Gå til innhold

Mobbefri skole, nulltoleranse , alle med! MY ASS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei store ord og kampanjer opp og ned i mente. 

Men hva hjelper det?  Ingenting. Det hjelper i 3 min og så lenge lærer er tilstede. Men så fort  barna ikke blir overvåket så  er det full fres og tilbake til det gammle. 

I år har skolen hatt  3 store kampanjer for  å bedre skolemiljøet og ungene er så flinke  i 3 min  så er de stygge ordene og uttrykkene tilbake. Alle med kampanje  jo da vi leker sammen denne uken og alle er så enig  når uken er over så er alt tilbake. 

Skolen  får konsentrere seg om å lære barna fag  for annet er ikke noe vitsi. 

Anonymkode: 783c3...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig med deg, men en ting de kunne ha forsøkt var varm skolemat til alle. DET kunne fått ned aggresjonsnivået til en del. 

Anonymkode: fcdf5...00e

Skrevet

Det er utrolig naivt å tro at skolen alene kan stoppe mobbing. Arbeid mot mobbing blir mer effektivt den dagen alle innser at de har et ansvar.

Anonymkode: 9f052...6ca

Skrevet

Barna våre skal være trygge på skolen, men det er vår jobb som foreldre å oppdra barna våre! Foreldrene må mer på banen, og så må skolen få tid til å konsentrere seg mer om det de skal, nemlig undervisning!

Anonymkode: a6c35...949

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er helt enig med deg, men en ting de kunne ha forsøkt var varm skolemat til alle. DET kunne fått ned aggresjonsnivået til en del. 

Anonymkode: fcdf5...00e

Hæ, påstår du at det er en korrelasjon mellom varm mat og aggresjon?

Anonymkode: ecdb4...6e9

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna våre skal være trygge på skolen, men det er vår jobb som foreldre å oppdra barna våre! Foreldrene må mer på banen, og så må skolen få tid til å konsentrere seg mer om det de skal, nemlig undervisning!

Anonymkode: a6c35...949

Men foreldre driter jo lang bane i hvordan barnet oppfører seg så lenge de presterer på idrettsbanen .

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men foreldre driter jo lang bane i hvordan barnet oppfører seg så lenge de presterer på idrettsbanen .

Det er mulig det gjelder for deg, men ikke for så mange andre.

Anonymkode: 7332f...5e4

Skrevet

Så lenge folk svarer som de gjør på sider som denne, og så lenge reality, "humorprogrammer", tv-debatter osv har den vinklingen de har, kan man bare glemme å få has på mobbeproblemer. Og politikerne, som snakker varmt om nulltoleranse, bør ta seg selv i nakken først. 

Anonymkode: ae95a...99e

Skrevet

Har bodd mange år i utlandet (med barn) og flyttet hjem til Norge for litt siden. Barna sliter litt med overgangen (og mobbing) fordi det er et sånt press om at alle skal være så like. I sammenligning med der vi kom fra, er det en mye større forventning om at man skal «passe inn». På ingen måte perfekt der vi bodde før altså, men toleransen for ulikhet var mye større. Og der var det ingen mobbekampanjer eller noe i den duren men derimot en klar forventning om at foreldrene måtte ordne opp.

Anonymkode: df3f0...d9f

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er en korrelasjon mellom lavt/ svingende blodsukker og aggresjon. Jeg kan ihvertfall godt finne på å bli hangry selv. Er dessverre ikke alle unger som har med ordentlig matpakke. Et skikkelig måltid til alle ville nok løst en hel del. 

Skrevet
9 minutter siden, Julie (: skrev:

Jeg tror det er en korrelasjon mellom lavt/ svingende blodsukker og aggresjon. Jeg kan ihvertfall godt finne på å bli hangry selv. Er dessverre ikke alle unger som har med ordentlig matpakke. Et skikkelig måltid til alle ville nok løst en hel del. 

At det er en korrelasjon mellom lavt blodsukker og aggresjon er jeg enig i, men å påstå at maten må være varm stiller jeg meg tvilende til.

Skrevet
14 minutter siden, Julie (: skrev:

Det er faktisk ikke skolens ansvar. Foreldre må for pokker kunne ta ansvar for oppdragelse og skolemat. Det er visst ingen grenser for ansvarsfraskrivelsen.

Anonymkode: de974...51d

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det er en korrelasjon mellom lavt blodsukker og aggresjon er jeg enig i, men å påstå at maten må være varm stiller jeg meg tvilende til.

Enig med deg her, tror det er litt det samme med temperaturen på maten, bare den er "ordentlig" (grønnsaker, grove kornprodukter osv). 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke skolens ansvar. Foreldre må for pokker kunne ta ansvar for oppdragelse og skolemat. Det er visst ingen grenser for ansvarsfraskrivelsen.

Problemet er vel at ikke alle foreldre tar dette ansvaret. Selvsagt burde alle oppdra barna sine og gi dem ordentlig mat. Vi vet jo at det ikke er tilfellet for alle foreldre, og det er ungene med foreldre som ikke følger dem opp som kommer dårligst ut som voksne også. Jeg tror vi kan spare samfunnet en del penger med å ha flere tiltak for sosial utjevning i skolen. 

Jeg hadde gladelig betalt litt mer skatt og sluppet for å smøre matpakker. Jeg gjør det jo selvfølgelig allikevel. Var luksus i barnehagen da vi ikke måtte ha med noe mat og ungen fikk varm lunsj daglig. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan gjøre som resten av verden og ha varmmat på skolen. Hvordan et av verdens rikeste land ikke har råd til dette, er et mysterium for meg. 

Skrevet
6 minutter siden, Julie (: skrev:

Enig med deg her, tror det er litt det samme med temperaturen på maten, bare den er "ordentlig" (grønnsaker, grove kornprodukter osv). 

Det du definerer som ordentlig vil ikke funke. Noen skal ha lavkarbo, andre vegansk,  tredje liker ikke fisk og fjerde skal ha halal,  femte er allergisk osv. Det er slike barn dagens foreldre fostrer,  og det er slike ting ansvarsfraskrivende foreldre krever.

Skrevet
1 minutt siden, Julie (: skrev:

Problemet er vel at ikke alle foreldre tar dette ansvaret. Selvsagt burde alle oppdra barna sine og gi dem ordentlig mat. Vi vet jo at det ikke er tilfellet for alle foreldre, og det er ungene med foreldre som ikke følger dem opp som kommer dårligst ut som voksne også. Jeg tror vi kan spare samfunnet en del penger med å ha flere tiltak for sosial utjevning i skolen. 

Jeg hadde gladelig betalt litt mer skatt og sluppet for å smøre matpakker. Jeg gjør det jo selvfølgelig allikevel. Var luksus i barnehagen da vi ikke måtte ha med noe mat og ungen fikk varm lunsj daglig. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan gjøre som resten av verden og ha varmmat på skolen. Hvordan et av verdens rikeste land ikke har råd til dette, er et mysterium for meg. 

Skolemat som i England eller USA vil aldri bli godkjent her, vi er for godt vant.

Skrevet

Med så mange tilbakestående og sterkt reduserte foreldre i det norske samfunnet, er det overhodet ikke rart at det stadig blir flere drittunger.

Skrevet
18 minutter siden, Julie (: skrev:

Hvor mye koster det å gå på de skolene  som tilbyr elevene sunn og god varmmat?

Anonymkode: 9f052...6ca

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så lei store ord og kampanjer opp og ned i mente. 

Men hva hjelper det?  Ingenting. Det hjelper i 3 min og så lenge lærer er tilstede. Men så fort  barna ikke blir overvåket så  er det full fres og tilbake til det gammle. 

I år har skolen hatt  3 store kampanjer for  å bedre skolemiljøet og ungene er så flinke  i 3 min  så er de stygge ordene og uttrykkene tilbake. Alle med kampanje  jo da vi leker sammen denne uken og alle er så enig  når uken er over så er alt tilbake. 

Skolen  får konsentrere seg om å lære barna fag  for annet er ikke noe vitsi. 

Strengt tatt er det å lære barn fag vi er opplært i. 

Skrevet

Ser at en del påpeker at det blir så vanskelig, dyrt osv. å gi ungene skolemat. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de fleste barnehager og SFO får det til, når det tilsynelatende er komplett umulig å få til i skolen. Der vi har hatt barn i barnehage har alle fulgt samme kosthold, ingen med spesialdietter. Ser at vi åpenbart har litt infrastruktur-utfordringer mtp tilgang på kjøkken, men det må jo kunne løses på sikt.

Angående pris på skolemat, så vet jeg at Montessori-skolen i kommunen tar 500 kr/ mnd i kostpenger for to måltider daglig. Det tror jeg vi kunne ha fått til over skatteseddelen. 

Skrevet

Hvor kommer diskusjonen om mat .? 

Norske skoler serverer ikke mat og det kommer ikke til å skje. 

Skrevet
5 timer siden, Julie (: skrev:

Helt enig. Stem SV. 

(Hvis svenskene kan, så kan vi.)

Anonymkode: 88a5c...2db

Skrevet
3 timer siden, Julie (: skrev:

Ser at en del påpeker at det blir så vanskelig, dyrt osv. å gi ungene skolemat. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de fleste barnehager og SFO får det til, når det tilsynelatende er komplett umulig å få til i skolen. Der vi har hatt barn i barnehage har alle fulgt samme kosthold, ingen med spesialdietter. Ser at vi åpenbart har litt infrastruktur-utfordringer mtp tilgang på kjøkken, men det må jo kunne løses på sikt.

Angående pris på skolemat, så vet jeg at Montessori-skolen i kommunen tar 500 kr/ mnd i kostpenger for to måltider daglig. Det tror jeg vi kunne ha fått til over skatteseddelen. 

Og når det er som hos oss, at SFO drives inne på skolen, så blir det jo enda mer latterlig.

Her har de heldigvis kantine på ungdomsskolen, da. Det serveres havregrøt hver morgen en halvtime før skolestart, og litt forskjellig småmat til lunsjen. Lunsjen må de betale for, men grøten er gratis.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en liten korrelasjon mellom mat i magen og humør i hvert fall.

Anonymkode: c82c4...bd9

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Stem SV. 

(Hvis svenskene kan, så kan vi.)

Jeg gjør det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...