Gå til innhold

Har ikke penger til is til barna på 17 mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper ikke til denne 17.mai , men tips til fremtidige ;)

Da jeg vokste opp hadde vi dårlig råd.  Mamma løste 17.mai økonomien med at vi samlet flasker gjennom hele året. Altså vi ungene samlet flasker ute, vi syntes det var kjempegøy å gå rundt å finne pant. Spesielt etter typiske feste-helger var vi tidlig ute for å se om vi fant noe. 

Var ikke mye brus som ble kjøpt i løpet av året, men litt ble det jo, og all panten ble spart til 17.mai . 

Så når 17. Kom fikk vi alle nok lommepenger til is og hva vi måtte ønske :)

(Var ikke sånn at vi gikk daglig og snoket i søppeldunkene etter pant altså, men fant vi flasker liggende å slenge tok vi de med hjem. Også syntes vi det var morsomt, så av og til gikk vi for å lete etter flasker helt på eget initiativ)

Anonymkode: f8da7...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, amandine skrev:

Tror du virkelig det er en løsning å finne hundringser i bilene og i veska om man er blakk? Eller å pante alle flaskene etter brusen man aldri har hatt råd til å kjøpe? Og kan man virkelig spare når man ikke har noe? 

Jeg har det heldigvis ikke sånn i dag, men jeg vet godt hvordan det er. Da er det ikke å være løsningsorientert å foreslå noe så komplett idiotisk som flaskepant.  Det fordrer at det finnes flasker.

Men altså. Disse trådene kommer jo like regelmessig som høytidene kommer. Før jul: snufsing over at der ikke er penger til julegodter. Før påske: ikke råd til å fylle påskeegget. Til 17.mai: ingen penger til is. Sommeren: dårlig gjort at alle andre drar på ferie. 

Det er vondt å være fattig, ingen tvil om det. Men si hva du vil om høytidene - de kommer i alle fall ikke uforvarende på. Julegodtet er i butikkene fra oktober og påskeeggene er å se i februar, så man får et bitte lite frampeik noen uker i forveien om at det vil bli bud etter noen kroner.

Anonymkode: f9e86...c89

Skrevet

Panten på en ølboks er vel rundt 2 kroner? 10 stk (som man lett finner på en typisk rasteplass/festplass) er en is :) Jeg syntes det var gøy å gå på let etter flasker når jeg var liten. Kombiner det med en søppelplukketur (det er jo så in akkurat nå, og ikke flaut i det hele tatt), så har dere sikkert til is.

Anonymkode: 62ad3...695

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selg mobilen! Du får et par hundrelapper sikkert. Og hvem vet, kanskje har du en ganske ny iPhone som du glatt får en tusenlapp eller to for? 

At du ikke har råd til is 17.mai er jo bare svada! Du vil bare heller bruke penger på andre ting!

Anonymkode: 33d17...25e

Selvsagt bruker hun penger på andre ting. Som nødvendig mat og klær. Er man så blakk at hver tier gjelder så bruker man ikke sin siste femtilapp på is om alternativet er å være uten brød. 

Hva med å kontakte Hjelp oss og hjelpe ol, hi? Ev få litt krisehjelp fra NAV? 

Anonymkode: 0e05c...0f9

Skrevet

Dette er nok bare en test for å se hvor mange som i gammel dib ånd svarer at hun kan gi dem kontonummeret sitt så skal de sette over en hundrelapp eller to.

Anonymkode: 70954...d5b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er nok bare en test for å se hvor mange som i gammel dib ånd svarer at hun kan gi dem kontonummeret sitt så skal de sette over en hundrelapp eller to.

Det tror jeg faktisk ikke, da hadde hun vært aktiv i tråden, noe hun ikke er. Ikke alle sånne tråder er tiggetråder. Jeg mener og at den trykker heller ikke på de rette knappene for f¨folk til å gi, i løpet av 2 sider så er det ingen som har tilbydt seg det

Anonymkode: 5b179...012

Skrevet

Selvsagt bruker hun penger på andre ting. Som nødvendig mat og klær. Er man så blakk at hver tier gjelder så bruker man ikke sin siste femtilapp på is om alternativet er å være uten brød. 

Hva med å kontakte Hjelp oss og hjelpe ol, hi? Ev få litt krisehjelp fra NAV? 

Om man er "uten brød" selger man mobiltelefon og har ikke råd til å betale abonnementet! Det at man sitter på internett å klager over at man ikke har råd til 50 kr til is, viser jo en prioritering helt hinsides! Og jeg vedder hva som helst på at hun har en god del ting og tang som koster mye mer enn både is, pølser og ballonger på 17.mai!

Skrevet

Tviler. Da hadde hun nok ikke postet en lattergrine smiley

Anonymkode: 39357...bba

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler. Da hadde hun nok ikke postet en lattergrine smiley

Anonymkode: 39357...bba

Den reagerte jeg og på

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om man er "uten brød" selger man mobiltelefon og har ikke råd til å betale abonnementet! Det at man sitter på internett å klager over at man ikke har råd til 50 kr til is, viser jo en prioritering helt hinsides! Og jeg vedder hva som helst på at hun har en god del ting og tang som koster mye mer enn både is, pølser og ballonger på 17.mai!

Internett må man faktisk ha idag. Telefon også. Det er på linje med at man må ha strøm og triumfer is på 17.mai.

Anonymkode: 449a3...d3f

Skrevet

Tror nok bare dette er tull.

Men nå lever jeg selv under fattigdomsgrensen, og har 2 barn og forsørge, har gjort dette i 11 år nå. Og sakte men sikkert, så selger man unna ting. Også bilen, for bil er dyrt, så det har man bare ikke råd til. Og tilslutt så sitter man der, uten så veldig mye av verdi lenger. Det å være fattig over en kort periode går jo helt fint. Og kan faktisk ikke sammenlignes med å være langvarig fattig. Nylig så røyk vaskemaskinen, noe man må ha. Og jeg lette på finn, men fant ikke noe billig der, eller var det billig, var det ødelagt, eller så gammelt, at det ville snart gå i stykker. Dette er jo ikke penger jeg har, så da havne man bakpå, og bruker lang tid å hente seg inn. For jeg har akkurat nok penger, jeg har ikke noe ekstra. Men barna får is på 17. mai da, jeg klarer jo å spare små summer, så gjør jo det så de skal få alt de trenger og litt til. Jeg har og levd på ris og havregrøt i perioder, for å få råd til noe vi må ha. 

Anonymkode: 43920...0c4

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå lever jeg selv under fattigdomsgrensen, og har 2 barn og forsørge, har gjort dette i 11 år nå. Og sakte men sikkert, så selger man unna ting. Også bilen, for bil er dyrt, så det har man bare ikke råd til. Og tilslutt så sitter man der, uten så veldig mye av verdi lenger. Det å være fattig over en kort periode går jo helt fint. Og kan faktisk ikke sammenlignes med å være langvarig fattig. Nylig så røyk vaskemaskinen, noe man må ha. Og jeg lette på finn, men fant ikke noe billig der, eller var det billig, var det ødelagt, eller så gammelt, at det ville snart gå i stykker. Dette er jo ikke penger jeg har, så da havne man bakpå, og bruker lang tid å hente seg inn. For jeg har akkurat nok penger, jeg har ikke noe ekstra. Men barna får is på 17. mai da, jeg klarer jo å spare små summer, så gjør jo det så de skal få alt de trenger og litt til. Jeg har og levd på ris og havregrøt i perioder, for å få råd til noe vi må ha. 

Hvis du bor i Oslo, har jeg en Miele vaskemaskin du kan få. Den er fra 2011. Har dobbelt opp siden jeg nettopp har overtatt ny bolig hvor hvitevarer fulgte med.

Anonymkode: d0e91...6e6

Skrevet

Hvis du har levd under fattigdomsgrensen i 11 år, så må jo ungene dine begynne å bli store? 

Skrevet

Hvorfor er du så fattig? Ingen jobb eller stønader?

Anonymkode: 4d0fe...8a4

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så fattig? Ingen jobb eller stønader?

Anonymkode: 4d0fe...8a4

Tror du man blir rik av stønader? Min bror går på AAP, har 2 barn 50%, og får utbetalt ca 15000 i måneden, trekkes veldig lite i skatt. Jeg går og på AAP og får utbetalt 15700, trekkes ca 6000 i skatt.

Skrevet

Vi kan vippse til deg. Mulig å kamuflere på en måte? Vippse en bedrift og merke med "Is 17 mai" og så får du pengene? Bare si fra om dette er en løsning for deg. 

Anonymkode: d30e9...baf

Skrevet

Du får da i det minste feire 17 mai. 

Jeg sitter i utlandet, og har ikke råd til å komme hjem til familien, fordi jeg fikk en kronisk sykdom som dessverre medførte at jeg måtte bruke mye penger på dyre medisiner. Så både jeg og barnet er stuck, og ville gitt alt for å komme hjem. Du får i det minste være med familien, være en del av folkelivet og oppleve den fantastiske stemningen. 

Anonymkode: 6669c...639

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får i det minste være med familien

Hva vet du om det?

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du syns det er viktigere med is enn Internett? Hvordan klarer man seg uten nett i 2018, tenker du? Betale regninger, følge med på skole/barnehage, sjekke skattemeldingen +++? 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan vippse til deg. Mulig å kamuflere på en måte? Vippse en bedrift og merke med "Is 17 mai" og så får du pengene? Bare si fra om dette er en løsning for deg. 

Anonymkode: d30e9...baf

Og der kom det 😂

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og der kom det 😂

Du er et dårlig menneske. 

Skrevet
På 9. mai 2018 den 10.57, Anonym bruker skrev:

Du er et dårlig menneske. 

Det er hun da virkelig ikke. Forumreglene tillater ikke pengeinnsamlinger! 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hun da virkelig ikke. Forumreglene tillater ikke pengeinnsamlinger! 

Hun driver da heller ikke pengeinnsamling

Skrevet
På 9. mai 2018 den 10.43, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om det?

Man kjøper neppe is til barn som ikke er der...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...