Gå til innhold

Hvordan løste dere etternavn da dere giftet dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss og er usikker på hva vi skal hete videre. Jeg vil helst beholde mitt eget etternavn da det har en spesiell betydning for meg. Han er villig til å også ta mitt navn, men bare som mellomnavn. Han mener at mannnes navn skal være sist. Vet ikke hvordan vi skal bli enige. Jeg vil heller ikke at vi bare fortsetter å hete helt forskjellig når vi får felles barn.

La oss si at jeg heter Lisa Hansen og han Anders Smådal. Er det veldig teit at jeg da heter Lisa Smådal Hansen mens han heter Anders Hansen Smådal? Eller blir det bare rot? Noen som har gjort det slik?

Anonymkode: 23d5b...17c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behold navnet ditt. Vi lever i 2018 nå!

Anonymkode: f3e49...b2a

Skrevet

Han tok mitt

Anonymkode: dea25...d6b

Skrevet

Jeg tok hans etter mitt. Sier ikke du skal gjøre det samme, men sånn du skisserer er forvirrende og rart.

Anonymkode: e5b5b...081

Skrevet

Jeg  tok hans etternavn og beholdt mitt som mellomnavn. Han skiftet ikke. Vi bosatte oss på mitt hjemsted.

Anonymkode: 5bcc0...2d0

Skrevet

Vi beholdt våre egne navn. Barna våre får hans etternavn. Det er litt rart å ikke hete det samme som barna mine, men jeg vil ikke forandre navn siden jeg er knyttet til navnet mitt og mannen vil ikke ta mitt navn siden det blir hørendes rart ut med hans fornavn og mellomnavn.

Skrevet

Barna og jeg har mitt etternavn. Han beholdt sitt. 

Anonymkode: 00262...a97

Skrevet

Jeg tok hans etternavn, barna fikk det samme.

Altså Kari og Ola Nordmann. Og lille Pål og Trude Nordmann.

Vi er nå skilt på 3. året og vi heter det samme alle 4. 

Anonymkode: 51be3...a7d

Skrevet

Jeg syns det hørtes unødvendig tungvint ut.  Kjenner et par som gjorde det, også tok den ene ungen fars navn og den andre mors navn. Ola Smådal Hansen og Ida Hansen Smådal. HELT håpløst. 

Jeg ville beholdt ditt eget navn og latt manne beholde sitt. 

Anonymkode: 92d3e...ae3

Skrevet

Han har sitt og jeg har mitt. Ungene har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. 

Anonymkode: 164e1...2cc

Skrevet

Jeg beholdte mitt etternavn, og han sitt. Barna har hans etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn. 

Jeg skulle ønske vi hadde samme etternavn, men jeg nekter å bytte og mannen nekter. Så da blir det sånn. Jeg er fornøyd med at barna har mitt etternavn som etternavn. 

Anonymkode: a9e75...a35

Skrevet

Vi beholdt selvsagt våre egne, alt annet ville jo vært pinlig.

Skrevet

Tok etternavnet hans lenge før vi gifta oss. Ville hete det samme som ungen 

Anonymkode: dac64...9d2

Skrevet

Vi beholdt våre. Barna har begge

Anonymkode: da289...7df

Skrevet

Vi beholdt vårt eget etternavn. Vi vurderte begge to å bytte til et felles etternavn som er tilbake i tid i hans slekt, men endte med å beholde det vi har fra før. Barna har fått mitt etternavn

Anonymkode: 16713...ff0

Skrevet

Jeg tok hans og beholdt mitt som mellomnavn. Vi giftet oss da jeg var 25, i dag hadde jeg nok ikke bytter.

Mitt etternavn var uaktuelt for mannen fordi det for å være ærlig ikke er spesielt pent. Jeg tror også det var fordi han er fra en litt penere familie 😏

Barna har hans etternavn fordi det ville blitt enormt lange navn med mitt. Jeg har bestemt fornavnene. Derfor tar jeg ikke bort hans navn nå.

Anonymkode: 059ae...df8

Skrevet

Dere kan jo bruke begge som etternavn, bare med bindestrek mellom 😊 Eller du beholder ditt som mellomnavn 👍🏻

Anonymkode: 8d07b...b6b

Skrevet

Jeg beholdt mitt og han sitt. Felles barn har mitt etternavn som mellomnavn og mannens som etternavn. Jeg har et eldre barn med mitt etternavn,  synes derfor det ble dumt å bytte.

Anonymkode: 06626...865

Skrevet

Tok mannen sitt navn. Er litt gammeldags og trives med å ha ett familienavn.

Anonymkode: 1e91e...8fc

Skrevet

Vi har mitt som mellomnavn og hans som etternavn, både mannen, barna og jeg. 

Jeg ville ikke «gi fra meg» mitt etternavn, og jeg ville hete det samme som mann og barn, så da var det en fin løsning. Vi hadde begge mellomnavn og etternavn før vi giftet oss, så begge slettet et mellomnavn og vi satt sammen våre egne til et felles nytt «familienavn»

Anonymkode: cbe8e...0da

Skrevet

Tenker at en del av det at man vil være sammen og er så glad i hverandre at man vil gifte seg, så gir man avkall på litt egoisme. Det er ikke så vanlig i vårt moderne samfunn. Man skal ha i både pose og i sekk. Være mer individualistiske. Om ikke alt er 100% for den ene til en hver tid skal man revurdere forholde, og gjerne skille seg.

Jeg tror ikke den egoistiske individualismen og navlebeskuelsen er sunn for en selv. Den som er mer opptatt av å gjøre noe for andre enn for seg selv har det bedre. 

Ekteskapet skal ikke være en kamp om «hvem kan være mest individualistisk, hvem kan få flest av sine ønsker oppfylt» men om å være raus, sette egne ønsker til side, fokusere på et felles prosjekt, på familien man lager. 

Her tok jeg mannen min sitt etternavn. Men hadde det vært «viktig» for meg at vi skulle beholde mitt, vet jeg at han hadde tatt mitt. 

Som de sang på «Huset med de rare i» da jeg var liten: «for det heter ikke min men vår, og ingen tar men alle får».

Det viktige i ekteskapet er ikke hvilket etternavn man tar eller hvem som vinner ulike kamper, men snarere når man slutter å se på seg selv og hverandres som to konkurrerende. Akkurat som man slutter å tenke «jeg betalte sist, nå er det DIN tur» men man får felles økonomi og begge jobber for et felles mål og prosjekt og gjør det beste for familien og hverandre, og da er det ikke lenger så farlig.

Det virker dessverre som færre og færre pr klarer å tenke sånn, og det er veldig trist. Ikke minst for barna som lærer fra foreldrene

Anonymkode: 76589...302

Skrevet

Vi forandret ingenting da vi giftet oss. Barna heter samme som far. 

Ingen problemer med det.

Skrevet

Ingen byttet navn, alle ungene har mitt etternavn. Svigermor var veldig bestemt på at ungene måtte ha mitt etternavn siden mannens er et vanlig -sen navn.

Anonymkode: f0606...cd0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok hans etternavn, barna fikk det samme.

Altså Kari og Ola Nordmann. Og lille Pål og Trude Nordmann.

Vi er nå skilt på 3. året og vi heter det samme alle 4. 

Anonymkode: 51be3...a7d

Det var litt godt å høre.

Vi har nemlig gått fra hverandre og jeg har beholdt etternavnet. Jeg ønsker rett og slett ikke å bytte tilbake, og vil ha samme navn som barna.

Anonymkode: 96846...e38

Skrevet

Vi beholdt hver vårt navn.

Barna har mitt til mellomnavn og farens til etternavn. 

Mannen ville at jeg skulle bytte, men siden navnet er en del av meg og siden han ikke ville overveie å gjøre der motsatt så bare beholdt vi hver vårt. Men han ga seg aldri på at han ville at jeg skulle skifte navn. Kjøpte nytt dørskilt hvor det stod Familien "hans-etternavn" og slikt. 

Jeg vil si tenk deg godt om før du skifter navn. Barna er akkurat like mye dine barn både følelsesmessig og praktisk uansett hva slags etternavn de har. Man har det ikke bedre sammen om man har felles etternavn. I hverdagen har det null betydning. Det er en rest fra tiden før likestillingen. Så skift kun om du føler det nye navnet er en naturlig del av din identitet. Ikke fordi mannen presser på fordi "slik skal det være." Er han ikke åpen for å respektere hva du tenker og føler i denne saken er det høyst sannsynlig andre saker han heller ikke er villig til å respektere deg i.

Anonymkode: 27755...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...