset.

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun snakk om å krysse veien. Det er ikke lysregulerert det krysset.

Hi

Dersom det er en ved med god oversikt (ikke rett ved en sving) og lite trafikk slik at hun kan vente med å krysse veien til det ikke er noen biler å verken se eller høre, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det er jo i tillegg 50sone, så de kommer jo ikke så voldsomt fort. Er det derimot uoversiktlig ville jeg ikke likt det. 

Og den på ettermiddagen er jeg litt mer i tvil om. Er hun den eneste som må gå så denne veien for å komme seg til bussen? Uansett om det kun er henne eller om det er flere,  burde skolen stille med en voksen som følger dem gjennom krysset. Eller så burde bussen kjøre til skolen for å hente. Det kan da ikke koste dem all verden?  

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Hi

Vet du, dere har valgt å bo der dere bor. Du har visst om skoleveien, og det er noe dere må tilpasse dere etter. Om ikke det offentlige vil bruke skattepenger på dette, så kjør henne selv til og fra SFO. Da slipper du å krangle sånn, og så slipper du å være bekymret. 

Anonymkode: f0a15...dea

Skrevet

Vi fulgte barna til skolen da vi hadde andreklassinger. (Følgegruppe med flere barn fra nabolaget). Om morgenen er det ikke unaturlig å tenke seg at dere følger barnet til bussholdeplassen om dere synes veien er skummel. Hjemveien er det imidlertid mer naturlig å diskutere med de som har ansvar for skoleskyss. 

Anonymkode: f7146...159

Skrevet

Dere må jo følge til og fra bussen, vi bor i Oslo og fulgte til og med 3. klasse

Anonymkode: 4c71b...daf

Skrevet

Det er da ikke for mye forlangt at du følger din egen unge til bussen! Det må jeg selv gjøre hver eneste dag. Kjedelig om morgenen når du har dårlig tid fra før av ja,men sånn er livet. Det er mitt problem ingen andres.

Anonymkode: 8bb5b...350

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ta buss til skolen. Når hun skal gå til "bussholdeplassen", som ikke er en bussholdeplass, kun en oppkjøring til et hus, så må hun krysse en vei der fartsgrensen er 50 km/t. Det er ikke gangfelt der, ikke gatelys og det er mye tungtrafikk (digre traktorer). 

Når hun skal ta bussen hjem, så kommer ikke hennes buss ned på skolen. Hun må gå 200 meter, krysse veien i et kryss der det kommer biler fra fire forskjellige retninger, et slikt kryss som dette: +.

Er det å forvente at en 7-åring bør klare dette uten at vi skal bekymre oss?

Jeg hadde aldri sendt en 7-åring alene der!! 

Anonymkode: de166...7aa

Skrevet

Du må jo følge/hente ungen om du ikke liker veien. Du kan jo ikke mene at alle skal få taxi? Betal taxi selv?

det er vel andre elever som skal samme vei? 

Anonymkode: 50fa8...b8b

Skrevet

Vi har ikke mulighet til å følge til bussen da den siste av oss drar 20 min før hun går til bussen.

"Alle" får selvfølgelig ikke taxi, men de som har farlig skolevei får taxi. Er mange på hennes skole som har det. Men, vi bor på bygda, og her vi bor er det ingen andre barn på samme alder. Alle er eldre. Og vi bor så spredt at alle går på bussen med lange avstander i mellom, så det er ingen hun kan ta følge med heller.

Vi sender søknad til kommunen ang farlig skolevei til vurdering, så får vi se.

Hi

Skrevet

Litt samme problemstilling hos oss.

her er det ca 400 m til busstoppet - som uke er noe busstopp men et trearmet veikryss. Her er det grusvei, inget gangfelt, veiskulder el.l og det er fartsgrense på 80km/t. Det er i hen busslomme som ungene vente i. 

Vi fikk drosje i 1. Trinn og deretter avslag. Jeg ba om skriftlig vurdering ift trafikksikkerhet opp mot barns evne til å vurdere trafikkbildet. Detville di ikke gi ut. Det viste seg at de kun hadde vurdert strekningen på nettet (Google Maps), aldri gjennomført noen reell befaring og ikke innhentet noen sakkyndig vurdering. Vi klaget til fylkesmannen, blant annet på grunn av mangelfull saksbehandling i kommunen og ba samtidig om innsyn i alle sakspapirene. Det hadde nok kommunen ikke ventet for de ga seg rimelig raskt og innvilget drosje videre!

Anonymkode: 9d061...6b8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke mulighet til å følge til bussen da den siste av oss drar 20 min før hun går til bussen.

"Alle" får selvfølgelig ikke taxi, men de som har farlig skolevei får taxi. Er mange på hennes skole som har det. Men, vi bor på bygda, og her vi bor er det ingen andre barn på samme alder. Alle er eldre. Og vi bor så spredt at alle går på bussen med lange avstander i mellom, så det er ingen hun kan ta følge med heller.

Hi

Hva gjorde dere da hun gikk i bhg? Starter SFO mye senere enn bhg åpner?

Anonymkode: 32200...1f9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Men da må dere jo enten kjøre henne på SFO når dere drar på jobb,  eller begynne senere på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...